فهرست مطالب

New Applied Studies in Management, Economics & Accounting - Volume:2 Issue: 3, 2020

Journal of New Applied Studies in Management, Economics & Accounting
Volume:2 Issue: 3, 2020

  • تاریخ انتشار: 1398/11/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فرزانه بزی*، مجید جامی، علیرضا هیراد صفحات 7-22

    تحلیلگران مالی اولین کسانی بودند که نظریه کیفیت سود را مطرح کردند، آنها احساس میکردند سودی که گزارش میشود قدرت سود را آنطور که در ذهن مجسم میشود نشان نمیدهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر کیفیت سود بر گزارشگری مالی است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است و نمونه انتخابی شامل 22 شرکت میباشد که تنها 6 شرکت در بورس اوراق بهادار و مابقی در فرا بورس تهران فعالیت دارند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی است. قلمرو زمانی پژوهش اطلاعات سالهای 1391 تا 1395 شرکتهای بیمه پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره پنج ساله میباشد. داده ها توسط نرم افزار eviews 9 تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که کیفیت سود از تمامی جوانب بر معیارهای گزارشگری مالی، تاثیر معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت سود، توان پیشبینی سود، هموارسازی سود، کیفیت اقلام تعهدی، گزارشگری مالی
  • سیده زینب سعادت میر قدیم*، جمال خانی جزنی، اسماعیل فدائی کلورزی صفحات 23-37

    با شکل گیری رابطه نمایندگی، تضاد منافع بین مدیران و سهامداران به وجود میآید و مدیران ممکن است دست به رفتارهای فرصتطلبانه بزنند که در جهت منافع آنان و برخلاف منافع سهامداران باشد. شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار دارای ساختار مالکیت متفاوتی هستند و در سالهای اخیر، اصول راهبری شرکتها روی این ساختار مالکیت تاثیر گذاشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر ثبات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. روش پژوهش مورد استفاده، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 156 شرکت، طی دوره زمانی 1391 الی 1395 و روش نمونه گیری پژوهش حاضر، غربالگری میباشد .داده های پژوهش به روش کتابخانه ای گردآوری شده و ابزار مورد استفاده، نرم افزار رهآورد نوین و بانک جامع اطلاعات سازمان بورس میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد، بین انواع مالکیت شامل مالکیت شرکتی، نهادی، مدیریتی، دولتی و تمرکز مالکیت با ثبات مالی، رابطه معناداری وجود ندارد. بنابراین یافته ها بیانگر عدم تاثیرگذاری ساختار مالکیت بر ثبات مالی است.

    کلیدواژگان: ساختار مالکیت، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، مالکیت دولتی، ثبات مالی
  • سیدعباس امینی*، مهناز آهنگری صفحات 38-52

    در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ریسک عملیاتی، سودآوری و مالکیت با کوته بینی مدیریتی در شرکتهای با اندازه بزرگ و کوچک پرداخته شده است . جامعه مطالعاتی پژوهش حاضر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در یک دوره هفت ساله طی سالهای 1391 تا 1397 میباشد .در نهایت با توجه به محدودیت های پژوهش و با استفاده از روش حذف سیستماتیک، اطلاعات مربوط به 130 شرکت جمع آوری گردیده است. پژوهش مورد نظر از جهت هدف، یک پژوهش کاربردی است .از لحاظ نوع طرح پژوهش به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی میباشد . در این پژوهش برای بررسی فرضیات پژوهش از رگرسیون خطی استفاده شده است .جهت تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار Eviews استفاده شده است . طبق نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش، ریسک عملیاتی بر سودآوری و میزان مالیکت سرمایه گذارن شرکتهای تاثیرگذار میباشد. از طرفی کوته بینی مدیریت بر تغییرات سرمایه گذاری تاثیرگذار است؛ همچنین ریسک عملیاتی بر کوته بینی مدیریت نیز تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: ریسک عملیاتی، کوته بینی مدیریت، سودآوری، مالکیت
  • علیرضا کلحر، هدی همتی* صفحات 53-67

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر بیشاعتمادی مدیریت و ریسک سیستماتیک بر ادراک سرمایه گذاران میباشد. روش پژوهش حاضر، ازنظر هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ روش، از نوع همبستگی تحلیل رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و برای انتخاب نمونه، از روش غربالگری استفاده شد. تعداد نمونه 118 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی بین سالهای 1391 تا 1396 در نظر گرفته شد. در این پژوهش، داده های موردنیاز برای آزمون فرضیه های پژوهش، از صورتهای مالی سالانه شرکتها (سایت کدال) و وبسایت سازمان بورس اوراق بهادار، استخراج شد. فرضیه های مربوطه از روش رگرسیون چند متغیره پانل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بیش اعتمادی مدیریت، تاثیر مثبت و معناداری بر ادراک سرمایه گذاران دارد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر رابطه مثبت و معنادار بین ریسک سیستماتیک و ادراک سرمایه- گذاران بود

