فهرست مطالب

سیاست پژوهی ایرانی - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 27، بهار 1400)

نشریه سیاست پژوهی ایرانی
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 27، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید روح الله طباطبایی، علی شیرخانی*، مهدی مطهرنیا صفحات 7-30

    هدف پژوهش حاضر تبیین ویژگی های سیاست و حکمرانی مطلوب از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه است. پرسش اصلی مقاله حاضر آن است که «حکمرانی مطلوب از دیدگاه امام علی (ع) از چه جایگاهی برخوردار می باشد؟». همچنین پژوهش حاضر بر این فرضیه استوار است که حکمرانی مطلوب براساس دیدگاه امام علی (ع)، برگرفته از احکام الهی است، و مجموعه ای از عوامل از جمله قانون گریزی و عدم توجه به شایسته سالاری از ویژگی های حکومت طاغوتی هستند. حکومت مطلوب در اندیشه امام علی (ع) از اهمیت زیادی برخوردار است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که از منظر امام علی (ع)، قانونمندی، مشارکت مردم، شفافیت (پذیرا بودن انتقادات و پاسخگو بودن)، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، اثربخشی و کارایی، شایسته سالاری نقش موثری در ایجاد حکمرانی مطلوب در جامعه دارند. در مقابل، ایشان یکی از موانع مهم و اساسی در مسیر ایجاد حکمرانی مطلوب را قانون گریزی، عدم توجه به شایسته سالاری، خودکامگی و ریاست طلبی معرفی می کنند.

    کلیدواژگان: امام علی(ع)، حکمرانی، نهج البلاغه، سیاست، حکومت
  • پیروز هاشم پور، علی محمد حقیقی*، غفار زارعی صفحات 31-64

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انقلاب اسلامی ایران و شکل گیری محور مقاومت در هویت بخشی جمهوری اسلامی به حزب الله لبنان است.؟ فرضیه اصلی این است که هویت اسلامی و شیعی انقلاب ایران با دارا بودن مولفه های قدرت نرم خود توانسته باعث هویت بخشی به جنبش شیعی حزب الله لبنان با تاکید بر روحیه شهادت طلبی، دین محوری، نمادگرایی شیعه، اعتقاد به ولایت فقیه، مبارزه با نظام سلطه در ابعاد منطقه ای گردد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مشخصه های فرهنگی، شیعی، سیاسی و جغرافیایی موجب توسعه هویت بخشی انقلاب اسلامی ایران به جنبش حزب الله لبنان گردیده است.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی ایران، محور مقاومت، هویت، حزب الله لبنان، انقلاب های شیعی
  • سیروس خندان*، مهرداد عله پور، رشید رکابیان صفحات 65-84

    هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سوال اساسی است که به لحاظ روش شناسی، هستی شناسی و معرفت‎شناسی، رویکرد هر یک از تیوری های واقع گرایی و اسلام گرایی در عرصه روابط بین الملل در موضوع موازنه قدرت چگونه است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که چون رویکرد اسلام گرایانه برخلاف مکاتب کلان روابط بین الملل و به طور خاص واقع گرایی که منفعت طلب و قدرت محور است، بر مسایل ارزشی و اخلاقی نیز تاکید دارد، از این رو می توان گفت که رویکرد اسلام در عرصه روابط بین الملل در موضوع موازنه قدرت مسالمت آمیز، صلح طلب و در عین حال مبتنی بر نفی سلطه بر یکدیگر است. یافته ها نشان داد که اسلام به عنوان یک دین جهان شمول، رویکرد خاصی نسبت به ماهیت روابط بین الملل دارد که متفاوت از نظریه پردازی ریالیسم می باشد. مکاتب موجود در روابط بین الملل دارای مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی متفاوتی از هم می باشند، که این مبانی رویکرد آنها را نسبت به نظام بین الملل قوام می بخشد و در نتیجه دیدگاه آنها نسبت به ماهیت روابط بین الملل متفاوت از هم می باشد. مبانی هستی شناسی نظریه اسلامی روابط بین الملل، از بعد انسان شناسانه مثل ریالیسم بدبینانه نیست، بلکه ماهیت انسان ترکیبی از فطرت و غریزه، سیاست شناسی شرع محور، نظریه دولت خدامحور، می باشد و لذا اصل حاکم بر روابط بین الملل اصالت صلح است. مهم ترین وجه تمایز رویکرد اسلامی به روابط بین الملل با ریالیسم، در مبانی هستی شناسی این نظریه می باشد که با توجه به این مبانی توانسته تفسیری از ماهیت روابط بین الملل اریه دهد که نسبت به تفسیر رویکرد دیگر با واقعیت نظام بین الملل تطابق بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: روابط بین الملل، موازنه قوا، نوواقع گرایی، رویکردهای رئالیستی، توازن قوا
  • مهدی رضایی قادی*، حسین رفیع صفحات 85-102
    هدف پژوهش حاضر بررسی کاربردهای آینده پژوهی در سیاست گذاری عمومی است. در این راستا، با روش توصیفی- تحلیلی، ضرورت به کارگیری آینده پژوهی به منزله یک قلمرو میان رشته ای در مطالعات علوم سیاسی، کاربردهای آینده پژوهی در سیاست گذاری های عمومی و نیز تفاوت های این دو مقوله و روش های اجرای آینده پژوهی در جامعه و اهداف کلیدی آن بررسی شد. نتایج نشان داد که در حالت کلی، آینده پژوهی و سیاست گذاری در یک راستا می باشند، با این تفاوت که در پیش فرض ها با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. به عبارت دیگر، اگر در سیاست گذاری های عمومی و برنامه ریزی ها، آینده پژوهی را دخیل کنیم، به نتایج و بازدهی بسیار بیشتری در نظام خواهیم رسید، زیرا آینده پژوهی به ساختن آینده می پردازد و سیاست گذاری نیز در بطن خود به دنبال همین هدف است. حال اگر سیاست گذاری های عمومی یک کشور براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات آینده پژوهان سازماندهی شوند، مطمینا به پیشرفت و عملکرد کشور یا هر نوع سازمانی کمک شایانی خواهد کرد. آینده پژوهی در مطالعات سیاسی، محصول ارزش های اساسی است. بدین معنا که آینده پژوهی باید ریشه در ارزش های اساسی داشته باشد. این ارزش ها هرچند شامل اعتقادات و باورها می شود، ولی برای تبدیل به ارزش های اساسی، باید به صورت قانون درآید و عام و فراگیر باشد.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، سیاست گذاری عمومی، آینده نگاری
  • حسین مسعودی پور، حسین کریمی فرد*، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده صفحات 103-122
    هدف پژوهش حاضر بررسی ژیوپلیتیک انرژی و سیاست خارجی ایران در دهه ی 70 است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج نشان داد کهرابطه نفت و سیاست خارجی یکی از موضوعات اصلی سیاست بین الملل و امنیت منطقه ای در خاورمیانه می باشد و به لحاظ تاریخی قیمت نفت همیشه بر ساختار سیاسی کشورهای نفت خیز تاثیرگذار بوده است. در دهه 70 برای اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، نیاز به جذب منابع و سرمایه های خارجی در چارچوب حمایت نهادهای اقتصادی بین المللی وجود داشت. در این دوران، سیاست منطقه ای و بین المللی ایران تغییر کرد. هاشمی رفسنجانی دارای دو هدف بنیادین بود، اول آنکه ساختار اقتصادی ایران را بازسازی کند، دوم، آن رابطه ایران با نهادهای بین المللی را ارتقاء دهد. این امر، زمینه تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به وجود آورد.
    کلیدواژگان: ژئوپلیتیک، انرژی، سیاست خارجی، ایران، سیاست گذاری انرژی
  • حسین تفضلی*، رضا محمدیان، سید اسمعیل حسینی گلی صفحات 123-140
    دولت محمود احمدی نژاد، نهمین و دهمین دولت در جمهوری اسلامی ایران است که با رویکرد احیای اصول و آرمان های انقلاب اسلامی بر سر کار می آید. هدف تحقیق حاضر ارایه تحلیلی متفاوت از مفهوم توسعه سیاسی در گفتمان احمدی نژاد است که در تقابل با مفهوم توسعه سیاسی به معنای غربی آن، الزاماتی چون تشکیل تمدن اسلامی با محوریت نظام جمهوری اسلامی و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی در سطح نظام بین المللی را به همراه دارد. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی، به این پرسش اساسی می پردازد که مفهوم توسعه سیاسی در اندیشه اصول گرای احمدی نژاد به چه معنا می باشد. این تحقیق با تشریح گفتمان اصول گرایی بر احزاب و سازمان های مردم نهاد و توجه به نقش مردم در رسیدن به اهداف انقلاب، به تبیین جدیدی از مفهوم توسعه سیاسی می پردازد. تبیینی که تشکیل تمدن اسلامی به محوریت نظام جمهوری اسلامی و برقراری عدل اسلامی در سراسر جهان هستی را نقطه محوری این مفهوم در گفتمان فکری احمدی نژاد می داند.
    کلیدواژگان: محمود احمدی نژاد، توسعه سیاسی، آرمان گرای اصول محور، استکبار جهانی، تمدن اسلامی، دولت بهار، اصول گرایی
|
  • Seyed Rohollah Tabatabaei, Ali Shirkhani *, Mehdi Motaharnia Pages 7-30

