فهرست مطالب

آینه پژوهش - سال سی و یکم شماره 3 (پیاپی 183، امرداد و شهریور 1399)

نشریه آینه پژوهش
سال سی و یکم شماره 3 (پیاپی 183، امرداد و شهریور 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/18
  • تعداد عناوین: 16
|
  • جویا جهانبخش صفحات 5-23

     موضوع نگارش پیش رو، بحث پیرامون واژه ای از کتاب تاریخ سیستان است و نگارنده عبارت «گوش اسپ کیخسرو » را مورد مداقه و بررسی قرار داده است. به زعم وی دور نیست که «گوش » اسپ کیخسرو که در تاریخ سیستان آمده، همانا «بوش » اسپ کیخسرو بوده باشد و «بوش »، خوانش/ نویسشی از «بش » به معنای کاکل اسپ است

    کلیدواژگان: کتاب تاریخ سیستان، خوانش واژه، گوش اسپکیخسرو، بوش اسپ کیخسرو
  • حسین مسرت صفحات 25-35

    نویسنده در نوشتار پیش رو، به معرفی یدالله جلالی پندری از استادان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، همت گمارده است. وی در راستای هدف مذکور، از فعالی تهای ادبی، عضویت در مجامع علمی، داوری ها، جایگاه ادبی و در نهایت، آثار مقالات و کتباین استاد، سخن به میان م یآورد.

    کلیدواژگان: یدالله جلالی پندری، معرفی استادان، رشتهزبان و ادبیات فارسی، فعالیت ادبی، یزد، جایگاه ادبی، آثار، دانشگاه یزد، استادان دانشگاه
  • حمید عطائی نظری صفحات 37-48

    سلسله مقالاتی که زین پس زیر عنوان «اشارات و تنبیهات » منتشر م یشود مجالی است برای طرح و تحریر جستارهای گونه گون انتقادی و کتابگزارانه و ترا ثپژوهانه که هر یک از آن جستارها نوشتاری کوتاه و مستقل است در باب موضوعی مشخص و ممتاز. عناوین جستارهای بخش نخست «اشارت و تنبیهات » به قرار زیر است: - ت کنگاشتی ارزنده در شرح احوال و مکاتبات صاحب بن عباد - ملاحظاتی انتقادی در باب کتابشناسی متون چاپ شده در ایران ه متاخر - اعتقادنام های امامی از مکتب حله متاخر.

    کلیدواژگان: صاحب بن عباد، کتابشناسی متون چاپ شده در ایران، اعتقادنامه، کلام امامیه
  • رسول جعفریان صفحات 49-80

    متن پیش رو، بخشی از نسخه ای دو قسمتی است که نویسنده بخش اول آن را مورد مداقه قرار داده است. بخش مذکور، شامل یادداشت هایی درباره مسایل اخباری اصولی، تصوف و غنا از مباحث اصلی و جاری نیم قرن آخر صفوی است. این متون توسط شخصی به نام حاجی حسین زاوانی تهیه و تنظیم شده و چندین قسمت را دربرمی گیرد. نویسنده در این جستار، مباحث مطرح شده در قسمتهای مختلف این نسخه را بیان می کند. نخستین قسمت از بخش اخباری اصولی، مفصل درباره ترجیح اجتهاد و اصو لگرایی بحثی نسب تا بر اخباریگری بوده و خلاص های از مه مترین ادل های را که اصول یها در نقد اخباریگری دارند، بیان می شود. دومین قسمت شامل متنی از محقق سبزواری که رساله فارسی ای است و به جهت متعلمان نوشته و درباره مبحث اجتهاد و تقلید است، نقد می شود. سومین قسمت، مربوط به سوال تاز های است که حاجی حسین زاوانی درباره حدیث انما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا مطرح کرده و اینکه آیا معنای این حدیث، تجویز اجتهاد است یا خیر را تشریح م یکند.