    کلیدواژگان: بیش اعتمادی مدیریت، ادراک سرمایه گذاران، هزینه سرمایه، ریسک سیستماتیک
  • مجید جامی، محمد وثوقی فر*، اسحاق ریگی خالص صفحات 68-81

    سیستم حاکمیت شرکتی با محوریت دولت، میتواند به صورت بالقوه بر سیاستهای صنعتی دولت موثر باشد. وجود سهامداران از طریق واگذاری مالکیت و مدیریت بنگاه های اقتصادی دولتی به بخش غیردولتی تحقق مییابد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مالکیت دولتی و خصوصی بر حاکمیت شرکتی در شرکت مخابرات زاهدان است .این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت مخابرات زاهدان در سال 1398 بوده و از این میان 58 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه نهایی درنظر گرفته شدند. داده ها توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد، مالکیت دولتی و خصوصی بر حاکمیت شرکتی ،تاثیر معناداری دارد. از طرفی یافته ها حاکی از آن است که بین مالکیت دولتی و کاهش معوقات بانکی و همچنین بین مالکیت خصوصی و افزایش سود شرکت مخابراتی، رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: مالکیت دولتی، مالکیت خصوصی، حاکمیت شرکتی
  • کیومرث بیگلر، مهدی فرجی* صفحات 82-87

    امروزه افزایش فشار و تمایل زیادی در دولتها برای گسترش دامنه مسئولیت های آنها از حسابداری به سوی پاسخگویی به چشم میخورد. تاثیر گزارشگری به موقع در ارتقای قابلیت پاسخگویی و افزایش اعتماد مردم به دولت با اهمیت است. لذا در این مقاله به بررسی تاثیر گزارشگری به موقع در ارتقای قابلیت پاسخگویی و افزایش اعتماد در بخش عمومی پرداخته شده است. گزارشگری مالی به موقع میتواند برای شهروندان، پرداخت کنندگان مالیات و دیگر اعضای جامعه مفید باشد. دولتها با تهیه گزارش های مالی به موقع، این امکان را فراهم می آورند تا شهروندان علاقمند، مالیات دهندگان و دیگر اعضای جامعه به اطلاعات مفیدی برای تصمیم گیری در مورد خرید مسکن، آموزش، رای دادن همه در پرسی در آنان که خدماتی و می دریافت مالیات پرداخت ازایکنند یابند دست دیدگاه همواره اما . سیاست گذاران دولتی اینگونه نیست؛ برخی از دولتها اطلاعات مالی را به موقع منتشر نمیکنند و مانع از تصمیم گیری آگاهانه افراد جامعه میشوند و اگر تاخیر بیموردی در گزارشگری مالی وجود داشته باشد، ممکن است اطلاعات، مربوط بودن خود را از دست بدهد. استفاده کنندگان اطلاعات مالی این دولتها، ناگزیر از اطلاعات قدیمی و حدس و گمان در تصمیم گیری استفاده میکنند. دولت های مورد اشاره باعث کاهش اعتماد عمومی و اعتبار خود میشوند؛ گزارشگری به موقع در بخش عمومی تا اندازه زیادی به سیاستگذاری تدوین کنندگان استانداردها و سیاستمداران دولتی بستگی دارد و عاملی برای افزایش پاسخگویی دولتها و اعتماد عمومی نسبت به آنها ست. از اینرو منافع گزارشگری مالی به موقع برای پرداختکنندگان مالیات و شهروندانی که که در آن جوامع زندگی و کار میکنند، از این منظر انکار ناپذیر است که آنان میتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند. آنان علاقه دارند مقام های دولتی پاسخگو باشند و اطلاعاتی که دریافت میکنند به موقع و برای تصمیم گیری، مربوط باشد.

