فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 24 (بهار 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/04/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد سلگی*، آرش نصیری زرقانی صفحات 1-20

    دولت محلی بویژه در کشورهای بسیط و متمرکز یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده جهت سازماندهی و مدیریت بهینه نواحی سیاسی به شمار می رود. در این پژوهش، مفهوم دولت محلی بهمراه آمایش سرزمین و ارتباط آن با مدیریت شهری در کشور ایران بطور اعم و استان هرمزگان به طور اخص و همچنین رابطه آن با بخش های اقتصادی، امنیتی، کارآمدی سیستم مدیریتی و عدالت فضایی مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات صورت گرفته در منابع موجود مبین این نکته است که رابطه مستقیمی بین اعطای اختیارات محلی و عملکرد بهتر در سازمان سیاسی کشور وجود دارد؛ به این صورت که هرگاه در راستای اعطای اختیارات به استان ها حرکت کرده ایم از مشکلات مدیریتی کاسته شده و این امر تحقق یافته که کشور به سمت مدیریت بهینه گام بردارد. به عبارت دیگر، بر مهارت تصمیم گیری نواحی افزوده شده که این خود باعث کارآمدی هرچه بیشتر نواحی بویژه نواحی مرزی شده است که استان هرمزگان جدای از این قاعده نیست. علاوه بر این، بررسی ها نشان داده اند که هرگاه دولت ها در برنامه های توسعه خود به رشد و پیشرفت اقتصادی این نواحی توجه کرده اند، امنیت نیز به تبع آن استقرار یافته و هرگاه شیوه توزیع فضایی قدرت در کشور به سمت تمرکززدایی گام برداشته، جایگاه اقتصادی استان ها نیز در حد مطلوبی افزایش یافته و شیوه های مدیریتی در استان به سمت و سوی مطلوبی حرکت کرده و از مشکلاتی همچون فقر و ناکارامدی مدیریتی فاصله گرفته است. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی – تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای و اسنادی سعی در بررسی نقش مدیریت شهری و دولت محلی در سازماندهی سیاسی فضا دارد که استان هرمزگان برای شرح و تبیین این موضوع، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. نتیجه ای که از پژوهش حاضر حاصل گردید این است که در مدیریت شهری استان هرمزگان، در ادوار مدیریتی مختلف شاهد نگرش اقتصادی و امنیتی در استان بوده ایم که در صورتی می توان به این مهم دست پیدا کرد که دید آمایشی درستی بر پهنه استان استوار شود و بتوان از نگرش های آمایشی در این زمینه استفاده کرد.

    کلیدواژگان: سازماندهی سیاسی فضا، آمایش سرزمین، امنیت، مدیریت شهری، دولت محلی، استان هرمزگان
  • مریم اصلی* صفحات 21-31

    مدل های ترابری نقش مهمی را در تدارکات و عرضه زنجیره مدیریت برای کاهش هزینه و بهبود خدمت رسانی ایفا می کنند. در این مقاله روشی را برای بدست آوردن مقدار تابع هدف مسئله حمل ونقل فازی زمانی که ضرایب هزینه و کمیت های عرضه و تقاضا اعداد فازی باشند مورد بررسی قرار می دهیم. این ایده بر اساس اصل کسترش استوار می باشد. روش محاسبه بدین صورت است که هزینه کلی مسئله حمل ونقل فازی با محدودیت نا مساوی در سطح امکانی به دو برنامه ریزی ریاضی در کرانهای بالا و پایین تابع هدف فرموله شده آنگاه توابع عضویت تابع هدف بر اساس های مختلف بدست می آید.

    کلیدواژگان: اعداد فازی، مجموعه برشهای فازی، برنامه ریزی حمل و نقل فازی، توابع عضویت، سطح امکانی، اصل گسترش، زنجیره مدیریت، عرضه وتقاضا
  • علی محمودی عالمی*، الهام رجب پور صفحات 32-47

