بیان پایین MT1 و MT2 در مواجهه با EMF در بیضه موش

پیام:
چکیده:
مقدمه
ثابت شده است که بافت بیضه نسبت به امواج الکترومغناطیسی حساس بوده و آسیب به این بافت منجر به ناباروری می شود. مواجهه بافت ها با امواج ا لکترومغناطیسی تولید گونه های فعال اکسیژن را القا کرده و مکانیسم های آنتی اکسیدانی را تحت تاثیر قرار می دهد. متالوتیونین ها به گروهی از پروتئین ها با وزن کم (7-6 کیلودالتون) اطلاق می شود که از لحاظ داشتن ترکیبات سولفیدریل غنی می باشند. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی بیان ژن های MT1 و MT2 در بافت بیضه بعد از مواجهه با امواج الکترومغناطیسی بوده است.
مواد و روش ها
در این تحقیق موش های 8 هفته ای نژاد Balb/c به میزان 3 میلی تسلا، به مدت 8 هفته، 4 ساعت در هر روز در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار گرفتند. بعد از گذشت 8 هفته موش ها قربانی شده و بافت بیضه بیرون آورده شد. بافت بیضه با استفاده از هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شده و زیر میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت. برای بررسی بیان ژن MT1 و MT2 و همچنین بیان پروتئین به ترتیب از روش RT-PCR و وسترن بلات استفاده شد.
نتایج
در مشاهدات میکروسکوپ تعداد اسپرماتوسیت های اولیه به طور معنی داری گروه EMF افزایش پیدا کرد (P<0.01). به علاوه تعداد سلول های لیدیگ در بافت بینابینی در گروه EMF به طور معنی داری افزایش پیدا کرد (P<0.01) و ضخامت غشا پایه هم در این گروه افزایش پیدا کرد. بیان ژن های MT1 وMT2 در بافت بیضه موش هایی که در معرض EMF بودند هم در سطح ژنی و هم در سطح پروتئین کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
روشن است که متالوتیونین ها در تکامل بیضه و اسپرماتوژنزیس نقش دارند. کاهش بیان MT1 و MT2 متعاقب مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در بیضه موش ممکن است منجر به نتایجی شود که خود می توانند به ناباروری منتهی گردند.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
151
لینک کوتاه:
magiran.com/p963759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!