    کلیدواژگان: گزارشگری مالی به موقع، قابلیت پاسخگویی، اعتماد عمومی، پاسخگویی عمومی
  • وحید جعفری تهرانی*، مریم لشکری زاده صفحات 88-103

    این پژوهش با هدف سنجش تاثیر ابعاد بازارگرایی (مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی میان وظیفه ای) بر عملکرد مالی در میان کلیه کارکنان شعب و ادارات بانک مسکن در شهر تهران انجام شده است و از نظر هدف در حیطه پژوهش های کاربردی از نوع توصیفی – پیمایشی میباشد. با توجه به تعداد جامعه آماری در زمان جمع آوری داده (3120 نفر در سال 1397)، تعداد نمونه به کمک جدول کرجسی و مورگان برابر 342 نفر بهدست آمد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد است. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، آزمون کولموگرف اسمیرنوف بهمنظور بررسی نرمال بودن داده ها انجام شد و پس از تایید غیر نرمال بودن داده ها، نرم افزار Smart PLS3 جهت بررسی مدل و آزمون فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان داد که مشتریگرایی و رقیب گرایی بهطور مستقیم بر عملکرد مالی تاثیر ندارند و از طریق متغیر میانجی نوآوری بر عملکرد مالی اثرگذارند و هماهنگی میان وظیفه ای به طور مستقیم بر عملکرد مالی تاثیر دارد. همچنین، تاثیر مشتریگرایی و رقیبگرایی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد مالی مورد تایید است.

    کلیدواژگان: مشتریگرایی، رقیبگرایی، هماهنگی میان وظیفهای، نوآوری، عملکرد مالی
  • مشاالله سالار پور، الهه آهنی* صفحات 104-117

    رشد بخش کشاورزی به عنوان بستری برای نیل به اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه، امری ضروری قلمداد میشود. اقتصاددانان توسعه به طور عام و اقتصاددانان کشاورزی به طور خاص بر این امر تاکید دارند که کشاورزی میتواند به رشد اقتصادی کمک کند. آنچه که امروزه مطرح است، توجه به توانمندی های این بخش در رویارویی با جهانی سازی است. آشکار است که جهانی سازی باعث رشد سریع تجارت در جهان و کاهش هزینه اطلاعات و ارتباطات میشود. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه و نیز ضرورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و آزادسازی تجاری، هدف این تحقیق بررسی تاثیر تجارت آزاد بر صادرات محصولات کشاورزی در ایران طی دوره زمانی 1397-1370 برای دو محصول گندم و پسته میباشد. در این مطالعه تابع صادرات با استفاده از از مدل ARDL بررسی گردید. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Eviews استفاده شد. نتایج نشان داد، آزادسازی تجاری بر تقاضای داخلی گندم و پسته بی تاثیر است. از آنجاییکه محصولی مانند گندم یک محصول وارداتی به حساب می آید، آزادسازی تجاری این محصول بهمنزله واردات بیشتر این محصول است که واردات بیشتر هم تاثیر معناداری بر تقاضای داخلی آن ندارد. به عبارتی مصرف این محصول با آزادسازی تجاری آن تغییری نخواهد کرد.

    کلیدواژگان: تجارت آزاد، صادرات محصولات کشاورزی، ARDL
  • الناز الطافی، طیبه امیر خانی، احمد عالی* صفحات 118-135

    یکی از معضلات سازمان های امروزی، بروز رفتارهای پرخاشگرانه و قلدری در سازمان است .این رفتارها هم بر عملکرد سازمانها و هم بر روابط بینشخصی و روحیه همکاری کارکنان تاثیر میگذارد؛ از اینرو بررسی قلدری سازمانی در سالهای اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است . در راستای پژوهش هایی با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر قلدری سازمانی، در این پژوهش نقش رهبری اخلاقی و آوای کارکنان در کاهش قلدری سازمانی، مطالعه میشود . پژوهش فعلی از نوع کاربردی و پیمایشی است . مطالعه فعلی در سال 1397 انجام پذیرفته و نمونه آماری این پژوهش، 168 نفر از پرستاران و کارکنان بیمارستان مهرگان مشهد هستند . ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه های استاندارد برای هریک از متغیرهای پژوهش بوده است .تجزیه تحلیل داده ها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری، نشانگر این است که رهبری اخلاقی منجر به کاهش قلدری سازمانی و افزایش آوای کارکنان میشود لیکن آوای کارکنان تاثیر معناداری بر کاهش قلدری سازمانی ندارد . نتایج پژوهش فعلی نشان میدهد که تمرکز بیشتر بر رهبری اخلاقی در سازمان میتواند به کاهش قلدری کمک نماید . پژوهش فعلی بر دانش موجود در حوزه مدیریت بهداشت و درمان اضافه مینماید و فهم بهتری از پدیده قلدری سازمانی را ارائه میکند.

    کلیدواژگان: رهبری اخلاقی، قلدری سازمانی، آوای کارکنان