فهرست مطالب

امنیت ملی - پیاپی 36 (تابستان 1399)

نشریه امنیت ملی
پیاپی 36 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سید تقی حسینی*، اسکندر مومنی، مهدی کامکار صفحات 7-42

    گردشگری پدیده ای فوق حساس است و با توجه به جایگاهی که در اقتصاد و روابطی که بین ملت ها دارد، تامین شرایط امن و ایمن برای آن از اصول اساسی است. هنگامی که یک جهانگرد تصمیم به سفر می گیرد، اولین چیزی را که در ذهنش مرور می کند دانسته ها و اطلاعاتش درباره مقصد محتملی است که برای سفر انتخاب می کند. اگر مجموعه این دانسته ها و اطلاعات در مورد یک کشور خاص به ایجاد تصویری که انگیزه سفر را در او برانگیزد؛ منجر نشود، به طور طبیعی کشور مذکور از عرصه انتخاب حذف می شود. بر این اساس وظیفه ماست تا شرایط مناسبی را در کشور فراهم و اطلاعات آن را در اختیار گردشگران قرار بدهیم تا بدین وسیله جایگاه خود را در جهان متناسب با ظرفیت هایی که در صنعت گردشگری داریم در اختیار بگیریم. تحقیق حاضر از نوع کاربردی-توسعه‎ای است و روش تحقیق کمی می باشد، چون محقق علاوه بر توصیف محیط به دنبال تحلیل محیط در زمینه های خاص «گردشگری» و بیان تاثیر انتظام و امنیت در این صنعت است.جامعه آماری مدیران کلان حوزه انتظامی و گردشگری در کشور که دارای حداقل بیش از 15 سال سابقه مدیریتی در حوزه های مربوطه و دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد، اساتید مرتبط با عنوان که در دانشگاه های کشور و در رشته گردشگری تدریس می کنند در نظر گرفته شدند که با برآورد به عمل آمده تعداد 184 نفر می باشند که مطابق فرمول کوکران و با خطای 5٪، حجم نمونه آماری تعداد 123 نفر تعیین می گردند.

    کلیدواژگان: گردشگر، فعالیت های انتظامی، گردشگری، امنیت، انتظام
  • جمال شفیعی، محمد مولایی* صفحات 43-86

    فرهنگ وجه ممیزه و مولفه اصلی قدرت ملی در عصر جدید بوده و اقتدار فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اصول و مبانی فرهنگ اسلام که درواقع جهان بینی انقلاب اسلامی بود، می باشد. وظیفه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، چه آحاد مردم و چه مسیولان در همه سطوح، تربیت مردم بر اساس جهان بینی اسلامی و معنویت الهی آن می باشد. این تلاش زمینه ساز تشکیل «تمدن اسلامی» می باشد. طراز چنین انسانی، هم باعث تثبیت و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گردیده و هم باعث نفوذ و کارآمدی تصمیم‎سازان و تصمیم گیرندگان آن بوده و در عرصه بین المللی نیز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران افزایش می یابد. از سویی دیگر با توجه به اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) به مدد آیات الهی وحی جان هایی را پروراند، تطهیر کرد و قلب هایی را سرشار از نور ساخت و به راه خدای شکست ناپذیر و ستوده راه داد؛ این سوال اساسی مطرح می شود که کلام نورانی وحی با چه روشی، انسان ها را به بلندای تحول فرهنگی و همه جانبه فردی و اجتماعی رساند؟ روش این «تحول همه جانبه» چه بود؟ آیا امکان الگوبرداری از آن وجود دارد؟ پاسخ به این سوال راه کشف بسیاری از تحولات فرهنگی در عرصه های کلان و راهبردی جامعه و پاسخگوی دغدغه تولید دانش اسلامی در حوزه های تربیت اسلامی، مدیریت، سیاست و... در محضر نورانی کلام وحی خواهد بود. این تحقیق بر اساس هدف توسعه ای بوده و به دنبال توضیح اهمیت جایگاه نزول تدریجی قرآن در مدیریت تحول فرهنگی جامعه و شیوه استخراج اصول تحول همه جانبه از کلام نورانی وحی و تبیین رابطه آن با امنیت فرهنگی و تاثیر آن در استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران و تقویت و توسعه اقتدار ملی، به روش توصیفی- فرا تحلیلی می باشد.

