فراوانی سوش های اشریشیاکلی دارای مقاومت چندگانه دارویی در کودکان مبتلا به عفونت ادراری

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
افزایش ارگانیسم های دارای مقاومت چندگانه دارویی (Multi Drug Resistance) و مشکلات زیاد بوجود آمده برای کودکان در کشورهای در حال توسعه، یکی از نگرانی های جامعه پزشکی است. کودکان آلوده به میکروارگانیسم های دارای مقاومت چندگانه دارویی بیش تر احتیاج به مراقبت و بستری شدن دارند. همچنین بیماران مبتلا به این دسته از ارگانیسم ها برای درمان احتیاج به داروهای گران تری دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی این دسته از ارگانیسم ها در میان کودکان شهر جهرم، تلاش دارد با شناخت عوامل، بهترین راهبرد مصرف آنتی بیوتیک های مناسب را پیشنهاد کند.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 90 سوش اشرشیاکلی جدا شده از کودکان یک ماهه تا 14 ساله مبتلا به عفونت های ادراری بررسی شد. پس از جداسازی ارگانیسم، الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی هر ایزوله با روش دیسک دیفیوژن بررسی شد.
نتایج
در مطالعه حاضر، شیوع بالایی از مقاومت چندگانه دارویی در میان ایزوله ها دیده شد. 77% نمونه ها به سه آنتی بیوتیک یا بیش تر مقاوم بودند. بیش ترین الگویی که در میان نمونه ها دیده شد (4/14%) مقاومت به آمپی سیلین، تتراسایکلین و کوتریموکسازول بود که در میان 13 نمونه تکرار شده بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای ایزوله های دارای مقاومت چندگانه دارویی، لازم است بررسی های مستمر در راستای آگاهی از بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در مناطق مختلف انجام گیرد تا بدین وسیله از مصرف آنتی بیوتیک های نامناسب که خود موجب بروز ارگانیسم ها با مقاومت های چند دارویی است جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p948710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!