فهرست مطالب

علوم خبری - پیاپی 35 (پاییز 1399)

فصلنامه علوم خبری
پیاپی 35 (پاییز 1399)

  • بهای روی جلد: 500,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1399/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سعید پورعلی، مهدی هوشیار صفحات 11-24

    روزنامه‌نگاری جنگ یک روش روزنامه‌نگاری است که محور اساسی آن ارزش‌های خبری درگیری، تضاد و حوادثی است که می‌کوشد بار منفی اخبار را منتقل کند. این نوع روزنامه‌نگاری با در کانون قراردادن عواطف و احسسات بشری با تحریک حس ترس و واهمه در سالیان گذشته توانسته است با وجود جلب توجه همیشگی اذهان مردم، باعث ترویج نوعی بیمناکی در جوامع شود. این نوع روزنامه‌نگاری فقط بر اثرات فیزیکی درگیری تاکید دارند و مثلا اثرات روانشناسی و بار روانی که اخبار در انسان‌ها شکل می‌دهد را نادیده می‌گیرند. روزنامه‌نگاری جنگ موقعیت‌هایی را گلچین می‌کند که پیوسته کارزارهای جنگ، درگیری، جدال، تظاهرات‌ها، راهپیمایی‌ها و حتی در دیگر سو خشونت‌های کلامی، رفتاری و ابنگونه رفتارها را در بطن خود می‌پروراند.
    همچنین این روش تمایل به گزارش اختلافات بین گروه‌ها دارد تا شباهت‌ها، توافق‌های قبلی و فرایند موضوعات کنونی و هم‌چنین دلایل و نتایج را نادیده می‌گیرند و اینطور نشان می‌دهند که نیازهای یک طرف تنها با شکست طرف مقابل تامین می‌شود.
    اما در رویکردی نوین، روزنامه‌نگاری صلح می‌خواهد این تمایلات را اصلاح کند. تعریف آن این است که: ایجاد فرصت‌ها برای جامعه بزرگ برای واکنش‌های غیرخشن در درگیری‌ها؛ که این کار نیازمند تعریف سیاست‌های بدون خشونت و قرار دادن آن‌ها در اختیار همگان است.
    در این تحقیق که به روش کتابخانه‌ای انجام شده است محقق کوشیده است با ذکر دلایل اهمیت توجه به روزنامه‌نگاری صلح و خلا آن در ادبیات ژورنالیستی کشور، در انتها راه کارهایی را برای تغییر زاویه دید اهالی رسانه از روزنامه‌نگاری جنگ به سوی روزنامه‌نگاری صلح ارایه دهد.
    پرسش اصلی این تحقیق این است که ماهیت روزنامه‌نگاری جنگ چگونه است و چرا زمان آن فرا رسیده  که رویکرد صلح محور جایگزین شود؟
    ضرورت و اهمیت توجه به روزنامه‌نگاری صلح، فرآیند اخلاقی شدن رسانه، نقش روزنامه‌نگاری صلح‌جو در ارتقای جامعه ایمن ، نقش منافع سرمایه داری در روزنامه‌نگاری جنگ، الزام تجدید نظر در ارزش‌های ژورنالیستی و ارایه راه حل‌هایی مطرح در زمینه شیوه عمل روزنامه‌نگاران از مهمترین مطالب مورد بحث در این مقاله است.

    کلیدواژگان: روزنامه نگاری صلح، روزنامه نگاری جنگ، اصول اخلاقی، اصول حرفه ای
  • اردشیر زابلی زاده، حسین حیات بخش صفحات 25-46