    کلیدواژگان: غنا، تصوف، دوره صفوی، حاجی حسین زاوانی، منازعه اخباری اصولی، پرسش و پاسخ، اخباریگری، جریاناخباری، اصولیان، اخباریان، صوفیه، اجتهاد، اصو لگرایی
  • حمیدرضا تمدن صفحات 81-95

    وجه تمایز آدونیس از هم نوعانش در جهان عرب و ایران، توجهش به ابعاد گوناگون سنت اسلامی و بستر شکل گیری شعر عربی است. وی هرگونه نقد بنیادین بر ساختار شعر را نیازمند آ گاهی از سرچشم ه هایی م یداند که الهام بخش آن بوده اند. نگارنده، نوشتار حاضر را با هدف آ گاهی مخاطبان از اندیش ه های آدونیس در زمینه فرهنگ اسلامی به رشته تحریر درآورده است. وی در راستای تحقق این هدف، پس از معرفی آدونیس، مقصود از «ثابت » و «متحول » در اندیشه او را تبیین می کند. بعلاوه، جلوه هایی از تقلید و نوآوری در فرهنگ اسلامی را در آراء آدونیس در عرصه سیاست، شعر و ادبیات، و... ارایه می دهد. در انتها، با بیان این مسئله که نقدهایی بر دیدگا ه های آدونیس در زمینه سنت و فرهنگ اسلامی، به نگارش درآمده است، به نکاتی که در نقدهای رایج مورد توجه قرار نگرفته اند، اشاره می نماید.

    کلیدواژگان: آدونیس، سنت اسلامی، فرهنگ اسلامی، تقلید، نوآوری، ایستایی، پویایی، شاعران عرب، شعر عربی، نقد دیدگاه، اندیشه های آدونیس، ثابت، متحول، سنت، تجدد، علی احمد سعید
  • سید محمدحسین حکیم صفحات 97-120

    ضمن حواشی نسخه ای از کتاب النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی تالیف شیخ طوسی 460 ق به خط ابوالحسن علی بن ابراهیم بن حسن بن موسی فراهانی مورخ سال 591 ق موجود در کتابخانه جعفری در مدرسه هندی شهر کربلا، ش 72 بخش های کوتاهی از چند کتاب مفقود شیعی باقی مانده است. در این مقاله ضمن معرفی مفصل نسخه، بخ شهای باقی مانده از این کتا بها نقل شده است. این کتا بها عبارتند از: الجامع احمد بن محمد بن اب ینصر بزنطی کوفی 221 ق؛ المشیخه حسن بن محبوب سراد بجلی 224 ق؛ الارکان و لمح البرهان فی کمال شهر رمضان تالیف شیخ مفید 413 ق؛ شرح النهایه قط بالدین سعید بن هبهالله بن حسن راوندی 573 ق؛ و یکی از کتابهای ابوجعفر محمد بن علی بن حسن مقری نیشابوری قرن 6.

    کلیدواژگان: النهایه فی مجرد الفقه والفتاوی، شیخ طوسی، کتب مفقود شیعه، تالیفات شیعیان در قرون سوم تا ششم
  • مرتضی کریمی نیا صفحات 121-170

    ابوالبرکات علی بن الحسین الحسینی یکی از عالمان و ادیبان مهم شیعه در قرن چهارم و ربع اول قرن پنجم هجری در خراسان بوده است. از زادگاه و تاریخ حیات وی اطلاعات زیادی در دست نیست، اما جستجو در منابع تاریخی نشان م یدهد که وی شیعه امامی اثناعشری، از عالمان و ادیبان خراسان، و ساکن نیشابور بوده است. علاوه بر ذکر نام و اشعارش در آثار ابومنصور ثعالبی متوفای 429 ق، و ذکر نامش در شمار شاگردان و راویان شیخ صدوق م 381 ق، اجزای مختلف یک قرآن سی پاره در میان موقوفات حرم رضوی در مشهد به کتابت و وقف وی، توجه ما را به او و حیات علم یاش بیشتر جلب میکند. این مقاله پس از مروری بر احوال و آثار وی، به معرفی قرآنی سی پاره می پردازد که وی آن را کتابت و در ماه رمضان سال 421 هجری، بر حرم رضوی در مشهد مقدس وقف کرده است.

