فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال چهارم شماره 42 (مهر 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سحر نخجوان*، محمد امینی زاده صفحات 1-16

    وقوع جرم به عنوان یک پدیده نامطلوب، علل اجتماعی و اقتصادی متعدد داشته و موضوعی کلیدی در توسعه انسانی است که نمی توان از تاثیر و تاثر میان این دو شاخص غافل شد. توسعه انسانی شاخصی بین المللی متشکل از مولفه های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی است. به دنبال این هدف هستیم که رابطه احتمالی میان شاخص توسعه انسانی و ارتکاب جرایم خشونت بار را بررسی و تحلیل نماییم. در این پژوهش سعی شد تا نرخ جرایم خشونت بار آدم ربایی، قتل عمد، ضرب و جرح و...با استفاده از داده های ترکیبی مقطعی شاخص توسعه انسانی طی دوره دو ساله 2054 و 2058 مورد بررسی قرار بگیرد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای، کمی، کاربردی و توصیفی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در دوره مورد بررسی متغیر شاخص توسعه انسانی بر جرم ضرب و جرح شدید، قتل عمد، رابطه جنسی منجر به قتل مردان و زنان تاثیری معکوس دارد و با افزایش توسعه انسانی، بروز این جرایم کاهش می یابد. همچنین این نتیجه حاصل شد که شاخص توسعه انسانی هیچ رابطه معناداری با آدم ربایی ندارد و هیچ همبستگی میان این متغیر ها نیست. میزان کنترل جرم و خشونت در دستیابی به اهداف توسعه ای تاثیرگذار است و امروزه با تاکید بر ارتباط این دو عرصه، توجه هم زمان به آنها در طراحی برنامه های توسعه ای و سیاست جنایی اثر بخش دانسته می شود؛ به گونه ای که تقابل جرم با تضعیف شاخص های سرمایه های اجتماعی و انسانی، اقتصاد و حاکمیت مردمی، آهنگ توسعه پایدار را کند می سازد .

    کلیدواژگان: : شاخص توسعه انسانی، آمار جنایی، خشونت، جرائم خشونت بار
  • شیلا مصطفی زاده* صفحات 17-32

    مشکل افسردگی یکی از مشکلات روانی شایع در میان افراد است که می تواند زندگی فردی و جمعی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین پژوهش حاضر درصدد است تا از یک جنبه، باورهای فراشناختی و عاطفه منفی را بر موضوع افسردگی مورد بحث و بررسی قرار دهد. سوالی که مطرح است اینکه: باورهای فراشناختی و عاطفه منفی چگونه می توانند بر افسردگی تاثیرگذار باشند و یا اینکه با استفاده از باورهای فراشناختی نسبت به حل مشکل افسردگی اقدام نمود. یافته های پژوهش نشان می دهند که باورهای فراشناختی در پیش بینی افسردگی و اضطراب موثر هستند. همچنین عاطفه منفی نیز می تواند فرایند افسردگی را تشدید کند. بنابراین برای درمان افسردگی و جلوگیری از گسترش آن در رفتارهای فرد می توان قبل از هر چیز نسبت به تغییر باورهای فراشناختی اقدام نمود. ضمن اینکه نقش عاطفه منفی در ایجاد و گسترش افسردگی نیز قابل توجه است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است که با بهره گیری از منابع و ماخذ اسنادی و کتابخانه ای بهره برده است.

    کلیدواژگان: باورهای فراشناختی، عاطفه منفی، افسردگی، اضطراب روانی
  • مسعودرضا یوحنایی صفحات 33-48

    ارسطو از فیلسوفان بزرگ یونان است که او را کاشف منطق میدانند. امروزه نظریات ارسطو در باب منطق در مجموعهای تحت عنوان ارغنون به یادگار مانده است. منطق ارسطویی بیشتر بر قیاس تاکید میکند. اما در قرن 54 میالدی فرانسیس بیکن که از فالسفه تجربی است بیشتر بر روی استقرا توجه داشت. فرانسیس بیکن کتابی تحت عنوان ارغنون نو بر ضد کتاب ارغنون ارسطو اقامه کرده است. شایان ذکر است دیدگاه منطقی ارسطو بر خالف دیدگاه منطقی بیکن هنوز هم دارای جایگاه ویژهای در جامعهی آکادمیک است. هرچند بیکن تمام تالش خود را برای ضربه زدن به منطق ارسطویی به کار بست اما ناموفق بود زیرا در ابتدا او معنای علم را درست متوجه نشده بود و ثانیا روش استقرایی که وی بر آن تاکید میکند پیش تر از او در کتب ارسطو به آن اشاره شده است. به عبارتی دالیلی که بیکن بر ضد منطق ارسطویی اقامه میکند ناکافی است.

