فهرست مطالب

نشریه مبانی فقهی حقوق اسلامی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن توحیدی*، محمدعادل ضیائی صفحات 9-40

    اقاله مطابق تعریف برگزیده، توافق متعاقدین بر رفع عقد قابل فسخ به اختیار است. آنگاه که انسان قدم به عرصه ی حیات اجتماعی گذاشت و عقود و قراردادها به عنوان وسایل تبادل و تعامل اقتصادی در روابط فی مابین اشخاص به وجود آمد، اقاله نیز به عنوان نماینده ی اراده ی مشترک متعاقدین جهت انحلال و ازاله ی عقدی که خود محصول همان اراده ی مشترک است، شناسایی گردید.همه ی فقهای مالکی و شافعی بر وجود اقاله با استناد به احادیث نبوی صحه گذاشته اند وموضوعیت آنرا بیان نموده اند، لیکن در تعاریف و شرایط و ماهیت و آثار اقاله اختلاف نظر دارند.فقهای شافعی راجع به ماهیت اقاله اتفاق نظر دارند و جملگی اقاله را فسخ میدانند. ولی در میان فقهای مالکی چنین اتفاقی دیده نمیشود، گروهی اقاله را فسخ تلقی کرده اند و گروهی که اکثریت آنان را دربر میگیرد، بالعکس آنرا معامله ای دوباره و جدید دانسته اند.هر عقدی اقاله پذیر نیست و اقاله در عقودی که قابل فسخ باشند و با موافقت طرفین صحیح باشند جاری است؛ مانند: بیع و اجاره. ولی عقودی که به حق طرفین لازم نمیشود و به رغبت، علاقه و درخواست یکی از طرفین فسخ صورت گیرد، همچون نکاح و وقف اقاله پذیر نیستند و در فسخ وبرهم زدن نکاح سبب خاصی را میطلبد .مشروعیت اقاله را میتوان از آیات قرآنی استدلال نمود و از عقل نیز استمداد کرد ولی فقها بیشتربه سنت نبوی بسنده کردهاند.سجستانی، بیتا، ح 9440  فقهای دو » من اقال مسلما اقاله الله عثرته « با توجه به حدیث نبوی مذهب مالکی و شافعی حکم اقاله را ندب و سنت دانسته اند.شافعیان که بر فسخ بودن اقاله معتقد هستند، برخی برآنند عقدی که فسخ شده و هیچ پیوندی فیمابین باقی نمانده چگونه میتوان فسخ نمود. ولی جواب این است که اقاله فسخی نسبی است نه مطلق و میتوان با اقاله ی دوباره به عقد اول برگشت.شرط فزونی و کاستی در فقه شافعی باطل است، ولی در فقه مالکی با رعایت اصول و شرایطی مبطل عقد نیست.

    کلیدواژگان: اقاله، فسخ، برهم زدن معامله، شافعی، مالکی
  • محمد جعفری هرندی* صفحات 41-55
  • مهدی خادم سربخش* صفحات 57-75

    بر طبق نظر مشهور فقها و به تبع آن قانون مدنی در عقد بیع، هر گاه مورد معامله قبل از انتقال ریسک به منتقلالیه تلف گردد بر طبق حکم قانون، قرارداد منفسخ و انتقال دهنده به صورت قانونی مکلف به استرداد آن چیزی است که از منتقلالیه گرفته است. در لسان حقوقی به حکم نخستضمان معاوضی و به حکم دوم ضمان درک میگویند.در این مقاله سعی شده است که تا حد امکان به بررسی اجرای این قاعده، یعنی ضمان معاوضی که تاکنون در مرحله اجرای عقود معاوضی اجرا میشد، در انحلال عقود معاوضی، یعنی در اقاله و فسخ،پرداخته شود و اعمال یا عدم اعمال این قاعده در اقاله و فسخ نیز به اثبات رسد و در صورت اثبات عدم اعمال قاعده ی ضمان معاوضی در انحلال عقود معاوضی، به بررسی وجود یا عدم وجود ضمان قهری شخص متصرف پرداخته شود.در این مقاله به اثبات رسید که تلف موضوع اقاله باعث انفساخ اقاله و تلف موضوع فسخ، بدون آنکه در صحت فسخ اثر گذار باشد، موجب مسئولیت مدنی شخص متصرف میشود.

