فهرست مطالب
فصلنامه سیاست
سال پنجاهم شماره 2 (پیاپی 54، تابستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/04/01
- تعداد عناوین: 18
-
-
صفحات 403-421این مقاله به بررسی موضوع ناامنی در عصر مشروطه میپردازد. پرسش اساسی این است که نسبت بین ناامنی و دموکراسیخواهی را در دوران مشروطه، چگونه میتوان تبیین کرد؟ فرضیه اصلی این است که گسترش ناامنی و دغدغه مشروطهخواهان برای تامین امنیت موجب به حاشیه رفتن دموکراسی و اولویت یافتن برقراری امنیت از طریق یک دولت مقتدر شد. اساسا ناامنی در عصر مشروطه نه تنها دموکراسیخواهی را در اولویت درجه دو قرار داد، بلکه گاه از فحوای اسناد و دیدگاه برخی چهرههای سرشناس، مشروطهخواهی بهعنوان راهی برای تقویت مجدد ایران دیده شد. بنابراین آرمان احیای ایران قدرتمند در تلاقی ناامنیهای عصر قاجار که در دوره مشروطه تشدید شد، موجب شد تا مشروطهخواهان به ایده دولت مقتدر بهعنوان تنها چاره برای رفع خطر بحران فروپاشی بیندیشند. به این سبب بود که گاه مشروطهخواهی در نزد برخی از آنان معادل با احیای ایران و دولت مقتدر گرفته شد. ازاینرو این تحقیق ابتدا به خوانش مفاهیمی از مشروطه از منظر ایده دولت قوی و سپس از طریق گزارشهای مردمی به سنجش ناامنی و عملکرد حکومت مشروطه از منظر گفتمان دموکراسی پرداخته است. در پایان نیز با بررسی تیوریک دلایل کودتا در تاسیس دولت مقتدر و نیز مولفههای اصلی دولت در عصر رضاشاه نشان داده شده است که چرا گفتمان دموکراسی که از دوران مشروطه بهتدریج به حاشیه رانده شد، در عصر رضاشاه نیز این سیر تدریجی حاشیه رفتن، تعمیق یافت.کلیدواژگان: به حاشیه رفتن دموکراسی، غلبه ایده دولت قوی، گفتمان دموکراسی، ناامنی
-
صفحات 423-446یکی از نارساییهای دموکراسی نمایندگی کاهش انگیزه شهروندان برای مشارکت سیاسی است. تحلیلگران، بازیگران و نمایندگان دولت با این مسئله دست به گریبان بوده و درصدد پاسخ به این پرسش هستند که چگونه به بهترین شکل میتوان شهروندان را در فرایندهای تصمیمگیری و سیاستگذاری مشارکت داد. طبق بررسی ما اگرچه برخی تحقیقات اخیر به مسئله مشارکت دموکراتیک سیاستی پرداختهاند، تعداد بسیار محدودی از آنها بر درک طبیعت، محرکهها و روشهای مشارکت سیاستی تاکید دارند و به بررسی خصوصیات و فضاهای نهادی که ارتباطات مشارکتی در آنها روی میدهند، پرداختهاند. بهنظر میرسد تسهیل و افزایش مشارکت سیاستی مستلزم شکل جدیدی از رابطه بین دولت و جامعه است که میتوان با وضع ترتیبات نهادی در سه سطح ماهوی، سطح رویهای و سطح عملیاتی آن را حل کرد. برای تسهیل و افزایش مشارکت سیاستی در هر سه سطح دگرگونی و تحولاتی لازم است که هر کدام فلسفه، سازوکارها، ترتیبات و تفاوتهای با هم دارند.کلیدواژگان: سیاستگذاری عمومی، مشارکت سیاستی، مشارکت عمومی
-
صفحات 447-458مقوله «زمان» در فضای مجازی به تعبیر ویتگنشتاین مانند «مفاهیم خوشهای» عمل میکند، به این معنا که هسته مرکزی ثابتی ندارد، ولی محل تلاقی مفاهیم متعددی قرار میگیرد. فضای مجازی با نوعی تکوین و تجدیدی در وضعیت استاتیک انسان ذیل دوگانگی 0-1 تا بینهایت «محل بودن ما» را مشخص میکند. پرسشی که در این بحث مطرح میشود عبارت است از اینکه این بودن در زمان چگونه خود را در شبکه ذهن کاربر باز مییابد؟ پاسخ به این پرسش را با درنظر گرفتن این مسئله درنظر میگیریم که معیار خود را فرایند پا گرفتن ساختارهای نوین مییابیم. فیلسوفان به این زمان میگویند زمان اعتباری. این زمان اعتباری ایجادکننده یک زمانه است. زمان در قالب سه مفهوم زمان لحظهای- جریان زمان و زمان تجاری در این نوشتار مورد بحث قرار میگیرد و سرنمون بحث مزبور در خصوص مفهوم وضع طبیعی در فضای مجازی است. مفهوم وضع طبیعی در زمانه و زیست- جهان فضای مجازی مولد نوعی قرارداد نیز است که در نهایت انسان جدیدی را خلق میکند.کلیدواژگان: زمان، شبکه، فضا، قرارداد، وضع طبیعی
-
