فهرست مطالب

نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
پیاپی 45 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد رحمانی گورجی*، عباس شیخ شعاعی صفحات 5-23

    یکی از فراتحلیل هایی که درخصوص نظامات مختلف تعلیم وتربیتی مطرح می شود، مربی محور یا متربی محوربودن آنهاست. لذا پرسش اصلی ما در این پژوهش، بررسی امکان یا عدم امکان تربیت انسان بدون لحاظ مربی و یا میزان تاثیر و نقش مربی در تربیت انسان بوده است. اهمیت این موضوع از آنجاست که مسئله مربی محوری در بسیاری از الگوهای تربیتی انقلاب اسلامی از چالش های جدی محسوب می شود. در این پژوهش برآن بوده ایم تا با استفاده از دیدگاه های ملاصدرا در حکمت متعالیه تربیت انسان و الزامات این دیدگاه، نظر خود را درخصوص متربی یا مربی محوربودن تربیت اسلامی ارایه دهیم. درپایان، پس از گردآوری اطلاعات و با بررسی آثار صدرالمتالهین و شارحان معاصر به روش کتابخانه ای و تحلیل آن براساس روش استنتاجی که ازطریق سه روش برهانی بدان دست یافتیم، این است که براساس مبانی حکمت متعالیه، نظام تربیتی انسان گرایش به متربی محوری داشته و مربی، شرط لازم تربیت نمی باشد، گرچه نقش تسهیل گری و بسترسازی وی نفی نمی شود. این رهیافت ما را بر آن می دارد تا انحصار الگوهای تربیتی در سبک های مربی محور را ازبین برده و در کنار آن به سراغ سایر الگوهای تربیتی برویم.