    کلیدواژگان: قراردادهای معاوضی، اقاله، فسخ، ضمان معاوضی، ضمان قهری
  • محسن روشن*، احمد باقری صفحات 77-90

    حکم به بطلان ضمان ما لمیجب در فقه اسلامی موجب طرح مسائل و مصادیقی شده است که میان فقیهان اختلاف نظر فراوانی را به وجود آورده است. برخی از این مصادیق به حدی در عرف رایج ومتداول است که گروهی از فقیهان قائل به بطلان ضمان ما لم یجب، درصدد توجیه برآمده اند تا باخارج کردن این موارد از شمول ضمان ما لم یجب، بتوانند جایگاهی برای صحت آن بیابند. اما برخی دیگر بدون ملاحظه ی عرف رای و ارتکاز عقلایی، به صراحت حکم به بطلان برخری از مصادیق یادشده داده اند. ضمان از اعیان مضمونه یکی از مصادیق یاد شده است که فقیهان در خصوص صحت آن اختلاف کرده اند. آنان که به بطلان رای داده اند آن را مصداقی از ضمان مرا لرم یجرب و مشمول ادله ی بطلان آن دانسته اند.با هدف تقویت ادله ی قائلین به صحت از یک سو و نقد ادله ی مخالفان از سوی دیگر سریی شرده است با تبیین درست این نوع از ضمان، ضابطه ای تیریف شود که بتوان با استناد به آن، اختلاف درسایر مصادیق را چاره جویی کرد.

    کلیدواژگان: ضمان ما لمیجب، اعیان مضمونه، اعیان غیرمضمونه
  • زری زمانی*، سیدابوالقاسم نقیبی صفحات 91-120

    حرمت موبد در باب نکاح یکی از احکام شرعی است که فقها در کتب خویش از آن با عنوان اسباب تحریم نام برده اند و به موجب آن ازدواج با برخی از اشخاص بر فرد تا ابد حرام خواهد شد، قوانین برخی از کشورهای اسلامی در این زمینه تابع احکام شرع می باشند. قانون گذار ایرانی با تبعیت از فقه امامیه، مصادیق حرمت موبد را با عنوان موانع نکاح ذکر کرده است. در این نوشتار موانع دائمی نکاحدر حقوق ایران را با حقوق مصر مورد مطالعه قرار گرفته است. حرمت موبد به دلیل ایفای نقش اساسی در نگهداری خانواده ها از خطر فروپاشی و اصالت نسل، از جایگاه ویژه ای در نظام حقوق خانواده برخوردار است به نحوی که قانون گذار ایرانی و مصری با شمارش برخی مصادیق حرمت موبددر نصوص قانونی بر آن تاکید نموده اند.

    کلیدواژگان: حرمت، حرمت ابدی، موانع نکاح، فقه امامیه، حقوق ایران، حقوق مصر
  • جلال علوی*، ناصر مریوانی صفحات 121-141

    در فقه اسلامی تعلق تکلیف به افعال اشخاص مست و نفوذ تصرفات قولی و فعلی و آثار وضعی این تصرفات، مورد بحث و مناقشه ی اصولیان و فقیهان واقع شده است. در حالی که اصولیان با تکیعه به شروطی چون توانایی فهم تکلیف از سوی مکلف و از راه قیاس بر نائم، غافل و مجنون قائل بعه ععدمتعلق خطاب التکلیف به تصرفات شخص مست هستند و تنها از حیث خطاب الوضع با تحلیل مسئله به ترتب مسببات بر اسباب، مست را ماخوذ و ملتزم به عواقب اقوال و افعال خود می دانند. مست متعدی که بدون وجود یکی از معاذیر شرعی نظیر اکراه و اضطرار از روی علم و عمعد ، شعرب مسعکرنموده است، به دلیل اختیار و آگاهی در ایجاد حالت مستی و از سوی دیگر به جهت ارتکاب محرمات شرعی، مستوجب تنبیه و تغلیظ و التزام به عواقب اعمال خود میباشد. در مقابل مست معذور که مستی وی ماذون به اذن شرع و از باب اخر به رخصت بوده است، از تحمل عواقب اعمال و اقوال خود معاف به شمار می آید.

    کلیدواژگان: مستی، مست، مجازات، اهلیت، تصرف
|
  • Mohsen Ahmadi *, Adel Ziyaei Pages 9-40

    Iqaalla-h is an agreement between two parties to revoke voluntarilya revocable contract. The legitimacy of revocation (iqaala-h) can bejustified based on Koranic verses and with the assistance of reason ,as well .Jurisprudents , however, consider traditions from the holyprophet of Islam(p.b.u.h) sufficient in this regard, among whichthere is the tradition”.Anyone who accords with the other party’s willingness to revokean agreement , God will accept your(the prophet’s) intervention, onthe Doomsday, for that person’s sins to be forgive”. Thejurisprudents of two Islamic Sunni branches,Maalikee and Hanafee,regarded revocation (iqaalla-h) as a religiously recommendableaction (mosta-hab) which accords with pthe prophet’s traditions.Jurisprudents of the two Islamic branches, Maalikee and Hanafee ,all consent to revocation (iqaala-h) referring to the traditions of theholy prophet (p.b.u.h) and have stated its authenticity .However,there is disaccord among them concerning the definitions,conditions, nature and effects of revocation (iqaala-h).

