بررسی اثر عصاره چند گیاه دارویی بر باکتری بروسلا آبورتوس Brucella abortus در شرایط IN-vitro و IN-vivo

چکیده:
مقدمه و هدف
تب مالت یک بیماری عفونی باکتریایی است که عامل آن باکتریی به نام بروسلا است که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم از دام آلوده به انسان منتقل شود. به همین منظور مطالعه حاضر با هدف پیش گیری و درمان این بیماری در دو شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی انجام شد.
روش تحقیق: اثرات ممانعتی برخی عصاره های گیاهان دارویی نظیر خارشتر(Alhagi camelorum Fisch.)، خوشاریزه (Echinophora platyloba DC.)، چز کوهی (Teucrium polium L.)، گل میمونی بیابانی (Scrophularia desertii Del.) و زرشک کوهی (Berberis integerrima Bunge.) بر روی رشد باکتری بروسلا آبورتوس انجام شد.
نتایج و بحث: نتایج به دست آمده از روش انتشار دیسک نشان داد که بیش ترین اثر ممانعت از رشد باکتری مربوط به عصاره آبی گیاه خارشتر با غلظت 500 میکروگرم در میلی لیتر و کمترین اثر ممانعتی مربوط به عصاره اتانولی گیاه گل میمونی بیابانی با غلظت 125 میکروگرم در میلی لیتر بود. در مقایسه دو غلظت ثابت عصاره ها با آنتی بیوتیک مشخص شد که در غلظت 5/62 میکروگرم در میلی لیتر بیشترین اثر مربوط به آنتی بیوتیک اریترومایسین و بعد از آن استرپتومایسین و عصاره آبی خارشتر بود. در بررسی اثر متقابل دوز و نوع عصاره بر نسبت وزن اولیه به وزن ثانویه موش های آزمایشگاهی مشخص شد که بهترین اثر مربوط به گروه دریافت کننده عصاره ترکیبی (شاهد مثبت) با دوز 400 mg/kg/day بوده و بعد از آن گروه دریافت کننده عصاره اتانولی ریشه زرشک کوهی با دوز 400 mg/kg/day بود. اثر متقابل دوز ها و عصاره های گیاهان دارویی بر نسبت وزن طحال به وزن بدن نشان داد که گروه دریافت کننده عصاره آبی خار شتر با دوز 200 mg/kg/day و بعد از آن گروه دریافت کننده داروی سنتزی اریترومایسین با دوز200 mg/kg/day بهترین نتیجه را دارا بودند. در بررسی اثر متقابل دوزها و عصاره های گیاهان دارویی بر تیتر آنتی بادی رایت اختلاف معنی داری بین اثر متقابل دوزها و عصاره ها بر تیتر آنتی بادی رایت نشان نداد.
توصیه کاربردی/ صنعتی: با تلفیق نتایج دو روش، عصاره اندام هوایی گیاه خارشتر و ریشه زرشک کوهی به همراه آنتی بیوتیک ممکن است دارای خاصیت پیش گیری کننده بیماری تب مالت در دام باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p941972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!