    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، تربیت، مربی محوری، عرفان، وحدت شخصیه، ملاصدرا
  • ناصر حسن زاده*، سیاوش نصرت پناه، مصطفی آجورلو صفحات 25-51
    این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی برنامه ریزی درسی تربیت بدنی در نیروهای مسلح برای استفاده قرماندهان، مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان تربیت بدنی نیروهای مسلح اجرا گردید. این مطالعه با روش تحقیق ترکیبی روی 125 نفر از فرماندهان و خبرگان تربیت بدنی انجام و از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده شد. در مصاحبه نیمه ساختار یافته آزمون دوجمله ای به کار رفت و در پرسشنامه (محقق ساخته) روایی محتوایی پرسشنامه با محاسبه ضریب لوشه حدود 9/0 و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 948/0 مورد تایید قرار گرفت. داده ها با روش های آماری توصیفی از نوع همبستگی و استنباطی (معادلات ساختاری، آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی) با نرم افزارهای «SPSS»  و «PLS» تحلیل شد. یافته ها نشان داد که الگوی نهایی برنامه ریزی درسی تربیت بدنی شامل سه بعد: ورزش همگانی، ورزش سازمانی، ورزش قهرمانی و هریک از ابعاد، شامل شش مولفه (اهداف، محتوا،شیوه های تدریس، مربیان، فضا و امکانات ورزشی، ارزشیابی) و 127 شاخص برای مجموع مولفه ها می باشند. نتایج مطالعات میدانی حاضر نشان می دهد در اجرای برنامه های تمرینی یگان های صفی و ستادی توجهی به محتوا و مربیان نشده است و این یکی از مسایل مهمی است که برای افزایش توانمندی جسمانی کارکنان متناسب با نوع شغل و رسته خدمتی در تدوین  برنامه های ورزشی باید به آن توجه شود.
    کلیدواژگان: تربیت بدنی، برنامه درسی، الگوی برنامه ریزی درسی
  • ناهید حیدری*، سعید بهشتی، علی دلاور استاد، محسن ایمانی صفحات 53-69
    هدف کلی تحقیق حاضر، فراشناختی به تربیت اخلاقی کودک براساس اندیشه تربیتی ابن سینا، ازحیث تبیین مفهوم و نیز مولفه های آن یعنی؛ اهداف و اصول می باشد. ازنظر ابن سینا، تربیت اخلاقی، آموزش اصول و ارزش های اخلاقی و تلاش جهت پرورش گرایش به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی است. ازطرفی، تربیت اخلاقی فرد، تضمین کننده کمال و سعادت وی در دنیا و آخرت خواهد بود. به بیانی دیگر، تربیت اخلاقی، یعنی آراسته شدن فرد به فضایل اخلاقی و عادات نیکوست که به سبب آن فرق بین خیر و شر و رشد و گمراهی برای انسان میسر می شود. اهداف تربیت اخلاقی، براساس اندیشه تربیتی ابن سینا،  شامل دو بخش هدف غایی و اهداف واسطه ای می باشند. هدف غایی ازنظر ابن سینا، رسیدن به قرب حق اول، معرفی شد. اهداف واسطه ای که درحقیقت وسایلی درجهت نیل به هدف غایی می باشند، مشتمل بر: کسب ریاضت، خودشناسی اخلاقی، تکمیل نفس ناطقه، نیل به عزت نفس و آشنایی با اهل بیت (ع) می باشند. اصول تربیت اخلاقی نیز ازنظر ابن سینا شامل: تادیب، ترغیب و ترهیب، الگوبرداری، پرهیز از افراط وتفریط و شناسایی روحیات کودکان است. آنچه که از بیانات بوعلی برمی آید، این است که در تربیت اخلاقی کودک باید جانب اعتدال را نگه داشت.
    کلیدواژگان: تربیت اخلاقی، کودک، ابن سینا
  • بهروز رفیعی*، محمد کاویانی صفحات 71-91
    هدف این مقاله، بازشکافت پیوند عادت با تربیت از دیدگاه گروهی از مربیان مسلمان و مربیان غربی است تا روشن شود: الف. آنان درباه مفهوم تربیت چه نگرشی دارند؛ ب. عادت را چگونه تعریف می کنند؛ ج. چه نسبتی را میان عادت و تربیت حاکم می دانند؟ در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، پس از شناسایی و گزینش شماری از مربیان مسلمان و مربیان غربی برای واکاوی نگرش آنان به مفهوم تربیت، عادت و نسبت عادت با تربیت، اطلاعات کتابخانه ای لازم گردآوری شد، سپس یافته های گردآمده توصیف و تحلیل شد و معلوم شد که مربیان مسلمان ایجاد عادات نیکو را در متربی روا و اصولا عادت آفرینی را از روش های تربیتی می دانند. دانشمندان غربی در این باره رویکردی همسان ندارند و به سه دسته تقسیم می شوند: الف. شماری از آنها عادت را برای تربیت سودمند می دانند؛ ب. گروهی عادت را برای تربیت زیانبار می شمارند؛ ج. برخی هم کاربرد عادت را در تربیت به شرط شی و به شکل مشروط پذیرفته اند.
    کلیدواژگان: عادت، تربیت، مربیان مسلمان، مربیان غربی
  • رضا شاهقلیان قهفرخی*، ابراهیم مولوی، عباسعلی سلمانی، محمد الوندی صفحات 93-121

    نقش تربیتی مربیان علوم نظامی به دلایل مختلف ازقبیل تدریس دروس تخصصی نظامی و موانع رشد اخلاق درون سازمانی در مجموعه و موارد دیگر، باتوجه به ارتباط رفتاری مستقیم آنها با دانشجویان، کم رنگ دیده می شود. لذا این پژوهش ضمن تعیین عوامل موثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان، گامی درجهت ایجاد زمینه لازم برای مساعدت به مسیولین است. هدف اصلی تحقیق، تعیین عوامل موثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی است. سوال تحقیق این است که "عوامل موثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی کدامند؟"نوع تحقیق، کاربردی است و روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی کمک گرفته شده است. جامعه آماری شامل صد نفر است و اطلاعات پرسشنامه های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss تجزیه وتحلیل شد. با به دست آوردن عوامل موثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در حوزه های عوامل فردی و عوامل سازمانی، می توان به مرتفع کردن موانع رشد اخلاق درون سازمانی در مجموعه و تربیت هرچه بهتر متربیان موجود در دانشگاه اشاره کرد. با بررسی های به عمل آمده و اولویت گذاری های مشخص شده، نتایج، نشان می دهد که براساس شاخصه های تاثیرگذار بر نقش تربیتی مربیان نظامی، این افراد باید جهت خودسازی دینی و اخلاقی، بر موارد موثر به صورت فردی همت بیشتری گمارده و آن مجموعه نیز با بازنگری نسبت به اولویت های سازمانی جهت ارتقای مربیان، برنامه ریزی های دقیق و موردنیاز را داشته باشد.