صفحات 459-481پیشین حضور آفریقاییان در ایران (بهویژه جنوب ایران) به بیش از دو قرن پیش بازمیگردد که برای اولین و در قالب برده از کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس وارد ایران شدند. در طول این دو قرن حضور و بهواسطه مهاجرت اجباری، فرایند شکلگیری یا تغییر هویت آنها با فراز و نشیبهای فراوانی روبهرو بوده است که بهطور خاص میتوان در سه مرحله و با عنوان «برده»، «آزاد» و «ایرانی» از آنها نام برد. با وجود این فرازوفرودها و برخلاف تجربه دهشتناک بردگان آفریقایی در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی، آفریقاییتباران در ایران تجربه نسبتا مسالمتآمیزی داشتند. این تجربه که در نوع خود بسیار کمنظیر و حایز اهمیت است، متاسفانه کمتر بررسی و تحلیل علمی شده است. تجربه زیست مسالمتآمیز میان آفریقاییتباران و ایرانیان به اندازهای خوشایند بوده است که بسیاری از آفریقاییتباران خود را با افتخار «ایرانی» نامیده و حتی برخی از آنها انتساب یا تعلق خاطر به دیگر هویتهای نژادی یا قومیتی (مانند آفریقایی، تانزانیایی یا زنگباری) را رد کردند. تحقیق حاضر، با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی حاضر (رقیق شدن محدودیتها و موانع مکانی و زمانی و در نتیجه سهل شدن امکان ارتباط با سرزمین آبا و اجدادی و تاثیرات آن در هویت)، به بررسی میزان تعلق خاطر ایرانیان آفریقاییتبار به هویت ملی، قومی و فرهنگی آنها پس از دو قرن حضور در ایران میپردازد. بررسی میزان تاثیرگذاری مولفههای هویتسازی مانند ملیت و تابعیت، دین، فرهنگ و قومیت در این تحقیق مورد تاکید خاص قرار گرفته است.کلیدواژگان: دین، قومیت، ملیت، هویت اجتماعی، هویت آفریقایی-ایرانی
-
صفحات 483-501
مطابق آموزه های نظریه اتحاد [1] و همکاری [2] در روابط بین الملل و به نظر گروهی از پژوهشگران داخلی و خارجی، دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به رغم داشتن منافع مشترک فراوان در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی و با وجود برقراری برخی از سطوح مناسبات راهبردی همچنان فاقد شرایط و بایسته های لازم برای ورود به عرصه اتحاد و ایتلاف هستند. پرسش آن است که چه موانعی بر سر راه ارتقای روابط دو کشور از سطوح عادی و بعضا راهبردی به سطح اتحاد و ایتلاف وجود دارد؟ در پاسخ، گزاره ای که در چارچوب نظریه رژیم ها و با استفاده از دو مفهوم بنیادین منافع مشترک و پرهیزهای مشترک به مثابه فرضیه تقریر و به آزمون داده ها گذاشته شده، دلالت بر این نکته دارد که پرهیزهای مشترک ایران و چین در عرصه داخلی و تعاملات منطقه ای و بین المللی مانع از ارتقای مناسبات دو کشور از سطوح عادی و راهبردی به سطح ایتلاف و اتحاد می شود. برای اثبات/ابطال این فرضیه از روش توصیفی و تحلیلی و برای تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از منابع کتابخانه ای استفاده شده و در پایان این استنتاج حاصل آمده است که ارتقای مناسبات ایران و چین از سطوح عادی به راهبردی و سرانجام ایتلاف و اتحاد مستلزم متوازن سازی بین منافع مشترک و پرهیزهای مشترک است.
کلیدواژگان: اتحاد، ائتلاف، ایران و چین، پرهیزهای مشترک، مناسبات راهبردی، مناسبات عادی، منافع مشترک، همکاری و مشارکت -
صفحات 503-518سالهای دهه 40 و 50 خورشیدی آغازگاه ظهور روشنفکرانی بود که در مقاله حاضر ذیل مفهوم ذهنیت عرفانی/ دو جایگاهی قرار میگیرند؛ روشنفکرانی که بیش از آنکه در پی مفاهیمی همچون نوسازی، مرزهای ملی و اندیشه ترقی باشند، در پی تخریب نهادهای مدرن ناشی از مشروطه برآمدند و در این چالش به ذوب مفاهیمی یادشده پرداختند. این روشنفکران (روشنفکران شبهمذهبی، روشنفکران چپ و روشنفکران دولتی) نه تنها پیوندی با اندیشه ترقی و مفاهیم مدرن نداشتند، بلکه طبق نظرگاه پژوهشی ما بهدنبال پرورش ایدههایی بودند که با تیوری ذهنیت عرفانی/ دو جایگاهی قابل تبیین است. از دیدگاه این نوشتار، روشنفکران و ایرانیان دچار شده به ذهنیت عرفانی/ دو جایگاهی در حوادث آخرین سالهای دهه 50 که اوج ظهور این ذهنیت و تسلطش بر سراسر زیست ایرانیان بود، با پذیرش سه گام این ذهنیت (نفی شناخت، ارزشهای مجازی و دولت مقدس خداگونه) پذیرای شرایط امروزی سرزمین خویش شدند. در نتیجه مفهوم ذهنیت عرفانی/ دو جایگاهی و شاخصههای آن (برگرفته از مباحث ارنست کاسیرر، لوی برول و جولیان جینز) مفهوم محوری پژوهش حاضر است و ذهنیت بخشی از روشنفکران یادشده به سنگ محک آن آزموده خواهد شد تا بتوان به تبیین نگاه این روشنفکران درباره حوادث سالهای دهه 40 و 50 پرداخت.کلیدواژگان: ارزشهای مجازی، ارنست کاسیرر، جولیان جینز، دولت مقدسِ خداگونة ذهنیت عرفانی، دوجایگاهی، لوی برول، نفی شناخت
