فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال هفدهم شماره 49 (صیف 2021)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال هفدهم شماره 49 (صیف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رجاء ابوعلی*، إحیاء کماسی صفحات 177-200
    یستطیع النظام اللغوی من خلال الآلیات التی یمتلکها ان یحدث تحولا فکریا فی ثقافه ورویه اصحاب اللغه وقد یوثر احیانا فی تاسیس ثقافات وحضارات. مدرسه بون الدلالیه جعلت فکرتها الاساسیه للبحث عن هذه القضیه واعتمدت علی مبادی فکریه ومناهج لمعالجه النظام اللغوی. القرآن کنظام لغوی وبکل عناصره اللغویه یفتقر إلی دراسه التحول الفکری او الثقافی الذی ینبثق من المبانی المستعمله فیه ویوثر علی الذهن القومی او الجمعی. نظرا لاهمیه مساله کیفیه تکون الفکر والثقافه فی النظام اللغوی للقرآن حاولنا معالجه المبانی الدلالیه المتشکله لکلمه العقل. کما تطرق هذا المقال إلی کیفیه توظیف نظریه مدرسه بون الدلالیه معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. من اهم النتایج التی توصلنا إلیها هی: ان تماسک العقل بالعلم والإدراک فی المبانی والاسالیب اللغویه والعلاقه الوثیقه بینه وبینهما ادت إلی التحول الفکری وهو الانتقال من العقل المنفعل إلی العقل الفعال وانتقال مفهوم العلم من البنیه السطحیه إلی البنیه العمیقه وانتقال مفهوم الإدراک من الامر الظاهری والمادی إلی الامر الانتزاعی والمعنوی. الجدیر بالذکر إن اللغه القرآنیه بتواجد المصطلحات المحدده الخاصه بالعملیه العقلیه فیه والرویه القرآنیه إلی العقل بالمفاهیم الاخلاقیه والدینیه بدات تمهد الطریق للتحول الفکری عند الإنسان العربی فی بدایه ظهور الإسلام وسببت تشکل مجتمع بالتفکر المنطقی او بالتفکر العلمی الدقیق.
    کلیدواژگان: الفکر، الثقافه، مدرسه بون، القرآن
  • حسین الیاسی مفرد*، عاطی عبیات صفحات 201-224
    یعد "معد الجبوری" من الشعراء البارزین علی خریطه الشعر العربی المعاصر، ویتسم شعره بالرویه الانتقادیه إلی الواقع المعیش ، ولا نتجاوز الصواب إن قلنا هو من ابرز الذین اثروا المکتبه الشعریه العربیه بقصاید ثوریه تکشف عن الوعی الشعری الشدید والحس الرهیف وبلاغه الرویه وانتمایه الشدید إلی الواقع. ینصب الاهتمام هنا علی دراسه قصیده "البیرق" لمعد الجبوری وقد اعتمد البحث فی دراسه هذه القصیده علی البنیویه الاسلوبیه ،وقد احتوت هذه الدراسه علی محورین؛ المحور الاول یرتبط بدراسه النص ومحاوله شرحه وتجلیه معانیه ، إضافه الی الدلالات الفکریه والدلالیه والادبیه. اماالمحور الثانی ،فهو دراسه للانساق الشکلیه للقصیده . وتشیر النتایج إلی ان قصیده "البیرق" تنبض بالحیاه والحرکه وتجسد تشبث الشاعر بالحیاه وارتیادها ورفض الموت والاستسلام ویعبر ایضا عن موقف  الشاعر الرافض للحضور الاجنبی فی ارض الرافدین ،وتتضمن ایضا رفض الشاعر للموقف المتخاذل للدول العربیه فی قضیه فلسطین والعراق .والقصیده فی طرحها لهذه المعانی تتوکا علی لغه الرمز ناهیک عما تتمتع به القصیده من الکنایه والاستعاره والانماط المختلفه من صور الانزیاح والخروج عن المالوف .کما استخدم الشاعر السخریه اللاذعه بحق الحکام العرب الذین یتواطاون مع الاعداء ،واستخدم الالفاظ الفخمه الرصینه التی تتلاءم والسیاق من جهه ،ونفسیه شاعر یتوق للحیاه ویرفض الموت من جهه اخری. هذا وقد جاءت الانساق اللفظیه وفق المعانی التی یحاول الشاعر بثها فی نفسیه المتلقی او ترتبط بالمعنی وتتلاءم معه ولم یکن توظیفها علی اساس الصدفه والإعتباطیه، بل تتلایم والفضاء الشعری.
