فهرست مطالب
فصلنامه فرهنگ پویا
پیاپی 30 (پاییز 1394)
- تاریخ انتشار: 1394/09/05
- تعداد عناوین: 39
-
صفحه 2
اسلام ناب محمدی (ص) آراستهتر و پیراستهتر از آن است تا نیاز به آراستن و پیراستن آن باشد. زیباییهای قابل درک و فهم عالیترین سند اصالت و رسمیت اسلام یعنی قرآن آن قدر فراوان است که برای هر انسان اندیشهورز و منصفی قابل درک میباشد. فرمایش امیر المومنین حضرت علی علیه السلام گواه این مدعاست که فرمود: «ما جالس هذا القرآن احد إلا قام عنه بزیاده او نقصان زیاده فی هدی او نقصان من عمی»؛ کسی همنشین قرآن نگشت مگر اینکه یک چیز بر او افزوده شد و یا یک چیز از او کاسته گردید؛ بر هدایتش افزوده شد و از کوری و ضلالتش کم گشت...
-
صفحه 4
نامه حضرت سلیمان به بلقیس ملکه سباء و دعوت او به توحید و یکتا پرستی را باید یکی از مهمترین دعوت های قرآنی در قالب نامه به شمارآورد. سلیمان سعی کرد تا دراین نامه کوتاه اماعمیق، همگان را به سوی خدا فراخواند. مقاله حاضر به تبیین این ماجرا از زبان قرآن و مفسرین میپردازد...
-
صفحه 6
با سلام و عرض ادب و احترام به رهبرم «سیدعلی» که نامهای برای تو نوشت و تو را به شناخت اسلام و آموزههایش به سرچشمههای ناب آن دعوت کرد، به عنوان یک جوان مسلمان پیرو مکتب اهل بیت(ع) من هم بر آن شدم به تاسی از «رهبرم» نامهای را برای تو بنویسم با بهرهگیری از فرمایشات مولایمان علی(ع) در نهجالبلاغه؛ همانی که «امام و جد» سیدعلی خامنهای دامت برکاته است. برادر و خواهر گرامیم! مولایمان علی(ع) در نامه به مالک اشتر تو را با هر مذهب و مسلکی «شبه لک فی الخلق» و انسان میخواند که خداوند در خلقت یکسان آفریده است و قابلیت به سوی اویی را به وی عطا کرده است. امید آن دارم سعادتمندانه، زیر سایه خداوند متعال و با تندرستی کامل به بندگی خدا مشغول باشید...
-
صفحه 11
... اولین مسالهای که مطمینا باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست اسلاف خود دایر بر «خدازدایی» و «دینزدایی» از جامعه، که تحقیقا بزرگترین و بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدیدنظر نمایید؛ و بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است از شیوههای ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین کمونیسم در زمینه اقتصاد، باغ سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است...
-
صفحه 12
حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره آنها مستقیما با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علت که پدران و مادران شما را ندیده میانگارم، بلکه به این سبب که آینده ملت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حس حقیقتجویی را در قلبهای شما زندهتر و هوشیارتر مییابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کردهاند. سخن من با شما درباره اسلام است و بهطور خاص، درباره تصویر و چهرهای که از اسلام به شما ارایه میگردد...
-
صفحه 13
حتی برای ما که در طول ماه، به مناسبتهای گوناگون و به بهانههای مختلف در انتظار حضور علامه در موسسه مینشینیم تا در محفلی علمی و یا دیداری عمومی، معظمله را زیارت کنیم، باز شیرینترین لحظه در مجله قبول مصاحبه از سوی این عالم عامل و نشستن پای سخنان این فیلسوف متاله، شاگرد امام و عمار رهبری و مفسر واقعی مواضع و بیانات آن یار سفر کرده و این خلف صالح است. هر چند چاپ عکس و فرمایشات امام و رهبری برای ما در مجله امری همیشگی است و آن را مایه برکت معنوی و وزانت علمی نشریه میبینیم، اما هر وقت حضرت علامه بر آن میشود تا درباره مواضع و یا بیانات امام و رهبری تحلیلی ارایه کنند، شوق ما در شنیدن دو چندان میشود چرا که احساس میکنیم، معظمله مانند همیشه دریچهای نو را روبروی ما و مخاطبین مجله میگشایند و جامعه به ویژه ولایتمداران را از منظری بالاتر و با چشماندازی وسیعتر متوجه فرمایشات و مواضع امام و رهبری میکنند. اینبار هم توفیق رفیق راهمان شد و در موسسه گوش جان به سخنان او سپردیم، فلسفه نگارش نامه امام راحل(ره) به گورباچف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و تفاوتهای این دو نامه، همچنین خاطرات معظمله در جهان غرب، از جمله مطالبی بود که از حضرت استاد شنیدیم و بهره بردیم. قطعا خواندن این گفت وگو برای شما خوانندگان ارجمند نیز مفید فایده خواهد بود...