    The purpose of the present study is to explain the characteristics of optimal policy and governance from the perspective of Imam Ali (s) in Nahj ul-Balāgha. The main research question in this article is: “What status does the optimal governance have from the view of Imam Ali (s)?” Furthermore, this study relies on the hypothesis that the characteristics of a favorable governance according to the idea of Imam Ali (s) are derived from divine commandments, and a series of factors such as transgression and inattention to meritocracy are considered as the features of a tyrannical government (Tāghūt). A favorable government in the idea of Imam Ali (s) is of special importance. The method of the study is descriptive analysis and the results showed that in the view of Imam Ali (s), legitimacy, public participation, transparency (accepting the criticisms and responding to them), responsibility and responsiveness, efficiency, and meritocracy have an effective role in creating a favorable government in society. On the other hand, he introduces transgression, inattention to meritocracy, autocracy, and power seeking as basic obstacles in the way of optimal governance.

    Keywords: Imam Ali (s), Governance, Nahj ul-Balāgha, Policy, Government
  • Pirouz Hashempour, Alimohammad Haghighi *, Ghaffar Zarei Pages 31-64

    The purpose of the present research is to study the relationship between Iran’s Islamic Revolution and the formation of the Axis of Resistance in giving identity to Lebanon’s Hizbullāh. The main hypothesis is that the Islamic and Shi’ite identity of Iran’s Revolution having some criteria such as soft power could have give identity to the Shi’ite movement of Lebanon’s Hizbullāh and emphasize on the spirit of seeking martyrdom, religion-centeredness, Shi’ite symbolism, belief in Wilāt-i Faqīh, and battle against the hegemony in regional aspects. The method of study was descriptive analysis and the results showed that the cultural, Shi’ite, political, and geographical features have expanded the identity that Iran’s Islamic Revolution has given to Lebanon’s Hizbullāh.

    Keywords: Iran’s Islamic Revolution, Axis of Resistance, Identity, Lebanon’s Hizbullāh, Shi’ite Revolutions
  • Seeros Khandan *, Merdad Alhpour, Rashid Rekabian Pages 65-84