    Keywords: Revocation, Cancellation, Shaafeide, Maalikee
  • Mohammad Jafari Harandi * Pages 41-55

    One of the reasons for separation of couples is “expropriation”,which happens when the wife gives some property to the husbandbecause of dissatisfaction to get separated from him.The question is that, whether in such case it is a religious duty forhusband to comply with the condition of releasing his wife? Andwhether this separation should be done by court? And finally,whether the separation is automatically done after the parties agreedon the property should be exchanged or it is necessary to readdivorce sermon?Jurists didn’t pay much attention to the first question and about thesecond one, the popular opinion is that it is not necessary to go tothe court. And in antecedent jurists’ opinion about the thirdquestion, it is not necessary to read divorce sermon and most recentjurists believe it is necessary. Here the assumption of the need to goto court and no need to read divorce sermon is proved.

    Keywords: Expropriation, Separation, Divorce, Property, Duty
  • Mahdi Khademsarbakhsh * Pages 57-75

    In accordance with opinion “Islamic jurists” and under the “civilcode”, in the sale contract, whenever the subject of transaction isdissipated before the transference of the risk to assignee, thecontract would be rescinded and buyer legally should give backthing has gotten from assignee. In law, The firest of rule is namedguarantee of exchange and towel of rule is named security faults intitle.This article attempts to examine this rule, guarantee of exchange,that hitherto was carried out at the performance of reciprocalcontracts, in termination of contract, ie: dissolution and revocation,and then proves performance or failure of performance of this rulein revocation and dissolution and It shall study existence or nonexistence of automatic liability while failure of proof guarantee ofexchange in termination of mutual interest contracts.This article proves that dissipation of object of dissolution willcause rescission and dissipation of object of revocation, without anyeffect on validity of revocation, will cause civil liability ofpossessor.

    Keywords: reciprocal contracts, Dissolution, Revocation, Guarantee of exchange, Tort
  • Mohsen Rovshan *, Ahmad Bāqerī Pages 77-90

    In Islamic Jurisprudence, to reject the validity of Dimān malāmyajib (the liability of what is not obligated), caused to planextensions and subjects that has presented the diversity of opinionsamong jurists. Some of these extensions and subjects of discourseare so current and secular law to the extend that a group of juristsbelieve in the rejection the validity of Dimān malām yajib, wereplanning about to justify and find a state for it’s integrity by sendingthem out from the scope of extensinons in Dimān malām yajib.But some others, irrespective of current usage law and methods ofrationalist have issued an order to invalidity of some of thementioned extensions. The liability for objects of bail is one of thementioned extensions that jurists have diversed their opinions in it’sintegrity.Those who have voted to the validity rejection, know that as anextension of Dimān malām yajib and liable to it’s rejection proofs.In this essay pros and cons proofs in the integrity of this kind ofliability have been studied and firstly by the purpose of fortificationof the proofs of integrity believers mostly based on verses and

  • Zari Zamani *, Sayyid Abu Al, Qasem Naqibi Pages 91-120

    Permenant prohibition (Hurmat) of marriage is one of Islamicinstructions that the jurists have mentioned it as "causes ofprohibition" in their books and by which it is forbidden to marryparticular people for ever. In this case, laws of some Islamiccountries follow lawful commandments. By following ImamiehFegh (Imamieh jurisprudence) Iranian legislator have mentionedinstances of permenant prohibition of marriage with the title of"impediments to marriage". In this text, permanent impediments ofmarriage in Irania law (with a glance at ruling Fegh on Iranian law)in comparison to the law of Egypt has been studied. According tothe findings of this research, permenant prohibition of marriageenjoys a special position in the order of family rights because itplays a vital role in protecting families from collapse, keeping Traditions and on the other hand criticizing the pros’ proofsspecially through proving the correct ness of Dimān malām yajib, Ithas been endeavoured to define a criterion on strength of which canseek aremedy the diversity in other different extensions by makingclear precisely this kind of liability.

  • Jalal Alavi *, Naser Marivani Pages 121-141

    In Islamic jurisprudence giving obligation to drunkens acts andcorrectness of wordly and deedly acts and it's athari waz`y this acts,is an arguable subject between usulin and jurists. While usulian tolean on principals such as understanding abilities of duties fromrequired; and by comparison of asleep, neglegant and mad, agreewith not giving obligation to drunk acts and especially according tokhitab al-waz` view, by analysis problem to causation, intoxicatedshould be responsible for the results of their deeds and wards.Majority of jurists by refereeing to rules such as" al-aimtnae` bilakhtyarla yanafai al-akhtyar" related to delibratly drunk, say thatintoxication cann't be an abstacle to giving obligation and drunk andsober are equal in giving obligation. Deliberated drunk is someonewho without having one of the legal excuses such as reluctance,necessity, ignorance; deliberately drink with awareness.From the view point of majority jurists, such person for havingfreewill and awareness in becoming intoxication and also forcommitting legal prohibition, would be recompand to punishmentand results of his/her acts. Opposed to, undelibrated drunk whohis/her intoxication is allowable and it is legal excuses. Such person People healthy and their lineage pure and original. In this case,Iranian and Egyptian legislators by counting some of the instancesof permenant prohibition of marriage in law text, have beenemphasized on it.

    Keywords: prohibition, Permenant prohibition, Marriageimpediments, Imamieh Fegh, Iranian law, Egyptian law