-
صفحات 519-534هجو یکی از گونههای پویای ادبی است که در شعر برخی از شاعران عصر اندلس فراوان دیده شده است. پس از ظهور اسلام شعر هجو از حوزه فردی و قبیلگی خارج و در عرصه دین و سیاست داخل شد.گاه شاعران اندلس در هجویههای خود از ابزار طنز برای بیان اغراض و اهداف خود استفاده کردهاند و بدینوسیله در مقام منتقد اجتماعی و سیاسی در برابر قدرتهای سیاسی ایستادهاند. آنچه در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته، آشکار کردن مضامین سیاسی در هجویههای شاعران اندلس است، بدینمعنا که آنها در هجوهایشان از چه مضامین سیاسی بهره بردهاند. از جمله این مضامین، میتوان به ریاکار، گرگصفت، ناپاک، فاسد، رشوهگیر، ستمکار و ظالم، بدرفتار و بیاصالت بودن اشاره کرد، که این مضامین را به امیران، فرماندهان جنگی، قاضیان و فقیهان نسبت دادهاند. این شاعران در بسیاری از این مضامین با صراحت بیان و بدون ترس و جانبداری به مخالفت و انتقاد از این طبقات سیاسی پرداختهاند. کاربرد برخی صور بلاغی مانند تشبیه و استعاره و همچنین برخی محسنات لفظی در هجویههای سیاسی سبب زیبایی هجویهها و جلب مخاطبان شده است.کلیدواژگان: شاعران اندلس، شعر، صور بلاغی، هجو- مضامین سیاسی
-
صفحات 535-553ماهیت اندیشه سیاسی سدههای میانه، همواره، موضوعی مورد بحث نزد پژوهشگران این حوزه بوده است. تبیین این مسئله میتواند امکان فهم دقیقتری از تحولات فکری در سپهر سیاست در سدههای میانه را بهدنبال داشته باشد. از منظر نوشته حاضر، سیاست در سدههای میانه را باید در نسبتی که با مفاهیم سیاسی در کتاب مقدس داشته است، فهم کرد. مدعای ما این است که کتاب مقدس گنجینهای مهم است که هنگام ترجمه متون سیاسی در دوران میانه توجه مترجمان و اندیشمندان سیاسی را به خود جلب کرد، و هنگام معادلگزینی با انتخاب این واژهها اندیشه سیاسی را در مسیر تعالیم جامع مسیحیت قرار داد. ازاینرو، اندیشه سیاسی کاملا تحت تاثیر فلسفه دینی مسیحیت معنا مییافت، و در نسبتی خاص با نظام کلی اندیشه مسیحی قرار گرفت.کلیدواژگان: اندیشة سیاسی سدههای میانه، چشم انداز کلگرایانه، فلسفة مسیحی، کتاب مقدس
-
صفحات 555-572پژوهشهای بسیاری درباره رویکرد فوکو به انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته، اما هیچکدام به رابطه آن با فلسفه یونان باستان اشاره نکرده است. هدف این مطالعه تطبیقی نشان دادن این نکته است که بدون فهم فلسفه یونان و نقد مسیحیت، علت حمایت فوکو از انقلاب روشن نخواهد بود. ازاینرو پرسش مقاله حاضر این است که از دید فوکو، چه رابطهای میان انقلاب شیعی ایران و فلسفه یونان باستان وجود دارد؟ آیا چنین قرینهسازیهایی موجه است؟ از دید فوکو، پارهسیا عنصر بنیادین مشترک میان فلسفه یونان و تشیع است. سه مفهوم «شهید»،« آفرینش سوژه» و «مرجعیت» از ویژگیهای پارهسیایی شیعی است. از دید او، غایت پارهسیا و تشیع، تبدیل افراد به سوژههای خودآیین است. او دریافتی متفاوت از مفهوم سیاسی «انقلاب» پیشنهاد میکند، همانگونهکه تشیع را همچون معنویت سیاسی فهم میکند. هدف این مقاله، کشف خاستگاه فلسفی رویکرد فوکو به انقلاب است.کلیدواژگان: پارهسیا، شهید، فلسفۀ یونان باستان، مرجعیت، معنویت سیاسی، مسیحیت
-
صفحات 573-587
نیولیبرالیسم از جمله اندیشه هایی است که بر مفاهیمی چون بازار، حذف مقررات و حذف مفهوم نفع عمومی یا اجتماع و جایگزینی آن با «مسئولیت فردی» می پردازد. نیولیبرالیسم را می توان ایدیولوژی درنظر گرفت که معتقد است تجارت و سرمایه گذاری آزاد یگانه منبع توسعه و شکوفایی اقتصادی است. این اندیشه بر این پایه استوار است که مکانیسم بازار باید اداره کننده سرنوشت بشر باشد. تلاقی نیولیبرالیسم و نسل دوم حقوق بشر براساس دسته بندی های کارل واساک که انتزاعی و آکادمیک است، در اقتصاد و بازار است. قواعد طبقهبندی شده در این نسل از جمله حقوقی اند که از نظر قانونگذاری و کدگذاری، همزمان با قواعد نسل اول پدید آمدند، اما شناسایی آن به لحاظ فلسفی و نظری پس از حقوق مدنی و سیاسی است. این قواعد و مفاهیم از آن روی حایز اهمیت است که با پیدایش دوره نیولیبرالیسم همزمان بوده و با توجه به خواست نظام بین الملل مبنی بر تحقق عدالت که اقتصاد و به تبع آن کاهش فقر و غلبه بر کمبودها و محرومیت های بشر است، بخشی از آن است.