-
صفحه 18
حضرت آیت الله جوادی آملی پس از سفر به مسکو، طی یادداشتی به بیان خاطرات خود از ماجرای ارسال نامه تاریخی امام خمینی(ره)خطاب به میخاییل گورباچف آخرین رییس جمهور شوروی پرداخت که متن آن به شرح زیر است...
-
صفحه 21
بازخوانی دیدگاههای بزرگان دین و عقبههای تیوریک نظام درمورد راههای دعوت به اسلام و چگونگی تبلیغ دین در دنیا، از جمله مسایل مهمی است که پرداختن به آن ضروری میباشد. در این مقال سعی کرده ایم تا با مرور گفتارها و اندیشههای برخی از این بزرگان، پاسخی به پرسش فوق بیابیم...
-
صفحه 27
انقلاب اسلامی در کشورهای غربی نیز به جریان افتاده است. بهتدبیر مقام معظم رهبری، جریان سوم جدیدی در جهان ایجاد شده است که عمدتا توسط قشر جوان اروپا و آمریکا رهبری میشود. به همین دلیل در نامه ایشان جوانان مورد خطاب قرار گرفتهاند، زیرا آنها در پی جریان دینی نوینی هستند که این جریان هم عاری از معایب دین کلیسایی تحریف شده باشد و هم این که دین زندگی باشد. بنابراین این جریان جدید نه با سکولاریسم سازگاری دارد و نه با دین کلیسایی...
-
صفحه 28
سیاستمداران غربی، اسلامهراسی، استعمار غرب، برنامه قدرتهای بزرگ، تروریسم، قرآن، زندگی پیامبر اسلام و تمدن اسلامی از جمله مفاهیم کلیدی پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا بود که در ادامه، برگزیده بیانات ایشان درباره این مفاهیم کلیدی میآید...
-
صفحه 29
هنگامی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید، مسلمانان، تازه از خواب غفلت خود بیدار شدند و موج بیداری اسلامی را در جهان منتشر کردند. حتی بسیاری از غربیها به مطالعه اسلام روی آوردند، زیرا آنها از مشاهده رهبری امام خمینی و دیدن چهره معنوی و سیاست حکیمانه ایشان شگفت زده شده بودند...
-
صفحه 32
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه اخیر خود به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، از آنان خواستند تا بکوشند در واکنش به سیل پیشداوریها و تبلیغات منفی، شناختی مستقیم و بیواسطه از دین اسلام پیدا کنند. این بخش از سخنان رهبری، دربرگیرنده نکتهای در باب فهم واقعیت است که در این نوشتار به اختصار به آن میپردازیم...
