فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 19 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا جابر انصاری، سام اسماعیل پور صفحات 9-23

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر تصمیم خرید مشتریان است که به صورت موردی و بر اساس مدل CBBF در شرکت هاکوپیان انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. روش های جمع آوری اطلاعات در این تحقیق به صورت میدانی است که با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. پرسشنامه شامل 23 سوال است و بر اساس مقیاس ترکیبی و طیف پنج گزینه یی لیکرت تنظیم شده است. جامعه آماری تحقیق مشتریان شرکت هاکوپیان بوده است که با توجه به نامحدود بودن آن از یک نمونه نفری 385 پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار پژوهش از نظر روایی و پایایی نیز ارزیابی شد. روایی آن با اصلاحاتی مورد تایید متخصصان و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 916/0 برآورده شد که از قابلیت اعتماد بالای ابزار مورد استفاده حکایت دارد. بر اساس یافته ها، وجود رابطه معنی دار بین تاثیر ارزش ویژه برند و تصمیم خرید مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل داده ها و تایید یا رد فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.

    کلیدواژگان: ارزش ویژه برند، تصمیم خرید، کیفیت ادراک شده، ارزش ادراک شده
  • ناصر سنایی دشتی، مریم کلاهی*، امیر بابک مرجانی صفحات 25-44

    تمایل به رفتار شهروندی سازمانی به علت رقابت های روزافزون جهانی، برای نوآوری، انعطاف پذیری، بهره وری و پاسخگویی به شرایط بیرونی، پیوسته در حال افزایش است. در سازمان های آموزش محور، همانند آموزش و پرورش، مدیریت نقش و جایگاهی بسیار مهمتر و اساسی تر دارد و به تعبیری عملکرد سازمان بیشتر تحت تاثیر عملکرد مدیران آن است. حال رفتار شهروندی سازمانی مدیران به عنوان فاکتوری مهم می تواند تاثیر چشمگیری بر بهبود عملکرد کارکنان داشته باشد. در این پایان نامه به بررسی اثر رفتار شهروندی سازمانی مدیران بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج پرداخته شده است. در این ارتباط در بخش رفتار شهروندی سازمانی از مدل ارگان و در بخش عملکرد از مدل هرسی و گلد اسمیت استفاده شده است. جامعه مورد آزمون این تحقیق شامل همه مدیران مدارس سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و هنرستان های آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج است که از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است. داده ها و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از علم آمار و نرم افزارspss  مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و نتایج آن بیانگر این است که بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.

    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد کارکنان
  • فریده حق شناس، حسین صفرزاده، زهرا حاج ملاعلی* صفحات 45-65

    به دلیل رقابت روزافزون صنایع بزرگ، شرکت ها تلاش می کنند تا مشتریان بیشتری را به سمت محصولات خود جذب کنند؛ اما این مهم بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر تصمیم به خرید مشتریان امکان پذیر نخواهد بود. شناخت عوامل موثر بر تصمیم به خرید مصرف کنندگان به سازمان کمک می کند تا استراتژی های خود را طوری گسترش دهد که سودآوری را حداکثر کند. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر ترجیح برند بر تصمیم خرید مشتریان است. این تحقیق از نظر روش شامل تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایشی است که با کمک ابزار پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق نیز بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفته است که یافته های آن نشان می دهد که ترجیح برند بر تصمیم خرید اثرگذار بوده است. ضمنا دیگر یافته های تحقیق حاکی از آن است که وفاداری به برند، تغییر برند و تمایلات رفتاری نیز بر تصمیم خرید اثرگذارند. در این تحقیق، تنها تاثیر عوامل زمینه یی بر تصمیم خرید اثبات نگردید؛ لذا پیشنهاد می شود، مدیران استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس معیارهای موثر بر تصمیم خرید تدوین نمایند تا بتوانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند.

    کلیدواژگان: ترجیح برند، اهداف درونی و بیرونی، تصمیم گیری خرید مصرف کننده، عوامل زمینه یی
  • غلامرضا هاشم زاده، یحیی نوروزنیا* صفحات 67-83

    افزایش رقابت و پویایی محیط موجب شده است تا صنایع به دنبال بالابردن کیفیت محصول، خدمات و کاهش قیمت محصولات خود باشند تا بتوانند به ارتقاء برند دست یابند. از جمله راه های رسیدن به اهداف فوق به کارگیری اتوماسیون صنعتی است که امروزه به عنوان یکی از ارکان مهم تولید صنعتی به شمار می رود؛ لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر اتوماسیون صنعتی بر برند سازمانی است. در ارتباط با این هدف، تاثیر اتوماسیون صنعتی بر کیفیت، قیمت و خدمات و درنهایت، برند سازمان در صنعت خودرو سازی مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. همچنین، با توجه به اینکه تعداد افراد جامعه مورد بررسی 50 نفر (مدیران ارشد و میانی شرکت خودرو سازی) بوده است؛ لذا با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه برابر با 44 نفر به دست آمده است. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون متغیرهای تحقیق نشان می دهد که ارتباط مستقیم و معناداری بین اتوماسیون صنعتی، کیفیت و خدمات و برند سازمان وجود دارد. همچنین، قیمت با اتوماسیون صنعتی و برند سازمان رابطه معکوس و معناداری دارد. به طورخلاصه می توان گفت، اتوماسیون صنعتی بر برند سازمان تاثیر مستقیم و معناداری دارد و به کارگیری اتوماسیون صنعتی موجب ارتقای برند می شود.

