مطالعه تشخیصی گونه های قارچی درماتوفیتی در محوطهاستخرهای شنای سرپوشیده شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده ازاستخرهای شنا یکی از راه های انتقال عوامل عفونت های قارچی سطحی و جلدی است. این تحقیق با هدف تعیین میزان آلودگی قارچ های درماتوفیت، pH و ارزیابی میزان کلر باقیمانده دراستخرهای سرپوشیده شهر یزد در سال 1388 انجام گرفت.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی چهاراستخر شنای سرپوشیده شهر یزد به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس تعداد 100 نمونه از نواحی مختلفاستخر شنا با استفاده از روش موکت استریل نمونه گیری شدند. جهت جداسازی و تشخیص آلودگی قارچی درماتوفیتی از کشت بر روی محیط میکوزل آگار و تشخیص گونه های قارچی استفاده شد. همچنین میزان pH و کلر آزاد باقیمانده آباستخرها نیز اندازه گیری شد.
یافته ها
از مجموع 100 نمونه، 7 نمونه دارای کشت مثبت قارچ های بیماریزا درماتوفیتی بودند. این نمونه ها در نواحی مختلفاستخرهای شنا از جمله رختکن، سونا و پاشویه وجود داشتند. قارچ های بیماریزا انسان دوست تریکوفیتون منتاگروفیت (6 مورد) و اپیدرموفیتون فلوکوزوم (1 مورد) از درماتوفیت های جدا شده و بیشترین موارد کشت مثبت مربوط به فصل تابستان بودند. میزان pH بین 8/7 تا 2/8 و میانگین کلر آزاد باقیمانده آب نیز از 4/0 تا 7/0 میلی گرم بر لیتر متغیر بود.
نتیجه گیری
از آن جایی که جدا شدن آلودگی های قارچی درماتوفیتی انسان دوست ازاستخرهای مورد بررسی نشان دهنده انتشار عوامل قارچی بیماریزا از شناگران به محیطاستخر می باشد؛ از این رو رعایت بهداشت فردی توسط شناگران، جلوگیری از ورود افراد دارای علایم بیماری های قارچی بهاستخر و انجام ضدعفونی مناسب تر محوطه در ایناستخرها ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
373
لینک کوتاه:
magiran.com/p958194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!