فهرست مطالب

نشریه دین و دنیای معاصر
سال ششم شماره 1 (پیاپی 10، بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رحیم نوبهار* صفحات 3-20

    به گمان عبدالکریم سروش تعبیرهای رویاگونه‌ای در قرآن یافت می‌شود که تنها باید آن‌ها را تعبیر کرد. یکی از تعبیرهایی که وی بدان استشهاد نموده، «تسجیر دریاها» در آیه ششم سوره تکویر است. در حالی که آیه به معانی مختلفی تفسیر و ترجمه شده است، دکتر سروش با مسلم انگاشتن تفسیر آیه به «آتش گرفتن دریاها» آن را تعبیری رویاگونه شمرده است. این در حالی است که واکاوی معانی واژه «سجر» و مطالعه بینامتنی این تعبیر در متون عربی پیش از قرآن یا همزمان با آن نشان می‌دهد که هم فعل «سجر» و هم «سجر» دارای معانی متعارفی مانند برآمدن و بالا آمدن، فرو رفتن، به هم آمیختن، گرم شدن و سرخ شدن است. به این سان، مضمون آیه در چارچوب مباحث لغت شناسی رایج و تحلیل ادبی کاملا قابل فهم است و ارتباطی با تعابیر رویایی ندارد تا به تعبیر نیاز داشته باشد.

    کلیدواژگان: رویاپنداری قرآن، تسجیر، بینامتنیت قرآنی، زبان شناسی وحی
  • عبدالرحیم سلیمانی* صفحات 21-40

    آیا همه اجزاء دین به یک‌میزان از اهمیت برخوردارند یا اینکه برخی مهم‌تر و برخی کم‌اهمیت‌تر هستند؟ برخی گفته‌اند دین مغز و پوستی دارد یا به تعبیر دیگر، صدف و گوهری دارد؛ ولی تعبیر مغز و پوست و گوهر و صدف برای تعالیم دین شایسته نیست؛ چراکه پوست و گوهر و صدف ارزش واقعی ندارند. گاهی نیز تعبیر ذاتی و عرضی در دین به‌کار رفته است که دست‌کم، اگر مقصود از دین تعالیم آن‌هم باشد، دقیق نیست. در این نوشتار، سخن این است که دین جسم و جان یا بدن و روحی دارد که جان و روح اصل است و همه اجزاء دیگر و نیز میزان اهمیت آن‌ها را می‏بایست با این روح که در همه اجزاء سریان دارد، سنجید. ذاتی و عرضی بودن یا ثابت و متغیر بودن احکام به این روح بستگی دارند.

    کلیدواژگان: مراتب تعالیم دینی، گوهر و صدف دین، ذاتی و عرضی دین، روح و بدن تعالیم دینی
  • سید مسعود موسوی کریمی* صفحات 41-60

    شک در باور‌های دینی و بازنگری در آن‌ها، چنانچه بر پایه معیارهای درستی‌ صورت نپذیرد، به هرج‌ومرج فکری و رفتاری در جامعه می‌‌انجامد. در این نوشتار، با کمک تفسیری از روش شک دکارتی، معیارهای بازنگری در باورهای جاافتاده دینی تبیین شده است. نخست، ضمن اشاره به ریشه‌های شکاکیت دینی، نقش مخرب پیش‌زمینه‌‌های ذهنی‌ در داوری‌های دینی بررسی‌ شده و سپس ضمن شرح ساختار منطقی‌ یک نظام باور، ارزش‌های شناختی‌ متفاوت شک‌های‌ بنیادین و غیر بنیادین معرفی شده‌اند. در مرحله بعد، تفاوت شک در مقام نظر و شک در مقام عمل تبیین شده و بایستگی تمایز میان این دو مقام نشان داده شده است. در پایان، اخلاق شک کردن و مسئولیت‌های اجتماعی فرد شک‏کننده بررسی شده است.

    کلیدواژگان: شناخت دینی، شکاکیت دینی، اخلاق دکارتی، عقل و دین، اخلاق شکاکیت
  • سید ابوالفضل موسویان *، سعید عابد صفحات 61-82

    مسئله «جامعیت قرآن» که در روزگار ما اهمیتی دوچندان یافته، از دیرباز به‌عنوان یکی از جنبه‌های اعجاز قرآن مورد استناد اندیشمندان اسلامی بوده است؛ هرچند این اصطلاح از واژگان نوظهور است و در آثار پیشینیان با عنوان‏هایی همچون علوم مستنبط از قرآن، مورد اشاره قرارگرفته است. در اصل جامع بودن قرآن در گستره هدایت و تامین نیازهای بشر، میان شیعه و سنی اختلافی نیست؛ ولی در مصداق‌ها، کیفیت و گستره جامعیت قرآن و احکام اختلاف‏های فراوانی یافت می‌شود که به‌سادگی نمی‌توان از آن چشم‏پوشی کرد. در این نوشتار ضمن بررسی دو دیدگاه حداکثری و حداقلی و تطبیق نظریات صادق بلعید با این دیدگاه‌ها، اصالت و برتری دیدگاه اعتدالی آشکار می‏شود. در دیدگاه حداکثری، قرآن کریم جامع همه دانش‌ها و موضوعات الاهی و بشری است. در برابر آن، دیدگاهی است که مفاهیم و معارف قرآن را فردی و مربوط به حیات اخروی انسان دانسته و حتا در مسایل فقهی به حداقل نظر داده است. این دیدگاه موردتایید صادق بلعید، استاد دانشگاه تونس، در کتاب «القرآن و التشریع» است.