    کلیدواژگان: امنیت فرهنگی، تحول فرهنگی، اقتدار فرهنگی، اقتدار ملی
  • محسن رمضان یارندی*، رضا تقی پور صفحات 87-114

    این مقاله بر اساس یافته های پژوهش گروهی انجام شده در دانشگاه عالی دفاع ملی با عنوان «طراحی دفاع سایبری کشور و تدوین راهبردهای آن» تدوین گردیده است. پژوهش گروهی مذکور، با به کارگیری روش خوشه بندی در تحلیل محتوا و تکنیک دلفی درصدد طراحی مدل دفاع سایبری برآمده است. برای این منظور، سه مفهوم بازدارندگی، پدافند (دفع) و برگشت پذیری به مثابه ابعاد اساسی دفاع سایبری مورد شناسایی قرار گرفتند.مقاله حاضر ضمن مطالعه اسناد بالادستی کشور، به مطالعات تطبیقی هفت کشور پیشرو در امر دفاع سایبری پرداخته و جایگاه کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت اطلاعات دیجیتال در دفاع سایبری و نهادهای اثرگذار در تحقق آن را شناسایی می‏نماید. از این جهت به آن کلان فرآیند می گوییم که شامل اجزاء بسیار و ارتباطات فراوان با سایر نهادها می باشد. همچنین با اخذ نظر خبرگان در خصوص روابط متقابل نهادها و فرآیندهای مختلف تاثیرگذار بر دفاع سایبری، نتایج را به روش معادلات ساختاری-تفسیری مورد تجزیه وتحلیل قرار داده و مدل مربوط را ترسیم می نماید. یافته های پژوهش نشان داد که کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت از فعالیت مشترک با مشارکت 14 نهاد در شش سطح عملیاتی تحقق خواهد یافت و در این راستا، تدوین قوانین و مقررات سایبری در کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت اطلاعات دیجیتال، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    کلیدواژگان: کلان فرآیند رمزنگاری، امنیت اطلاعات، متولیان رمز، دفاع سایبری، مدل مفهومی
  • سیما صدیقی گاریز، حمید زارع، ابوذر عرب‎سرخی*، سید محمد محمودی صفحات 149-182

    امنیت سیستم های اطلاعاتی معرف یک مسئله حیاتی است که امروزه بسیاری از سازمان ها با آن روبه‎رو هستند. این مقوله دربرگیرنده سه بعد انسانی، فنی و فرآیندی است. البته در اکثر تحقیقات صورت‎گرفته در این زمینه نوعی نگرش و رویکرد فنی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی جدیدی است که الزامات امنیتی مناسب جهت مواجهه با تهدیدها و رفع آسیب پذیری های سیستم های اطلاعاتی را در هر سه بعد مذکور آدرس دهی می نماید. ازاین رو با استفاده از رویکرد فراترکیب 255 مقاله بررسی گردید که پس از ارزیابی، 76 مقاله جهت بررسی نهایی و استخراج کدها تایید گردیدند. از این مقالات تعداد 47 تهدید (در هشت طبقه)؛ 31 آسیب پذیری (در هشت طبقه)؛ 15 الزام انسانی؛ 34 الزام فنی (در هفت طبقه کلی) و 17 الزام فرآیندی استخراج شده است. در پایان نیز الزامات امنیتی مناسب جهت مواجهه با هر تهدید و رفع آسیب پذیری های مربوطه - بر اساس استناد به بهترین تجربه های منتشرشده- انتخاب و در قالب یک چهارچوب جامع (سه بعدی) ارایه شده است. بیشترین فراوانی در بین تهدیدات مربوط به فعالیت های مجرمانه/ سوء استفاده و کمترین فراوانی مربوط به چالش های انسانی است. در بین آسیب پذیری ها نیز بیشترین فراوانی مربوط به بروز فعالیت مجرمانه/ سوء استفاده و کمترین فراوانی مربوط به ضعف در کنترل شکست/ خرابی است. بیشترین الزام انسانی مربوط به تدوین و اجرای برنامه های آموزشی در زمینه امنیت اطلاعات است و بیشترین الزام فنی مربوط به سازوکارهای امنیت اطلاعات و سامانه ها می باشد. این در حالی است که بیشترین الزام فرآیندی مربوط به تدوین قوانین، خط مشی ها، دستورالعمل ها و الزامات امنیت سیستم های اطلاعاتی در سازمان است.

