اثر پیش مداوای افدرین و لیدوکائین بر شدت درد هنگام تزریق پروپوفل و تغییرات همودینامیک ناشی از آن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هدف از این مطالعه، مقایسه ی اثر پیش مداوای افدرین و لیدوکائین بر شدت درد هنگام تزریق پروپوفل و تغییرات همودینامیک ناشی از آن می باشد.
مواد و روش ها
در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی شده با کد اخلاق 2766، 99 بیمار با ASA کلاس I و II در سنین 50-20 سال که کاندید عمل جراحی الکتیو با روش بیهوشی عمومی در بیمارستان شهید رجایی قزوین در سال 1388 بودند و سابقه ی بیماری قلبی، نورولوژی و آلرژی نداشتند وارد مطالعه شدند و به صورت کاملا تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. از طریق ورید پشت دست، یک دقیقه قبل از اینداکشن با پروپوفل، به گروه L، 40 میلیگرم لیدوکائین و به گروه E، 30 میکروگرم بر کیلوگرم افدرین و به گروه P، 2 سیسی نرمال سالین تزریق شد. درد هنگام تزریق پروپوفل براساس مقیاس درد چهره (FPS: Face Pain Scale) ارزیابی شد و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب قبل از اینداکشن، قبل از لوله گذاری و بعد از لوله گذاری اندازهگیری و ثبت شد. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دستیاری میباشد.
یافته ها
تغییرات همودینامیک، میزان بروز و شدت درد در گروه لیدوکائین کمتر از سایر گروه ها بود. میانگین FPS در گروه افدرین نسبت به گروه نرمال سالین کمتر بود، ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنیدار نبود.
بحث و نتیجه گیری
پیش مداوای افدرین با دوز کم میزان بروز و شدت درد حین تزریق پروپوفل را کاهش میدهد اما به اندازه ی لیدوکائین مؤثر نمیباشد. همچنین افدرین بیش تر از سایر گروه ها منجر به ثبات همودینامیک می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
205
لینک کوتاه:
magiran.com/p860485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!