فهرست مطالب

نشریه پژوهش های تربیتی
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رمضان برخورداری صفحه 1
    همچنان که در برخی اسناد تاریخی اشاره شده است، آموزش عالی به عنوان یک نهاد سابقه ای بیش از هشتصد سال دارد و در خلال این دوره تحولات مهمی را از سر گذرانده است. آموزش عالی در دوران مدرن تابعی از مدرنیته به عنوان یک جنبش فراگیر با ویژگی هایی چون اصالت علم، اصالت فرد، تولید انبوه، اصالت تکنیک و... است. پدید آمدن چنین گرایش هایی در آموزش عالی مدرن در تقابل با ارزش هایی است که در ابتدا از نهادی چون آموزش عالی انتظار می رفته است. یکی از مهمترین اندیشمندانی که ویژگی انبوه ساز دوران مدرن را در پرتو اندیشه ای چون اصالت به چالش کشیده است فردریش ویلهلم نیچه اندیشمند قرن نوزدهم آلمانی است. در مقاله حاضر چشم انداز وی از موضوع فرهنگ انبوه و مساله اصالت تقریر شده است و نمودهای آن در آموزش عالی مدرن برشمرده شده است. بنا به رسالت دوگانه ای که از فیلسوف بر می شمارد یعنی فیلسوف به مثابه طبیب و فیلسوف به مثابه تندیسگر، در مقاله حاضر دستاوردهای وی به عنوان طبیب فرهنگ و تندیسگر فرهنگ در عرصه آموزش عالی مدرن استخراج و مورد بررسی قرار گرفته است. در عرصه نخست علائم بیماری آموزش عالی چون پذیرش انبوه، غلبه کمیت در تمام ابعاد آموزش عالی، غلبه روش علمی به عنوان یگانه روش مقبول، غیاب جنبه زیبایی شناختی و.. شناسایی شده است و در جنبه تندیسگری اصلاح رویه های یاد شده مورد مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: آموزش عالی، مدرنیته، فرهنگ انبوه، نیچه
  • یاسر رضاپور میرصالح، عزت فتوحی اردکانی صفحه 20
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود که در یک نمونه 506 نفری که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اندازه گیری محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فقط در بعد ادراک دانش آموز از یادگیری بین دانش آموزان تیزهوشان و شاهد (به نفع مدارس شاهد) تفاوت معنی دار وجود داشت و در مابقی ابعاد محیط آموزشی-یادگیری و همچنین منبع کنترل تحصیلی هیچ تفاوتی بین این سه مدرسه وجود نداشت. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که مدارس تیزهوشانهیچ تفاوتی نتوانسته است در محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی دانش آموزان ایجاد کند.
    کلیدواژگان: محیط آموزشی، یادگیری، منبع کنترل، تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد
  • فاطمه اسدالهی، محمود مهر محمدی صفحه 39
    کتاب «اصول اساسی برنامه درسی و آموزشی» تایلر یکی از چالش برانگیز ترین اثر در حوزه برنامه ریزی درسی است که مورد نقد گروه های مختلف قرار گرفته. منتقدان از یک سو، آن را «سرقت ادبی» و برگرفته از آثار دیگرصاحب نظران و از سوی دیگر، سوال هایش را سرمنشاء مهندسی سازی برنامه درسی می دانند. مطالعه حاضر دو هدف اصلی را دنبال می کند. یکی، بررسی ارزیابی هایی دیدگاه های متفاوت نسبت به منطق و دیگری، باز ارزیابی این اثر با مقایسه آن و نسخه بازبینی شده اش توسط نگارنده تا شاید به برخی از تفاسیر ناقدان پاسخ داده شود. بنابراین، محقق با وظایف ارزیابی، مقایسه کردن و ارائه بدیل ها از روش کاوشگری فلسفی (نقد توسعی) با هدف ابهام زدایی، فهم و شفاف سازی برنامه درسی مبتنی بر تعیین اهداف تایلر استفاده کرده است. یافته ها نشان می دهد، ارمغان منطق تایلر برای تعلیم تربیت کشور ها شامل فوایدی نظیر، توجه به ارزش ها، توجه به تفاوت های فردی، تربیت معلم فکور، تربیت دانش آموز فکور و توجه به علائق آنها، توجه به تخصص گرایی در کنار آموزش عمومی، تلفیق نظریه و عمل، توجه به حل مسئله و معایبی چون، توجه فراوان به اهداف تجویزی، عدم توجه به مشارکت دانش آموزان در انتخاب راهبرد های یادگیری، توجه زیاد به ارزشیابی پایانی بوده است. در نتیجه منطق تایلر به عنوان راهنمای توسعه برنامه درسی همانند یک چهارچوبی تلقی می شود که سازه های آن می تواند سخت و محکم یا انعطاف پذیرباشد.