    کلیدواژگان: تهدید، آسیب پذیری، الزام امنیتی، امنیت سیستم اطلاعاتی، فراترکیب
  • حسین سلیمی*، احمد وحیدی، کاظم سام دلیری صفحات 183-212

    استفاده از نیروی انسانی متخصص و حرفه ای از مهم ترین مولفه های اثرگذار توسعه و پیشرفت جوامع انسانی بوده است. اهمیت مدیریت بر منابع، تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطوح راهبردی به سطحی رسید که نیازمندی به افرادی با سطوح نگرش وسیع برای برنامه ریزی های بلندمدت و آینده نگرانه از الزامات نهادها، سازمان ها و کشورها است. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان پارادایمی نوین در عرصه جهانی با تکیه بر ارزش ها و ایدیولوژی خاص خود اهداف و برنامه های مشخصی برای حضور در عرصه جهانی دارد که لازم است در مورد تربیت و آموزش مدیران راهبردی، برنامه های هدفمندی را به اجرا بگذارد. تحقیق حاضر با هدف اصلی شناسایی عوامل اثرگذار در مراحل تربیت، آموزش و به کارگیری مدیران راهبردی کشور و با انجام پژوهش به روش تحلیل محتوا و مرور ادبیات منابع داخلی و خارجی، اسناد بالادستی و آموزه های دینی و انقلابی و تدابیر امامین انقلاب اسلامی، اقدام به ارایه مدل مفهومی بر اساس الگوی نگرش سیستمی نموده است. بر اساس نتایج به دست آمده در این تحقیق، ویژگی ها و شایستگی های فردی، ماموریتی، معنوی، بینشی، نگرشی و مهارتی و مفاد اسناد بالادستی همچون قرآن، نهج البلاغه، فرمایشات امامین انقلاب، قانون اساسی و سند چشم انداز با بهره گیری از نظریه ها و روش های یادگیری از مواردی هستند که در قالب چهار عامل مهم: مبانی دینی و اعتقادی، تربیت مبتنی بر فطرت، بصیرت افزایی و مدیریت راهبردی اسلامی اثرگذاری مستقیم بر تربیت و آموزش مدیران برای تصدی موقعیت های شغلی راهبردی دارند.

    کلیدواژگان: تربیت، آموزش، به کارگیری، کارگزاران، سطوح راهبردی
  • حسن محمدی منفرد*، محمد مهدی نژادنوری، محسن آقایی صفحات 213-242

    نظام سلطه در ادامه تقابل دایمی خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت فضای سایبر برای تضعیف پشتوانه مردمی و تقلیل قدرت ملی آن به طور فزاینده ای بهره برداری می نماید. در این میان، به منظور ایجاد سازوکار مناسب برای تضمین منافع ملی در فضای سایبر، ارایه تصویر جامع و روشن از ابعاد مختلف این مسئله در سطح جامعه، به دغدغه بسیاری از صاحب نظران این حوزه تبدیل شده است. این تحقیق که از حیث هدف، پژوهشی کاربردی محسوب می گردد با هدف دستیابی به «تهدیدات ناشی از کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران» انجام شده است. محقق در این تحقیق، نخست با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی نسبت به شناخت فضای سایبر و مولفه های آن اقدام نموده است و در ادامه به منظور احصاء تهدیدات ناشی از کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران و تعیین وضعیت آن ها از روش زمینه ای - موردی و با روش پیمایشی، در قالب پرسش نامه توزیع شده اقدام به تحلیل و جمع بندی نتایج نموده است. درنتیجه بر اساس بررسی و تحلیل اظهار نظر خبرگان و کارشناسان مربوطه مشخص گردید، کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران برای امنیت ملی، مخاطره آمیز می‎باشد و از این بین تهدیدات حوزه انسانی و شناختی با 38 درصد، حوزه اطلاعاتی با 5/34 درصد و حوزه فیزیکی و زیرساختی با 5/27 درصد به ترتیب در اولویت یک تا سه قرار دارند. همچنین در رکن انسانی/ شناختی، مولفه های جهانی سازی فرهنگی و تسخیر فضای اجتماعی کشورها و  نیز ذایقه‎سازی و تغییر سبک زندگی به‎خصوص در جوامع شرقی به ترتیب در اولویت اول می باشند.

    کلیدواژگان: فناوری های اجتماعی، فضای سایبر، کاربرد اجتماعی فضای سایبر، تهدیدات اجتماعی فضای سایبر
  • علیرضا نوبری*، علی اسماعیلی صفحات 243-270
    امنیت از مفاهیم کلیدی قرآن است که در گستره ای وسیع همراه با ارتباط یابی با مفاهیمی متنوع، بازتابی معنادار یافته است. قرآن مفهوم امنیت را در قالب واژگان متفاوت، نظیر امن، ایمان و استیمان و... در کنار مفاهیم محوری «سلام»، «اطمینان» و «عدم خوف» به کار برده تا روابط معنایی ویژه ای را ترسیم کند که برآیند آن نوع خاصی از جهان بینی در چگونگی تلقی جامعه از مفهوم امنیت و فرایند رسیدن به جامعه ای امن است. در این راستا از روش معناشناسی ایزوتسو استفاده شده است که بر اساس آن، فهم معنای امنیت و ترسیم شبکه معنایی آن در چهارچوب روابط هم نشینی و جانشینی مورد بررسی قرار گرفته است. برای تبیین تحول معنای امنیت و نیل به معنای نسبی آن، مفاهیم جانشین شده امنیت، مانند «سلام»، «اطمینان» و «سکینه» تبیین شد. در ادامه، واژگان متضاد هم نشین با امنیت نظیر «مکر»، «باس»، «خسران»، «خوف» و... استخراج و تبیین گردید. نکته مهم اینکه تامین امنیت مستلزم لوازمی است، نظیر داشتن سرزمین و محل استقرار، دلیل محور بودن، برنامه های دقیق رونق اقتصادی و دفاعی، تحول باورها و رفتارها و داشتن استحکامات نظامی
    کلیدواژگان: امنیت، مفهوم جانشین، مفهوم هم نشین، سلام، اطمینان، خوف
  • محمدسعید اخلاقی، مهدی مقیمی*، علیرضا میلانی صفحات 271-306

    هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی تعامل نیروی انتظامی با قوای سه گانه در حوزه پیشگیری از جرم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی است. در جهان امروزی پیشگیری از جرم که با هدف کاهش فرصت ها و انگیزه های مجرمانه انجام می پذیرد، اهمیت بسیاری یافته است؛ زیرا ارتکاب جرم و بزه از راه های مختلف صورت می گیرد و پیچیدگی و گستردگی خاصی پیدا کرده که کشف آن زمان زیاد و هزینه های گزافی در پی خواهد داشت. تعامل نیروی انتظامی با قوای سه گانه در حوزه پیشگیری از جرم از عوامل مهمی محسوب می شود که می تواند امنیت اجتماعی را برای اقشار مختلف جامعه به ارمغان بیاورد. هرچند وظیفه پیشگیری از جرم مطابق با بند 5 اصل 156 قانون اساسی ایران (اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین) بر عهده قوه قضاییه نهاده شده است، اما متولی بودن قوه قضاییه در پیشگیری از جرم به معنای نقش نداشتن دیگر سازمان ها و نهادها نمی باشد، بلکه دیگر سازمان ها و نهادها به عنوان ابزار قوه قضاییه برای پیشگیری از جرم محسوب می شوند. لذا علت واگذاری این مهم به قوه قضاییه شاید به این دلیل باشد که مهم ترین ارگانی که به علل و عوامل و مولفه های جرم می تواند وقوف داشته باشد قوه قضاییه است. پیشگیری از وقوع جرم مستلزم ایجاد سازوکارها و تدارک اقدام هایی است که با مشارکت نیروی انتظامی، نهادها، قوای سه گانه، موسسه های مامور به خدمت عمومی و شهرداری ها، رسانه و... تامین می شود، بدین جهت در سایه ایجاد معاونت پیشگیری در قوه قضاییه ضمن برنامه ریزی و روشمند ساختن اقدام های آتی، نقش دیگر نهادها را نباید از یاد برد و باید پذیرفت که منظور قانون اساسی در وا نهادن وظیفه پیشگیری بر عهده قوه قضاییه، مدیریت آن به جهت تحقق و ارتباط موضوع با این قوه می‎باشد و بی شک دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع بزه از مشارکت دیگر نهادها، در حد وظیفه واگذارشده به آن ها و به اشکال مختلف بی نیاز نیست.

    کلیدواژگان: تعامل، نیروی انتظامی، قوای سه گانه، پیشگیری از وقوع جرم
  • حمیدرضا افشار*، سید شمس الدین حسینی، محمدرضا موحدی صفت صفحات 307-348

    وضعیت گسترش فناوری در دنیای امروز به نحوی است که روند توسعه و آینده جهان در حوزه فناوری به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست. در این بین زنجیره بلوکی به عنوان یک فناوری شالوده شکن و تحول گرا شدیدا مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری یک پروتکل است که منجر می شود تا اطلاعات به صورت مستقیم بین طرف های قرارداد در یک شبکه و بدون نیاز به واسطه ها مبادله شوند. قابلیت های این فناوری فرصت های فراوانی را به وجود آورده است؛ اما با وجود مزایای فراوان، چالش ها و تهدیدهای پیش روی این فناوری حایز اهمیت و قابل بررسی است. باید توجه داشت که این فناوری می تواند راه را برای حملات علیه سامانه های مبتنی بر این فناوری باز نماید و زمینه ساز جرایم سایبری در این حوزه باشد. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش کتابخانه ای ابتدا به بررسی اسناد بالادستی، مقالات و مطالعه اقدامات کشور های مختلف پرداخته شده و با استفاده از ابزار مصاحبه و کسب نظر نخبگان نسبت به شناسایی فرصت ها و تهدیدات به کارگیری و توسعه این فناوری در جمهوری اسلامی ایران اقدام، سپس با استفاده از روش گروه کانونی مولفه ها نهایی شده و با نظرسنجی از تعدادی از متخصصین با ابزار پرسشنامه موارد احصایی مورد تایید و برازش قرار گیرند. بر اساس جمع بندی، در بخش فرصت ها مواردی مانند افزایش اعتماد، اجماع، افزایش امنیت داده ها، کاهش هزینه ها و در بخش تهدیدات مواردی مانند عدم وجود الزامات و قانون و مقررات، به کارگیری نادرست از برخی کاربردها، تضعیف حاکمیت و تغییر در الگوهای حکمرانی را می توان برشمرد.