    یکی از شاخص‌های مهم در یک نظام مشروع میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... است. با توجه به نقش رسانه در دنیای امروز به عنوان یک اهرم قدرتمند در دست دولت‌ها و ایفای نقش موثر بر تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع می‌باشد و در عصر کنونی رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تاثیر رسانه‌ها و فناوری‌های جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است. یکی از مهم‌ترین رفتارهای سیاسی شهروندان، مشارکت سیاسی رفتار رای دهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری، در محدوده عمل و تاثیر وسایل ارتباط جمعی و به ویژه رسانه‌های اجتماعی نو پدید قرار گرفته است. با این اوصاف این پژوهش تلاش دارد با روش تحلیل محتوای آنلاین به این سوال پاسخ دهد که نقش روزنامه‌نگاری به خصوص روزنامه‌نگاری آنلاین در افزایش سهم سیاسی مردم چیست؟ فرضیه‌های حاصله که در جواب این سوال مطرح می‌شود بدین شرح است، بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی ارتباط معناداری وجود دارد. بین تکیه بر اخبار سیاسی رسانه‌های موجود و مشارکت سیاسی رابطه معناداری وجود دارد. اثر بخشی سیاسی اخبار در رسانه‌ها و مشارکت سیاسی رابطه معناداری وجود دارد. بین متغیر محتوا "سطح تحصیلات" و سهم سیاسی رابطه معناداری وجود دارد. بین متغیر محتوا "سن" و سهم سیاسی رابطه معناداری وجود دارد. در آخر پژوهش صورت گرفته با یک مقدمه، مبانی نظری، پیشینه تحقیق، یافته‌ها و تحلیل آن و با یک نتیجه گیری به پایان می‌رسد.

    کلیدواژگان: روزنامه نگاری، مشارکت، توسعه، شبکه های اجتماعی
  • عباسعلی رهبر، سارا قنبرپور* صفحات 47-78

    یکی ازاساسی‌ترین چالش‌های فراروی مدیریت دولتی  مقوله چگونگی حفظ و ارتقای اعتماد سیاسی نسبت به سازمان‌های دولتی و حکومتی است. شفافیت به عنوان یکی ازشاخص‌های حکمرانی خوب می‌تواند یکی ازروش‌هایی باشد که مسیولان حکومتی در رسیدن به اعتماد سیاسی باید مورد توجه قرار دهند ولی توجه به  نسبت بین این دو مقوله یعنی شفافیت سیاسی و اعتماد سیاسی مورد غفلت مسیولان قرار گرفته است. نظریه زتومکا با رویکرد نهادی خود پنج علت ساختاری برای تولید اعتماد و ظهور فرهنگ اعتماد بیان کرده است که عبارت است از:انسجام هنجاری،پایداری نظم،شفافیت سیاسی، انس و آشنایی،پاسخگویی سازمان‌ها در قبال مردم. سومین علت ساختاری ازنظر زتومکا یعنی شفافیت سیاسی، که آن‌را عامل و زمینه‌ای ساختاری برای ایجاد اعتماد بیان می‌کند که در این مقاله مورد توجه است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و روش فراترکیب با استفاده ازکتاب‌ها و مقالات و قوانین و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل آنها درصدد پی بردن به نسبت شفافیت سیاسی و اعتماد سیاسی می‌باشد. بنابراین سوال اصلی این مقاله عبارت است از:بین شفافیت سیاسی و اعتماد سیاسی چه نسبتی وجود دارد؟نتایج حاصل از پژوهش حاضر به رابطه‌ی مستقیم و تنگاتنگ و متقابل این دو مولفه اشاره دارد که به دلیل عدم وجود شفافیت درعرصه‌ی سیاست و حکمرانی و عدم دسترسی به جریان آزاد اطلاعات از مناصب حکومتی، بهینگی سیستم، حکومت و کارآمدی حاکمیت تضعیف شده و در نتیجه تعامل و مشارکت سیاسی و اعتماد سیاسی مردم نسبت به حکومت‌ها تنزل می‌یابد.

    کلیدواژگان: اعتمادسیاسی، شفافیت سیاسی، حکمرانی خوب، فراترکیب، بهینگی سیستم، کارآمدی، مشارکت سیاسی
  • مریم توانای نامی صفحات 79-104