    کلیدواژگان: جاودانگی قرآن، جامعیت قرآن، قرآن و تشریع، آیات الاحکام، صادق بلعید
  • محمدحسن موحدی ساوجی * صفحات 83-100

    حق حیات یکی از بنیادی‌ترین حقوق انسانی است که زیربنای دیگر حقوق به شمار می‌رود. حق‏بودن، تنها یک حیثیت از حیات را تشکیل می‌دهد که ملازم با حیثیت تکلیفی، صاحب حق را مکلف به رعایت آن کرده است. حق حیات پیش از انعکاس در اسناد بین‌المللی حقوق بشر، مورد تاکید قرآن کریم و روایات اسلامی بوده است و جایگاه و اهمیت این مسئله را در منابع دینی، می‌توان در جستارهایی همچون: حرمت قتل نفس، خودکشی، فرزندکشی و قتل جنین پیگیری کرد.

    کلیدواژگان: حق حیات در قرآن، حق حیات در اسناد بین المللی، قتل نفس، خودکشی
  • مریم ساجدی* صفحات 101-126

    گمان و یقین دو مفهوم متضاد هستند که در قرآن، هرکدام با الفاظ مستقل آمده‌اند؛ ولی لغت‌شناسان و مفسران بسیاری واژه ظن را دارای دو معنای متضاد شک و یقین دانسته‌اند. بسیاری از متکلمان و مفسران باورمندند که عقیده باید یقینی باشد و ظن در مسایل اعتقادی معتبر نیست و درنتیجه آیاتی که ظن به مسایل اعتقادی را مطرح کرده است حمل بر یقین کرده یا به تاویل برده‌‌اند و واژه ظن را از واژگان اضداد دانسته‌اند که دارای دو معنای ظن و یقین است.
       این پژوهش با بررسی کاربردهای واژه ظن در نزد عرب و در قرآن کریم و با توجه به قراین درونی و بیرونی آیات دارای واژه ظن و اقوال مفسران ذیل هر آیه، به مطالعه و بررسی جهان‌بینی قرآن در مورد ظن پرداخته است؛ همچنین بررسی می‌کند که آیا این واژه در دو معنای متضاد گمان و یقین به‌کاررفته است یا بازگشت تمام کاربردهای قرآنی آن به معنای اصلی ظن، یعنی گمان است. افزون بر این، در این پژوهش آشکار می‌شود که کاربردهای واژه ظن در نزد عرب و در قرآن کریم قرینه‌ای بر حمل ظن بر یقین - در آیاتی که مفسران به معنای یقین تفسیر کرده‌اند - به دست نمی‌دهد و حمل آیات بر معنای غالب ظن، یعنی گمان در منطق قرآن، مانعی ندارد و چه‌بسا مطابق اصل ظهور و علم و حکمت باری‌تعالی است.

    کلیدواژگان: معناشناسی الفاظ قرآن، ظن در قرآن، یقین در قرآن، معنای حقیقی ظن، معنای مجازی ظن
|
  • Rahim Nobahar Pages 3-20

    According to Abdolkarim Soroush there are some dreamlike expressions and phrases in the Holy Qura’n. As he suggests, they should be interpreted as the dreams of the Prophet rather than the very word of the Almighty God as the commentators have assumed up to now. Among the evidences he suggests to prove his idea is the Verse 6 of Chapter 81 when God says: “when the oceans boil over with a swell”. Due to the literal potential of the word “سجر ” from the early beginning up to now Muslim scholars have interpreted the verse in several ways understanding it as normal. Dr. Soroush, however, presumes that the verse means: when the oceans are set afire or aflame which, according to him, is a dreamlike and surreal phrase. This article studies different meanings of the root سجر from a philological point of view along with an intertextual study of the root in Arabic poems before Qur’an and contemporary with it. The study suggests that when the root سجر accompanied with words like sea, well, lake, river and so forth it means concepts such as raising, swelling, disappreance, mixing or boiling of water. However, the sense of raising up is more common among others. All these possible meanings for the word سجر are very common and reasonable in the framework of philological and literal standards. Therefore, there is no reason to count the phrase in the verse out of ordinary and common framework of Arabic language. This means that the verse is, in no way, evidence in favor of the idea of Qur’an as dreams of the Prophet.