    کلیدواژگان: ابوالبرکات علی بن الحسین الحسینی، تاریخکتابت قرآن، قرآ ننویسی شیعیان در قرن پنجم، قرائ اتسبعه، کتابخانه آستان قدس رضوی، قرآن ابوالبرکات
  • حمید عطائی نظری صفحات 171-209

    رساله مختصر اما پرثمر استقصاء النظر فی م در در زمره ت کنگاش تهای متکل ضاء والق البحث عن الق ی آواز همند امامی، حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حل ی قرار دارد که مه حل ب به عل د: 846 _ 627 ه.ق. ملق به بحث از موضوع بحث برانگیز و مناقش هآمیز جبر و اختیار اختصاص یافته است. او در این اثر کوشیده استه باورمندان به دو عقیده جبر یا اختیار انسان دیدگاه ها و ادل در صدور افعال را شرح دهد و آنگاه بر اساس دلایل عقلی و نقلی ایستار درست را در این مسئله تبیین نماید. در مقاله مان پیش حاضر، نخست به مه مترین نگاشته های متکل ی در موضوع قضاء و قدر اشاره م یشود. پس از مه حل از عل آن، ساختار و محتوای رساله استقصاء النظر، تاریخ نگارش آن، ویراست های مختلف به چاپ رسیده از این اثر، شروح نگاشته شده بر آن و نیز دست نویس کهن ارزشمندی از رساله مزبور معرفی و بررسی م یشود

    کلیدواژگان: استقصاء النظر فی البحث عن القضا و القدر، قضاء و قدر، جبر و اختیار، کلام شیعه، علامه حلی
  • علی حسن نیا، محسن خاتمی صفحات 211-228

    نظریه «وحدت موضوعی سوره ها »، ازجمله روش های تفسیر قرآن است که روابط مفهومی میان آیات قرآن را در پرتو غرض سوره مورد توجه قرار م یدهد. رسالت این نظریه نظا ممند و منسجم جلوه دادن هر یک از سوره هاست که در آن مفسر در خلال توجه به جنبه های ادبی و زبانی، به دنبال راهی برای کشف پیوستگی اهداف و تناسب معنوی میان محور سوره و گزاره های معنایی است. اهتمام به متمایز و مستقل جلوه دادن شخصیت هر سوره ازجمله ثمرات این نظریه مطرح شده که مدت ها از بیان آن گذشته است، از این رو آ گاهی نسبت به نظرات مطروحه جدید، م یتواند نگرشی نوین به این نظریه بخشد. کتاب «التفسیر الموضوعی لسور القرآن الکریم » از جمله این تالیفات است که به اشراف دکتر مصطفی مسلم در دهه حاضر منتشر شده است. این کتاب متضمن آراء و نظرات جدید تفسیری و یا بازخوانی و تکمیل تعدادی از آ نهاست که لزوم توجه به آن ضروری می نماید؛ لذا این نوشتار به معرفی این کتاب تفسیری و چگونگی کاربست نظریه وحدت موضوعی سور در آن، اهتمام داشته است.

    کلیدواژگان: وحدت موضوعی سوره ها، التفسیرالموضوعی لسور القرآن الکریم، تناسب آیات
  • سید محمدرضا صفوی صفحات 229-252

    علامه مصطفوی مولف کتاب تفسیر روشن، در کتاب خود بعد از عنوان یک یا چند آیه از قرآن، به شرح لغات پرداخته و پس از آن، ترجمه آیات را ذیل عنوان ترجمه می آورد. نویسنده در نوشتار حاضر، ترجمه مذکور را در بوته نقد و بررسی قرار داده است. ب هزعم وی، ترجمه مولف درعی نحال که در بسیاری از آیات، مقصود و منظور متکلم را تفهیم نمی کند؛ چه بسا در آن، تحریف معنایی دیده م یشود. همچنین، پیچیده، ناخوانا و دارای لغزش و خطاست. نگارنده برای تایید انتقادات وارده خود، نخست، از علت کاست یهای کتاب سخن به میان می آورد. وی اشکالات را برخاسته از ضعف نگارش فارسی مولف و اصول مورد پذیرش وی درباره لغات قرآن و معانی آنها از کتاب التحقیق فی کلمات القرآن می داند. در ادامه، با بیان شاهد مثا لهایی از متن کتاب، خطاهای رخ داده در ترجمه را پیش چشم مخاطبان قرار می دهد.

