تاثیر ضد تکثیری و پروآپوپتوتیک فراکشن های قارچ پلئوروتوس فلوریدا بر سلولهای

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مصرف قارچ خوراکی پلئوروتوس فلوریدا از زمان قدیم به علت ارزش های تغذیه ای و اثرات درمانی مورد توجه بوده است. از آنجایی که در بررسی های مختلف تاثیر ضد تکثیری عصاره و فراکشن های مختلف جدا شده از این قارچ بر رده سلول های سرطانی گزارش شده است، این تحقیق با هدف جداسازی فراکشن های جدید از این قارچ و بررسی تاثیر آن ها بر کشندگی سلول های سرطان کولون انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه بنیادین، فراکشن های R5، R10، R30 و R100 از عصاره آبی بدنه قارچ پلئوروتوس فلوریدا جدا شدند. تاثیر بازدارندگی این فراکشن ها بر رشد و تکثیر سلول های سرطان کولون (HT-29) و سلول های فیبروبلاستی لثه انسانی (HGF) توسط روش کالریمتری MTT بررسی شد. الگوی مرگ القا شده (آپوپتوز و نکروز) در سلول های سرطانی توسط رنگ آمیزی با انکسین V و پروپیدیم آیوداین تعیین شد. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 13و آزمون ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تمامی فراکشن های مورد بررسی به طور وابسته به غلظت، تاثیر مهاری قابل توجهی بر سلول های سرطان کولون (HT-29) داشتند ولی تاثیر ضد تکثیر سلولی کمتری بر سلول های فیبروبلاستی غیر سرطانی (HGF) نشان دادند. مقادیر IC 50 فراکشن های R5، R10، R30 و R100 به ترتیب 46%، 46%، 8% و 4% بود. فراکشن های R100 و R30 بیشترین تاثیر مهاری را داشتند. فراکشن های R5، R10، R30 و R100 جدا شده از قارچ خوراکی پلئوروتوس فلوریدا تکثیر و بقای سلولی را عمدتا با واسطه القای آپوپتوز اولیه به میزان 18%، 49%، 46% و 72% کاهش داد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های فوق در مورد حساسیت کمتر سلول های طبیعی در مقایسه با رده سرطانی در برابر فراکشن های R5، R10، R30 و R100 و نیز تاثیرقابل توجه آن ها بر تکثیر و بقای سلول های سرطانی کولون از طریق القای آپوپتوز، این فراکشن ها می توانند ترکیبات مناسبی برای بررسی در پیشگیری یا درمان سرطان کولون باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p892996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!