-
باید متناسب با ماهیت نامه، برنامه ریزی کرد / در گفت و گو با حجت الاسلام دکتر ناصر سقای بی ریاصفحه 35
از شیوه رفتار و ادبیات او به خوبی میفهمی که اهل «مراقبه و محاسبه» است و شاید همین گرایش او موجب شد تا پایاننامه ارشد از دانشگاه مکگیل مونت ریال کانادا را «محاسبه و مراقبه از دیدگاه فیض کاشانی» انتخاب کند. سلوک سیاسی و اخلاقیاش، چتری از امنیت را بر سر طلاب و دانشجویان پرسشگر باز کرده است و به همین خاطر آنان به راحتی دغدغههای خود را با او در میان میگذارند و عملا اخلاق محوری را در عرصه علم و سیاست تجربه میکنند. این امام جمعه سابق ایالت تگزاس آمریکا که دکترای «رهبری و مطالعات فرهنگی» را از دانشگاه هوستون دارد، مشاور ریاست جمهوری در امور روحانیت را در دولت نهم بر عهده داشته و مدتی نیز مسیول دفتر رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده است. دکتر محمدناصر سقای بیریا، همه افتخار خود را حوزوی بودن، شاگردی آیتالله بهجت و علامه مصباح و نمایندگی تام الاختیاری مقام معظم رهبری در آمریکا در دوران سکونت خود در آن کشور میداند و چون دیگر شاگردان علامه همه را به ولایتمداری فرا میخواند. دیدار با این منظومه تجربههای گوناگون در عرصههای علمی، فرهنگی و سیاسی در داخل و خارج ما را بر آن داشت تا در دفتر کارش در موسسه امام خمینی(ره) حاضر شویم و پای سخنانش درباره نامه رهبری بنشینیم...
-
روش چهره به چهره بهترین شیوه تبیین نامه / گفت و گو با پروفسور محمد لگنه اوسنصفحه 41
بر روی اتاق 77/4 طبقه چهارم موسسه امام خمینی(ره) به یادداشت کوچکی برمیخوری که رویش چنین نوشته است: «لطفا بدون هماهنگی وارد نشوید برای تنظیم هرگونه وقت ملاقات با دفتر معاونت پژوهش هماهنگ فرمایید» این جمله را کسی جز دکتر گری(محمد) لگنهاوسن ننوشته است، جستجوگری که برایش عقربههای زمان به سرعت میگذرند و بر روی زمان بسیار حساس است، او که به سال 1953 م در یک خانواده کاتولیک در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد از همان دوران کودکیاش جستجوگری حقیقت را آغاز کرد و به گفته خودش این راه را پدرش جلوی پای او گذاشت، روزی که در بازگشت از کلاسهای تعلیمات دینی کلیسا به او گفت: «هرچه که آنها به تو میگویند، باور نکن سعی کن خودت فکر کنی». اولین پرسش روح جستجوگری او درباره «مسیح بودن خدا» بود که به قول خودش در زیر و رو کردن چهار انجیل چنین چیزی را در آنها نیافته بود. او که پرسشهایش را در عالم مسیحیت در دوران کودکی و نوجوانی و جوانیاش همواره به آینده موکول میکردند دکترای خود را در سال 1983 در رشته فلسفه از دانشگاه رایس اخذ کرد و تا سال 1989 به تدریس در منطق، فلسفه، زیباشناسی، علم اخلاق و متافیزیک پرداخت و در این سالها به مبانی و اعتقادات به مکاتب و مذهبها و نحلههای فکری سر زد. سرانجام «گری» در یک ادیسه فکری و مطالعاتی به اسلام شیعی رسید و نام «محمد» را برای خود برگزید و سپس «تشیع» را پاسخگوی خود دید و از سرزمینهای تشیع «قم» و در قم در اتاق 77/4 موسسه آرام گرفت و به تحقیق و پژوهش پرداخت و به قول خودش «آیتالله مصباح یزدی» نعمت بزرگی بوده که خداوند جلوی رویش گذاشت . گفتوگو با این شخصیت برای این شماره ما بسیار قابل اهمیت بود منتظر ماندیم تا از آمریکا بازگشت و با قرار قبلی درست راس ساعت به اتاقش وارد شدیم، با شخصیتی علمی که گاه با دوچرخه و گاهی پیاده به موسسه میآید، و در اتاق کوچکش در میان کتابها و یک رایانه و یک خط تلفن و عکسهایی از شهرهای ایران و غرب و عکسی از فرزندش علی احساس میکند بیش از همه جای دنیا اکسیژن آزاداندیشی و پرسشگری و حقیقتجویی به سلولهای مغزش میرسد، مغزی که در گرودل است و دلی که در گرو قرآن و عترت، که چراغ عقلانیت و معنویت را فرا روی هر انسانی روشن میکند. حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سیداحمد رهنمایی مانند همیشه آغازگر ورود به بحث و پرسشگر سوالهای محوری بود به همراه حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا دهشیری و بنده(حسن ابراهیمزاده) هم به اقتضای پاسخها و پرسشهای خود را مطرح کردیم و حاصل آن مصاحبهای شده است که پیش روی خوانندگان مجله است...