    کلیدواژگان: زنجیره بلوکی، فضای سایبر، اعتماد، اجماع، فرصت ها و تهدیدات زنجیره بلوکی
  • یاسر شیخ ویسی، اسکندر مومنی*، رضا علی محسنی صفحات 349-376
  • کاظم سام دلیری، محمد داوند* صفحات 377-408
    تهدیدات گروه های تروریستی- تکفیری پس از انقلاب اسلامی، یکی از موانع تحقق راهبردهای جمهوری اسلامی ایران مندرج در اسناد بالادستی (سند چشم انداز 1404) در محیط پیرامون است. لذا هدف اصلی این تحقیق، شناخت الگوهای رفتاری داعش در جهان اسلام تا 1404 در حوزه دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. یافته های این پژوهش بر مبنای روش تحلیلی- تجویزی و آینده پژوهی نشانگر آن است که ستیزه جویی داعش با راهبرد ایران در جهان اسلام (تقویت مقاومت اسلامی) ریشه در همپوشانی منافع داعش با منافع نظام سلطه دارد. توضیح آنکه این گروه تروریستی- تکفیری برخلاف تاریخچه، ایدیولوژی، اهداف و عملکرد خود در دو دوره قبل از تاسیس حکومت و در زمان حکومت داری اول اینکه، درصدد تشکیل «خلافت» و یا «دولت» نیست؛ دوم اینکه، به صورت روشمند در پی گسترش شبکه ترور در جهان اسلام است که در نهایت باعث مهار «اسلام سیاسی» و تقویت نظام سلطه می گردد. لذا در پرتو الگوهای رفتاری داعش، سناریوی ضعیف در ارتباط با اقدامات آن تا 1404 در محیط پیرامونی و دفاعی ایران: دولت سازی در عراق و سوریه به علت پویش های داخلی و حمایت جبهه مقاومت از این دو کشور است. سناریوی ممکن: دولت سازی در افغانستان بر اساس شرایط ژیوپلیتیکی و میدانی این کشور است و در نهایت بررسی ها در ترسیم سناریوی محتمل نشان از آن دارد که داعش مهار ژیوپلیتیکی ایران به واسطه ترور و فشار به جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار می دهد.
    کلیدواژگان: ایران، داعش، مقاومت اسلامی، نظام سلطه، محیط پیرامونی، مهار ژئوپلیتیکی
  • وحید میرحسینی*، ابراهیم عزیزی، محمدحسن صادقی مقدم، محمدباقر ذوالقدر صفحات 409-440

    این تحقیق با هدف استخراج و ارایه راهکارهای ارتقاء احساس عدالت قضایی در جهت افزایش امنیت عمومی با بهره گیری از روش تحقیق آمیخته انجام شده است، در تحقیق حاضر در بخش کیفی از روش خبرگی برای رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی نیز از روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع هدفمند استفاده شده است. به همین منظور تعداد 36 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان داد که ارتقاء احساس عدالت قضایی، مستلزم استنباط ذهنی و عملی یکپارچه از قانون خوب توام با دادرسی کارآمد، کیفی و استقلال و بی طرفی قضایی است. مطالبات و موضوعات ارتقاء احساس عدالت قضایی هم راستا با مطالبات و موضوعات امنیت عمومی بوده و همچنین ارکان و ابعاد هم افزایی احساس عدالت قضایی و امنیت عمومی تابعی از تامین نظم و انتظام ملی است و در ادامه 12 برنامه پیشنهادی ارتقاء احساس عدالت قضایی در جهت افزایش امنیت عمومی در قالب چهار محور کارآمدی، کیفیت، استقلال و بی طرفی و عوامل غیرمستقیم (فردی- اجتماعی) ارایه شده است.