    Keywords: The Idea of Quran as Dreams of the Prophet, Boiling of Oceans, Intertextuality of Qur’an, Linguistics of Revelation
  • Abd Al-Rahim Soleymani Pages 21-40

    Do all components of religion enjoy the same degree of importance, or some are more and some are less important? Some have stated that religion includes a core and a shell, or in other words, a sell and a pearl. However, the applications of core and shell or shell and pearl to religious teachings are not appropriate and true, because they have no real value. Sometimes the technical term "essential and accidental" has been used in religion which if the purpose of the use of religion refers to the teachings of religion, such use is not exact. This study demonstrates that religion consists of a substance and a soul or a body and a spirit which here soul or spirit is of great important and all other component parts must be measured by the spirit that is existed in all members of the body. The importance of each member is measured by the soul. Being essential or accidental or being fixed or variable of religious rules depends on the spirit.

    Keywords: Religion, Religious Teachings, Shell, Pearl, Essential, Accidental, Spirit, Body
  • Seyed Masoud Moosavi Karimi Pages 41-60

    In a traditional society, religious skepticism results in intellectual and behavioral anarchy, unless the standard method of doubting is followed. In this article, through providing an interpretation of Cartesian rules for doubting customary beliefs, I present a set of rules as the principles that must be followed in revisiting religious beliefs. After a short review of the roots of religious skepticism, I discuss the destructive impact of personal predispositions on one’s religious judgement. Then, through elaboration of logical structure of a belief system, I elucidate how fundamental doubts epistemologically differ from the rest. Next, I argue that how theoretical and behavioral skepticisms are different and how important it is to demarcate these two, when we doubt our religious beliefs. Finally, I discuss the ethic of religious skepticism and social responsibilities of religious intellectuals.

    Keywords: Religious Cognition, Religious Skepticism, Cartesian Ethics, Reason, Religion, Skeptical Ethics
  • Seyed Abolfazl Moosavian, Saeed Abed Pages 61-82

    The issue of the "comprehensiveness of the Qur'an", which has become doubly important in our time, has long been cited by Islamic thinkers as one of the miraculous aspects of the Qur'an; However, this term is an emerging word and has been mentioned in the works of its predecessors with titles such as sciences derived from the Qur'an. In principle, the comprehensiveness of the Qur'an in the scope of guiding and meeting human needs is not a difference between Shiites and Sunnis; But in the examples, the quality and scope of the comprehensiveness of the Qur'an and the rulings are many differences that can not be easily ignored. In this article, while examining the two views of maximum and minimum and applying Sadegh Balaid's theories with these views, the originality and superiority of the moderate view is revealed. In the maximum view, the Holy Quran is comprehensive and complete of all divine and human knowledge and subjects. On the other hand, it is a view that considers the concepts and teachings of the Qur'an as individual and related to the afterlife of human beings, and has even given a minimal opinion on jurisprudential issues. This view is endorsed by Sadegh Balaid, a professor at the University of Tunisia, in his book, The Qur'an and Sharia.

    Keywords: Immortality, Comprehensiveness of Quranic Legislation, Ayat Al-Ahkam, Sadegh Swallowed
  • Mohammad Hassan Movahedi Savoji Pages 83-100

    The right to life is one of the most fundamental human rights, Which is the basis of other rights. On the other hand, the right to life includes the aspect of obligation. Although the right to life is reflected in international human rights instruments, it has previously been emphasized in the Holy Qur'an and Islamic traditions. The importance of the right to life in religious sources can be traced to issues such as the sanctity of suicide, suicide, child murder, and fetal murder.

    Keywords: The Right to Life in the Qur'an, the Right to Life in International Documents, Murder, Suicide
  • Maryam Sajedi Pages 101-126

    Having doubt or being certain is one of the basic matters of knowledge. Therefore the praise or the reproach of conjecture or surmise in the Holy Qur’an is a fundamental issue which leads to the reflection on the cognitive principles of knowledge. Reviewing some verses of the Holy Qur’an may imply that following any surmise is reproached; therefore the cases in which the surmise of some believers is praised, should have an esoteric interpretation. Many theologians and interpreters believe the devotees should have firm beliefs and surmise is not valid in this regard. Therefore they interpret zan as certainty in the verses which praise the zan (surmise) of believers. The verses which praise or reproach zan in the Holy Qur’an, their contextual clues and the words which are in the same semantic field are studied in this research, using the semantic methodology. Therefore the conceptualization and weltanschauung of the Holy Qur’an on admirable and non-admirable zan is discovered. This research shows that the syntagmatic, paradigmatic and opposite vocabulary in the semantic field of zan do not provide any contextual clue for the interpretation of zan as certainty in the mentioned verses; there is no restraint to interpret zan according to its literal sense and it is rather compatible with the originality of the text, and God’s absolute knowledge and wisdom.

    Keywords: Qur’an, Semantics, Qur’an’s Weltanschauung, the Literal Meaning of Zan, the Allegorical Meaning of Zan