    کلیدواژگان: منطق تایلر، ارزیابی منطق، باز ارزیابی منطق، تحلیل تطبیقی
  • مرضیه زینی صفحه 61
    پژوهش حاضر، با هدف تاثیر آموزش حرکات ریتمیک و بازی های گروهی بر بهبود درک، دقت و توالی شنیداری کودکان بر اساس رویکرد روان عصب شناختی در شهر یزد صورت گرفت.
    روش
    روش این پژوهش، از نوع آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان یزد بودند، تعداد 100 دانش آموز پسر عادی، پس از اجرای آزمون تشخیصی (آزمون هوش ریون کودکان و آزمون سیف نراقی) به شیوه ی نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند؛ سپس با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش 12 جلسه (هر جلسه به مدت 60 دقیقه – دو بار در هفته)، تحت آموزش راهبرد بازی درمانی گروهی وحرکات ریتمیک قرار گرفتند، اما گروه کنترل، هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های به دست آمده، و از روش آماری توصیفی و استنباطی (از میانگین و آزمون تی برای نمونه های وابسته و انحراف معیار) در درجه آزادی (p<.05) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که عملکرد توجه و توالی شنیداری دانش آموزان آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به صورت معنادار بهبود یافته است.
    نتیجه گیری
    لذا می توان نتیجه گرفت که راهبرد بازی درمانی گروهی و حرکات ریتمیک سبب بهبود عملکرد توجه و توالی شنیداری دانش آموزان پسر شده است. بر مبنای نتایج این پژوهش، می توان به مربیان اختلال های یادگیری، مشاوران و روان شناسان پیشنهاد کرد که از این راهبرد، برای بهبود توجه و توالی شنیداری دانش آموزان کمک کرد.
    کلیدواژگان: رویکرد روان عصب شناختی، راهبرد بازی درمانی، حرکات ریتمیک، توالی و دقت شنیداری
  • سهیلا جلیلیان، احسان عظیم پور، فریبا جلیلیان صفحه 80
    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مساله و قضاوت اخلاقی در دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان اسلام آبادغرب انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 بود. برای این منظور 80 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و گواه (40 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها ابتدا از پرسشنامه حل مساله لانگ و کسیدی (1996) و آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. سپس برنامه آموزش فلسفه به کودکان در طی 12 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان دوره پرسشنامه های مذکور مجددا توسط هر دو گروه تکمیل شد. مقایسه میانگین نمره های توانایی حل مساله و قضاوت اخلاقی در گروه آزمایش و گواه با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تفاوت معناداری را نشان داد (001/0 >p )، به عبارتی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر افزایش توانایی حل مساله و رشد قضاوت اخلاقی دانش آموزان تاثیر مثبتی داشته است. همچنین، تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر افزایش حل مساله و قضاوت اخلاقی بر حسب جنسیت معنادار نبود.
