سازوکار مواجهه با دیگری در نمایشنامه «آی بی کلاه، آی باکلاه» با رویکرد نشانه شناسی فرهنگی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش که با روش تحلیلی نشانه شناسی فرهنگی به انجام رسیده، یک نمایشنامه نوشته شده در فضای ادبیات نمایشی مدرن ایرانی و ساختار تیاتری آن را در سپهر نشانه ای قرن 14 هجری شمسی، به عنوان یک پدیده بینافرهنگی با استفاده از نشانه شناسی فرهنگی، مورد بررسی قرارداده است. با درنظرگرفتن حضور فرهنگ اروپا/آمریکا مرکز به عنوان دیگری فرهنگی در قرن مذکور، شیوه های مواجهه با این دیگری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با تحلیل فرایند سازوکار جذب و طرد در نمایشنامه «آی با کلاه، آی بی کلاه»، شیوه ساعدی برای ترجمه فرهنگی تیاتر از سپهر فرهنگی تیاتر غربی و همچنین سازوکار مواجهه با دیگری های درزمانی و هم زمانی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه پسااستعماری این سازوکار در اثر ساعدی نشان می دهد که سازوکار مواجهه ساعدی با دیگری، سازوکاری است که هراس از دیگری و خطر آن را به عنوان پیش فرض در نظر می گیرد و با طرد بخشی از فرهنگ درزمانی به عنوان سنت ها و طرد بخش های دیگری از آن و همچنین طرد گفتمان غالب و رسمی قدرت، برای مقابله با دیگری، تکیه بر آگاهی را پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2243275
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تاویل به مثابه ی سازوکار دراماتورژی و اجرا در عقل سرخ اثر سهروردی با تاکید بر بستر تفسیری هانری کربن
*، انشاءالله رحمتی، فاطمه شاهرودی
نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، تابستان 1403 -
بررسی جایگاه دولت در نمایشنامه ی دشمن مردم اثر ایبسن، از دیدگاه لویی آلتوسر
، شیرین بزرگمهر*
نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، پاییز 1399 -
نقد روش شناختی کتاب نمایش در دوره صفوی
مجید سرسنگی*، ،
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، شهریور 1399 -
خوانش تحلیلی - انتقادی کتاب جستارهایی در چیستی هنر اسلامی
علی اصغر کلانتر*،
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، اردیبهشت 1399