کلیدواژگان: سیاست، لیبرالیسم، منشور حقوق بینالملل، نئولیبرالیسم، نسل دوم حقوق بشر -
صفحات 589-610با وقوع انقلاب اسلامی شاهد تحول گفتمانی در سیاست خارجی ایران بودیم. پیامد این تحول، دگرگونی در نقش و جایگاه بازیگران نظام بینالملل در سیاست خارجی ایران بود. یکی از دولتهایی که از دهه دوم انقلاب بهتدریج جایگاه نوینی در سیاست خارجی ایران بهدست آورد و بهعنوان یک کنشگر مهم نظام بینالملل به بازیگری ماهر در روابط خارجی ایران تبدیل شد، فدراسیون روسیه است. این کشور علاوهبر پیوندهای سنتی ناشی از همجواری، روابط سیاسی و اقتصادی دیرپایی با ایران داشته است. در این زمینه هدف این مقاله «فهم تاریخی جایگاه روسیه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» است. پرسش مقاله از این قرار است که «کدام پندارها و مولفهها به جایگاه روسیه در سیاست خارجی ایران تعین بخشیده و آیا این جایگاه در سیاست خارجی ج.ا. ایران دستخوش تغییر و تحول شده است؟». فرضیه مقاله اینگونه تدوین یافته که «ساختار نظام بینالملل و ساخت درونی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ادراک تصمیمگیرندگان آن از ماهیت نظام سیاسی ایران موجب قوامبخشی جایگاه روسیه در استراتژی سیاست خارجی ایران شده، بهگونهای که جایگاه و اهمیت آن کشور در جهتگیری سیاست خارجی دولتهای مختلف در ج.ا. ایران یکسان بوده است. اگرچه به تناسب محذورات بینالمللی روسیه و تحول در سیاست خارجی آن، گاهی روابط دو کشور دچار نوسان میشود». روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و چارچوب نظری واقعگرایی نوکلاسیک است.کلیدواژگان: ایران، انقلاب اسلامی، روسیه، سیاست خارجی، واقعگرایی نئوکلاسیک
-
صفحات 611-627خیزشهایی که از اواخر سال 2010 بسیاری از کشورهای خاورمیانه عربی و شمال آفریقا را درنوردید، تاثیر بسزایی بر جهتگیری سیاست خارجی دولتهای این منطقه داشته است. سیاست خارجی عربستان سعودی بهعنوان کنشگری مهم در منطقه نیز از این تاثیرپذیری مستثنا نبوده است. جهتگیری سیاست خارجی عربستان در قبال این خیزشها از یک سو حمایت از سرنگونی دولتهای لیبی و سوریه و از سوی دیگر مداخله مستقیم نظامی در بحرین و یمن برای حفظ دولتهای این کشورها بوده است. این رویکرد در سیاست خارجی عربستان سبب طرح این پرسش شده که چگونه سیاست خارجی متناقض عربستان سعودی در قبال بیداری اسلامی توجیهپذیر است؟ برای پاسخ به این پرسش از نظریه واقعگرایی نوکلاسیک استفاده شده است و براساس آن برای ارزیابی تناقضات موجود در تحلیل سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال بیداری اسلامی باید تهدیدها و توانمندیهای این کشور، عوامل داخلی و خارجی در این مقطع زمانی به شکل همزمان مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته و منابع آن به شکل کتابخانه ای و اینترنتی جمعآوری شده است.کلیدواژگان: ایران، بیداری اسلامی، تهدیدات، توانمندیها، عربستان سعودی، قطر
-
صفحات 629-649بدیهی است که هر جامعهای برای دوام و پایداری، انتظام و پیشرفت، رفاه و امنیت خود به حکومت احتیاج دارد و حکومت نیز به سازمانها و نظام اداری کارامد برای تحقق اهداف و رسالتش نیازمند است. ازاینرو، در صورت سالم بودن، کارایی و چابکی، نظام اداری میتواند بازو و ابزار اجرایی موثر و موفقیتآمیزی برای تحقق اهداف و سیاستهای دولت باشد و نقش مهم و اساسی در توسعه و پیشرفت، تامین رضایت شهروندان و حمایت آنها از نظام سیاسی ایفا کند. این تحقیق رابطه نظام اداری و توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را بدون تاکید بر دوره خاصی، با بهرهگیری از الگوی نظری جاگورایب، بررسی میکند. بنابراین سوال اصلی آن عبارت است از: «چه رابطهای بین نظام اداری و توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟». فرضیه آن نیز چنین تدوین شده است: «نظام اداری کارامد در جمهوری اسلامی ایران میتواند با تاثیرگذاری بر ثبات، برابری و مشارکت سیاسی موجبات رشد و تحکیم توسعه سیاسیرا فراهم آورد». با این ملاحظات، این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی و روش جمعآوری دادهها نیز کتابخانه ای است. یافتههای تحقیق نشان داد که رفع آسیبها و تحول در نظام اداری کشور موجب افزایش ظرفیت نظام سیاسی برای پاسخگویی، برابری، ثبات و مشارکت سیاسی و متقابلا گسترش نهادهای سیاسی و تقویت توان پاسخگویی نظام سیاسی و برابری و ثبات و مشارکت سیاسی در آن موجب سلامت و چابکی و کارامدی نظام اداری خواهد شد.کلیدواژگان: توسعه سیاسی، جمهوری اسلامی ایران، نظام اداری، نظام سیاسی
-