    توجه به مفهوم سبک زندگی، حاصل چرخش چند دهه اخیر علوم اجتماعی به سمت فرهنگ و نیازهای اساسی فرهنگی است. مصرف رسانه‌ای به ویژه رسانه‌های جدید به عنوان عاملی برای قشربندی سبک زندگی می‌تواند ملاک نظر قرار گیرد. نفوذ فناوری به ویژه رسانه‌ها در زندگی و میزان، کیفیت و شیوه‌های بهره‌مندی از آن می‌تواند به عنوان عاملی برای تمایز سبک‌های زندگی باشد. در این مقاله برآنیم تا با بررسی نیازهای اساسی مادی و نیازهای اساسی فرهنگی در قالب سه شاخص آموزش، فراغت و تفریح، و امنیت با محوریت نوع مصرف رسانه‌ای در هریک از این شاخص‌ها، به بررسی سبک زندگی مردم در این استان بپردازیم؛ در این مقاله رابطه متقابل نیازهای اساسی مادی و فرهنگی بر یکدیگر و نوع مصرف رسانه‌ای مردم در تامین نیازهای اساسی فرهنگی را، به عنوان شاخصی مستقل و اثرگذار برارتقا نیازهای اساسی مادی، بررسی می‌کنیم. اینجا با بررسی نیازهای اساسی فرهنگی چون آموزش، فراغت و امنیت با بهره‌گیری از تکنیک مصاحبه با متخصصان، و با هدف بهبود وضعیت این شاخص‌ها در سیستان و بلوچستان، به رابطه سبک زندگی و مصرف رسانه‌ای توجه شده است. بررسی رفتارهای مصرفی در دوسطح نیازهای مادی و فرهنگی نشان می‌دهد که مردم این منطقه از سطح زندگی ضعیفی برخوردارند و گسترش رسانه‌ها در قالب ابزارهای متنوع منجر به شکل‌گیری فرصت برای مردم این استان نشده است.

    کلیدواژگان: مصرف رسانه ای، سبک زندگی، سیستان و بلوچستان، فرهنگ، رسانه
  • علی اصغر کیا، مریم خلجی* صفحات 105-130

    هدف این تحقیق نقش تبلیغات ماهواره‌ای کالاهای ایرانی در سبک زندگی ایرانیان از نگاه دانشجویان رسانه و مطالعات فرهنگی است. روش انجام این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد. نمونه آماری شامل 384  نفر از دانشجویان رشته رسانه و مطالعات فرهنگی دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی می‌باشند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS فرضیه‌ها آزمون گردید. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون رگرسیون گام به گام استفاده شده است. در این پژوهش از نظریه‌های وساطت، وابستگی، کاشت و گلوله جادویی بهره جسته‌ایم. حجم نمونه، طبق فرمول کوکران معادل 384 نفر محاسبه شده است. نتایج نشان می‌دهد بین تبلیغات ماهواره‌ای کالاهای ایرانی و سبک زندگی ایرانیان ارتباطی معنادار و مثبت وجود دارد. به گونه‌ای که مشاهده تبلیغات ماهواره‌ای کالاهای ‌ایرانی در آموزه‌های دینی، مسئولیت پذیری، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، سطح توقعات و ارتباطات روزمره میان افراد خانواده نقش دارد و می‌تواند در مخاطب تغییر ایجاد کند.

    کلیدواژگان: رسانه، سبک زندگی، کالا، تبلیغات و شبکه های ماهواره ای
  • سید ابراهیم سرپرست سادات صفحات 131-170

    انسان شناسی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی، از برترین و غنی‌ترین کوشش‌های حوزه «انسان شناسی دینی» است؛ چنانکه اساس پهنه‌ی ناپیدا کرانه‌ی مثنوی وی، انسان شناسی دانسته شده است؛ برای بسط و انتشار این حوزه مطالعاتی مهم، به خوانش پرویز شهبازی از انسان شناسی مولانا، مستندات قرآنی و استدلال‌های آن بر اساس مطالعه‌ای اسنادی و بنیادین توجه شد تا با تمرکز در بحث‌های او، عناصر اصلی خوانش وی از «انسان شناسی مولانا» به دست داده شود. آنچه که خوانش انسان شناختی شهبازی را قابل توجه می‌کند، استدلال پیوسته او بر استوار دانستن درس‌های زندگی آموز مولانا بر آن انسان شناسی و مهم‌تر، ابتنای برنامه عرفانی و سلوک معنوی مولانا بدان است. انسانی که شهبازی از زبان مولانا به تصویر می‌کشد، انسان خداگونه‌ای است که با شناخت «افسانه من ذهنی» که پیوسته در حال «هم هویت ساختن او با آفلین» و مشغول کننده او به «قضاوت» و «مقاومت» است، از آن فاصله گرفته و می‌گذرد و با «واهمانش» و بازگشت به حضور و جریان «صبر» و «شکر»، مرکز خود را با فضاگشایی، «عدم» و آن را مهبط الهی می‌کند، «تقوی القلوب» از آن حقیقت وجودی و خداگونگی و حرم خدایی او، پاسبانی می‌کند و او را تا بی نهایت کوثری می‌پروراند، بالا می‌کشاند و به ابدیت خدا زنده و او را جاودانه می‌سازد. 