    کلیدواژگان: آموزش برنامه فلسفه، حل مساله، قضاوت اخلاقی، جنسیت، دانش آموزان دوره ابتدایی
  • مصطفی عسکریان، عبدالرحیم نوه ابراهیم، حمید خسروی صفحه 101
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مولفه های وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 است. پژوهش از نوع توصیفی و از روش همبستگی سود جسته است و جامعه آماری کلیه دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران است که با نمونه آماری که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و سپس بر اساس نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای نسبتی به طور تصادفی ساده انتخاب شدند.
    ابزار پژوهش؛ پرسش نامه استاندارد شده ی وجدان کاری کاستا و مک شامل 47 گویه و تعهد سازمانی آلن ومایر شامل 24 گویه که پایایی این دو پرسش نامه به ترتیب 89% و 85% است. جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است که نتایج محاسبات نشان داد که: بین وجدان کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان 99% (میزان خطا برابر با 001.) با ضریب همبستگی 0.429 ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد؛ تمام مولفه های وجدان کاری (کفایت، نظم و ترتیب، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، خویشتن داری و احتیاط در تصمیم گیری) با متغیر تعهد سازمانی در ارتباط معنادار بودند و در ارتباط بین مناطق مورد بررسی از نظر «وجدان کاری» هیچ گونه تفاوت معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: وجدان، وجدان کاری، تعهد سازمانی
  • جعفر احمدی گل، حسن رستگارپور صفحه 117
    تکنولوژیست های آموزشی با بهره گیری از یافته های روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی، روش های متنوع طراحی آموزشی را به وجود آورده و در فرایند آموزش به کار می گیرند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آی ای بر یادگیری و یادداری درس اپیدمیولوژی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. روش تحقیق روش آزمایشی بود جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در نیمسال دوم، واحد درس اپیدمیولوژی را اخذ کرده بودند.کل جامعه مورد نظر 98 نفر بودند که به طور تصادفی به سه کلاس 30 نفره برای انجام سه روش آموزشی(مریل، ا دی دی آای و سنتی) تقسیم شدند. آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با پایایی 83/0 و روایی آن که مورد تایید 5 نفر از متخصصان پزشکی پیشگیری اجتماعی قرار گرفت در پژوهش به کار برده شد. ابتدا پیش آزمون صورت گرفت و پس از ارایه آموزش با روش های مختلف، پس آزمون به عمل آمد و نهایتا پس از 30 روز آزمون یادداری گرفته شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمونt) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل نتایج زیر بود: میزان یادگیری و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آای آموزش دیده بودند بیشتر از دانشجویان آموزش دیده با شیوه رایج کلاس درس بود. در هر سه روش آموزشی میزان یادداری با گذشت زمان کمتر می شود ولی این میزان در آموزش از طریق دو الگوی گروه آزمایشی کمتر از شیوه سنتی است. بین میزان یادگیری و یادداری با دو الگوی طراحی رابطه معنی داری حاصل نشد. تکنولوژیست های آموزشی با بهره گیری از یافته های روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی، روش های متنوع طراحی آموزشی را به وجود آورده و در فرایند آموزش به کار می گیرند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آی ای بر یادگیری و یادداری درس اپیدمیولوژی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. روش تحقیق روش آزمایشی بود جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در نیمسال دوم، واحد درس اپیدمیولوژی را اخذ کرده بودند.کل جامعه مورد نظر 98 نفر بودند که به طور تصادفی به سه کلاس 30 نفره برای انجام سه روش آموزشی(مریل، ا دی دی آای و سنتی) تقسیم شدند. آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با پایایی 83/0 و روایی آن که مورد تایید 5 نفر از متخصصان پزشکی پیشگیری اجتماعی قرار گرفت در پژوهش به کار برده شد. ابتدا پیش آزمون صورت گرفت و پس از ارایه آموزش با روش های مختلف، پس آزمون به عمل آمد و نهایتا پس از 30 روز آزمون یادداری گرفته شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمونt) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل نتایج زیر بود: میزان یادگیری و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آای آموزش دیده بودند بیشتر از دانشجویان آموزش دیده با شیوه رایج کلاس درس بود. در هر سه روش آموزشی میزان یادداری با گذشت زمان کمتر می شود ولی این میزان در آموزش از طریق دو الگوی گروه آزمایشی کمتر از شیوه سنتی است. بین میزان یادگیری و یادداری با دو الگوی طراحی رابطه معنی داری حاصل نشد.