-
صفحه 44
من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیما به قرآن مسلمانان مراجعه کردهاید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام. . . و آموزههای انسانی و اخلاقی او را مطالعه کردهاید؟ آیا تاکنون به جز رسانهها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کردهاید؟ آیا هرگز از خود پرسیدهاید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزش هایی طی قرون متمادی، بزرگترین تمدن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکران را تربیت کرد؟ من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهرهپردازیهای موهن و سخیف، بین شما و واقعیت، سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس بهصورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، اما هر یک از شما میتواند به قصد روشنگری خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد...
-
می گفت: «بدقولی به محمد(ص) کار درستی نیست» / گفت و گو با حجت الاسلام دکتر مرتضی آقاتهرانیصفحه 49
باید بگردی تا یک وقت خالی را از میان برنامههایش پیدا کنی! آنقدر از زمانش استفاده میکند و به قول امروزیها پر آیتم است که گاهی فکر میکنی شبانه روز او از بیست و چهار ساعت بیشتر است! با این حال سخن گفتن با این خوشه چین عالمان و عارفان بسیاری چون آیتالله بهجت و علامه مصباح و رزمنده هشت سال دفاع مقدس، آنقدر ساده و بیآلایش است که اگر با او بنشینی فکر نمیکنی که او وکیل مجلس است یا دکترای فلسفه و عرفان را از دانشگاه بیگهمتون نیویورک گرفته یا روزی معلم اخلاق یک هییت دولت بوده و. . . . این ویژگیها در کنار سکونت نزدیک به نه ساله او در کانادا و آمریکا در امر تحصیل و تحقیق و تبلیغ، ما را بر آن داشت تا به سراغش برویم و درباره نامه رهبری با جوان غربی پای صحبتهایش بنشینیم. بعد از مدتها در یکی از ساختمانهای موسسه امام خمینی(ره) او را پیدا کردیم. او نیز بعد از اقامه نماز جماعت، ساده و بیآلایش در یک زمان بسیار فشرده با ما سخن گفت...
-
نامه حضرت آقا تلنگری به جوان ایرانی هم هست / گفت و گو با حجت الاسلام دکتر علی مصباحصفحه 51
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی مصباح را با چهرهای آرام، کم حرف و منظم و محجوب اما پرتلاش و پرکار میتوان معرفی کرد؛ شخصیتی که پس از گذراندن سطوح عالی حوزه، تخصص را در رشته فلسفه و گرایش روانشناسی جهت داد و با اخذ دکترای فلسفه دین از دانشگاه مکگیل کانادا در سال 1382 در حوزه و دانشگاه مشغول به تدریس و تالیف شد. گرفتن وقت از این عضو هییت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم و نویسنده کتاب «نظام اندیشه اسلامی در مصاف با چالشهای معاصر»، برای ما از آن جهت غنیمت بود که وی گذشته از مطالعه در فرهنگ و فلسفه غرب، خود در غرب و در دانشگاه مکگیل کانادا تحصیل کرده است و در سفرهای علمی و حضور در کنفرانسهای علمی به اروپا و آمریکا از نزدیک به پژوهش و تحقیق درباره برخی از فرقهها از جمله «منونایت» پرداخته است. راستش را بخواهید بدون اینکه قبلا موضوع را به او گفته باشیم و یا پرسش هایمان را به او داده باشیم، از ایشان فقط وقت ملاقات گرفتیم، ولی وقتی به طرح پرسشها پرداختیم، پاسخ های او حتی بدون آمادگی قبلی هم قابل توجه بود. این گفت وگو اتفاقا خواندنی از آب در آمد که توجه شما خوانندگان ارجمند را به آن جلب میکنیم...
