فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 4 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/30
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسین اصغرپورعلمداری، کوروش فتاحی، محمد قربانی صفحات 1-12
    پایداری ولتاژ از توانایی یک سیستم قدرت در نگهداری ولتاژ دائمی در همه باس های سیستم بعد از بروز اغتشاش در شرایط مشخصی از بهره برداری می باشد. اغتشاش ممکن است خروج ناگهانی یکی از تجهیزات یا افزایش تدریجی بار باشد. هنگامی که توان الکتریکی انتقالی به بار رو به افزایش بوده تا بتواند بار اضافه شده را تامین کند و در همین حال، هر دو مولفه ی توان و ولتاژ قابل کنترل بمانند، سیستم قدرت پایدار ولتاژ خواهد بود و چنانچه سیستم بتواند بار الکتریکی را منتقل کند و ولتاژ از دست برود سیستم ناپایدار ولتاژ است. ازآنجایی که تغییرات تپ ترانسفورماتورها در شبکه قدرت تاثیر به سزایی در کنترل ولتاژ و تغییر حاشیه پایداری ولتاژ یک شبکه قدرت با توپولوژی مشخص و معین دارد در این مقاله به بررسی و آنالیز حاشیه پایداری ولتاژ و حد بارپذیری سیستم انتقال قدرت در حالت تغییر تپ ترانسفورماتور پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: پایداری ولتاژ، حد بارپذیری شبکه، ترانسفورماتور قدرت، تپ چنجر
  • حسین فیروزی، محمدرضا صمدیان صفحات 13-25
    در دهه اخیر ، به منظور تولید محصولات داخلی و خودروهای کاملا بومی، سرمایه گذاری بسیاری در کشورمان انجام شده، اما به نظر می رسد که فعلا خودروسازان ایرانی برای رسیدن به شرایط خودروسازان خارجی راه زیادی در پیش دارند و نیازمند سرمایه گذاری های بیشتری در این صنعت هستند که یکی از این سرمایه گذاری ها در خصوص تولید موتورهای درونسوز با مصرف و سطح آلایندگی بهینه میباشد.هرچند با ورود و رشد صنعت خودروهای هیبریدی تداوم تولید و استفاده از موتورهای درونسوز در هاله ای از ابهام از سوی برخی کارشناسان قرار گرفته است ولی در واقع با توجه به هزینه های بالای تولیدی خودرو های غیر فسیلی و همچنین محدود بودن توان تولید انرژی ان در جوامع و همچنین قدرت پائینتر پیشران های انها، بصورت منطقی حداقل تا 40 سال آینده روند مصرف موتورهای درونسوز را شاهد بوده اما صنعت بایستی بدنبال بهینه سازی مصرف و خروجی قدرت آنها باشد.در این راستا برخی از تجربیات راه اندازی خط تولید موتور شرکت سایپا سیتروئن در کاشان نیز در انتهای این تحقیق ارائه میگردد.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، موتورهای درونسوز، صنعت خودروسازی داخلی، چشم انداز
  • روزبه عباسی صفحات 26-39
    یکی از مهم ترین مسائل در پرنده ها، ارتباط مخابراتی هوا به هوا و هوا به زمین با برج های مراقبت و پرنده های دیگر است که تمام پرنده ها برای ارتباط هوایی با یکدیگر و یا ارتباط با زمین جهت ارسال و دریافت اطلاعات از برج های مراقبت در هنگام فرود یا بلند شدن از باند فرودگاه به آن نیاز دارند. این ارتباط از طریق سیستم رادیویی هر پرنده امکان پذیر است. سیستم رادیوی پرنده متشکل از چندین دستگاه است که ارتباطات بین آن ها از طریق شبکه سیم کشی داخل پرنده برقرار می گردد. این سیستم برای پرنده های مختلف متفاوت است و برای تحلیل کلی آن باید به نشریات هر پرنده رجوع کرد. سیستمی که طراحی و ساخت آن انجام شده است سیستم هشداردهنده موقعیت هواپیما می باشد که برای تعیین موقعیت پرنده در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم، هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک می تواند فعال گردد. زمانی که این سیستم فعال می گردد فرکانس 5/121 مگاهرتز که صدایی شبیه آژیر آمبولانس دارد، روی آن به صورت مدولاسیون AM قرار می گیرد و توسط آنتن منتشر می شود. هارمونیک دوم این فرکانس، یعنی 243 مگاهرتز نیز تشعشع می کند و در رادیوی پرنده ها قابل آشکارسازی است. این فرکانس، در تمام دنیا برای این کار اختصاص یافته و دریافت چنین پیامی، نشان از حادثه دارد و در اسرع وقت بایستی با استفاده از سیستم موقعیت یاب، مکان انتشار سیگنال را جستجو کرد. در این مقاله به بررسی سیستم های ارتباطی پرنده ها می پردازیم که شامل رادیوها و انواع خطوط انتقال می باشد که در آن از تقویت کننده های کلاس های مختلف و میکروکنترولر استفاده می شود.