صفحات 651-668پژوهش حاضر تلاش دارد تا با تاکید بر مدرنیته سیاسی، عملکرد و سیاستگذاریهای دولت نهم و دهم در حوزه حقوق سیاسی شهروندی را در این دوره زمانی بررسی کند. مدرنیته سیاسی بر تفکیک و تمایز حوزه عمومی و خصوصی، دولت و جامعه و فرد و شهروند تاکید دارد. به رسمیت شناخته شدن این تمایز و تفکیکات به تحدید قدرت دولت، گسترش جامعه مدنی و آزادیهای سیاسی، حاکمیت قانون و... منجر میشود، که زمینهساز توسعه حقوق سیاسی شهروندی است. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی صرفا به بررسی حقوق سیاسی شهروندی که از مولفههای مدرنیته سیاسی محسوب میشود، میپردازد. از آنجا که در دولت نهم و دهم شاهد بههم ریختن تمایزات و تفکیکات مورد تاکید مدرنیته سیاسی هستیم، با نوعی اقتدارگرایی، گسترش دخالت دولت، محدود شدن و تضعیف هرچه بیشتر حقوق سیاسی شهروندی مواجهیم. سوال این پژوهش عبارت است از اینکه سیاستگذاریهای حقوق سیاسی شهروندی دولت نهم و دهم در حوزه مدرنیته سیاسی چگونه قابل تبیین است؟ فرض ما این است که سیاستگذاریهای دولت نهم و دهم در جهت تضعیف حقوق سیاسی شهروندی و گسترش جامعه تودهوار قرار دارد.کلیدواژگان: جامعۀ تودهوار، حقوق سیاسی شهروندی، دولت نهم و دهم، مدرنیتۀ سیاسی
-
صفحات 669-683ورزش مدرن همواره بهعنوان ابزاری فرهنگی مورد بهرهبرداری سیاسی قرار گرفته است. از مهمترین کارویژههای سیاسی- فرهنگی ورزش، جهتدهی بهافکار عمومی، نشر چهرهای کارامد از حاکمیت و در نهایت ملتسازی است. اما ورزش، صرفا در خدمت دولتهای ملی نیست، بلکه این ظرفیت را داراست تا ابزاری در دست اقلیتها و گروههای قومی در هر سیستم سیاسی نیز باشد که از آن در جهت بیان آرمانهای جداییطلبانه و تقویت همگرایی قومی بهره ببرند. برخی جریانهای قومگرا بهویژه محافل پانترکیست در داخل ایران نیز توانسته اند از این ابزار بهرهبرداری کنند. این جریان در دهه اخیر و بهویژه از سال 1388 به این سو، با صعود تیم تراکتورسازی تبریز به رقابتهای جام خلیجفارس، رشته پرطرفدار فوتبال و تجمع هواداران این تیم را محملی برای بسیج سیاسی و پیشبرد اهداف خود قرار داده است. پژوهش حاضر در پی رفتارشناسی و بررسی ادبیات جریان مذکور برای عمومیسازی گفتمان قومگرایی خواهد بود.کلیدواژگان: پانترکیسم، تجزیهطلبی، تراکتورسازی تبریز، فوتبال، ورزش
-
صفحات 685-704چرخه قدرت و فشارهای سیستمی ناشی از آن، در درون سیستم بینالملل آنارشیک، نقشیابی را در کانون طراحی راهبرد کلان کشورها قرار میدهد. تحول سیستم بینالملل از ساده به سیستمی پیچیده و آشوبی، چرخه قدرت و راهبردهای نقشیابی در آن را با ویژگیهای نوینی از جمله تعریف در گستره شبکهای و بر مبنای قدرت هوشمند شبکهای همراه ساخته است. مقاله حاضر با توجه به ناکارامدی ادبیات موجود در روابط بینالملل در تبیین چرخه قدرت و راهبردهای نقشیابی در سیستمهای یادشده، سعی در ارایه مدل نظری نوین دارد. در این زمینه، شبکه بهعنوان سازه سیستم بینالملل و چارچوب اساسی نقشیابی، پویایی و تنوع چرخه قدرت در سیستم شبکهای و کارکرد شبکه در لبه آشوب؛ پویایی نقشیابی؛ و فشارهای سیستمی – شبکهای و نقشیابی از طریق شبکهسازی؛ در کانون تحلیلی مقاله حاضر قرار دارد. از سوی دیگ،ر ایران بهعنوان قدرت منطقهای در حال رشد، با موضوع نقشیابی در وضعیت فشارهای سیستمی روبهروست که در ادبیات موجود، به آن توجه جدی نشده است. مقاله حاضر با بهرهگیری از مدل نوین نظری که تدارک دیده است، چرخه قدرت و راهبردهای نقشیابی ایران را بررسی میکند. شبکهسازی، دیپلماسی شبکهای و بازدارندگی شبکهای، سه مدل نوآورانه مقاله در مورد نقشیابی ایران در وضعیت سیستم بینالمللی پیچیده و چرخه قدرت در آن است.کلیدواژگان: ایران، چرخة قدرت، سیستم بینالمللی پیچیده-آشوبی، نقشیابی
-
صفحات 705-724
شاهنامه فردوسی روایتی صادقانه از سیاست در ایران باستان و جهان بینی حاکم بر آن به شمارمی آید. اگرچه نمی توان شاهنامه را منحصرا متنی سیاسی دانست، روایت های آن بازگوکننده بخش هایی از زندگی سیاسی و سیاست ورزی ایرانیان است، بر این اساس می توان برخی از ویژگی های سیاست ورزی ایرانیان را در شاهنامه بازیابی کرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل تعارض میان جهان بینی و عمل سیاسی و به تعبیری آشکارسازی ویژگی بنیادین ژانوسی بودن سیاست عملی حتی در حکومت های آرمانی در شاهنامه است. در این پژوهش مفروض اصلی این است که جهان بینی دوگانه انگار تاثیری بر عمل سیاسی ندارد. بنابراین پرسش مقاله این است که در شاهنامه فردوسی تعارض میان جهان بینی و عمل شاهان آرمانی و دوچهرگی سیاست چگونه مطرح شده است؟ فرضیه ما این است که چهره ژانوسی سیاست در شاهنامه با برداشتی روان شناسانه، به شخصیت حکمران نسبت داده می شود که نوعی بلاتکلیفی در قضاوت نهایی در خصوص پایبندی حکمران آرمانی به جهان بینی به وجود آورده است. برای آزمون این فرضیه، از روش تفسیری استفاده شده است.