-
نامه ای فراتر از دیپلماسی عمومی / گفت و گو با دکتر فواد ایزدیصفحه 54
نیروهای حزباللهی و ارزشی برای او ارزشی خاص قایلند، با دیدن او و یا تصویر او در مطبوعات یا رسانههای شنیداری و دیداری احساس آرامشی خاص میکنند؛ احساسی از نوع حضور یک سردار فرهنگی در عرصه جنگ نرم در کنار خود آنهم پشت خاکریز نیروهای خودی. دکتر فواد ایزدی که کارشناسی ارشد در مطالعات ارتباطات جمعی از دانشگاه هوستون آمریکا و دکترای ارتباط جمعی را از دانشگاه ایالتی لوییزیانا آمریکا با تمرکز ارتباطات سیاسی بینالمللی به پایان برده است، با همه مشغلههایش به ویژه درباره مذاکرات هستهای و ماجرای برجام، دعوت تلفنی ما را پذیرفت و به پرسشهای ما درباره نامه رهبری پاسخ داد...
-
پایانی بر حقیقت هراسی و حقیقت ستیزی غرب / حجت الاسلام سیدعبدالمجید پیش بین اشکوریصفحه 56
نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و تاکید ایشان بر شناخت حقیقت اسلام، به تاملات نوینی درباره «ذهن غربی»، «آرمان غربی» و... انجامیده است و جهان غرب را به چالش کشانده است. این نامه، منابع و مبادی و راههای رسیدن به «شناخت» و «آرمانهای غربی» را دوباره به صحنه مباحثه میکشاند و وجدانهای بیدار را به بازخوانی دوباره فرهنگ خود میخواند. این نامه از یک سو باب «غربشناسی» نوینی را میگشاید و از سوی دیگر، حس حقیقتجویی را در قلبهای جوانان غربی که هنوز آسیبهای فرهنگ غربی در آن نهادینه نشده است را تحریک میکند تا به این مطلب بیاندیشند که آیا آن گونه که پدرانشان درباره خود و دیگران میاندیشیدند صحیح بوده است و آنچه را که به عنوان آرمان انتخاب کردهاند، انتخاب درستی بوده و هست؟ آیا آنچه را که سیاستمداران درباره خود و دیگران به آنان انتقال میدهند، از جنس دیگری است و مطابق حقیقت نیست؟ آیا آنچه در دنیا و پیرامون آنان رخ میدهد را به درستی و مطابق با واقع به آنان انتقال میدهند ؟ آیا تمدن مدرن که به قدرت عقل (بدون اتکا به وحی) و تجربه برای کشف حقایق ظهور کرده است، درست میاندیشد؟ آیا پست مدرنی که میان انسان غربی با واقعیتهای جهان سد محکمی ایجاد کرد و به ناتوانی ذهن بشر معاصر از شناخت حقیقت و کشف امر واقع دامن زد و براساس آن «سلطهگری» بر عالم را «آرمان» خود قرار داد درست میاندیشد؟...
-
صفحه 59
پیرامون جزییات نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب، با اسقف «جان بریسون چین» از کلیسای اپیسکوپال واشنگتن و مشاور ارشد کلیسای ملی گفتوگوی بین ادیانی واشنگتن، گفتوگویی انجام شده است که در ادامه، متن آن را میخوانید...
-
صفحه 64
پدر دیوید اسمیت از کشیشهای مطرح استرالیایی است که کلیسای او محل رفت و آمد آزادگانی است که از ظلم جریانهای صهیونیستی نالان هستند و همین باعث شده تا بارها کلیسای او مورد حمله صهیونیستها قرار بگیرد. آنچه در ادامه میآید، متن گفتوگو با پدر دیوید اسمیت است...
-
صفحه 66
پرفسور کوین برت، تحلیلگر و پژوهشگر آمریکایی، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پایگاه خبری «وترنز تودی» منتشر کرد و در مقدمه آن نیز به مطالب جالبی اشاره نمود که توجه شما خوانندگان ارجمند را به آن جلب مینماییم...
-
صفحه 67
در پی ارسال نامه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، این اقدام معظم له با استقبال و انعکاس وسیع رسانههای جهان مواجه شد. متن حاضر، گزارشی از این انعکاس در بخشی از رسانه های معتبر دنیا می باشد...