    کلیدواژگان: مولانا، انسان شناسی، افسانه من ذهنی، حقیقت وجودی انسان، گنج حضور
  • محمدرضا رسولی صفحات 171-192

    پژوهش در حوزه‌ی علوم انسانی، با معرفت نمودهای آثار انسانی سروکار دارد و از آنجا که آدمیان در هویت بشری مشترک هستند از این‌رو مطالعه‌ی پدیده‌های انسانی- اجتماعی پیچیده و نیازمند دقت بیشتر و تحول لازم به لحاظ متدلوژی و کاربست روش‌های مختلف آن است. پژوهشگران به منظور دستیابی و شناخت پدیده‌های اجتماعی- انسانی جهان پیرامون خود، به روش‌های پژوهشی مناسب و ابزارهایی کارآمد نیازمندند.
    از این‌ منظر روش‌های مختلف کمی ‌و کیفی نظیر پیمایشی، تحلیل گفتمان، آزمایش، گراندد تیوری، تحلیل محتوا و... با رویکردهای توصیفی، ثبینی، و ترکیبی با ملاحظات جدیدی در روش‌شناسی روبه‌رو شده‌اند که به زعم پاره‌ای از اندیشمندان اجتماعی قبل از هر چیز به تغییرات پارادیمی ‌این حوزه علمی مربوط می‌شود.
    پارادایم یا سرمشق به تمامی ‌یک نظام فکری اطلاق می‌شود که در برگیرنده‌ی مجموعه‌ای از بینش‌ها، نظریه‌ها، روش‌های تحقیق و تکنیک‌هاست. هر پارادایم مکاتب و نظریه‌های متعددی را شامل می‌شود. محققان ارتباطی- اجتماعی مجموعه‌ای از اصول فلسفی و روشی را در چگونگی انجام تحقیق برمی‌گزیند که از میان پارادایم‌های متعدد انتخاب شده است این فرآیند باید پاسخگوی نیاز زمان در گسترده‌تر کردن جهان شناخت انسانی صورت گیرد. در این گفتار به مساله پیچیدگی‌های سوژه و چرخش‌های روش‌های نوین تحقیق متاثر از روش‌شناسی در ارتباطات پرداخته می‌شود و به ملاحظات مورد توجه آن می‌پردازند.

    کلیدواژگان: روش شناسی پژوهش رسانه ای، پارادایم، شناخت الگوواره، چرخش پارادایمی
  • امین امیریان فارسانی*، راضیه عبدالصمدی، فاطمه حیدری فارسانی صفحات 193-230

    قانون جرایم رایانه‌ای سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان در سال 1388 تصویب  و به ترتیب  اجرا نهاده شد و دست به جرم انگاری رفتارهای مجرمانه که به تاسی از کنوانسیون جرایم رایانه‌ای اتخاذ شده بود پرداخت.  این قانون به عنوان یک قانون نوین و نوپا تحلیل و بررسی حقوقی از جنبه‌ها و صور مختلف را می‌طلبید از این رو بررسی‌های کیفری از جنبه‌ها و منظرهای مختلف در خصوص جرایم رایانه‌ای از زمان تصویب تا حال حاضر صورت گرفته است اما آن چه مورد کنکاش و پژوهش قرار نگرفت و از منظر پژوهشگران مغفول مانده بررسی علت شناسانه جرایم رایانه‌ای است. نگاه علت‌شناسانه به پدیده‌ی جنایی، بر شناخت ما از سبب‌های پدیدآورنده‌ی آن می‌افزاید. به ویژه، عرصه‌های ناشناخته یا نوشناخته‌ی اجتماعی که هنجارهای نوینی را نیز به همراه آورده‌اند. نمونه‌ی بارز قابل اشاره در دنیای امروز، جهان فناوری اطلاعات و ارتباطات است که همانند جهان خاکی، از بزه و بزهکاری در امان نمانده است. این مباحث به جرم‌شناسان کمک می‌کند تا با توجه به شرایط و ویژگی‌های فضای سایبر، راهکارهای مناسبی را برای سالم‌سازی آن پیشنهاد دهند. عوامل فردی و محیطی، چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیای سایبر، نقش تعیین کننده‌ای در پیشبرد فرایند جنایی و بزهکاری ایفا می‌کنند. برخی ویژگی‌های فردی بزهکاران رایانه‌ای به آن‌ها در پیشبرد اهداف شومشان کمک می‌کند. همچنین خود فضای سایبر نیز ویژگی‌ها و بسترهای جرم‌خیزی دارد که انگیزه‌های جنایی مرتکبان بالقوه را تحقق می‌بخشد.