    کلیدواژگان: طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آای، یادگیرری و یادداری، درس اپیدمیولوژی، دانشجویان علوم پزشکی تهران
|
  • Ramazan Barkhordari Page 1
    As has been indicated in some documents, the higher education as an institution has been large history-more than eight century- and in this large history, important event has been happened. Higher education in modern era follows the modernity as encompass movement by the components such as scientism, individualism, mass production, technicism. Arising such tendencies in higher education has encounter to ancient higher education values. Friedrich Wilhelm Nietzsche-19th German Philosopher- is one of the major philosophers that critique such modernity values. In current paper there has been explained his views on mass culture and authenticity, and mentioned their sins in modern higher education. Philosopher as medic and philosopher as sculptor are tow metaphors that used as tow task of diagnostic and prognostic for philosopher. At the first level there were diagnose the sins of illness in higher education on nietzche’s perspective (mass reception of candidates for being student in university, dominant of quantity in all aspects of higher education, dominant of scientific methods as the legal methods, absence of aesthetic realm and etc. and at the second level the task of prognosis evolution in the mentioned component were explained.
    Keywords: Higher education, Modernity, Mass culture, Nietzsche
  • Dr Yasser Rezapour Mirsaleh, Ezzat Fotouhi Ardakani Page 20
    The main purpose of present study was to comparing of educational-learning environment and academic locus of control between students of Tizhooshan, Nemooneh and Shahed schools. This research was a correlation study that accomplished in a sample of 506 students who selected by randomly sampling. Data were collected by Dundee ready learning-education environment measure (DREEM) and academic locus of control scale (ALCS) and analyzed by one way analysis of variance (ANOVA) and independent t-test. The results show that the significantly difference between students of Tizhooshan and Shahed was only in students’ perception of learning (in favor of Shahed students). In the other dimensions of educational-learning environment and academic locus of control, there was no difference between schools. With regarding of the results can conclude that Tizhooshan schools cannot establish any difference in educational-learning environment and academic locus of control of students.
    Keywords: Educational-Learning Environment, Academic Locus of Control, Tizhooshan, Nemooneh, Shahed
  • Fatemeh Asadollahi, Mahmood Mehrmohammadi Page 39
    »Basic principles of curriculum and instruction« book by Ralph Tyler is the most challengeable work in the field of curriculum that has been criticized with various groups. Some of them believe it is a plagiarism and others view it’s questions as a basic for curriculum engineering. Exploring divers ideas toward the Rational and reappraise by comparing it and it's revision are two main purposes of the study in order to answer to appraise with writer. So, researcher as a appraiser, comparator and providing alternative has used philosophical inquiry (ampliative criticism) method to clarify goal based curriculum introduced by Tyler. Findings show Tyler Rational present advantages such as, emphasizing on values and individual differences. Educating on reflective teacher and reflective student, accenting on students interesting, coincidently attention on specialized training and public education, Integrating theory and practice, affirming problem solving and disadvantages as, neglecting process based evaluation, unconcern to student participating in learning strategies selection, accenting on prescriptive goals. Consequently, Rational is as a guide line for curriculum development That It’s framework components is either rigorous or flexible.
    Keywords: Tyler Rational, Rational Appraisal, Rational Reappraisal, comparative Analysis
  • Marziye Zeyni * Page 61
    The present study aimed to understand the effects of rhythmic movement and group play to improve accuracy and audio sequences child's with neuropsylogical approach was performed.