کلیدواژگان: جهانبینی، حاکم آرمانی، دوگانهانگاری، ژانوس شاهنامه -
صفحات 725-745کامیابترین الگوی همگرایی منطقهایرا میتوان در اتحادیه اروپا مشاهده کرد؛ بهطوریکه با گذشت سالیان دراز هنوز هم الگوی همگرایی منطقهای موفقی نظیر آن پیدا نشده است. سال 2011 نقطه آغاز تشکیکها در این پیکر یکپارچه بود. دیدگاههای متعارضی نسبت به نهاد و فرجام همگرایی اروپایی پیش کشیده شد. بیشک بحران حوزه یورو، همگرایی اروپایی را به چالش کشید. بعد از بحران، اروپای واحد به دو نیمه نابرابر تقسیم شد. کشورهای متنعم شمالی و کشورهای در حال ورشکستگی جنوب. شکلگیری این دوگانگی این سوال را ایجاد میکند که بحران مالی چه تاثیری بر روند همگرایی اروپا برجای گذاشته است؟ در پاسخ میتوان گفت بحران در خردهنظامهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اتحادیه تاثیرگذار بوده و از طریق آنان بر روند همگرایی اثر سوء داشته است. این مقاله برای آزمون فرضیه خود از نظریه سیستمی بهره برده است. بر این مبنا زایش اندیشههای فدرالی ژان مونه و هوادارانش، در توسعه تاریخی همگرایی همان اندازه ارزش دارد که محذورات و فشارهای محیطی؛ فشارهایی که خود برونداد واقعیتهای ژیوپلیتیکی و ملاحظات اقتصادی هستند. برای جمعآوری دادهها از اسناد و مدارک موجود در نهادهای اروپایی و کتابها و مقالات تخصصی این حوزه استفاده شده است.کلیدواژگان: اتحادیة اروپا، بحران بدهی، بحران حوزة یورو، شکاف، همگرایی
-
Pages 403-421This paper examines the constitutional revolution and its revision in terms of insecurity. The basic question is this; how can we explain the relation between insecurity and democracy in the constitutional revolution? The main hypothesis is that the insecurity in the constitutional era led to the repulsing of constitution meaning democracy. Insecurity in constitutional movement not only pushed back democracy and constitutionalism in second priority, but sometimes the constitutionalism was seen as a way to re-strengthen Iran. Therefore, this research has emphasized the necessity of reading the constitutional concepts from the perspective of insecurity issue. The document studies show that the main purpose of the constitution was to solve the insecurity problem, and it was discovered in the historical exploration that a sovereign state was the only way out of this chaos and insecurity. This has then led to the marginalization of democracy. The problem is this; Iran is constantly threatened in two internal and external dimensions. The Governments of the time were also weak in controlling the insecurity. Therefore, insecurity overshadows other Iranian demands such as democracy. Totally, this article has given the fundamental importance to the social and public insecurity. Although, state’s independence against foreign forces, territorial integrity and the authority of the state in the public sphere has been considered because of the influence on the scope of insecurity.Keywords: constitutional movement, Democracy, insecurity, Justice, strong government
-
Pages 423-446One of the shortcomings of representative democracy is reduce the incentive for citizens to political participation. Analysts, actors and government representatives to grapple with this issue and seek answers to the question, how best can the participation of citizens in decision-making and policy-making process. According to our survey, although some recent studies have addressed the question of democratic policy participation, very few of them understand the nature, dynamics and characteristics of participatory methods and focus on institutional spaces that have been occurring in their participatory communications. It seems that facilitate and increase policy participation requires a new form of relationship between state and society. Institutional arrangements that can be levied at three levels substantive, procedural and the operational level. To facilitate and increase policy participation at all levels changes and developments it is necessary that each philosophy, mechanisms, arrangements and differences with each other.Keywords: policy participation, Public Participation, Public policy making
-
Pages 447-458The concept of time in virtual space includs three factoors; click time, during time, commercial time . These factors are along with the nature situation for creat new being in the world. when we discuss about time , we consider time as position related to astatic of user and his / her universe. time for ours in this letter is "procee of structure of Grammer in litterature of virtual space as style of life. virtual space structed kind of contact in nature statuse and creat a new human being . credit time of virtual - life is network. net - user in network as new being.Keywords: time, nature stat, contact
-
Pages 459-481The presence of Africans in Iran (especially in southern provinces of Iran) goes back to more than two centuries ago when for the first time as a slave from some Persian Gulf Arabic countries such as Oman brought to Iran. In these centuries, their social identity formation process (as forging slaves and later on as immigrants and citizens) has been subject to some challenges and faced with many ups and downs. More specifically, their social identity formation and transformation can be categorized to three phases; slave, free and Iranian. Despite these ups and downs, their identity transformation, specifically in today Iran, has been less studied. This paper, drawing on 46 semi-structured interviews with Afro-Iranians in 4 rural and urban areas in southern Iran, explores different meanings and variations of their ‘Iranian’ identity focusing on the importance of nationality and ethnicity in their social identity negotiation. This paper suggests that ‘Iranian’ national identity in the opinion of Afro-Iranians is more based on the civic basis rather than racial or ethnic markers which make almost all participants to feel and prefer to belong to Iranian national identity.Keywords: Afro-Iranian, Social Identity, Ethnicity, Nationality
-
Pages 483-501
The Sino-Iran relationship is increasingly showing its importance in Iran and Chinese foreign policy. This article focuses on the two major variables: the common interests and common aversions between China and since 1971. The question of this article is How the common interests and common aversions between China and Iran decides their relationship . China and Iran have many common interests: in the economic and energy cooperation, military cooperation, anti-terrorism and extremism, region security and geopolitics. China and Iran also have have common aversions in: dealing with domestic human rights, religious and democratic issues. China and Iran have some common aversions with different interests in dealing with conflicts with Russia, West powers and neighboring countries in their own regions. In this way, when China and Iran found equilibrium in their common aversions and common interests, they can have much closer relationship. But when China and Iran can not find equilibrium in their common interests and common aversions, they can not keep closer relationship. In this way, when China pursues strategy of economic development, Iran pursues political strategy as its priority of policy, China and Iran can only develop the limited economic relationship as the most important and permanent cooperation.