    کلیدواژگان: جرم شناختی، قانون جرائم رایانه ای، فضای مجازی، جرم رایانه ای، بزهکار، بزه دیده
|
  • Saeid poorali, Mahdi hoshyar Pages 11-24

    War journalism selects situations that constantly foster war campaigns, conflict, strife, demonstrations, marches, and even verbal, behavioral, and other forms of violence. It also tends to report differences between groups to ignore similarities, previous agreements and the process of current issues, as well as the reasons and results, and shows that the needs of one party can only be met by defeating the other. But peace journalism seeks to correct these tendencies. Its definition is: creating opportunities for a large community for non-violent reactions in conflicts; This requires defining non-violent policies and making them available to the public. In this library research, the researcher tries to find out the reasons for the importance of paying attention to peace journalism and its emptiness in the country's journalistic literature. Finally, strategies to change the perspective of media people from war journalism to journalism. Provide peace. The main question of this research is what is the nature of war journalism and why is it time to replace the peace oriented approach? The necessity and importance of paying attention to peace journalism, the process of media ethics, the role of peace journalism in promoting a secure society, the role of capitalist interests in war journalism, the need to reconsider journalistic values and provide solutions to the newspaper's practice. Writers are one of the most important topics in this article.

  • Hosein hayatbakhsh, Ardeshir zabolizadeh Pages 25-46

    one of the important indices in a legitimate system is the participation of people in activities, political, social, cultural and etc. considering the role of media in today s world as a powerful lever in governments and playing an effective role on the political and social changes of societies, the political behavior of citizens in different societies has been influenced by media and new technologies and has changed shape and nature. one of the most important political behaviors of citizens is political participation of their voting behavior, which is more than anything else in the scope of action and influence of social media and especially social media Nevertheless, this research tries to answer the question with an analysis of online content analysis that is the role of journalism especially online journalism in increasing the political share of the people ? the hypotheses proposed in answer to this question are as follows, there is meaningful relation between the use of social networks and political participation. there is a significant relationship between relying on political news and political participation. there is a significant relationship between the political part of news in the media and political participation. there is a significant relationship between content variable "level of education" and political contribution. there is a significant relationship between content variable "age" and political contribution. finally, the research with a preface, theoretical foundations, history of research, findings, and analysis ends with a conclusion.

    Keywords: Journalism, participation, people, development, social networks
  • Sara ghanbarpour, Abbasali rahbr Pages 47-78

    One of the most fundamental challenges facing public administration is how to maintain and promote political trust in government and governmental organizations. Transparency as one of the indicators of good governance can be one of the ways that government officials should pay attention to achieving political trust, but pay attention to the relationship between the two. That is, political transparency and political trust have been neglected by the authorities. Zetomka's theory of self-institutional institutionalization has stated five structural reasons for the production of trust and the emergence of a culture of trust: The third structural reason for Ztomka is political transparency, which is expressed as a structural factor and basis for building trust, which is considered in this article. It seeks to understand the relationship between political transparency and political trust. Therefore, the main question of this article is: What is the relationship between political transparency and political trust? The present study points to the direct and close relationship between these two components that due to lack of transparency in politics and governance and lack of access to free flow of information from government positions, system optimality, government and governance efficiency is weakened Finds.