-
صفحه 70
همایش بین المللی امام سجاد (علیه السلام) هم زمان با اجلاس ششم مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در تاریخ 24 مرداد 1394 به مدت چهار روز برگزار شد. در این همایش که شعار آن «هم افزایی و مشارکت در پیشبرد اهداف اسلام» بود، 500 مهمان خارجی از 130 کشور دنیا حضور داشتند. این مجمع از سال 1369 آغاز به کار کرده و طبق اساسنامه آن، به یک موسسه بین المللی مردمی و غیر دولتی تبدیل شده است و هر چهار سال یک بار با حضور اعضای داخلی آن برگزار میشود...
-
صفحه 73
پس از توهین فرانسویها به ساحت مقدس رسولاکرم(ص)، موجی علیه اسلام در اروپا شکل گرفت. فشارها و تهدیدات علیه مسلمانان در کشورهای اروپایی افزایش یافت و حملاتی علیه آنها انجام شد و حتی راهپیماییهایی هم از سوی گروههایی در این کشورها علیه اسلام و مسلمانان برپا شد...
-
صفحه 74
بیشک نامه حضرت آیتالله خامنهای را باید ابتکار عملی خلاقانه در راستای یک دیپلماسی انقلابی از جنس «من انقلابی هستم» جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی و جوانان دانست. به محض انتشار نامه، در رسانهها تحلیلها و اظهارنظرهای گوناگونی از طرف نخبگان و اصحاب قلم منتشر شد. عدهای درباره نتایج آن نوشتند و عدهای نیز آن را کم اهمیت جلوه دادند. فارغ از همه این مسایل، ذکر نکاتی جهت تحلیل و تبیین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپای غربی و آمریکا ضروری میباشد...
-
صفحه 76
نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به «عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی» از نوع نامه یک شخصیت سیاسی نیست چه اینکه یک شخصیت سیاسی به جای جوانان در فراسوی مرزهای کشور خود، سیاستمداران همطراز را مورد خطاب قرار داده و با استفاده از ادبیات رایج دیپلماسی، سعی میکند دیگران را به درستی مواضع خود متقاعد کرده و یا نادرستی مواضع طرف مقابل را گوشزد نماید. اما در نامه اخیر حضرت آیتالله خامنهای نشانی از واژگان دیپلماتیک نیست، اگرچه در رعایت نزاکت سیاسی در اوج خود قرار دارد. بی تردید میتوان گفت پیام کوتاه رهبری بیشتر دعوت به ادراک حقیقت است؛حقیقتی که با تبلیغات متراکم رسانهای و سیاسی تا حد زیادی از دسترس مخاطب دور شده است. این حقیقت در عین حال وجود دارد و بطور جدی ارزش ادراک دارد...
-
صفحه 78
نگارش نامه به جوانان غرب آن هم در این مقطع زمانی توسط مقام معظم رهبری، حکایت از درایت ایشان دارد، چرا که به اذعان بسیاری از اندیشمندان، در این برهه زمانی نظم ناعادلانه ایجاد شده توسط نظام سلطه ، در حال رنگ باختن است و هندسه قدرت جهان در حال تغییر میباشد. امروزه به دلیل آنکه جامعه آرمانی نظام لیبرال دموکراسی، بر پایه جهان بینی مادی شکل گرفته است، پاسخی برای فطرت حقیقت جوی اذهان بیدار در جوامع غربی ندارد و همین امر سبب بحران هویت نسلی است که در عصر ارتباطات، بیش از پیش حقیقت و عدالت را جستجو کرده و از انحطاط حاکم در جوامع غربی به تنگ آمده و بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به اخلاق و انصاف را در خود احساس میکند...
