ارزیابی درونی مشخصات فردی و وضعیت آموزشی دانشجویان کاردانی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش و پژوهش دو رکن اصلی دانشگاه و به مانند دو بال یک پرنده، لازم و ملزوم همدیگر هستند. ارزشیابی برنامه های آموزشی از وظایف اصلی دانشگاه های علوم پزشکی کشور محسوب می شود. ارزشیابی درونی یکی از ابزارهای اعتبار سنجی است و نشان دهنده شرایط موجود از دیدگاه فراگیران و فرادهندگان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین مشخصات و وضعیت آموزشی موجود رشته کاردانی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و ارائه فیدبک، انجام شده است.

روش کار

این مطالعه یک مطالعه توصیفی و تحلیلی مطقعی بود که در 7 حوزه از 9 حوزه بر اساس ده گام راهنمای ارزشیابی درونی اجرا شد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزارهایی مانند تماس تلفنی، نامه نگاری، چک لیست و پرسشنامه، از 45 نفر دانشجو جمع آوری گردید. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. پس از پایان برنامه، برای اخذ پسخوراند لازم به مسئولان دانشکده و EDC دانشگاه ارسال شد.

یافته ها

در این مطالعه، میانگین سنی دانشجویان مورد پژوهش 3/20 سال، 8/97% دانشجویان مجرد، 33% از دانشجویان مذکر و 67% مونث، 100% دانشجویان غیر شاغل، 53% از دانشجویان بومی استان و بقیه غیر بومی تعیین گردید. 72 شاخص توسط اعضای کمیته ارزیابی درونی دانشکده تعیین شد و ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که وضعیت آموزشی رشته کاردانی بهداشت محیط دانشکده بهداشت در سطح نیمه مطلوب قرار دارد. میاتگین امتیاز، 33/48 امتیاز از 72 امتیاز بود که در سطح نیمه مطلوب قرار گرفت. بعبارتی، 28% شاخصها، مطلوب، 46% نیمه مطلوب و 26% شاخصها نیز نامطلوب ارزیابی گردید. در حوزه دانشجویان نیز 8 شاخص بررسی گردید. 19 امتیاز از 24 امتیاز بدست آمد و وضعیت آموزشی دانشجویان در سطح مطلوب ارزیابی گردید.

نتیجه گیری

این ارزیابی حدود 30 پیشنهاد مهم را جهت توسعه کمی و کیفی آموزشکده و گروه بهداشت محیط و رشته بهداشت محیط برای مسئولان ارائه نمود طوری که کمیته ای جهت پیگیری و به ثمر رساندن آن پیشنهادها تشکیل گردید. مهمترین مزیت این طرح، تدوین آئین نامه داخلی گروه بهداشت محیط بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p863446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!