    کلیدواژگان: قرآن، ترجمه های قرآن، معانی لغات، تفسیرروشن، علامه مصطفوی، نقد ترجمه، نقد کتاب، تفسیرقرآن، آیات قرآن
  • جویا جهانبخش صفحات 253-265

    کتاب رسایل العشاق و وسایل المشتاق علی بن احمد سیفی نیشابوری، کهن ترین و نخستین آیی ننامه مبسوط نگارش نامه های عاشقانه در زبان فارسی بوده و مجموعه نمونه هایی از نامه های مناسب احوال مختلف عاشق و معشوق را در برمی گیرد. به دیگر سخن، دستورالعمل و سرمشقی برای نگارش نام ه های عاشقانه است که نویسنده در آن یکصد نامه عشقی زیبا با نثر فارسی مزین به اشعار ممتاز شعرای بزرگ آورده است. هر یک از نامه ها به موضوعی اختصاص دارد. نویسنده در نوشتار حاضر، کتاب مذکور را در بوته بررسی قرار داده است. در کتاب سیفی به ذکر سروده  هایی از فردوسی بازمی خوریم. ازاین رو، نویسنده در بخشی از مقاله، یادکردهای سیفی از فردوسی را بیان داشته و در مقابل، برخی از ابیاتی را که در شاهنامه نیافته و یا متفاوت است را متذکر می شود.

    کلیدواژگان: رسائل العشاق و وسائل المشتاق، علی بن احمدسیفی نیشابوری، خوارزمشاهیان، عشق، عاشق، معشوق، نگارش نامه های عاشقانه، فردوسی
  • میلاد عظیمی صفحات 267-272

    سجاد آیدنلو در کتاب خود با عنوان آذربایجان و شاهنامه؛ تحقیقی درباره جایگاه آذربایجان، ترکان و زبان ترکی در شاهنامه و پایگاه هزارساله شاهنامه در آذربایجان به ابعاد گوناگون پیوند آذربایجان و شاهنامه پرداخته است؛ ایشان هم جایگاه آذربایجان و ترکان و زبان ترکی را در شاهنامه نشان داده و هم موقعیت شاهنامه را در آذربایجان و میان مردم و اهل فرهنگ و هنر آذربایجان بررسی کرده و به شبه ه ها و نقدها در این زمینه که شاهنامه اثری ضد آذربایجان است، پاسخ داده است. نویسنده نوشتار پیش رو را با هدف معرفی کتاب مذکور به رشته تحریر درآورده است.

    کلیدواژگان: آذربایجان، شاهنامه، فردوسی، سجادآیدنلو، شاهنامه شناسی، کتاب آذربایجان و شاهنامه، معرفی کتاب، جایگاه آذربایجان، ترکان، زبان ترکی
  • سعید پورعظیمی صفحات 273-287

    سعید پورعظیمی در مقاله ای با عنوان «ای امان از این امانت خوار » در شماره 671 آینه پژوهش، به نقد کتاب «خاطرات عارف قزوینی » که توسط نورمحمدی منتشر شده، پرداخته است. نورمحمدی نیز در شماره 281 در مقال های با عنوان «کلیت کار را قابل دفاع می دانم » به ایشان پاسخ داد هاند. نوشتار پیش رو، پاسخ مجدد پورعظیمی به یادداشت نورمحمدی است.

    کلیدواژگان: نقد، مهدی نورمحمدی، جوابیه نقد، سعیدپورعظیمی، نقد مقاله، عارف قزوینی، کتاب خاطراتعارف قزوینی، نقد کتاب
  • حمیدرضا تمدن، روح الله شهیدی، رسول جعفریان، جواد بشری، جویا جهانبخش صفحات 289-302
  • ناصر الدین انصاری صفحات 307-323
|
  • Joya Jahanbakhsh Pages 5-23

    The forthcoming article concerns a discussion about a phrase from the Persian book of Tārīkh-e Sistān, in which the author has examined the phrase “Gush-e Asp-e Keykhosrow”, “The ear of Keykhosrow’s horse”. In his opinion, it is likely that the “Gush” (ear) of Keykhosrow’s horse, which is mentioned in the history of Sistān, was in fact the “Būsh” of Keykhosrow’s horse, and “Būsh” is a reading of “Bush” meaning the mane of a horse.