    کلیدواژگان: تربیت، اخلاق، تربیت دینی، تربیت اخلاقی، مربی
  • جمیله اخوان ملایری*، محمد سیفی، علیرضا فقیهی صفحات 123-151

    هدف این پژوهش، تدوین بسته آموزشی تفکر انتقادی برای دوره کارشناسی براساس داستان ها و تمثیل های قرآن کریم است، این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده های تحقیق، توصیفی تحلیلی همگام با روش پیمایشی برای اعتباربخشی بسته آموزشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه منابع و اسناد معتبر مرتبط با موضوع و کلیه متخصصان رشته های علوم تربیتی، فلسفه تعلیم وتربیت، برنامه درسی، و معارف اسلامی دانشگاه های استان مرکزی در سال تحصیلی 1395 1396 تشکیل داده اند. نمونه در بخش بررسی اسنادی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و دردسترس و در بخش اعتبارسنجی، براساس پژوهش های مشابه و نظر متخصصان، هدف مند و با حجم 20 نفر انتخاب شد. ابزار گرد آوری داده ها فیش برداری و پرسشنامه محقق ساخته بود و تجزیه وتحلیل داده ها ازطریق شاخص های مرکزی و پراکندگی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بسته آموزشی طراحی شده، دارای اهداف هفتگانه: 1. پرورش روحیه پرسشگری؛ 2. پرورش مسئولیت پذیری؛ 3. تقویت روحیه انتقادپذیری و تحمل عقاید دیگران؛ 4. مشارکت در فعالیت های گروهی؛ 5.تقویت مهارت «خودسنجی و خوداصلاحی»؛ 6. پرورش مهارت «رمزگشایی مفاهیم» و «شفاف سازی معانی»؛ 7. پرورش توان «آزمودن اندیشه ها» و «تحلیل استدلال ها» است. ریوس محتوای آن آیات مربوط به پنج داستان پیامبران اولوالعزم و داستان اصحاب کهف و هشت تمثیل قرآن کریم و راهبردهای یاددهی یادگیری آن عبارتند از: «بحث گروهی»، «تفحص گروهی»، «پرسش و پاسخ» و شیوه های ارزشیابی آن «ثبت مشاهدات کلاسی»، «خودارزیابی»، «ارزشیابی پژوهش محور»، و «ارزشیابی گروهی»، تعیین شد. همچنین نتایج حاصل از نظرسنجی ها حاکی از آن است که اکثر متخصصان، بسته آموزشی تدوین شده و عناصر آن را تایید نموده و مطلوب ارزیابی کرده اند. لذا براساس یافته های این پژوهش، آموزش تفکر انتقادی درقالب بسته های آموزشی مذکور، برای کلیه پایه های تحصیلی جهت زمینه سازی و پرورش افرادی معتقد، متدین، هشیار و آگاه با ذهن فلسفی پیشنهاد شده است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، تفکر انتقادی، بسته آموزشی، داستان، تمثیل، دوره کارشناسی
  • محسن دیبایی صابر*، رضا میرعرب رضی صفحات 153-170

    هدف این پژوهش، تحلیل رابطه معنویت در کار و کیفیت زندگی کاری معلمان است. نوع تحقیق حاضر کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 95 96 است که با کمک فرمول کوکران 366 نفر از معلمان دوره های اول و دوم متوسطه در نواحی چهارگانه قم با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد میلیمان و لیندن استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون از نوع گام به گام استفاده شد. نتایج تحقیق در نمونه حاضر نشان داد، بین تمام ابعاد معنویت در کار و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ به طوری که سطح سازمانی معنویت در کار  با میانگین 03/4، سطح گروهی با میانگین 85/3 و سطح فردی با میانگین 36/3، پیش بینی کننده کیفیت زندگی کاری معلمان می باشند. «r» محاسبه شده در سطح 05/0≥p  مبین رابطه معنی دار و مثبت بین معنویت در کار و ابعاد آن با کیفیت زندگی کاری معلمان دوره متوسطه است.