-
صفحه 80
براساس یک بررسی و مطالعه دقیق در مورد عوامل اسلام گرایی برخی از تازه مسلمانان، میتوان به موارد جالبی دست یافت. نگارنده که از مدتها قبل به مطالعه درمورد چگونگی گرایش بانوان غیرمسلمان به اسلام پرداخته است، چند عامل را دراین مورد دخیل میداند. مهمترین واولین عامل، خود اسلام و آموزههای حیاتبخش آن و نقش آرام بخش آن میباشد. بیشتر افرادی که به اسلام روی آوردهاند، به سعادت بخشی اسلام و نشان دادن راه هدایت و اخلاق توسط این دین اشاره کرده و براین نکته تاکید مینمایند که با گرایش به اسلام، گمشده خود را یافته اند. برخی دیگر نیز به نقش والای قرآن و اعجازشگرف این کتاب کامل و بزرگ الهی اشاره میکنند و علت اسلام آوردن خود را همین موضوع میدانند. گروه دیگر، نقش اهل بیت وتشیع را در این مسئله دخیل میدانند و برخی دیگر نیز نوع نگاه مترقی اسلام به زن و حفظ ارزش و کرامت بانوان از منظر اسلام را عامل مسلمان شدن خود قلمداد میکنند. بسیاری از تازه مسلمانان نیز مسئله حجاب وپوشش و حفظ حریم زنان را اصلی ترین علت اسلام گرایی خود میدانند وبالاخره آنکه نقش انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی در مسلمان شدن برخی از این نومسلمانان، بی تاثیر نمی باشد. البته ناگفته پیداست که همه این علل خود به جاودانگی و عظمت دین مبین اسلام برمی گردد. از آنجایی که موضوع ویژهنامه پیرامون «نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب» میباشد و به نوعی، ایشان همگان را به سوی مطالعه و قبول اسلام دعوت نمودهاند، ضروری است تا به چگونگی نفوذ اسلام در میان دیگران و علل قبول این دین از سوی آنان بپردازیم تا بتوانیم مسئله دعوت اسلامی و راههای ترویج دین را با پررنگتر کردن این مولفهها، عملی سازیم. در این تحقیق، با بررسی گسترده درمورد زنان تازه مسلمان، و ریشهیابی علت یا علل مسلمان شدن آنان به مقوله های فوق دست یافته و با دسته بندی آن، به 5 علت مهم ذکر شده، اشاره مینماییم.
-
صفحه 86
برخی متفکران تاریخ تمدن، تمدنهای بشری را در روندی از اوج تا افول بازمیشناسند. از نقطهای که آفتاب آن تمدن طلوع میکند، به سوی قلهی پیشرفت و عظمت حرکت میکند تا نقطهای که از اوج خود فرود میآید و به پرتگاه انحطاط سقوط میکند. آیا میتوان مثالی زد که نطفهی پیدایش آن در سراشیبی انحطاط و افول منعقد شده باشد؟...
-
صفحه 88
سالیان سختی بود. دیگر رمقی برای مردمان نمانده بود. بتپرستی، فسادهای عجیب جنسی، تبعیت تودههای غافل از سرمایهداران، افسانههای خرافی، اساطیر مشرکانه، حاکمیت احزاب سیاسی همپیمان با یهودیان دنیاطلب، زندگی آشفته و بیهدفی را به ارمغان آورده بود! آنان چنین تبلیغ میکردند که این بهترین نوع سبک زندگی ممکن است. مردمان، در رنج و حاکمان، در پناه فریبکاری خدایان تصنعی، در رفاه بودند. اربابان معابد، به نفعشان بود که با همیاری سلاطین و یهودیان دنیاپرست، روح مردم را به استضعاف کشند تا از درون، مقاومت اندک موحدان ابراهیمی و ظلم ستیزان باقیمانده را بیحاصل کنند. متصدیان فرهنگی، مردم را در چند طبقه دستهبندی کرده بودند و سیطره حاکمان بر مردم را بدین طریق توجیه میکردند. بتهای متعددی به رسمیت شناخته میشدند و مورد عبادت قرار میگرفتند. دین و معنویتی مشرکانه واسطورهای، مردم را از دین ناب ابراهیمی بازداشته بود و البته ادعا میکردند که ما وارثان حقیقی ابراهیم (علیهالسلام) هستیم!...
-
صفحه 93
سینما که دراواخر قرن نوزدهم اختراع شد، اهمیت بهسزایی در بازنمایی ذهنی غربیها از اسلام دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مقال مروری اجمالی از این موضوع خواهیم داشت. سینمای آمریکا که امروزه منبع تغذیه فکر جهانیان است، در ابتدا در کرانه شرقی ایالات غصب شده از دست سرخپوستان، توسط مسیحیانی چون ادیسون اختراع شد؛ ولی یهودیان با دلایل متعددی، فعالیت منسجم خویش را در کرانههای اشغالی شرقی قاره جدید، در کنار شهر لسآنجلس در منطقه هالیوود، آغاز کردند. هالیوود، طبق اسناد تاریخ سینما، یهودی متولد شد و البته توسط یهودیان روسی صهیونیستمآب و کابالیستمسلک نه اقلیت یهودیان متدین و منصف...