    کلیدواژگان: الشعر العراقی المعاصر، معد الجبوری، قصیده البیرق، الاسلوبیه
  • خداداد بحری*، صادق البوغبیش صفحات 225-246
    لموضوع الصورولوجیا ودراسه الآخر اهمیه بارزه فی الکتابات الفکریه، والنقدیه، وفی شتی العلوم الإنسانیه، باعتبار ان معرفه الانا لا تاتی إلا من خلال الآخر. لا شک مساله الآخر البعثی من اهم القضایا التی تناولتها الروایه العربیه منذ حرب الخلیج الفارسی حتی غزو امریکا للعراق عام 2003م. الروایات التی عالجت قضایا مرتبطه بالبعث، حاولت ان تبین صوره الآخر البعثی العراقی ومعاملته مع الشعب العراقی ومحاولته لإخضاع الشعب تحت مسمیات القومیه وبإقامه مراسیم متنوعه تختص بالحزب والسلطه. من خلال نصوص هذه الروایات تجلت للمتلقی همجیه البعث وما عانته الانا العراقیه وباقی الانوات ،منها الإیرانیه والکویتیه، والکوردیه، والمسیحیه، والصابیه، والشیعیه، من قهر وقمع واضطهاد ،کما اظهرت بشاعه الآخر البعثی، وقتله، وذبحه، وتهدیده، وإعداماته للمتلقی. سنان انطون روایی عراقی کشف عن الآخر البعثی فی نصوصه بکثافه، وحاول ان یبین للمتلقی الصوره الحقیقیه لاعضاء حزب البعث وتفکراتهم. روایه "إعجام" هی الروایه التی رکز الروایی علی الآخر البعثی والافعال البشعه التی قام بها لمحاوله إخضاع طالب جامعی مسیحی للإعتراف المزیف.  لقد درس هذا البحث صوره الآخر البعثی عن طریق استقراء روایه "إعجام" معتمدا علی مبادی الصورولوجیا ووفق المنهج التوصیفی- التحلیلی، وتوکد النتایج ان الآخر البعثی هو صاحب التهدید، والحروب، والقمع، والإعدامات، وقد کان الحزب یسعی ان ینشر سیطرته علی نطاق اوسع من خلال السلطه علی العوایل وإخضاع الاطفال لتدابیر الحزب.
    کلیدواژگان: الصورولوجیا، الآخر البعثی، سنان انطون، روایه إعجام
  • محسن حیدری بنی، سردار اصلانی*، حسین پیرنجم اادین صفحات 247-271

    لقد افاد بدر شاکر السیاب فی إنشاد قصیدته "المومس العمیاء" من التقنیات الجدیده ووظف الاساطیر والرموز المختلفه لبیان مصایب الشعب الاجتماعیه خاصه النساء. یری هذا البحث ان السیاب  استسقی بعض العناصر الادبیه من  قصاید "شیلی "لإثراء هذه القصیده، لاسیما المسرحیه الشعریه "فاوست"  للشاعر الالمانی الشهیر"جوته"والتی قام بصیاغتها "شیلی" مرهاخری, مع إحالتها إلی اللغه الشعریه الإنجلیزیه وإعمال تعدیلات فی اصلها الالمانی وقصیده اخری "حول میدوزا للیوناردوداوینتشی". ما جعلنا ان نصل الی قناعه  فحواها ان السیاب استلهم قصیدتین من شیلی،ولم یکتف فی رسم صوره الاسطوره الرییسیه (میدوزا)  فی بنیه قصیدته "المومس العمیاء" ، بالمسرحیه الشعریه "فاوست", بل استوحی من القصاید الاخری لشیلی. إن اهمیه هذا البحث ترجع فی البدایه إلی اهمیه الدراسات المقارنه والعنایه بالوعی القومی, وتحدید مسافاتنا عن الموروث, من جهه اخری, العثور علی المصادرالشعریه فی دیوان السیاب, یساعد المتلقی فی ردم الهوه بین الدوال ومدلولاتها. تهدف هذه الدراسه إلی التعرف علی المظاهر الادبیه المستخدمه فی قصیده "المومس العمیاء" التی استلهمها شاعرنا من قصاید شیلی, ثم شرعنا بمعالجه البحث بالتمحیص والتحلیل فی التطورات والتغییرات التی اوجدها السیاب علی هذه المظاهر من اصلها الإنجلیزی حتی ورودها فی قصایده. إن هذه الدراسه مبنیه علی الاصول المصرحه فی المنهج الفرنسی للدراسات المقارنه. ومن هذا المنطلق  قمنا بوصف, وتحلیل, ومقارنه المضامین, والتصاویر, والرموزالاسطوریه, والدینیه الموجوده فی قصیده "المومس العمیاء". فاستنتجنا ان السیاب وإن کان قد اتخذ المظاهر الادبیه المختلفه من قصاید شیلی, لکنه قد خلق قصیده جدیده متلایمه مع بییته ومتناسبه مع المشاکل القایمه آنذاک فی بلده, العراق.

