فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 11 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهیار انصاری *، محمدرضا کریم زاده صفحات 1-5

    امروزه مهندسی ژنتیک کاربرد زیادی در علوم پایه، علوم پزشکی، کشاورزی و زمینه های مرتبط با آن دارد. یکی از مهم ترین ابزارهایی که در مهندسی ژنتیک استفاده می شود، سیستم CRISPR است. این سیستم به دلیل سرعت بالا و هزینه ی کم نسبت با سایر روش‌های دستکاری ژنتیکی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. CRISPR ، یک سیستم ایمنی تطبیقی در باکتری ها مقابل عوامل بیگانه خارجی می‌باشد. که محققان با استفاده از این ویژگی و گسترش آن ابزاری را برای دستکاری ژنومی ایجاد کرده‌اند. تعدادی از مهارگر‌های طبیعی برای سیستم کریسپر وجود دارد که به آنها آنتی کریسپر (acr) میگویند . این مهار‌گر‌ها می‌توانند باعث افزایش‌ اختصاصیت CRISPR در زمینه‌ی دستکاری ژنوم شود. برای مثال می‌تواننذ منجر محدود شدن اثر off target که بوسیله آنزیم cas9 بوجود می آید، گردند. از همین رو بررسی جایگاه acr ها اهمیت زیادی دارد.

    کلیدواژگان: کریسپر، آنتی کریسپر، مهندسی ژنتیک، cas، پروتئین
  • مهدی نیاجلیلی *، سید محمدرضا حسینی علی آباد، حسین بخشی زاده کلوری، محمدعلی صابر حسین آبادی صفحات 6-11

    اکسل خودرو در تحمل وزن سرنشینان خودرو و حفظ تعادل وسیله نقلیه، نقش به سزایی دارد. نقش این عضو در کنترل و میرا کردن ارتعاشات جاده ای بسیار پر رنگ می باشد. به گونه ای که رانندگی با خودرویی با اکسل ایده آل می تواند تمرکز راننده بر روی کنترل وسیله نقلیه را افزایش داده و رانندگی ایمنی برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورد. در این پژوهش اکسل عقب خودرو پژو 405 در نرم افزار CATIA طراحی شده و سپس با اعمال نیرویی معادل 10 میکرونیوتن که جایگزین ناهمواری های جاده است،در نرم افزار ABAQUS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این تحلیل پارامترهای تنش، کرنش و جابجایی ارزیابی شده است. برطبق بررسی های انجام شده در بارگزاری مذکور، حداکثر مقدار تنش در محل اتصال ژامبون به رام لوله ای ارزیابی شده است. این در حالی است که حداکثر جابجایی در ابتدای ژامبون و محل اتصال به چرخ اتفاق می افتد.

    کلیدواژگان: اکسل، تنش، جاده، جابجایی، خودرو
  • شهرزاد عبدالرحمیان، اکتای شفیعی فسقندیس * صفحات 12-19

    با توجه به پیدایش محیط های جدید یادگیری هم چون مدارس هوشمند، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و نیز ضرورت آماده سازی دانش آموزان برای ورود به جامعه دانایی محور و دانش بنیان توام با سواد علمی و فناورانه، تلفیق روش تدریس های مبتنی بر فاوا در برنامه درسی ضروری به نظر می رسد. در مدارس هوشمند آموزش ترکیبی، فناورانه و مبتنی بر چندرسانه ای می باشد. روش تدریس فعال فناورانه یک روش تدریس فعال، مساله محور و پژوهش محور با رویکرد ترکیبی می باشد که تلفیقی از روش های کاوشگری گروهی در آزمایشگاه، سخنرانی و شبیه سازی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش فعال فناورانه بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی هشتم مدارس هوشمند در سال تحصیلی 94- 1393 در مقایسه با روش فناورانه و روش معمول در این مدارس انجام گرفته است. این تحقیق به لحاظ روش نیمه تجربی و از نوع هدف کاربردی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش همه ی دانش آموزان پسر پایه هشتم مدارس هوشمند شهر تهران و نمونه آن شامل 60 دانش آموز در سه گروه گواه و آزمایش بوده است. در این طرح نمونه ها به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل قرارگرفتند؛ سپس به مدت 12 جلسه آموزشی گروه آزمایش اول به روش فعال فناورانه و گروه آزمایش دوم به روش فناورانه آموزش دیدند. ابزارهای این پژوهش پرسش نامه ی انگیزش پیشرفت هرمنس بود. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که روش فعال فناورانه بر انگیزش پیشرفت تحصیلی در مدارس هوشمند تاثیر مثبت دارد؛ هم چنین آموزش فعال فناورانه در مقایسه با روش فناورانه بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تاثیر مثبت بیش تری دارد.