    کلیدواژگان: اتوماسیون صنعتی، کیفیت، قیمت، خدمات، برند، صنعت خودرو
  • جواد عباسی، شنتیا چینی ساز* صفحات 85-101

    با توجه به گسترش بازارهای رقابتی، بهبود فرآیندهای خدمات مشتریان و ارائه خدمات منحصر به فرد برای بقای سازمان امری حیاتی است. تحولات صورت گرفته در مفهوم بازاریابی در دهه اخیر، سازمان ها را به سمت مشتری گرایی سوق داده است. توصیه نهایی همه رویکردهای جدید بازاریابی در بازارهای رقابتی، بر جلب اعتماد مشتریان بنا شده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی است و به شناسایی عوامل مهم تاثیرگذار بر اعتماد عاطفی مشتریان ثروتمند نسبت به ارائه دهندگان خدمات مدیریت ثروت در حوزه بانکداری خصوصی در ایران و تعیین میزان تاثیر آن ها بر انتخاب و استفاده از خدمات مدیریت ثروت می پردازد. این مطالعه بر اساس پژوهش کومار روی و شیکهار و با استفاده از مقیاس سنجش اعتماد در حوزه خدمات مالی صورت گرفته است. مقیاس سنجش مذکور به ابتکار انو و سیکون ایجاد شده و توسط کومار روی و شیکهار توسعه یافته است. در این مقیاس جهت بررسی عوامل موثر بر اعتماد عاطفی مشتریان ثروتمند از 3 سه مولفه مشتری مداری، امانتداری و صداقت استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را مشتریان ثروتمند با میزان سپرده بالای دو میلیارد ریال در شعبه های بانک پاسارگاد شهر تهران تشکیل می دهند. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی خوشه یی چند مرحله یی استفاده شده است و بر اساس اطلاعات گرد آوری شده از 251 نفر مورد تحلیل قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و در نهایت آزمون فرضیات نشان داد که خیرخواهی ارائه دهندگان خدمات مدیریت ثروت با اعتماد مشتریان به طور مثبت هم بسته است و عامل مشتری مداری بیشترین تاثیر را بر اعتماد عاطفی مشتریان ثروتمند داشته است و پس از آن عوامل صداقت و امانتداری به ترتیب در رتبه های بعد قرار داشته اند.

    کلیدواژگان: مدیریت ثروت، بانکداری اختصاصی، اعتماد، خیرخواهی
  • اصغر اسدی*، حمیدرضا کردلویی، مهرنوش ابراهیمی صفحات 103-128

    در این تحقیق نقش اقلام تعهدی در تشریح کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بمبئی بررسی شده است و رابطه کیفیت سود از طریق اقلام تعهدی و اجزای تشکیل دهنده آن با بازده غیرعادی سهام مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و در آن از اطلاعات تاریخی شرکت ها استفاده شده است. نمونه مورد بررسی شامل 109 شرکت در تهران و 35 شرکت در بمبئی در 6 صنعت مشترک طی دوره 1391-1387 در بورس تهران و 2013-2009 برای بورس بمبئی است که برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون خطی چندگانه مبتنی بر داده های تلفیقی، به روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی (EGLS) با استفاده از نرم افزار eviews و stata بهره گرفته شده است و نتایج حاکی از آن است که در بورس اوراق بهادار تهران بین اقلام تعهدی و بازده غیرعادی رابطه معناداری وجود ندارد. اما در بورس اوراق بهادار بمبئی بین اقلام تعهدی و بازده غیرعادی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت سود، بازده سهام، اقلام تهعدی، اقلام تهعدی اختیاری و غیر اختیاری، بورس اوراق بهادار بمبئی
  • غلامعلی رمزگویان، شادان وهاب زاده، سمیه فاطمی* صفحات 129-155

    در سال های اخیر سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) مورد توجه سازمان های ایرانی قرار گرفته است و بسیاری از سازمان های بزرگ کشور، پروژه هایی را برای انتخاب و پیاده سازی ERP اجرا کرده اند. این پروژه ها در مسیر اجرا با مشکلات و چالش هایی مواجه و در برخی موارد نیز دچار شکست شده اند. لیکن آنچه مشاهده می شود، کمبود نمونه های موفق در پیاده سازی این سیستم در سطح کشور می باشد. تحقیق حاضر به بررسی عوامل تاثیرگذار بر پیاده سازی موفق سیستم ERP در سازمان های ایرانی پرداخته است. با مطالعه متون و مقالات خارجی تعداد 26 عامل در 4 محور اصلی تحت عناوین «مدیریت ارشد و سیستم های مدیریت موجود»، «مدیریت پروژه»،«نرم افزار و مشاور استقرارسیستم» و «نحوه استقرار سیستم» به دست آمد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 105 نفر از کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران آشنا با موضوع پیاده سازی سیستم های ERP بوده است و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شده است. تحلیل داده ها با استفاده از جدول توزیع فراوانی، آزمون رگرسیون چندگانه و  ANOVAنشان داد که عوامل شناسایی شده در قالب محورهای چهارگانه فوق بر پیاده سازی موفق ERP در سازمان های ایرانی تاثیرگذارند. عوامل 26 گانه موفقیت، هم در مقایسه با یکدیگر و هم در قالب محور اصلی خود (یکی از محورهای چهارگانه) مورد رتبه بندی قرار گرفته و اولویت (میزان تقدم و تاخر) آن ها مشخص شده است؛ به نحوی که 7 عامل از اولویت A (ضرورت توجه در فاز مقدماتی یا تصمیم به استقرار پروژه)، 13 عامل از اولویت B (ضرورت توجه در فاز طرح ریزی پروژه) و 6 عامل از اولویت C (ضرورت توجه در فاز اجرای پروژه به صورت عملیاتی) برخوردار بوده اند.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی منابع سازمان، فناوری اطلاعات، پروژه، سیستم، اهمیت