    The purpose of the present study is to answer this basic question that from the perspective of methodology, ontology, and epistemology, what is the approach of either idealistic or Islamic theory to the balance of power in the realm of international relations? The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that since the Islamic approach emphasizes on value and ethical issues, contrary to other macro international schools specially realism that is utilitarian and power-centered, therefore it can be stated that the Islamic approach to the subject of power equilibrium in the international realm is peaceful and at the same time against hegemony and political domination. The results of the study showed that Islam as a global religion has a special approach to the essence of international relations that is different from realism. The existing schools in international relations have different ontological, epistemological, and methodological foundations that determine their approach to the international system and as a result their viewpoint about the essence of international relations is distinct from each other. From anthropological view, the epistemological approach of the Islamic theory to international relations is not as pessimist as realism, but rather it maintains that human essence is a combination of instinct and nature, religious politics, and the theory of divine government so the overriding principle in international relations is the nobility of peace. The most important distinction between the Islamic and realistic approach to international relations lie in the epistemological foundations of the Islamic theory by which it could have represented an interpretation of the essence of international relations that corresponds more to the realities in the world.

    Keywords: international relations, Equilibrium of Powers, Neorealism, Realistic Approaches, Balance of Powers
  • Mahdi Rezayi *, Hosein Rafie Pages 85-102
    The purpose of the present study is to survey the applications of futurology in public policy. To this aim, a descriptive-analytical method was used to explore the necessity of futurology as an interdisciplinary realm of study in political science, the applications of futurology in public policy as well as the differences between these two categories, the implementation methods of future studies in society, and their key objectives. The results showed that in general, futurology and policy are in line with each other but they have basic differences in their premises. In other words, if in public policy and planning we take futurology into account, much better efficient results will be achieved in the country because future studies and policy follow common objectives in their heart, that is to say, building a better future. If public policy in a country is organized based on the results of futurologists’ research, it will have tremendous contribution to the development and performance of the organizations within society. Future research in political studies is the outcome of fundamental values. It means that futurology should originate from basic norms. Although these norms involve people’s beliefs and ideas, they need to turn into a form of general and prevailing law in order to be considered fundamental values.
    Keywords: Futurology, Public Policy, Foresight
  • Hosein Massoudipour, Hosein Karimi Fard *, Bahram Yousefi, Fereidun Akbarzadeh Pages 103-122
    The purpose of the present study is to explore the geopolitics of Iran’s energy resources and foreign policy in 1370s. The method of study is descriptive analysis and the results showed that the relationship between oil and foreign policy is one of the main subjects in international policy and regional security in the Middle East and that historically the price of oil has always been effective on the political structure of the countries with oil reserves. In the 1370s, in order to implement the economic development plans, there was a need for attracting foreign resources and capitals through the backup of international economic institutions. In that period of time, Iran’s regional and international policy changed. Hāshimī Rafsanjānī had 2 fundamental objectives; first, to restore Iran’s economic structure, and second, to improve Iran’s relationship with international institutions. This issue paved the ground for a change in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: Geopolitics, energy, Foreign policy, Iran, Energy Policy Making
  • Hossein Tafazoli *, Reza Mohammadain, Seyed Ismail Hosseini Goli Pages 123-140
    MahmūdAhmadī Nizhād is the head of the 9th and 10th government in the Islamic Republic of Iran who launched his work with an approach to revive the principles and ideals of the Islamic Revolution. The purpose of the present study is to represent a distinct analysis of the concept of political development in the discourse of MahmūdAhmadī Nizhād that in contrast with the western conception of political development, is accompanied with some requirements such as establishing Islamic civilization by the Islamic Republic Government and improving Islamic culture and civilization in the international level. Using descriptive analysis, this study deals with the main research question that: what does the concept of political development mean in in the priciplist idea of MahmūdAhmadī Nizhād? This research delves deep into the principlist discourse of the parties and democratic organizations as well as the role of people in achieving the goals of the revolution and then represents a new interpretation of the concept of political development. This interpretation recognizes the establishment of Islamic civilization and justice by the Islamic Republic of Iran throughout the world as the center of this concept in the intellectual discourse of MahmūdAhmadī Nizhād.
    Keywords: MahmūdAhmadī Nizhād, political development, Principalist Idealist, Global Arrogance (U.S.A), Islamic civilization, Bahār Government, Principlism (Fundamentalism)