    کلیدواژگان: پرنده، خطوط انتقال، تقویت کننده، میکروکنترولر، هشدار دهنده
  • حسین اصغرپورعلمداری، کوروش فتاحی، محمد ربیعی صفحات 40-48
    در حال حاضر، شبکه های قدرت از قابلیت ذخیره سازی ناچیزی برخوردار هستند و به همین دلیل، استفاده از ظرفیت خودرو برقی در جهت اهداف شبکه های توزیع، توجه بسیاری از بهره برداران و برنامه ریزان را به خود جلب نموده که می توان با تجمیع باتری های تک تک خودروهای موجود در یک پارکینگ شهری، ظرفیت ذخیره سازی قابل ملاحظه ای را حاصل نمود که از دید شبکه به عنوان یک منبع ذخیره سازی واحد و یکپارچه، مورداستفاده قرار گیرد. از آنجایی که این خودروها در شبکه با دو کاربری بار الکتریکی و منبع تولید توان ایفای نقش می کنند بنابراین نقش به سزایی در بهره برداری از یک شبکه توزیع دارند. از این رو در این مقاله به جایابی و تعیین ظرفیت بهینه پارکینگ این خودروها در یک شبکه ی توزیع با هدف بهبود تلفات، بهبود پروفیل ولتاژ و افزایش پایداری ولتاژ پرداخته می شود. نتایج حاصل از شبیه سازی حاکی از دقت و کارآمدی روش پیشنهادی در تعیین مکان و ظرفیت بهینه این منابع است.
    کلیدواژگان: پارکینگ خوردرو برقی، جایابی بهینه، کاهش تلفات، بهبود پروفیل ولتاژ، پایداری ولتاژ
  • بتول زرتاج اصلی *، سید محمد روضاتی، فاطمه مقیمی صفحات 49-55
    در این تحقیق لایه های نازک اکسید روی به با استفاده از روش لایه نشانی نهشت بخار شیمیایی در اتمسفر بر روی زیرلایه های شیشه ای در دماهای 450 تا 550 درجه سانتیگراد به منظور کاربرد در حسگر گاز اتانول نهشته گردیدند. دیگر شرایط لایه نشانی برای تمامی نمونه ها ثابت بوده است که عبارتند از : زمان لایه شانی که 2 دقیقه و میزان ماده که 1/0 گرم بوده است. الگوی پراش پرتو ایکس نمونه ها نشان از شدت گرفتن جهت گیری (100) با افزایش دمای زیر لایه دارد. بررسی تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی نشان می دهد که افزایش دمای زیر لایه ابتدا سبب بزرگ شدن دانه ها می شوند و این افزایش از دمای زیر لایه 525 درجه ی سانتیگراد متوقف شده و دانه ها شروع به کوچک شدن می کنند. همچنین میزان حساسیت نمونه ها به ازایppm2500 از گاز اتانول در دماهای 125 تا 410 درجه سانتیگراد مورد برسی قرار گرفت و بیشترین میزان حساسیت متعلق با نمونه ی تهیه شده در دمای لایه نشانی 450 درجه ی سانتیگراد با دمای کار 345 درجه سانتیگراد است.
    کلیدواژگان: روی اکسید، لایه نازک، نهشت بخار شیمیای، حسگر گازی، دمای کار، اتانول