    کلیدواژگان: ارسطو، بیکن، منطق، استقرا، قیاس
  • سهیلا عابد*، رضا سورانی، امیرحسین محمد داودی صفحات 49-68

    هدف پژوهش حاضر پیش بینی خودپنداره بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده بعد گفت و شنود و همنوایی  در دانش آموزان دبیرستانی می باشد. بدین منظور، در قالب طرح پژوهشی از نوع رگرسیون 570 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 92-95 ،با روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتز پاتریک (5994) و خود پنداره کمارساراسوت (5965) پاسخ دادند. برای بررسی پایایی این ابزارها ازآلفای کرونباخ و برای بررسی روایی از روش تحلیل عامل استفاده شد که هر دو پرسشنامه پایایی و روایی خوبی را نشان می داد. یافته ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون بررسی شده است. نتایج تحلیل آماری یافته ها نشان داد که بین خودپنداره و الگوی ارتباطی خانواده همبستگی وجود دارد05.0<sig و این دومتغیر رابطه معناداری با یکدیگر دارند

    کلیدواژگان: پیش بینی، خود پنداره، الگوهای ارتباطی، گفت و شنود، همنوایی
  • افسانه احمدی*، روح الله رحمتی، دنیا محمودنژاد، ناصر علیمرادی صفحات 69-80

    تحقیق حاضر با هدف تقویت مهارت انشانویسی دانش آموزان انجام گرفته است، طرح تحقیق توصیفی و از نوع تحقیق عملی (اقدام پژوهی) است. در راستای حل مسئله ایجاد شده و تالش برای تغییر وضعیت و بهبودی در فرآیند تدریس، با توجه به ماهیت اقدام پژوهی تحقیق از تجارب همکاران، راهنمایی و نظارت گروه نقاد پژوهش به منظور نتیجه گیری بهتر استفاده گردید و همچنین در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات از روش های مشاهده، یادداشت برداری و مراجعه به تحقیقات علوم تربیتی استفاده شد. پس از بکارگیری راه حلهای اتخاذ شده با نظارت گروه نقاد پژوهش، یافته- های تحقیق نشان داد که آموزش قواعد انشانویسی، آگاهی دانشآموزان از معیارهای ارزشیابی درس انشا و تشویق دانش آموزان به کتابخوانی در تقویت مهارت انشانویسی دانش آموزان و افزایش عالقه دانش آموزان به این درس نقش مهمی دارد.

    کلیدواژگان: تحقیق، تقویت، مهارت انشانویسی
  • الهه امینی کیاسری*، نفیسه نمدیان پور صفحات 81-99

    مسئله خیر و شر از مهمترین مفاهیمی هستند که همواره در طول تاریخ، زندگی انسان را جهتدار کرده اند. تضادهایی همچون شب و روز، تولد و مرگ، نیک بختی و بدبختی و مانند آن، همواره در زندگی بشر وجود داشته اند. در ایران باستان، این دو مفهوم زاده زروان، خدای ازلی و ابدی است. بر اساس متون کهن از زروان دو فرزند تولد مییابند به نامهای اورمزد و اهریمن. زروان قرار را بر این گذاشته بود که پادشاهی و جاللش را به فرزندی بدهد که زودتر به دنیا بیاید. اهریمن از این فکر آگاه میشود، شکم زروان را میدرد و بیرون می آید. هدف اهریمن فریفتن انسان تا روز رستاخیز است. بر اساس منابع و مطالعات انجام شده، به طور قطع میتوان گفت که واژه اهریمن، تصویر اسطورهای از شیطان در دین اسالم است. در این مقاله به بررسی واژه شناختی مفهوم شر و اهریمن و واکاوی این مفهوم بر اساس منابع مکتوب و غیر مکتوب در ایران باستان پرداخته میشود.

    کلیدواژگان: شر، اورمزد، شاهنامه، اهریمن، خیر، زروان