    پوشاک فقط برای پوشاندن بدن و آراستن آن نیست، پوشاک همچنین ترکیب یک واسطه مهم غیرزبانی را برای ارتباطات تشکیل می دهند و کمک می کنند که هویت فرهنگی یک شخص بنا شود که شامل منشاء آن شخص یعنی تعلق او به کشور یا جامعه ای خاص در هر دوره تاریخی است. لباس به فهمیدن و دریافتن گرایشات رایج در یک دوره خاص تاریخی کمک می کند. چندین عامل جغرافیایی، تاریخی، دینی و فرهنگی نقشی اساسی در تعیین طبیعت پوشاک نواحی مختلف بازی می کند. همانطور که مواد خام در دسترس و مهارت های تکنیکی برای آفریدن بافته هایی که بتواند البسه خوشایند را بیآفریند، استفاده می شود. در کنار تمامی این عوامل، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، شغل و پیشه مردم، طبیعت و کیفیت البسه را که آنها احتمالا می پوشیده اند را تعیین می کند. هدف از انجام این پژوهش آشنایی و شناخت، سیر تحول پوشاک هندیان در گذشته بوده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی-تاریخی است. چگونگی گردآوری اطلاعات در این پژوهش به روش اسنادی (کتابخانه ای) است که براساس آن کلیه منابع و شواهد تاریخی مورد مطالعه و فیش برداری قرار خواهند گرفت.

    کلیدواژگان: تاریخچه، نساجی، پوشاک، لباس، هند
  • محمدامین چهاردولی*، حسین چهاردولی صفحات 48-59

    دیالوگ با ظرفیت خود می تواند در حوزه عمومی (سپهر عمومی) شکل بگیرد و آن را بازتولید کند. دیالوگ عمل ارتباطی و تجربه یکدیگر بین دو یا چندین فرد که به شکل بیان و نوشته ، جریان و ایده و معانی را به قصد مفاهمه و روشنگری در فضای مشترک و خالی از سلطه و در شرایط برابر و محترمانه انتقال می دهند. سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند، و بدین وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند (پدرام،1388: 23). اتاق هیئت منصفه در فیلم 12 مرد خشمگین مثالی برای سپهر عمومی است. دیالوگی در این محیط شکل می گیرد که افراد بدون سلطه بر یکدیگر با روی آوردن به هم، به مفاهمه می رسند. بررسی مولفه های گفت و گویی و ضد گفت و گویی این فیلم می تواند بعنوان مثالی عینی در مبحث دیالوگ به ما یاری رساند. برای بررسی دیالوگ های این فیلم از روش تحلیل محتوای تجمعی (کیفی و کمی) استفاده گردیده است تا همزمان از مزایای هر دو روش استفاده گردد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دیالوگ های فیلم 12 مرد خشمگین است که مورد بحث در قالب هیئت منصفه دادگاه می باشد. در ادامه قابل ذکر است که واحد ثبت در این پژوهش دیالوگ هر شخص می باشد. یافته ها حاکی از آن است که در مجموع شاخص های گفت و گویی با 84% بیش از شاخص های ضد گفت و گویی با 16% تکرار شده اند. در بین شاخص های گفتگویی، شاخص "حفظ آرامش و خویشتنداری و پرهیز از شتاب/ دعوت به حفظ آرامش و رواداری" پرتکرارترین شاخص مشاهده شده بوده است. در مجموع، اصل "صداقت و صراحت" نیز بیش از سایر مفاهیم گفتگویی به کار گرفته شده است. از طرفی شاخص مربوط به "کمالپذیری و امیدواری/ گوش دادن و تعلیق" به نسبت کمتر مشاهده شده است. در بین شاخص های ضد گفتگویی نیز شاخص "جوسازی و تنش افزایی/ تحریک و تقسیم بندی و جدا سازی/ رویارویی/ اغراق/ فاجعه سازی/ استفاده از عبارات با بار ارزشی" بیش از بقیه تکرار شده است. در مجموع، اصل " تنافر و خشونت " نیز بیش از سایر مفاهیم ضد گفتگویی به کار گرفته شده است. از طرفی شاخص مربوط به " افتراق و چندپارگی" به نسبت کمتر مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: دیالوگ، گفت و گو، فیلم 12 مرد خشمگین، تحلیل محتوا
  • سید اصغر علیزاده طباطبایی* صفحات 60-72

