ارزیابی دیوارنگاری معاصر تهران از دیدگاه مخاطب
نویسنده:
چکیده:
در این مقاله، نقاشی دیواری های شهر تهران با توجه به ویژگی های نقاشی دیواری، روابط زیباشناسانه و کارکرد آن در ارتباط با محیط و اهداف اجتماعی، تاریخی و...، از دیدگاه مخاطبین مورد ارزیابی قرار گرفته اند. از آنجا که اثر دیواری با مخاطب رابطه ای قطعی و تعاملی دو سویه دارد؛ لذا دیوارنگاری در هر محیطی، از یک سو باید نمایشگر فرهنگ و عقاید مردم در فضای هارمونیک با معماری همان محیط باشد و از سوی دیگر، به علت وجهه همگانی این آثار، توفیق آنها وابسته به ادراک و دریافت مردم و مخاطبین اثر می باشد. بنابراین، ارزیابی مثبت یا منفی یک دیوارنگاره شهری، علاوه بر زیباشناختی آن نسبت به محیط و معماری، در گرو عکس العمل و میزان استقبال مخاطبین اثر است. با این مفروضات، مقاله حاضر به بررسی کارکرد کیفی آثار دیواری تهران(دهه70) در ارتباط با مخاطبین پرداخته است. بدین منظور پرسشنامه ای جهت ارزیابی دیوارنگاره ها از دیدگاه مخاطبین تهیه شد، که نتایج آن در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفت. بررسی این نتایج، نکات قابل توجهی را در ارتباط با روند دیوارنگاری معاصر نمایان ساخته است، که با استناد به آن می توان راهکارهای مناسبی در خصوص ساختار بصری شهر و حقوق دیداری مخاطبین ارایه نمود.
کلیدواژگان:
دیوار نگاری ، نقاشی دیواری ، تهران ، مخاطب
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p853671
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
خوانش نشانه شناختی تصویر پیکر شهید در منتخبی از آثار نقاشان معاصر ایران (1360-1400)
اعظم نظری گراوند، *
فصلنامه نگره، پاییز 1403 -
خوانش بیش متنی بافت نقاشی معاصر ایران با پیش متن هایی از نقوش ایران باستان بر اساس گونه شناسی ژرار ژنت (آثار هشتمین دوسالانه نقاشی)
سودابه صفری سنجانی*، پریسا علیخانی،
پژوهشنامه گرافیک و نقاشی، پاییز و زمستان 1402 -
سیمرغ در کلمه و تصویر: مطالعه تطبیقی قابلیت های تصویرسازی رسانه های کلامی و تصویری با استناد به انگاره سیمرغ در عصر ساسانی
*، سلوی سیف الدین اصل
نشریه مطالعات هنرهای تجسمی، پاییز و زمستان 1402 -
ویژگی های ساختاری و موضوعی آثار هاکوپ هوناتانیان، نقاش ناشناس دربار ناصرالدین شاه (پیش و پس از مهاجرت به ایران)
مرضیه عباسی*،
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، زمستان 1401