    کلیدواژگان: مدارس هوشمند، بهینه سازی آموزش، پیشرفت تحصیلی، تدریس، فناوری اطلاعات
  • یاسر رستمی خشکدشتی، مهدی نیاجلیلی *، علی کوچکی نژاد، محمدجواد رستم اف صفحات 20-24

    یکی از قطعات اصلی و مهم موتورهای احتراق داخلی پیستون می باشد که به صورت همزمان تحت بارگذاری حرارتی و مکانیکی قرار دارد. لذا بررسی پیرامون انتخاب بهترین و سبک ترین جنس در ساخت پیستون بسیار حایز اهمیت است. در این پژوهش به بررسی انتخاب بهترین آلیاژ در ساخت پیستون پرداخته شده است. برای طراحی و آنالیز پیستون ها از نرم افزار CATIA استفاده شده است. بدین صورت که تحت بارگذاری عمودی، تنش های وارد شده به پیستون با سه نوع آلیاژ متفاوت، که شامل آلومینیوم، استیل و روی می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. برطبق نتایج به دست آمده حداکثر تنش مربوط به فلز روی به دست آمده است، این در حالی است که حداقل مقدار تنش برای آلومینیم لحاظ شده است.

    کلیدواژگان: آلیاژ، پیستون، تنش، مقاومت، وزن
  • سعیده موسوی خواه، اردلان ذوالفقاران *، هدیه احمدپری صفحات 25-38

    داده‌های مربوط به بارندگی در هر منطقه نقش بسیار مهمی در بررسی مسایل منابع آبی دارند. اما به دلیل نبود ایستگاه‌های بارانسنجی در تمام محدوه‌ی مورد مطالعه نیاز به میانیابی و بازسازی داده‌ها می‌باشد. از آنجا که روش‌های درونیابی متعددی وجود دارد، تعیین بهترین روش درونیابی مشکل خواهد بود و انتخاب بهترین روش و تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی بارش بستگی به شرایط جغرافیایی منطقه دارد و بایستی برای هر منطقه بصورت جداگانه بررسی شود. روش‌های زمین آماری به دلیل در نظر گرفتن موقعیت و آرایش داده‌ها و همچنین همبستگی مکانی آنها معمولا دقت مناسبی را ارایه می‌کنند. در این پژوهش، به ارزیابی تخمینگر کریجینگ در میانیابی بارش در استان اصفهان پرداخته شده است. بررسی نرمال بودن داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS انجام شده است. در تمامی ماه‌ها داده‌های اولیه نرمال نبوده است. نرمال‌سازی و بررسی سطح اعتمادپذیری نرمال بودن داده‌ها توسط دو آزمون شاپیرو ویلک و کلموگراف اسمیرنوف انجام شد. پس از نرمال‌سازی و بررسی سطح اعتمادپذیری نرمال بودن داده‌ها، داده‌ها وارد محیط نرم‌افزار GIS شد و آنالیزها جهت تعیین مدل مناسب انجام شد. نتایج نشان داد که در اکثر ماه‌ها مدل گوسین، بهترین مدل است که دلیل آن پیوستگی مکانی بالای داده‌های بارش در محدوده مورد مطالعه بوده است. پس از انتخاب مدل مناسب، نقشه‌های پهنه‌بندی استخراج شده و RMSE پایین بدست آمده در تمامی ماه‌ها نشان از مطلوب بودن روش کریجینگ در پهنه‌بندی بارش در استان اصفهان می‌باشد. نتایج آزمون t برای داده‌های مشاهداتی و تخمینی در تمامی ماه‌ها نشان دهنده‌ی عدم اختلاف معنی‌دار بین داده‌های مشاداتی و تخمینی می‌باشد.