    کلیدواژگان: معنویت در کار، عاملیت انسانی، کیفیت زندگی کاری، معلمان دوره متوسطه
  • محمد مجیدپورخوئی، علی محبی*، محسن ایمانی نائینی صفحات 171-196
    از نیازهای اساسی انسان برای شناخت و قرارگیری در مسیر صحیح تربیت و پذیرش مسئولیت در زندگی، آشنایی با هدف است. زیرا بدون شناخت هدف امکان انحراف از مسیر صحیح تربیت وجود دارد. ازهمین رو، اولین شرط هماهنگی فعالیت های تربیتی، داشتن هدف است که می باید برنامه ها و فعالیت های مربوط را هدایت کند. لذا ضروری است که برنامه ریزان تعلیم وتربیت، هدف از تربیت متربیان را مشخص نمایند. زیرا اهداف تربیت در هر مکتبی، کمال مطلوب آدمی است و تمام فعالیت های او متاثر از آنهاست. پژوهش حاضر به منظور تدوین اهداف تربیت اسلامی نوجوانان باتاکیدبر رویکرد مسئولیت پذیری انجام شده است که ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری قرآن و روایات (شامل کتاب های منبع در زمینه حدیث و روایت) است. در این پژوهش ابتدا داده های موردنیاز از بررسی متون اسلامی استخراج شد. سپس تحلیل داده ها در سه مرحله ی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفته و در مراحل بعد مقوله بندی، یکپارچه سازی و پالایش انجام شده و مقوله مرکزی به نام «اهداف تربیت اسلامی نوجوانان با رویکرد مسئولیت پذیری» حاصل شد. یافته های تحقیق حاکی از آن بود که مهم ترین اهداف تربیت اسلامی با رویکرد مسئولیت پذیری عبارتند از: اهداف اعتقادی شامل: پرستش و عبادت خدای یگانه (ادای فرایض، تقوا، سپاس گزاری)؛ اهداف اقتصادی شامل: روحیه کار و معاش، انفاق؛ اهداف فرهنگی شامل: خودباوری، مشارکت و همکاری در فعالیت های گروهی، پاسداری از قداست و روابط خانواده، تعاون، روحیه امر به معروف و نهی ازمنکر به عنوان وظیفه ای همگانی، تقویت روحیه نظم و انضباط؛ اهداف علمی آموزشی شامل: تقویت روحیه تعقل، تحقیق و تفکر، پرورش روحیه تعلیم وتعلم مستمر، پرورش روحیه مشارکت و همکاری در فعالیت های گروهی و پرورش روحیه کتابخوانی و مطالعه.
    کلیدواژگان: تربیت اسلامی، نوجوان، مسئولیت پذیری
  • روح الله شهریاری*، حسن نجفی صفحات 197-224
    عوامل زیادی در فرایند تربیت دینی مداخله می کنند، یکی از این عوامل مداخله گر، مربی است. اهمیت مربی در این فرایند به قدری است که می توان تربیت را رابطه هدف مند دوسویه مربی متربی نامید. ازاین جهت، پاسخ به این مسئله که مربی چه صلاحیت های حرفه ای باید داشته باشد تا بتواند نقش و کارکرد خود را به درستی ایفا کند؟ می تواند ما را در کسب نتیجه مطلوب از فرایند تربیت و تحقق اهداف تربیتی یاری رساند. بدین جهت، در این پژوهش با نگاه تحلیلی استنباطی و با مدنظر قراردادن حکمت 147 نهج البلاغه که دلالت هایی در این رابطه دارد، به پاسخ مسئله پژوهش پرداخته و صلاحیت های حرفه ای مربی تربیت دینی را در دو طیف علمی و عملی شناسایی کرده ایم. طیف علمی صلاحیت هایی چون "اخذ، انتقال و مراقبت" بوده و طیف عملی صلاحیت هایی مانند سلبی (استیکال، استکبار، عدم ژرف اندیشی، لذت گرایی، ثروت اندوزی) و ثبوتی (خداگرایی، معرفت یقینی، صبر و استقامت و شهامت) را دربرمی گیرد.
    کلیدواژگان: تربیت دینی، مربی، صلاحیت های حرفه ای، دانش بومی، حکمت 147 نهج البلاغه
|
  • Mohammad Rahmani Goraji *, Abbas Sheikh ShoaEi Pages 5-23