    Keywords: political trust, political transparency, good governance, meta-integration, system optimization, efficiency, political participation
  • Maryam tavana ye nami Pages 79-104

    Paying attention to the concept of lifestyle has been as a result of social science turn towards culture and essential cultural needs in recent decades. This study aims at reviewing the people’s lifestyle in this province through investigating the essential material needs as well as essential cultural needs in terms of three indicators, that is, education, leisure and recreation, and security with focus on the type of media consumption in each indicator. In this research, we study the mutual relationship between essential material and cultural needs and the type of media consumption the people use to provide essential cultural needs, as the independent and effective indicator for improving essential material needs. Here, we take notice of the relationship between lifestyle and media consumption through investigating essential cultural needs such as education, leisure, and security by means of the technique of interviewing experts and with the purpose of improving the status of these indicators in Sistan and Baluchestan. The study of the consumption behavior in the two levels of material and cultural needs indicates that the people in this area have low level of quality of life, and the expansion of the media in terms of various instruments has not resulted in the formation of opportunities for the people of this province.

    Keywords: media consumption, lifestyle, Sistan, Baluchestan, culture, media
  • Ali asghar kiya, Maryam khalaji Pages 105-130

    The purpose of this study is the role of satellite advertising of Iranian goods in the Iranian lifestyle from the perspective of students of media and cultural studies. The method of this research is descriptive survey. The present study is a descriptive-survey type and the data collection tool is a questionnaire. The statistical sample includes 384 students of media and cultural studies from Tehran, Allameh Tabatabai and Islamic Azad universities. The sampling method was simple random. Hypotheses were tested for data analysis using SPSS software. Stepwise regression test was used to test the hypotheses. In this research, we have used theories of mediation, dependence, planting and magic bullets. The sample size is calculated according to Cochran's formula equal to 384 people. The results show that there is a significant and positive relationship between satellite advertising of Iranian goods and the lifestyle of Iranians. In such a way that watching satellite advertisements of Iranian goods has a role in religious teachings, responsibility, adherence to moral values, level of expectations and daily communication between family members and can change the audience.

    Keywords: Media, lifestyle, products, advertising, satellite networks
  • Seyed ebrahim sarparast sadat Pages 131-170

    What makes Shahbazi and his anthropological reading remarkable is the learning of his arguments, the general acceptance of it, his easy language and all-understanding, Shahbazi's unpretentiousness and constant argument on the basis of Rumi's life-giving lessons on this anthropology. ; More important than them is the foundation of Rumi's mystical program and spiritual conduct to this anthropology in the language, expression and reasoning of Shahbazi. The human being portrayed by Shahbazi in the language of Rumi is a god-like human being who, by recognizing "my mental myth" who is constantly "identifying him with Afelin" and engaging him in "judgment" and "resistance", It takes a distance and passes, and with its "delusion" and return to the presence and flow of "patience" and "thanksgiving", it makes its center by opening the space, non-existence and making it divine, "piety of hearts" from that existential truth and godliness. And the sanctuary of his deity guards and nurtures him to the infinity of Kowsari, lifts him up and makes him alive and immortal to the infinity of God.

    Keywords: Rumi, Anthropology, My Mental Myth, The Truth of Human Existence, TV The Treasure of Presence
  • Amin amirian, Raziyeh Abdolsamadi, Fatemeh haeidari Pages 193-230

    The Cybercrime Law was finally enacted and enforced in 2009 after many ups and downs, and criminalized criminal behavior based on the Cybercrime Convention. This law, as a new and fledgling law, required legal analysis and review from various aspects and forms. Therefore, criminal investigations from different aspects and perspectives on cybercrime have been carried out since its adoption, but it What has not been explored and researched and from the perspective of neglected researchers is the etiological study of cybercrime. A causal view of a criminal phenomenon adds to our understanding of its causes. In particular, unknown or new social areas that have brought new norms. A striking example in today's world is the world of information and communication technology, which, like the earthly world, is not safe from crime and delinquency. These topics help criminologists to suggest appropriate solutions for cyber space according to the conditions and characteristics of cyberspace. Individual and environmental factors, both in the physical world and in the cyber world, play a decisive role in advancing the criminal and delinquent process. Some personal characteristics of cybercriminals help them to advance their evil goals. Cyberspace itself also has criminal characteristics and contexts that realize the criminal motives of potential perpetrators.

    Keywords: Criminology, Cybercrime Law, Cyberspace, Cybercrime, Delinquent