    Keywords: Tārīkh-e Sistān, Reading of theword, the ear of Keykhsarow’s horse, the Būshof Keykhosrow’s horse
  • Hussein Masrat Pages 25-35

    In the following article, the author has made an effort to introduce Yadollah Jalali Pendari, a professor of Persian language and literature at Yazd University. In line with this goal, he talks about literary activities, membership in scientific societies, his judgments, his status in Persian literature, and finally, his works (articles and books).

    Keywords: Yadollah Jalali Pendari, Introductionof Professors, Persian Language, Literature, Literary Activity, Yazd, Literary Status, Works, Yazd University, University Professors
  • Hamid Ataei Nazari Pages 37-48

    The series of essays which will be published with the title “Ishārāt wa tanbīhāt (pointers and reminders)” is an opportunity to present various writings such as critical reviews, book reviews, and short communications and notes on the Islamic heritage, each of which is a short and independent essay on a specific and distinguished topic. The first essay of the series includes the following notes: - A review on “Licit Magic: The Life and Letters of al-Ṣāḥib b. ʿAbbād (d.385/995), By: Maurice A. Pomerantz”. - A Critical review on the bibliography of printed works in Iran. - An Imami creed from the late Ḥilla school

    Keywords: al-Ṣāḥib b. ʿAbbād, bibliography ofprinted works in Iran, Creed, Imami Theology
  • Rasul Jafarian Pages 49-80

    The present essay concerns the study of the first part of a two-part old manuscript. The first section contains notes on the fundamental issues of Akhbārī and Uṣūlī, Sufism, and Affluence, which were common issues of the last half of the Safavid period. These texts were prepared and edited by a person named Haji Hussein Zāvānī and include several sections. In this article, the author discusses the issues raised in different sections of this manuscript. The first section concerns the issues debated by Akhbārī and Uṣūlī proponents and contains a relatively detailed discussion of the preference of ijtihad and rationalism over traditionalism, and summarizes some of the most important arguments that rationalists have in their critique against traditionalism. The second part includes a text by Muḥaqiq Sabzivārī, which is a Persian treatise written for students and is about the subject of ijtihad and Taqlīd. The third part is related to the new question that Haji Hussein Zāvānī has raised about the hadith of “Indeed, we are giving you the principles and you need to extract the secondary issues from them” and explains whether the hadith indicates the permissibility of ijtihad or not.

    Keywords: Affluence, Sufism, Safavid Period, Haji Hussein Zavani, Usuli Akhbari Conflict, Questions, Answers, Traditionalism, Rationalism, Ijtihad
  • HamidReza Tamadon Pages 81-95

    The distinguishing feature of Adonis from his counterparts in the Arab and Iranian worlds is his attention to the various dimensions of the Islamic tradition and the context in which Arabic poetry was formed. He believes that any fundamental critique of the structure of poetry depends on the knowledge of the sources that inspired it. The author has written this article with the aim of making the audience aware of Adonis’s ideas in the field of Islamic culture. In order to achieve this goal, after introducing Adonis, he explains the meaning of “fixed” and “transformed” in his thought. In addition, it presents examples of imitation and innovation in Islamic culture in Adoni’s views in the field of politics, poetry and literature, and so on. Finally, by stating that critiques of Adonis’s views on Islamic tradition and culture have been written, he points to cases that have not been addressed in current critiques.

    Keywords: Adonis, Islamic Tradition, IslamicCulture, Imitation, Innovation, Stagnation, Dynamics, Arab Poets, Arabic Poetry, Critiqueof Perspective, Adonis Thoughts, Fixed, Transformed, Tradition, Modernity, Ali AhmadSaeed
  • Sayed MohammadHussein Hakim Pages 97-120