    A meta-analysis on the different educational systems is to investigate whether they follow trainers-centered or trainees-centered approaches. Hence, the main point in this study is to examine the possibility of having human education without the interference of the instructors, and the extent to which the instructors influence the process and play role in training. This is a vital problem because the issue has been regarded as a serious challenge in many educational models after the Islamic Revolution of Iran. In this study, the researchers are trying to employ Mulla Sadra's views of Hikmat Mota’alieh relating human education and its requirements to present their views of focusing on the trainers or trainees in the Islamic education. Having collected information and having assessed the works of Mulla Sadra and the contemporary commentators through the library method, and analyzing it on the basis of inferential methods, the researchers obtained, through three methods of reasoning, that based on the principles of Mullah Sadra’s views, human educational system tends to be trainees-centered. It is not necessary to have instructors, though their roles as facilitators and simplifiers are not negated. This approach permits us to eliminate the monopoly of instructional patterns through traing styles, and to move on to other training patterns.

    Keywords: Hikmat Mota’alieh (Transcendent Wisdom), training, instructors-centeredness, mysticism, personal unity, Mulla Sadra
  • Naser Hassanzadeh *, Siavash Nosratpanah, Mustafa Ajorloo Pages 25-51
    This research is intended to develop a model of physical fitness curriculum in the armed forces for the use of commanders, managers, programmers, and experts. This mixed study included 125 physical fitness commanders and experts. A semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were employed for data collection. The semi-structured interview was tested by binomial test, and the content validity of the questionnaire was confirmed by Louche coefficient of 0.9 and Cronbach's alpha coefficient of 0.948. The data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (structural equations, Kolmogorov-Smirnov test, confirmatory factor analysis and partial least squares structural equations) with SPSS and PLS software. The results showed that the final model of physical education curriculum included three main dimensions including public, organizational, and championship sports each of which contained six components (goals, content, teaching methods, instructors, and sport facilities and spaces, and evaluation). 127 indicators were identified for all components. The results of survey indicated that the content and instructors have not been considered in exercising the programs. This is an essential issues in the planning sport programs which need to be considered for enhancing the physical fitness of the group based on the type of their jobs and services.
    Keywords: physical fitness, curriculum, curriculum designing model
  • Nahid Heidari *, Saeid Beheshti, Ali Delavar Ostad, Mohsen Imani Pages 53-69
    Abstract The general purpose of this study is to have a metacognition of developing moral training of children on the basis of Avicenna’s educational thought in terms of explaining the concept and identifying its components as well as its objectives and principles. According to Avicenna, moral training is composed of teaching ethical principles and values ​​and trying to cultivate a tendency toward moral virtues and avoidance from moral vices. On the one hand, moral training of people guarantees their perfection and wellbeing in this world and in the hereafter. On the other hand, moral training means one's possession of moral virtues and good habits according to which he will have the ability to distinguish good deeds from evil deeds, and growth from astray. The objectives of moral training, according to Avicenna, consist of two phases of ultimate and intermediate goals. The ultimate goal proposed by Avicenna includes reaching to the intimacy of the First Righteousness. The intermediary goals, which are indeed the means of attaining the ultimate goal, include austerity, moral self-knowledge, fulfillment of rational soul, self-esteem, and acquaintance with the holy Prophet’s Ahlulbait. Avicenna’s principles of moral education include: discipline, persuasion and warning, modelling, avoidance of extremes and consideration of children’s morals. It can be understood from Avicenna’s saying that moderation must be kept in mind in the moral training of the children.
    Keywords: moral training, Children, Avicenna
  • Behrooz Rafiei *, Mohammad Kaviani Pages 71-91
    The purpose of this study is to explore the link between habit formation and training from the viewpoint of a group of Muslim and Western educators to clarify, a. what their approaches towards training are, b. how they define habit formation, and c. what relationship they believe there is between habit formation and training. Identifying and selecting a number of Muslim and western instructors for analyzing their attitudes toward the concept of training, habit formation and the relationship between them, this descriptive-analytic study followed library method for collecting data. The collected data were analyzed indicating that Muslim instructors believed that habit formation is effective in educational methodology, and that they perceived creation of good habits can improve training. Yet, western scholars are different in this regard. They fall into three categories, a. a number of them consider habit formation to be useful for training, b. another group considers habit formation to be harmful, and the third group adopted the use of habit formation in some special conditions.
    Keywords: habits, training, Muslim instructors, western instructors
  • Reza Shahgholian Ghahfarrokhi *, Ebrahim Moulavi, AbbasAli Salmani, Mohammad Alvandi Pages 93-121