Keywords: China, and Iran, Common Interests, Common aversions, Strategic relationship -
Pages 503-518The speeches of critical and conceptual critical thinking are extraneous in the context of my contemporary Iranian history and the writings of our predecessors. That is to say, asking about the uncertainties, thinking about the unthought-of things and the insolence with our own Iranian idolatrous essence. We encountered some kind of confrontation with the West, who were following a non-existent with a chain of knowledge and its accumulated wealth, wandered intrusiveness and intriguedness, theorizing miscellaneous theories, and, likewise, suffered the most passive and violent reactions. And today, we stand on the brink of failure in the geography of our thinking, politics and history. Since the struggle of Abbas Mirza with the northern neighbor up to the overthrow of Pahlavi II (following the crazy rage of our examined mindset), the roads were trodden one after another; nonetheless, our Persian campaign and Western modernity, our Persian being and its historical tradition, and our Persian mythology and its afflictions still continue to exist the axis of our own life every day and every time. From this perspective, Iranians are suffering from a Mystical/Bicameral Mentality since the Islamic Revolution of the last decade of the 1950s, culminating in the emergence of this mentality and domination over the whole Iranians, with the acceptance of this three-dimensional mentality (negation, virtual values, Godly sacred state) as a result of which Iranian embraced the present conditions of their land. Namely, it implies a mentality whose mercy and inspiration came from the collaboration of religious intellectuals and Iranians in search of the creation of the holy blessing nation.Keywords: Ernest Cassirer, Godly sacred state, Julian James, negation, Levi Browell, Mystical, Bicameral Mentality, Virtual values
-
Pages 519-534The Satire is one of the dynamic literary species found in the poetry of some poets of the Andalusian age. After the advent of Islam, the poetry of satire outside the personal field and tribal outside and entered the realm of religion and politics. Andalusian poets in their spells used comic instruments to express their goals and goals, and thus as a social critic and politics stand against political powers. What has been researched in this article is the discovery of political themes in Andalusian poets' spells,+ in that they have used political themes in their pariahs. Among these themes, one can refer to hypocrites, witches, foul, corrupt, bribe-takers, oppressors, and cruel, mistreated and inhuman matters, which attributed these themes to emirs, warlords, judges, and jurisprudents. In many of these poems, these poets have been expressly expressed and without fear and prejudice to oppose and criticize these political classes. The use of some rhetorical forms such as simile and metaphor, as well as some verbal exhortations in political spells, have brought beauty to the attention of the audience.Keywords: The meaning of satire, Judge's satire, Andalusian poets, political Satires, political themes
-
Pages 535-553One of the most significant current discussion in medieval studies is to elaborate the nature of Medieval political thought. It provides a deep understanding of intellectual developments in politics during the Middle Ages. The major objective of this paper is to show that Medieval political thought have had a crucial relationship with political concepts in the Bible. The assumption is that the Bible was an important treasure during translating the political texts into Latin. Translators and political thinkers found some potentialities in the Bible, and utilized the words corresponded with political implications. So it put political thought under the authority of comprehensive doctrines of Christianity, and shaped the main characteristic Medieval political thought.Keywords: Medieval political thought, wholeness point of view, the Bible, Christian philosophy
-
Pages 555-572Many investigations have been done about Foucault's approach to Iran Islamic Revolution, but none of them did not explain its relation with ancient Greece philosophy. One main objective in this comparative literary study is to argue that Without understanding of Greece Philosophy and critic of Christianity, it did not Reveal cause of Foucault's protection of Revolution. Therfore, the main question here is that what relation is between Iran Shiite Revolution and Ancient Greece Philosophy? Do this similitudes is justifiable? In Foucault' view, Parrhesia is common point between Greece Philosophy and Tashayyu. Concepts of "Martyr", "the creation of subjects" and "Marjiyat" are features of Shiite Parrhesia Practice. Foucault maintains aim of Parrhesia and Tashayyu is the conversion of person into autonomous subjects. He has different understanding of political concept of Revolution , such as he understands Tashayyu as a political spirituality. this Paper reveals Philosophical origin of Foucault's approach to Revolution.Keywords: Parrhesia, Martyr, Political spirituality, Christianity, Ancient Greece Philosophy
-
Pages 573-587
Neoliberalism is among the thoughts on concepts such as the market, the abolition of rules, and the removal of the notion of public or community interest and replacing it with "individual responsibility." Neoliberalism can be considered an ideology that believes that free trade and investment are the sole source of economic development and prosperity. This idea is based on the principle that the market mechanism should govern the human destiny. The collision of neoliberalism and the second generation of human rights, based on the charles and abstract categories that are abstract and academic, are in the economy and the market. The rules that are classified in this generation are among the legal ones that, in terms of codification and legislature, coincide with the rules of the first generation, but its identification is philosophically and theoretically followed by civil and political rights. It is important for these rules and concepts to coincide with the emergence of the period of neoliberalism, partly due to the international system's desire to realize the justice of the economy, and consequently to reduce poverty and overcome the shortcomings and deprivations of mankind.
