اثربخشی برنامه ترخیص بر آگاهی، نشانه های بالینی و دفعات بستری بیماران اسکیزوفرنیای بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترخیص بر آگاهی، نشانه های بالینی و دفعات بستری بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد.
روش
در این کارآزمایی بالینی، 46 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیای بستری در بیمارستان های روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با در نظر گرفتن معیارهای ورود، در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. برای گروه آزمایش برنامه ترخیص که برپایه الگوی فرآیند پرستاری طراحی شده بود، به مدت شش جلسه در بیمارستان و شش جلسه در منزل بیمار (تا سه ماه پس از ترخیص از بیمارستان) اجرا شد. برای گردآوری داده ها، پرسش نامه های گردآوری داده های جمعیت شناختی، فهرست ترخیص و سنجش آگاهی و برای تجزیه و تحلیل آنها آزمون های فریدمن،T مستقل، 2c، U من ویتنی و مک نمار به کار رفت.
یافته ها
میزان آگاهی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل هنگام ترخیص (001/0≥p، 63/9-=t) و سه ماه پس از ترخیص (001/0≥p، 63/9-=t) بالاتر بود. از نظر نشانه های بالینی هنگام ترخیص (001/0≥p، 34/7-=t) و سه ماه پس از ترخیص (001/0≥p، 67/14-=t) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در وضعیت بهتری بود. از نظر میزان بستری شدن نیز میان پیش وسه ماه پس از اجرای برنامه در گروه کنترل تفاوت معنی دار وجود نداشت، ولی در گروه آزمایش تفاوت معنی دار بود (001/0≥p، 87/3-=t).
نتیجه گیری
زیادشدن آگاهی بیماران، افت نشانه های بالینی و کم شدن دفعات بستری از مزایای برنامه ترخیص است، که با توجه به میزان بالای برگشت و بستری شدن دوباره بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و هزینه های کلان مراقبتی و درمانی ایشان اهمیت بیشتری پیدا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p925270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!