    این تحقیق بر روی تجهیزات کنترلی مرکز فرمان متروی تهران و به منظور بررسی نحوه اجرای TPM)نگهداری بهره ور جامع) برروی این تجهیزات وچگونگی تاثیر آن بر عواملی از قبیل اثربخشی کلی تجهیزات و کاهش هزینه ها و افزایش رضایت مشتریان مترو انجام گردیده است. بدین منظور ابتدا از طریق مشاهده و مصاحبه با مسئولین مربوطه مرکز فرمان متروی تهران به بررسی سه عامل نسبت کیفیت و نسبت تجهیزات و نسبت قابلیت دسترسی تجهیزات که از عوامل اندازه گیری اثر بخشی کلی تجهیزات می باشند پرداخته شد بدین منظور از فرمولهای تعریف شده سه عامل مذکور استفاده گردید. پس از آن اصول تعریف شده TPM) نگهداری بهره ور جامع) تا حد امکان برروی این تجهیزات پیاده سازی گردید و پس از پیاده سازی این اصول در مدت معین متغیر های وابسته مجددا اندازه گیری شد و برای جمع آوری اطلاعا ت از پرسشنامه استفاده گردید . به نحوی که 80 پرسشنامه بین کلیه پرسنل نت و بهره برداری تجهیزات کنترلی مرکز فرمان شاغل در مترو و شرکت پیمانکار توزیع گردید و اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون R پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل و اندازه گیری قرار گرفت وپس از اندازه گیری نتایج زیر حاصل گردید؛ -اجرای نگهداری بهره ور جامع در تجهیزات کنترلی مرکزفرمان متروی تهران و بااثربخشی کلی تجهیزات رابطه معناداری دارد - اجرای نگهداری بهره ور جامع در تجهیزات کنترلی مرکزفرمان متروی تهران با کاهش هزینه های واحد نت تجهیزات کنترلی رابطه معناداری دارد -اجرای نگهداری بهره ور جامع در تجهیزات کنترلی مرکزفرمان متروی تهران با افزایش رضایت مشتریان مترو رابطه معناداری دارد.

    کلیدواژگان: متروی تهران، هزینه ها، رضایت مشتری، بهره ور جامع، تجهیزات کنترلی
  • یگانه دوستی، علی محمودی عالمی* صفحات 79-89

    مد سازگار با محیط زیست یا مد پایدار (پایداری منابع زیست محیطی)، که مد دوستدار محیط زیست نیز نامیده می شود، شیوه خاصی از طراحی است و به عنوان قسمتی از فلسفه طراحی شناخته می شود که بر پایه مبانی زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بنیان گذاری شده است و هدف آن ایجاد سیستمی در طراحی است که خود را در برابر محیط زیست و اجتماع مسئول می داند. مد پایدار بخشی از روند بزرگ طراحی سازگار با محیط زیست به شمار می رود، که مطابق آن محصول، با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی و اجتماعی که به جا خواهد گذاشت ساخته می شود و سعی این روش طراحی بر این است که تا حد امکان تاثیرات تخریب کننده عملکردهای انسانی در محیط طبیعی کاهش یابد. مد پایدار، تلاشی است که طراحان لباس برای ایجاد تعادلی بین اقتصاد، محیط زیست، جمعیت و مد پدیدار انجام داده اند. طراحان لباس، به این نکته تاکید دارند که به منظور ایجاد پایداری در حوزه مد و لباس، باید توجه داشت که فرآیند استفاده از اهمیت بیشتری برخوردار است و اخیرا گرایش به کار در حوزه مصرف کننده را بیشتر کرده اند. در این پژوهش پس از مرور پیشینه و تعاریف طراحی پایدار، اوضاع موجود صنعت مد و لباس بررسی شده است. سپس با بررسی تعدادی از نمونه های موفق، راهبردهای پایداری و ارزش های مرتبط که در آن ها مشترک بوده استخراج و دسته بندی شده است. همچنین راهبردهای ارائه شده، این پتانسیل را دارند که قوانین صنعت مد و لباس را شکسته و به تغییر ماهیت رقابت بپردازند.

    کلیدواژگان: مد پایدار، طراحان لباس، مد و لباس، محیط زیست
|
  • Marziyeh Mousazadeh* Pages 73-78

    Early years of the modern life sciences industry and respective venture capital financing transactions date back to the 1970s. Venture capital is a type of private equity, a form of financing that is provided by firms or funds to small, emerging firms that are deemed to have high growth potential, or which have demonstrated high growth. In this article we are going to speak about three entrepreneurial finance elements which are: Business Angles (BAs), Venture Capitals (VCs), and Bank loans, with a special attention to the VCs. A comparison between these three cases will be provided and the emphasize is on VCs. The most important challenges and risk-taking by VCs will be discussed.

    Keywords: Entrepreneurial Finance, Venture Capital, Bio-Entrepreneurship, Co-Investment, Trade-Off