    کلیدواژگان: عدالت، عدالت قضایی، احساس عدالت قضایی، امنیت عمومی
  • احمد نوریان، محمدجواد رمضانی* صفحات 441-466

    غیر امنیتی کردن یکی از سه انگاره اصلی مکتب کپنهاگ است که مکمل نگاه «توسعه ای و تعمیقی» این مکتب به امنیت می باشد. این انگاره به طورکلی با تاکید بر نقش «زبان»، به بررسی چگونگی ظهور، تکامل و حل وفصل مسایل و موضوعات امنیتی می پردازد؛ به گونه ای که با نزدیک شدن به آموزه های نظریه سازه انگاری، امنیت را به عنوان پدیده ای متکی بر ذهن افراد و فعالیت زبانی آنان، تلقی می کند. کنش بیانی در مکتب پاریس نیز به گونه ای بر امنیتی کردن یا غیرامنیتی کردن مطرح است. با مرور این دو مکتب و مهم ترین آراء نظریه پردازان آن برای غیرامنیتی کردن مسایل اجتماعی به این پرسش پرداخته می شود که مدل فرآیند غیر امنیتی کردن مسایل اجتماعی امنیتی‎شده  بر اساس نظریات مکتب کپنهاگ و پاریس در شهر تهران چیست؟ در همین راستا در این پژوهش ابتدا به بررسی مباحثی همچون امنیت، نظریه‎های امنیتی و تهدید پرداخته شده و سپس عوامل موثر و نقش آفرین در امنیتی شدن یک موضوع (پدیده) به روش توصیفی - تحلیلی با روش جمع آوری داده های اسنادی و کتابخانه ای و همچنین روش تجزیه وتحلیل کیفی و مباحثه ای با تعداد ده نفر از نخبگان اطلاعاتی و امنیتی مورد واکاوی قرار گرفته است. برای نتیجه نیز جدولی بر اساس کنش بیان آستین و ترکیب آن با فرایند امنیتی‎سازی تشریح‎شده در مکتب کپنهاگ، پیشنهاد گردید که می تواند کارساز باشد.

    کلیدواژگان: امنیتی کردن، مکتب پاریس، مکتب کپنهاگ، امنیت اجتماعی، تهران
  • حامد ابراهیمی، محمد اخباری* صفحات 467-510

    مکان ها و فضاهای جغرافیایی محیط های پیرامون واحدهای سیاسی، بسته به موقعیت، مشخصات و عناصر ساختاری و کارکردی خود دارای ارزش های متفاوتی هستند که از ثبات و پایداری برخوردار نمی باشند و در بستر زمان دچار تحول و تغییر می گردند. مصداق این نمونه محیطی، حوزه دریای خزر است که در گذشته جزو مناطق کم ارزش ژیوپلیتیکی محسوب می شد، ولی با پایان جنگ سرد از اهمیت نظامی این حوزه به صورت مداوم کاسته شده و بر اهمیت متغیرهای ژیواکونومیکی آن افزوده شده است. از طرفی همواره برای ج.ا.ا، شناخت دقیق محیط ژیوپلیتیکی پیرامون خود مولفه ای مهم و تعیین کننده، به جهت اثرگذاری متغیرهای محیط بر منافع و امنیت ملی کشور می باشد. بنا به دلایل فوق، این موضوع، مبنایی برای تدوین مقاله حاضر قرار گرفته است. درواقع احصاء متغیرهای ژیوپلیتیکی مرتبط با بعد اقتصادی کشورهای پیرامون ج.ا.ا در حوزه دریای خزر که بر امنیت ملی کشورمان اثرگذارند، هدف اصلی این مقاله است. در این اثر، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و نگارنده تلاش نموده است که با انجام مطالعات کتابخانه ای و نظری، محیط شناسی خزر در بعد اقتصادی، ارایه پرسشنامه و انجام آزمون بر روی داده های حاصله، متغیرهای ژیوپلیتیکی مربوطه را با توجه به اولویت متغیرها استخراج و نتایج تحقیق را ارایه نماید. از نظر نگارنده متغیرهای به دست آمده به جهت اثرگذاری بالای آن ها بر امنیت و منافع ملی ج.ا.ا در حوزه دریای خزر و همچنین بر سایر ابعاد و متغیرهای این محیط، می توانند مبنایی برای مطالعه مدون و درک درست و کامل تری از محیط ژیوپلیتیکی پیرامون ج.ا.ا قرار گیرند.

