تدوین عملیاتی برنامه بیمارستانی بحران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کشورایران به عنوان چهارمین کشور بلاخیزآسیا ودهمین کشور بلاخیز جهان همواره درمعرض بلایای طبیعی وانسانی وتروریسمی قراردارد. بنابراین برای کاهش تلفات جانی ومالی ناشی از حوادث غیر مترقبه طبیعی وغیرطبیعی، داشتن برنامه بحران بیمارستانی یکی ازاولویت های کشور محسوب می گردد.
مواد و روش ها
دراین مطالعه که از نوع مداخله ای می باشد از برنامه تدوین شده در کشورهای اروپایی به عنوان الگوی اولیه استفاده شده است وبا توجه به شرایط فرهنگی واجتماعی و امکانات و تجهیزات بیمارستانی و موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران اصلاح و تدوین گردیدوپس ازتهیه نقشه هوایی بیمارستان امام حسین (ع) از نظر موقعیت استقرار واحدها و مسوولین درگیردر امرمدیریت بحران (در2 حالتی که بیمارستان سالم است یا تخریب گردیده) به ارایه آموزش های لازم پرداخته شد وسپس به مرحله مانورعملکردی رسانده شد
یافته ها
کمیته بحران بیمارستان متشکل از پانزده واحد است که عبارتند از: واحد ریاست (رئیس بیمارستان)، واحد پاراکلینیک، واحد پرستاری، مسوول بسیج وحراست، واحداعزام وترخیص، واحدمددکاری و روان پزشکی، واحد سردخانه، واحد تخلیه بیمارستان، واحد تاسیسات، واحد ترابری و نقلیه، واحد مخابرات، واحد روابط عمومی ورسانه ها، واحد پذیرش، واحد بیونوکلئوکیمیکال و بخش های تخصصی. روند عملیات بدینگونه است که به دنبال دستورصادره از رئیس ستاد بحران دانشگاه به رئیس بیمارستان به عنوان فرمانده عملیات وسپس اعلام دستور از رئیس بیمارستان به مسوولین واحدها، فرایند عملیات آغاز می گردد وسپس مسوولین واحدها نیروهای ازپیش تعیین شده خود را فراخوان می کنند وبه انجام وظایف محوله می پردازند و به دنبال رسیدن دستور از مقامات بالاتر عملیات را خاتمه می دهند.
بحث و نتیجه گیری
برنامه های مدیریت بیمارستانی بحران بایستی براساس امکانات و تجهیزات موجود در کشور تدوین گردد. پس از تدوین و آموزش های فراگیر به مسوولین درگیر درامر مدیریت بحران، می توان انرا دریک گروه داخل بیمارستانی به صورت اجرای مانور عملکردی مورد ارزیابی قرارداد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p918870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!