-
صفحه 96
در بین نامهای دختر و پسر مشغول گشت و گذار بودم و از خودم میپرسیدم وای! چقدر اسمهای عجیب و غریب زیاد شده است؟ چرا خانوادهها تا این اندازه به اسمهایی که ریشهی وجودی آنها دقیقا معلوم نیست کجای تاریخ قرار دارد، تمایل پیدا کردهاند و واقعا این خانوادهها از کارهای این چنینی چه انگیزه ای دارند؟ از خودم این سوال را میکنم که برای چه این قدر ایران زیر ذرهبین قرار گرفته است و چرا درباره انقلاب ایران حرفهای خوب و بد زیاد شده است؟ واقعا انگیزه کشورهای اروپایی و آمریکایی از این همه تهدید سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چیست؟...
-
صفحه 100
ظهور پر فروغ اسلام نه تنها روشنایی بخش شرق در عصر جاهلیت بود، بلکه امید بخش غرب در عصر قرون وسطی نیز به شمار میآمد. حاکمیت کلیسا در این دوره تاریخی مشکلات فراوانی را برای جوانان مسیحی به وجود آورد. اسلام با منطق رسا و صریح« قل یا اهل الکتاب تعالوا إلی کلمه سواء بیننا وبینکم الا نعبد إلا الله ولا نشرک به شییا»(آل عمران: 64)پیام درک نیاز بشریت به ویژه جوانان را در آن شرایط دشوار و ظلمانی ارایه کرد و به عنوان مرهمی برای درد جوانان غربی معرفی شد...
-
صفحه 102
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا: خطر از طرف ایران دیوانه کننده است. این حقیقت است وهدف من از بین بردن این تهدید خواهد بود. ترس از رایج ترین تجربه های انسان در طول زندگی اش است. علاوه بر ترس طبیعی و واقعی، نوعی از ترس به نام فوبیا، به عنوان ترس مرضی در مقابل موقعیتهایی که به طور واقعی خطرناک و ترسناک نیستند، مثل ترس از مکانهای بسته یا تاریک نیز وجود دارد. ایرانهراسی و اسلامهراسی، گونهی روبه افزایشی از فوبیاست که عاملین ترویج آن میکوشند با علتتراشیهای ظاهرا منطقی، آنرا به یک ترس واقعی و معقول تبدیل کنند!...
-
صفحه 106
روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله ای با عنوان «شاخصهای جنگ تبلیغاتی غرب از اسلام تا توحش» به قلم «اسعد ابوخلیل» نوشت: جهانیسازی در یکی از ابعاد خود به معنی تبعیت ناخودآگاه غیرغربی از ارزشها و مفاهیم غربی است، حتی اگر این ارزشها و مفاهیم با منافع ملتهای غیرغربی در تضاد باشد. جهانیسازی ارزشها به معنی شبیه سازی ناخودآگاه انسان با مردان (سفیدپوست) استعمارگر است...
-
صفحه 108
نامهای که برای مدتی در رسانههای مهم دنیا مورد توجه و تمرکز فراوان قرار گرفت و آنان توان کتمان آن را نداشتهاند، نامهی کوتاه اما پرمحتوای رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی بود. این نامه برآمده از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی و از جنس همان نامهای است که امام خمینی (ره) خطاب به رهبر شوروی نگاشتند و او را به مطالعهی اسلام و منابع ناب آن دعوت کردند تا از پردهی جهل بیرون آیند و اسلام را با آغوشی باز پذیرا باشند...
-
صفحه 110
تمام دغدغه امام راحل(ره) در سفر «من الحق الی الخلق» دعوت خلق به سوی حق بود و بس. جز در این راه سخنی نگفت و جز برای این مقصود گامی برنداشت، و با بیان اینکه «تمام مقصد ما مکتب ماست» رسالت خود و نهضت را برای همگان آشکار ساخت...