    کلیدواژگان: زمین آمار، کریجینگ، GIS، SPSS، نرمال سازی، پهنه بندی، میانیابی، مدل گوسین
  • عبدالرازق روفی *، محمدحسین محمدی صفحات 39-46

    در مباحث مربوط به تحقیق عملیات، یک فرآیند که در پروگرامینگ خطی شناخته شده است، مسایل ترانسپورتی می باشد. اخیرا، روش های اوسط و روش های گوشه شمال غرب، روش کمترین هزینه، روش تخمینی ووگل، روش تفاوت از انحراف معیاری و Stepping-stone در دریافت حل مسایل ترانسپورتی استفاده شده اند. بعضی از این روش ها، حل محسوس اساسی اولیه ((IBFS و حتی حل بهینه را برای مسئله ترانسپورتی در اختیار قرار می دهند. در مطالعه انجام شده، روش پیشنهادی وریانس برای حل مدل با دیگر روش های فوق الذکر مقایسه شده و نمایش گرافیکی مقایسوی این روش ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته شده اند.

    کلیدواژگان: مسئله ترانسپورتی، روش پیشنهادی وریانس، جدول تخصص یافته، حل محسوس اساسی اولیه
  • عفت محمدی، هدیه احمدپری، اردلان ذوالفقاران *، آسیه دهقان صفحات 47-66

    نیاز روزافزون انسان به آب از یکسو و کمبود آن از سوی دیگر به ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان، باعث افزایش بهره‌برداری گسترده از منابع آب، به‌خصوص منابع آب زیرزمینی شده است. حفظ کمیت و کیفیت منابع آب زیرزمینی در حفظ توسعه پایدار جوامع بشری از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش کمیت و کیفیت منابع آب زیرزمینی حوزه مومن‌آباد سمنان مورد بررسی قرار گرفت. بررسی کمیت منابع آب زیرزمینی حوزه مومن‌آباد سمنان نشان داد که عمق سطح آب زیرزمینی نسبت به سطح زمین با شدت زیادی در حال افزایش است که دلیل آن می‌تواند برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی از طریق حفر چاه‌های غیر مچاز در این حوزه باشد. ادامه این روند، افزایش خرابی چاه‌ها و بحران کم آبی را به دنبال دارد. برای بررسی کیفیت آب زیرزمینی حوزه مومن‌آباد برای مصرف شرب و کشاورزی از دیاگرام شولر و ویل‌کاکس استفاده گردید. نتایج دیاگرام شولر نشان داد که آب زیرزمینی این حوزه غیر قابل شرب هستند. نتایج دیاگرام ویل‌کاکس نیز نشان داد که آب زیرزمینی این حوزه در محدوده \"خیلی شور-مضر برای کشاورزی\" قرار دارد. از آب‌های زیرزمینی حوزه مومن‌آباد می‌توان با اعمال مدیریت صحیح زارعی، تناوب کشت مناسب، آگاهی از فیزیولوژی مراحل مختلف رشد گیاه و بهره‌گیری از تکنولوژی آب مغناطیسی در کشاورزی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: کمیت و کیفیت آب زیرزمینی، حوزه مومن آباد، شرب، کشاورزی، دیاگرام شولر، دیاگرام ویل کاکس