    Despite the direct behavioral interaction between instructors and students, the instructional role of military science educators is disregard because of a variety of reasons, such as teaching of specific military courses and the barriers to the growth of intra-organizational ethics in the complex. Therefore, by identifying the factors affecting the enhancement of the religious and ethical role of educators, this study took a vital step in creating the necessary ground for helping the authorities. This research is intended to identify the effective factors of promoting the role of religious and moral training of the instructors in a military university. The main research question is: "What are the factors influencing the promotion of the role of religious and moral training of instructors in a military university?" This is an applied research which follows descriptive-analytical method with descriptive and inferential statistics for data analysis. The statistical population consists of 100 subjects and the data were collected through questionnaires and were analyzed by SPSS software. The identification of the effective factors which influence the enhancement of the role of religious and ethical training of educators in individual and organizational fields, will make it possible to eliminate the obstacles to the growth of intra-organizational ethics of the educators in the university. The identified priorities of the results indicated that the individual instructors have to focus more on the individual and religious self-efficacy, and the university should rearrange its organizational priorities and pay more attention to better programs for upgrading its instructors.

    Keywords: training, ethics, religious training, ethical training, instructors
  • Jamileh Akhavan Malayeri *, Muhammad Seifi, AliReza Faghihi Pages 123-151

    This research is intended to develop a critical thinking educational package for undergraduate courses based on the stories and allegories of the Holy Qur'an. This applied research follows descriptive-analytical method for data collection and survey method for validation of the educational package. The statistical population of the study consists of all the sources and documents related to the subject, as well as all of the specialists in the fields of education, philosophy of education, curriculum designing, and Islamic sciences in the Makazi Province in the academic year of 2016-2017. The sample is selected through objective and available sampling method in the document review section, and in the validation section, it was done on the basis of similar studies and the opinion of 20 experts. Note taking and researcher-made questionnaires were employed for data collecting. For data analysis, central and peripheral indices were used. The findings demonstrated that the designed educational package contained seven goals: 1) enhancing of questioning spirit; 2) developing responsiveness; 3) improving tolerant people who accept criticism; 4) participating in group activities; 5) enhancing the skills of self-evaluation and self-modification; 6) developing the skills of "decoding concepts" and "interpreting meaning"; and 7), rising the ability to "test ideas" and " to analyze reasoning". The main topics of the contents derived from five stories of the Great Prophets (Olulazm) and the story of the Companions of the Cave (asahb Kahf) and the eight allegories in the Holy Qur'an. The teaching and learning strategies included: "group discussion", "group inquiry", and "questioning and answering". The evaluation methods included “recording classroom observations”, “self-evaluation”, “research-based evaluation”, and “group evaluation”. Furthermore, the results indicated that the experts evaluated the designed educational package and its components as a valid and proper program. Moreover, on the basis of the findings of this research, teaching critical thinking according to the proposed educational package can be suggested for all levels for training and developing faithful, religious, smart, and knowledgeable people having philosophical minds.