Keywords: politics, Liberalism, Neoliberalism, charter of international law, second generation human rights -
Pages 589-610With the advent of the Islamic Revolution, we have seen a discourse change in foreign policy of Iran. The result of this transformation was the change in the role and place of international system actors in Iran's foreign policy. Russia as an important player in the international system has always been an influential element in Iran's foreign policy. In addition to being a neighbor, Russia has had a long-standing political and economic relationship with Iran. In this regard, the purpose of this study is In this regard, The main question of the article is that "in recent years, which ideas, factors and components have determined Russia's position in Iran's foreign policy?" The research hypothesis is as follows "the structure of the international system and the internal construction of Iran's political system, including the understanding Iranian rulers about the nature of the international system, has caused to a consistency of Russia's position in foreign policy Iran; So that Russia has maintained its decisive role in orientation and behavioral patterns of Iranian foreign policy in different periods. On the contrary, relations between the two countries tend to fluctuate, due to international constraints and the development of discourses in Russian foreign policy.”Keywords: Foreign policy, Russia, Iran, Islamic Revolution, Neoclassical Realism
-
Pages 611-627Social uprising in the Middle East and North Africa that started in late 2010 has affected on foreign policy of the states of this region. Also, this development has influenced on Saudi Arabia’s foreign policy, as one of the most important actors in the Middle East. The Saudi Arabia’s foreign policy orientation toward the uprising was supporting to collapsing states in Libya and Syria on the one hand, and military intervention in Bahrain and Yemen for maintaining their regimes on the other hand. This orientation on Saudi Arabia’s foreign policy is caused to this question: «how the paradoxical foreign policy of Saudi Arabia toward Islamic Awakening is noticeable?» To answer this question we use Neoclassical Realism theory and examine the role of external and internal factors in shaping Saudi Arabian foreign policy, simultaneously. This article has been conducted using descriptive-analytical method.Keywords: Saudi Arabia, Islamic Republic of Iran, Islamic awakening, Qatar, Threats, Capabilities
-
Pages 629-649It is obvious that every society needs government for its stability and stability, its development and its welfare and security, and the government also needs organizations and an efficient administrative system to fulfill its goals and mission. Therefore, in case of being healthy, efficient and agility, it can be an effective and successful instrument for achieving the goals and objectives of the government and play an important role in the development and advancement of citizens' satisfaction and their support of the political system to play. This research examines the relationship between the administrative system and political development in the Islamic Republic of Iran without emphasis on a particular period. Therefore, its main question is: "What is the relationship between the administrative system and political development in the Islamic Republic of Iran?" Its hypothesis has also been formulated: "An efficient administrative system in the Islamic Republic of Iran can, by influencing stability, equality and political participation, provide for the growth and consolidation of political development." Thus, the subordination of the administrative system and political development interact and interact with each other; the administrative system is the driving and executing engine of the programs of the political system. With these considerations, this research is descriptive-analytical and data collection method is also a library. Findings of the research show that the elimination of injuries and changes in the administrative system of the country increase the capacity of the political system to respond, equality, stability and political participation, and the reciprocal expansion of political institutions, and to strengthen the response of the political system and equality and stability and political participation in it Will lead to the health and agility of the administrative system.Keywords: Administrative System, political system, Political Development, Islamic Republic of Iran
-
Pages 651-668The present research tries to focus on the political modernization of the performance and policy of the ninth and tenth government in the field of political rights of citizenship during this period. Political modernization emphasizes the distinction between the public and the private sphere, the state and society, the individual and the citizen, the recognition of this distinction and divisions leads to the limitation of the power of the state, the spread of civil society and political freedoms, the rule of law, and ... Which is the basis for the development of citizenship political rights. This paper, by analytical-descriptive method, merely examines the political rights of citizenship, which is one of the components of political modernity. Because in the ninth and tenths of the state, there is a Rupture between differences and divisions with the emphasis on political modernity, we are faced with a kind of authoritarianism and expansion of government interference, which leads to the further weakening of the political rights of citizenship. The question of this research is: How can the politics of political rights of citizens of the ninth and tenth governments be explained in the field of political modernity? Our assumption is that the policies of the ninth and tenth governments are aimed at weakening the political rights of citizenship and the expansion of mass society. Key words: political modernization, political rights of citizenship, ninth and tenth governments, mass societyKeywords: modernization, Political Modernization, political rights of citizenship, ninth, tenth governments, mass society
-
Pages 669-683Modern sport has been always engaged as a cultural tool for political goals. Most important usage of sport with political and cultural look, specially some of most interested sport such as football, is controlling and also directing public minds, showing them good performance of government and finally nation building. Some Racist currency of Pan-Turkism, has also utilized this tool inside the country. This currency, especially in last decade since 2009, with qualification of “Tiraktorsazi Tabriz” football club as an Iran super league member also have used sport and specially football as a popular one, for advancement of its political mobilization and goals progress. Current study focuses on behaviorism and examination of mentioned currency literature for publication of separatism conversation in sport.Keywords: Sport, football, Pan-Turkism, Irredentism, Tiraktorsazi Tabriz
-
Pages 685-704The international system's anarchy has suggested that Role taking is a fundamental phenomenon in international relations. On the other hand, change in power, change in control of the system and, consequently, the role of units. In the same vein, the power cycle creates systemic control pressures and role taking strategies are responsive to such pressures. Meanwhile, the complexity and chaos of the international system have increased the ineffectiveness of literature in response to such a situation. Iran faces the regional role taking strategies in the face of the complexity and non-linearity of the international system. Accordingly, the present study tries to model its design and its strategies in the state of complexity and chaos of the regional orderKeywords: Power cycle, role taking, regional network, Iran, Complexity, systemic pressures
-
Pages 705-724
Ferdowsi’s Shahnameh is the truthful narrative of politics in ancient Iran and the worldview of that time. Although the Shahnameh is not exclusively a political text, its narratives reflect parts of Iranians’ political life. Accordingly, we can retrieve some of the features of Iranian polical thouth and practice in the Shahnameh. Analysis of conflict between the political prctice and worldview, or the Janusian character,is demonstrated in the ideal rulership in the Shahnameh. The assumption in this study is that the dualist worldview does not affect political actions, so the question is how have the janusian thinking in the Shahnameh? The hypothesis is, That the ruler’s adherence to the dualist worldview is obscure, because the Janusian thinking is attributed for the ruler.
Keywords: The Shahnameh, worldview, dualism, ideal ruler, Janus -
Pages 725-745The most successful regional integration pattern can be seen in the European Union, so that, over the years, a successful regional convergence pattern has yet to be found. In 2011, the starting point of the arches was integrated into this body. Controversial views about the institution and the outcome of European convergence were advanced, and some even asserted that no clear definition of the whole of "Single Europe" had been drawn from the beginning. Undoubtedly, the crisis in the eurozone has challenged European convergence. After the crisis, Europe is divided into two non-equally divided countries: the northern wealthy countries and the southern bankrupt countries. The key question is, what is the impact of the crisis on the European convergence process? In response, it can be said that the crisis has had an impact on the political, economic, cultural and social sub-systems of the Union. This paper has advanced on the basis of system theory to prove its hypothesis. Based on this, the birth of federal ideas of Jean Monet and his followers in the post-World War II era, in the historical development of convergence, is equally valuable to environmental constraints. The pressures themselves are driven by geopolitical facts and economic considerations.Keywords: European Union, Debt Crisis, Eurozone Crisis, Chaos, Integration