    کلیدواژگان: محیط پیرامونی، اقتصادی، حوزه دریای خزر، ژئوپلیتیک، ژئواکونومی
|
  • Seyyed Taghi Hoseini *, Eskandar Momeni, Mehdi Kamkar Pages 7-42

    Tourism is a very sensitive phenomenon, and given its position in the economy and the relationships it has between nations, it is essential to ensure safe and secure conditions for it. When a tourist decides to travel, the first thing that comes to mind is his knowledge and information about the possible destination he chooses to travel. If the collection of this knowledge and information about a particular country does not lead to the creation of an image that motivates Safrara in him, it will naturally be removed from the field of choice. Accordingly, it is our duty to provide suitable conditions in the country and to provide information to tourists so that we can take our place in the world in proportion to the capacities we have in the tourism industry. The present study is of applied-developmental type and the research method is quantitative because in addition to describing the environment, the researcher seeks to analyze the environment in specific areas of "tourism" and express the impact of discipline and security in this industry. The statistical population of the general managers of law enforcement and tourism in the country, who have at least more than 15 years of managerial experience in the relevant fields and have at least a master's degree, were considered professors related to teaching in the country's universities and in the field of tourism. There are 184 people, according to the Cochran's formula, and with a 5% error, the statistical sample size is 123.

  • Jamal Shafiei, Mohammad Molaei * Pages 43-86

    Culture is the distinguishing feature and the main component of national power in the new era, and cultural authority in the system of the Islamic Republic of Iran is derived from the principles and foundations of Islamic culture, which was in fact the worldview of the Islamic Revolution. It is the duty of the holy system of the Islamic Republic of Iran, both individuals and officials at all levels, to educate the people on the basis of the Islamic worldview and its divine spirituality. This effort paves the way for the formation of "Islamic civilization." The style of such a person has both strengthened and strengthened the sacred system of the Islamic Republic of Iran, as well as the influence and efficiency of decision makers and decision makers, and in the international arena, the soft power of the Islamic Republic of Iran is increasing. On the other hand, considering that the Holy Prophet of Islam (PBUH) revived lives with the help of divine revelations, purified them and made hearts full of light and led them to the path of an unbreakable and praiseworthy God, the basic question arises that the enlightening word of revelation In what way did it bring human beings to the heights of cultural and all-encompassing individual and social transformation? What was the method of this "all-round transformation"? Is it possible to emulate it? Answering this question will be the way to discover many cultural developments in the macro and strategic areas of society and answer the concern of producing Islamic knowledge in the fields of Islamic education, management, politics, etc. in the presence of the enlightened word of revelation. This research is based on the development goal and seeks to explain the "importance of the gradual decline of the Qur'an in managing the cultural development of society and the method of extracting the principles of comprehensive transformation from the enlightened word of revelation and explaining its relationship with cultural security. Iran and the strengthening and development of national authority are descriptive-meta-analytical.

  • Mohsen Ramezan Yarandi *, Reza Taghipour Pages 87-114

    This article is based on the findings of a group research conducted at the Supreme National Defense University titled "The Design of Cyber Defense System And Formulation of It’s Strategies". This group research, aims to design a conceptual model of cyber defense, using clustering method in content analysis and Delphi technique. For this purpose, three concepts of deterrence, defense (rejection), and resilience were identified as essential dimensions of cyber defense.In this article while studying the official and genuine documents of the country, we have conducted comparative studies of 7 leading cyber defense countries and recognize the position of the big process of Cryptography and digital information security in cyber defense and its effective organizations. That is why we call it the big process that involves many components and many connections with other entities. It also analyzes the results using Structural-Interpretive Equations method and draws up the relevant conceptual model, taking into account the interactions of various institutions and processes affecting cyber defense. The research findings shows that the big process of cryptographic and digital information security will be realized through the joint activities of 14 entities at 6 operational levels and in this regard, the formulation of cyber laws and regulations in the process of cryptographic digital information security is of great importance.

  • Sima Sedighi Gariz, Hamid Zare, Aboozar Arabsorkhi *, Seyyed Mohammad Mahmoudi Pages 149-182

    Security of information systems is a critical issue that many organizations facing today, and includes three dimensions of human, technical and process. There are also some technical attitudes and approaches in most studies in this area. The purpose of this study is to provide a new model that addresses the security requirements for dealing with threats and fixing vulnerabilities in all three dimensions. Therefore, 255 articles were reviewed using the above-mentioned approach. After evaluation, 76 articles were approved for final examination and extraction of codes. Of these articles, 47 threats in 8 categories; 31 vulnerabilities in 8 floors; 15 human requirements; 34 technical requirements in 7 general categories and 17 process requirements. Finally, security requirements for dealing with each threat and fixing the vulnerabilities were selected and presented as a comprehensive framework. The greatest number of threats related to criminal activities / abuses and the lowest frequency is for human challenges. Among vulnerabilities, the highest frequency is related to the occurrence of criminal activity / abuse and the lowest frequency is related to weakness in failure / failure control. The most important human requirement is the development and implementation of training programs in the field of information security, the most technical requirements related to Information security mechanisms and systems, and the most important requirement is for the process of drafting laws, guidelines, instructions and Security requirements of information systems in the organization.