    The research method was experimental and statistical. population were all students of Yazd city, 100 normal students, after the diagnostic test (the Raven Intelligence Test for Children, Saif Naraqi’s test and Andre Rey) the multi-stage cluster sampling method randomly selected. The random assignment and control groups divided tested. The experimental group received 12 sessions (each session 60 minutes - twice a week), received trained in play group therapy and Rhythmic movements, received no intervention. The control group received no intervention. The data, and the methods of descriptive and inferential statistics (mean and t-test for dependent samples and standard deviation) of degrees of freedom (p
    Keywords: Neuropsylogical approach, the strategy of group play therapy, Rhythmic movements, audio sequence, accuracy
  • Soheila Jalilian, Ehsan Azimpoor, Fariba Jalilian Page 80
    This study examined the effects of Philosophy for Children Program (P4C) on the problem solving abilities and Moral Judgment of nurturance in third Grade Primary Students of Eslam Abade gharb. The Population of this research was all the students of girls in the third Grade in 2014- 2015 academic year. The research method a pre-test post-test design with control group was used. To this end, we chose 80 students to random cluster sampling in two groups experimental (n = 40) and control (n = 40) through randomized placement technique. for data gathering in this research the Long & Cassidy Problem-Solving Questionnaire (1996) and and Moral Judgment Test (MJT) was used. After this, the Philosophy for Children Program was performed in 12 sessions for the experimental group. At the end of this intervention, post-tests was performed on participates of both groups. The results of analysis of covariance showed that the diference between the means of the two grups was significant (001/0 >p), In other words of teaching philosophy to children to enhance student's problem solving ability and and Moral Judgment had a positive effect. Also, the effect of the increase in problem-solving and Moral Judgment teaching philosophy to children by gender was not significant.
    Keywords: philosophy teaching program (P4C), problem solving, Moral Judgment, gender, primary school students
  • M. Asgariyan, Ar Naveebrahim, H. Khosravi Page 101
    The aim of this study was to investigate the relationship between work conscience and organizational commitment of the government boy's high school teachers in Tehran is in the 95-94 school year. The research is descriptive and correlation method was used and the sample subjects the government boy's high school teachers in Tehran ,The sample according Krjsy and Morgan table 384 and then determine the multistage cluster sampling were selected randomly. The research instruments, standardized questionnaire work conscience and organizational commitment Allan Costa and Mac contains 47 items 24 items Vmayr the reliability of the questionnaire, 89% and 85% respectively. In order to analyze the data, descriptive statistics and Pearson correlation coefficient, Kolmogorov-Smirnov test and ANOVA was used. The results show that:The work conscience and organizational commitment in 99% (error rate equal to 001.) There is a significant positive correlation with correlation coefficient 0.429, All components work conscience (efficiency, discipline, conscientiousness, strive to succeed, restraint and caution in decision-making) were significantly associated with organizational commitment and communication between the regions studied in the "work conscience" There is no significant difference
    Keywords: Conscientious, Work Conscience, Organizational Commitment
  • J. Ahmad Gool, H. Rastgarpuor Page 117
    Instructional technologists by psychological findings of learning psychology and educational psychology have created various methods in instructional design and applied in training process. This study is aimed to evaluate the impact of Merrill instructional design model and ADDIE in learning and retention epidemiology of medical Science University of Tehran in academic year 2013-2014. The study method is experimental. The study population is all the students taking the course epidemiology in the second semester. The total population is 98 as divided randomly to three classes 30 people to do three instructional methods (Merrill, ADDIE and traditional). A researcher-built academic progress test with reliability 0.83 and validity approved by 5 Medical experts of social prevention is used in the study. At first, a pretest is performed and then post-test is performed. Finally after 30 days, retention test is performed. The data are analyzed by descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inference statistics (t-test) and the results of study were as follows: The learning and retention of the studies receiving Merrill and ADDIE instructional design models were more than the students trained by common classroom method. In three instructional methods, retention was reduced over time but this amount in instruction via two experiment group models is less than traditional method. There was no significant difference between learning and retention with two design models.
    Keywords: Instructional Design, Merrill instructional design model, ADDIE, learning, retention, epidemiology, medical Science University Students