    In the margins of a copy of the book, Al-Nihāya Fi Mujarad al-Fiqh wa al-Fatāwī written by Sheikh Ṭūsī (460 AH) in the handwriting of Abū al-Ḥasan Ali ibn Ibrāhīm ibn Ḥassan ibn Musā Farāhānī dated 591 AH (available in the Ja’fari library in Madrisah Hindi of Karbala, No. 72) some parts of several missing Shiite books have been reflected. In this article, while introducing the version in detail, the remaining sections of these books are quoted. These books are: al-Jāme’ ‘Aḥmad ibn Muḥammad ibn Abī Nasr Bazanṭī Kūfī (221 AH); Al-Mashyakha Ḥassan ibn Maḥbūb Sarrād Bajalī (224 AH); al-Arkān wa Lamḥ al-Burhan fi Kamāl Shahr Ramaḍān by Sheikh Mufīd (413 AH); Sharh al-Nihāyah Quṭbuddīn Saīd bin Hibatullāh bin Ḥassan Rāvandī (573 AH); And one of the books of Abu Ja’far Muḥammad ibn Ali ibn Ḥassan al-Muqrī Neyshābūrī (6th century).

    Keywords: Al-Nihāya Fi Mujarad al-Fiqh waal-Fatāwī, Sheikh Ṭūsī, Missing Shiite books, Compilations of Shiites in the Third to SixthCenturies
  • Morteza Karimi Nia Pages 121-170

    Abū al-Barakāt Alī ibn al-Ḥusayn al-Ḥusaynī was one of the most important Shiite scholars in the fourth century and the first quarter of the fifth century AH in Khorasan. Not much is known about his birthplace and biography, but a search of historical sources shows that he was a Twelver Imāmī Shiite, one of the scholars and poets of Khorasan, and a resident of Neishabour. In addition to mentioning his name and poems in the works of Abū Manṣūr Tha‘ālibī (d. 429/ 1037), and mentioning his name among the students and narrators of al-Shaykh al-Ṣadūq (d. 381/ 991), the components of a thirty-part Qur’ān, transcribed by him, now available in the endowments of the Shrine of Imām al-Riḍā in Mashahd, would draw our attention more to him and his academic life. After reviewing his life and works, this article introduces the thirty-part Qur’ān, which he wrote and devoted to the Shrine of Imām al-Riḍā in the holy city of Mashhad in the month of Ramadan in 421 / September 1030.

    Keywords: Abū al-Barakāt Ali b. al-Ḥusaynal-Ḥusaynī, History of the Qur’ān scribing, Shiite Qur’ān scribing in the fifth century, Variant readings, Āstān-e Quds Library, TheQur’ān of Abū al-Barakāt
  • Hamid Ataei Nazari Pages 171-209

    The brief but prolific treatise of “Istiqṣāʾal-Naẓar fi-l-Baḥth ʿan al-Qaḍāʾ wa-l- Qadar” is one of the monographs of the famous Imami theologian, Ḥasan ibn Yūsuf ibn Alī ibn Muṭahhar, known as Al-ʿallāma al-Ḥillī (648- 726), which concerns the controversial issue of man predestination and free will. In this work, he has tried to explain the views and arguments of the proponents of predestination or human free will in performing various acts, and then to explain the correct position on this issue based on rational and narrative reasons. In the present article, first of all, the most important writings of the theologians before Al-ʿallāma-al- Ḥillī on the subject of predestination and free will are introduced. then, the structure and content of the treatise “Istiqṣāʾal-Naẓar”, the date of its writing, the various published editions of the work, the commentaries written on it, as well as the valuable and old manuscript of the treatise are examined.

    Keywords: Istiqṣāʾal-Naẓar fi-l-Baḥth ʿanal-Qaḍāʾ wa-l-Qadar”, Al-ʿallāma al-Ḥillī, Predestinationand Free Will, Shiʿite Theology
  • Ali Hasan Nia, Mohsen Khatami Pages 211-228

    The theory of “thematic unity of Surahs” is one of the methods of interpreting the Qur’an that considers the conceptual relations between the verses of the Qur’an in the light of the purpose of the surah. The mission of this theory is to make each surah systematic and coherent, in which the commentator while paying attention to the literary and linguistic aspects, seeks a way to discover the connection of the themes and semantic fit between the general subject of the surah and the semantic propositions. The effort to make the character of each surah distinct and independent has been suggested as one of the fruits of this theory. So being aware of the new ideas in this regard can give a new perspective to this theory. The book al-Tafsīr al-Mowḍūī Lisuwar al-Quran al- Karīm “Thematic Interpretation of the Surahs of the Holy Quran” is one of these works that has been published under the supervision of Dr. Mustafa Muslim in the present decade. This book includes new interpretive opinions and views or re-reading and reconsidering a number of them that need to be taken into account; Therefore, this article has tried to introduce this commentary and how to apply the theory of thematic unity in it