  • Hossein Salimi *, Ahmad Vahidi, Kazem Samdaliri Pages 183-212

    The use of skilled and professional manpower in the era of human life has been one of the most important components of development and progress and one of the concerns of human societies, which entered a new field since the Industrial Revolution. The importance of resource management, decision-making, and decision-making at the strategic level has reached a level where there is a need for people with broad attitudes to long-term and forward-looking planning from the requirements of institutions, organizations, and countries. Developed educational programs and systems have been developed to train, train, and employ capable individuals with the power to make optimal decisions at the right time. At present, the Islamic Republic of Iran, as a new paradigm in the global arena, relying on its own values and ideology, has specific goals and plans to participate in the global arena. The present study aims to identify the factors influencing the stages of training, education and employment of strategic managers in the country and by conducting research using meta-analysis and review of domestic and foreign literature, upstream documents and religious and revolutionary teachings and measures of the Imams of the Islamic Revolution. It has presented a conceptual model based on the systemic attitude model. The input of the system is indexed by the initial characteristics of the managers, the processing core of the system is structured using upstream documents and competencies, theories and methods of learning, rather than the output of the system of strategic agents with the conditions of employment in related organizations. Be and control actions in the system is done by monitoring and monitoring managers.

  • Hasan Mohammadi Monfared *, MohammadMahdi Nejad Nouri, Mohsen Aghaei Pages 213-242
  • Alireza Nobari *, Ali Esmaeili Pages 243-270
    Security is one of the key concepts of the Qur'an, which has been significantly reflected in a wide range of contexts, along with the connection with various concepts. The Qur'an uses the concept of security in the form of different words, such as faith, faith, and faith, along with the central concepts of "peace," "confidence," and "fearlessness" to draw special semantic relationships that result in that particular kind. It is a worldview of how society perceives the concept of security and the process of achieving a secure society. In this regard, the methodological method of Izutsu has been used, according to which the understanding of the meaning of security and the drawing of its semantic network in the framework of public relations and succession have been examined. In order to explain the evolution of the meaning of security and to achieve its relative meaning, the substituted concepts of security, such as "hello", "confidence" and "Sakineh" were explained. Then, contradictory words related to security such as "Makar", "Bas", "Khosran", "Khaf", etc. were extracted and explained. Importantly, security requires equipment such as land and location, the reason for its focus, precise plans for economic and defense
  • MohammadSaeid Akhlaghi, Mahdi Moghimi *, Alireza Milani Pages 271-306
  • Hamidreza Afshar *, Seyyed Shamsoddin Hoseini, Mohammadreza Movahedisefat Pages 307-348
  • Yaser Sheikh Veysi, Habib Sabouri Khosroshahi *, Reza Ali Mohseni Pages 349-376

    Considering the importance of preventing the occurrence of violent behaviors in Tehran, especially theft, strife and conflict, snatching bags and harassment against citizens and examining the factors affecting the increase of violent behaviors, this study aims to investigate the role of defenseless urban spaces in violent behaviors. Has been done in Tehran.
    In this research, the combined method has been used. In order to achieve violent behaviors and the number of their occurrence, the secondary analysis method has been used. For identifying defenseless spaces and the causes of differences in the type of violent behaviors, participatory observation has been used and to examine the correlation between research variables, correlation method has been used. Is. Also in this research, 124 crime hotspots in Tehran are considered as study areas. From 384 people according to Cochran's formula, the required information has been collected with a researcher-made questionnaire.
    According to the obtained findings, it can be said that both physical and social dimensions of urban spaces are effective in making urban spaces defenseless. And theories that focus on only one dimension of the characteristics of defenseless spaces to control violence (whether physical or social) cannot adequately represent the totality of defenseless spaces and reduce violence. Thus, theories that focus on both dimensions better illustrate the totality of defenseless spaces. On the other hand, one-dimensional theories can be considered only in terms of the type of violence. Both dimensions have an effect on the defenselessness of spaces, but in comparison, according to the results obtained according to the type of violence studied, social factors make the spaces more defenseless for the occurrence of disturbance than physical factors. Also, social factors have a greater role in preparing the spaces for the occurrence of snatch bags and quarrels and conflicts, but physical factors have a greater role in preparing the spaces for the occurrence of theft. Therefore, solutions to reduce violence through urban design should pay attention to both physical and social dimensions of spaces, simultaneously in order to have the greatest impact on reducing violence and crime through urban design and intervention in the environment.

    Keywords: Defenseless spaces, Violent behaviors, Urban security, Physical characteristics
  • Vahid Mirhosseini *, Ebrahim Azizi, MohammadHassan Sadeghimogaddam, Mohammadbagher Zolghadr Pages 409-440
  • Ahmad Nourian, Mohammadjavad Ramezani * Pages 441-466