    Keywords: the Holy Qur’an, critical thinking, educational package, stories, allegories, undergraduate courses
  • Mohsen Dibaei Saber *, Reza Mirarab Razi Pages 153-170

    This research is aimed at making an analysis of the relationship between spirituality at work and the quality of work life of teachers. This applied research follows a descriptive-correlational method. The statistical population of this study consists of all high school teachers in the city of Qom in the academic year 2016-2017 of whom 366 first and second grade teachers were selected by stratified random method as the sample group through Cochran’s formula. Milliman and Linden questionnaire was employed for data collection. Pearson’s correlation and stepwise regression were used to analyze the data. The results demonstrated that there were positive and significant relationship between all dimensions of spirituality at work and quality of work life of teachers, so that at the organizational level of spirituality at work (mean = 4.03), group level (mean = 3.85), and individual level (mean = 3.36) they were able to predict teachers' quality of work life. The “r” at p≥0.05 indicated that there was a significant and positive relationship between spirituality at work and its dimensions with the quality of work life of secondary school teachers.

    Keywords: Spirituality at Work, human agent, Quality of Work Life, secondary school teachers
  • Mohammad Majidpour Khoei, Ali Mohebbi *, Mohsen Imani Naeeni Pages 171-196
    Recognition of one’s objectives is a basic need of human beings for knowing the right path and taking the right way to get trained and feel responsibility. This is because there is always the possibility to get away from the right way without knowing the objectives. Therefore, the first provision for coordinating educational activities is to have an aim to guide the related programs and activities. It is therefore essential that program designer specify the aims of training. The main purpose of training in all schools is the perfection of man, and all his activities are influenced by it. This study is aimed at formulating the goals of Islamic education for adolescents with emphasis on the responsibility approach. It is an applied research in terms of purpose, which follows qualitative content analysis. The statistical population contains the Holy Qur'an and the related saying (including source books on hadith and narration). In the first phase, the required data were derived from reviewing Islamic literature. The data were then analyzed in three stages of open, axial and selective coding, followed by categorization, integration, and refinement. The main category was determined as the objectives of Islamic training focusing on taking responsibility. The findings indicated that the most essential goals of Islamic education focusing on taking responsibility are: religious beliefs including worship and serving Unique God (performing rituals, piety, gratitude), economic goals including work and living morals, cultural goals including self-reliance, participation in group activities, safeguarding purity and family relationships, co-operation, encouraging of good deeds and prohibiting evil deeds as his public duties, fostering discipline, scientific, and instructive aims including enhancing rationality, investigation and thinking, nurturing the spirit of continuous education, nurturing a spirit of participation and collaboration in group activities, and fostering a spirit of reading and studying.
    Keywords: Islamic education, adolescence, taking responsibility
  • Roohollah Shahriar *, Hassan Najafi Pages 197-224
    There are many factors interfering the process of religious training, one of which is the instructor. The prominence of the role of the instructor is so great that we can define training as a two-way purposive relationship between the trainers and the trainees. Therefore, the identification of the type of competencies the trainers have to master to work properly, can help us achieve the desired outcomes of the education processes and gain our educational goals. Hence, this research, following an analytical-inferential approach and considering Hikmat 147 of Nahj al-Balaghah, which contains serious implications in this regard, has addressed the problem and has identified the professional qualifications of the instructors of religious traing in both scientific and practical fields. The scientific competencies include components such as "reception, transmission, and caring", and the practical competencies included preventive components (covertness, arrogance, apathy, pleasure seeking, and wealth collecting) and positive components (divinity-orientation, definite knowledge, patience and courage).
    Keywords: religious training, instructors, Professional Competencies, local knowledge, Hikmat 147