    Keywords: Thematic Unity of Surahs, Thematic Interpretation of the Holy Quran, Proportion of Verses
  • Sayyid Mohammadreza Safavi Pages 229-252

    Allāmah Muṣṭafavī, the author of the book Tafsir Roshan, in his book, after mentioning one or more verses of the Qur’an, describes the words and then translates the verses under the title of “Tarjimah”. In the present article, the author has reviewed this translation. According to him, the author’s translation, in many verses, does not clarify the purpose of the speaker; there is also a semantic distortion in it. It is also complex, illegible, and includes errors. To confirm his criticisms, the author first writes about the reasons for the book’s shortcomings. He believes the problems arise from the weakness of the author’s Persian writing and the principles he accepted about the words of the Qur’an and their meanings from the book al-Taḥqīq fi Kalamāt al-Qur’an. After that, by presenting examples from the text of the book, he presents the errors that have occurred in the translation of the Qur’an.

    Keywords: Quran, Translations of Quran, Meanings of Words, Clear Interpretation, Allāmah Mustafavī, Translation Criticism, BookReview, Quran Interpretation, Quran Verses
  • Joya Jahanbakhsh Pages 253-265

    Ali ibn Ahmad SeyfĪ Neyshabouri’s book “Rasāil al-‘Ushāq wa Wasā’il al-Mushtāq” is the oldest and the first comprehensive manual for writing romantic letters in Persian which includes a collection of samples of letters suitable for the different romantic circumstances. In other words, it is an instruction and several examples for writing romantic letters in which the author has brought one hundred beautiful love letters with Persian prose alongside excellent poems of great poets. Each letter is about a topic. In the present article, the author has introduced and examined the book in details. In Seyfi’s book, we come across poems by Ferdowsi. Therefore, in a part of the article, the author mentions Seyfi’s references to Ferdowsi and, mentions some verses that are not found in the Shahnameh or are different.

    Keywords: Rasāil al-‘Ushāq wa Wasā’il al-Mushtāq”, Ali Ibn Ahmad Syifi Neyshabouri, Khwarezmshahian, Love, Lover, Beloved, WritingRomantic Letters, Ferdowsi
  • Milad Azimi Pages 267-272

    Sajjad Aydenlu in his book entitled “Azerbaijan and Shahnameh” Has conducted research on the position of Azerbaijan, Turks and Turkish language in Shahnameh and the millennial position of Shahnameh in Azerbaijan and has dealt with various aspects of the connection between Azerbaijan and Shahnameh; He showed the place of Azerbaijan, Turks and Turkish language in Shahnameh and also examined the position of Shahnameh in Azerbaijan and among the people, culture and art of Azerbaijan and responded to the problems and criticisms raised in this regard that Shahnameh is an anti-Azerbaijani work.The author has written the following article with the aim of introducing the mentioned book.

    Keywords: Azerbaijan, Shahnameh, Ferdowsi, Sajjad Aidenloo, Shahnameh Studies, Book ofAzerbaijan, Book Introduction, Status of Azerbaijan, Turks, Turkish Language
  • Saeed Pourazimi Pages 273-287

    Saeed Pourazimi wrote a review about the book “Memoirs of ‘Ārif Qazvīnī” written by Nour Mohammadi in an article with Persian title: “Ey Aman az in Amanat-e Khar”” in issue 176 of Ayneh Pajuhesh. Noor Mohammadi then responded to him in issue 182 in an article entitled “I consider the whole work defensible.” The following article is Pour-Azimi’s response to Nour Mohammadi’s note.

    Keywords: Criticism, Mahdi Nourmohammadi, Answer to Criticism, Saeed Pourazimi, ArticleCriticism, ‘Ārif Qazvīnī, Aref Qazvini Memoirs, Book Criticism