    کلیدواژگان: السیاب، المومس العمیاء، شیلی، جوته
  • زینب دریانورد، علی خضری* صفحات 273-292

    یقصد باللقطه وانواعها هی کیفیه وقوف الکامیرا فی الاماکن التی یظهر التصویر السینمایی فی الفیلم من شخص ما او الاشیاء المطلوب الترکیز علیها. امتازت الصوره الشعریه بالکثیر من التطورات والتغیرات فی العهود الاخیره، ومن ابرز المجالات التی تاثرت بها الصوره الشعریه هی السینما وبالاخص الإفاده من تقنیه اللقطه وانواعها التی یوظفها الشاعر المعاصر فی الصوره الفنیه الشعریه. ومن هذا المنطلق نری الشاعر "علی کنعان" قد برع فی توظیف اللقطه السینماییه التی تجلت فی اشعاره وخاصه دیوانه "غیوم الخشخاش" إذ قام الشاعر بإثرایه عن طریق اللقطات السینماییه. تستعرض هذه الدراسه عبر المنهج الوصفی -التحلیلی، انواع اللقطات السینماییه فی دیوان "غیوم الخشخاش" الذی جاء فیه الشاعر بالرویه السینماییه. ومن اهم المحاور التی یدور هذا البحث حولها هی: اللقطه الموضوعیه واللقطه الصوتیه ولقطه نادیر ولقطه ماکرو او اللقطه التفصیلیه. و اهم ما توصل إلیه هذاالبحث هو الکشف عن مدی إفاده الشاعر من اللقطه السینماییه فی دیوانه "غیوم الخشخاش" الذی ادی إلی تجسید الاشیاء بصوره شفافه ،کما حاول الشاعر استثمار اللغه السینماییه فی بنیه نصه الشعری لیظهر لنا من خلالها لقطات شعریه تتجسد فی مخیله المتلقی.

    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، الرویه الشعریه، السینما، اللقطه السینمائیه، علی کنعان، دیوان غیوم الخشخاش
  • عزت ملاابراهیمی*، بایزید تاند صفحات 293-320
    تعد الإعلامیه" احد معاییر النصیه التی تسعی لإیجاد قواعد واسس لإنتاج النص وتلقیه، حیث توکد علی ما یتصف به النص من الکفاءه والإقناع، وتبحث فی قصد الکاتب وقبول المتلقی فی النصوص، ومدی توقعه لعناصرها، حیث تحدد ما فی النص من الغرابه والجده والتنوع. تاتی هذه الدراسه لتبرز ما فی سورتی "البلد "و"الشمس" من معیار الإعلامیه مستکشفه ادوات رفع الإعلامیه فیهما. دراستنا هذه تهدف الی تطبیق المناهج الإعلامیه علی السورتین المذکورتین آنفا، وقد اعتمدنا فی هذا الیحث المنهج الوصفی- التحلیلی. المحور الرییسی الذی یتمحورحوله هذا المقال، هو الکشف عن ابرز المظاهر الإعلامیه التی تتجلی فی الاصوات والالفاظ إمتدادا إلی التراکیب التی تشمل انواعا من الإنزیاحات والمفارقات فی ضوء لسانیات النص ،وعلی اثر هذا البحث ستنکشف ابرز القیم الإیحاییه والدلالیه للمدلولات من الکلمات والجمل، مع ما تثیره من تاثیر فی المتلقین (الانبیاء، والناس، والمومنین، والکافرین) وتکسبه من جمال وروعه وما فیها من بلاغه فایقه، من ثم تحدد الإعلامیه مقدار ما یستوعب النص من عناصرالجده والغرابه وعدم التوقع.
    کلیدواژگان: معاییر النصیه، الإعلامیه، القرآن الکریم، سوره البلد وسوره الشمس
|
  • Raja Abuali *, Ehya Komasi Pages 177-200
    The linguistic system stimulates the intellectual and cultural transformation of those who speak and sometimes affects the establishment of cultures and civilizations. Bon Semantic School based its researches on this issue and relied on intellectual principles and approaches to address the linguistic system. The Qur’an as a linguistic system with all its linguistic elements lacks the study of the intellectual or cultural transformation that from which national or collective mind. Given the importance of the issue of how thought and culture are formed in the linguistic system of the Qur’an, we have addressed the semantic structures forming the word al aqle. Depending on the descriptive-analytical approach, and according to the statistical methodology, this research examined the employment of Bon Semantic School theory. Among the most important results that we have reached are that the coherence of the “al aqle” with “al elme” in the linguistic methods led to the intellectual transformation which is the transition from the passive Thought to the active Thought.
    Keywords: Intellectual, Cultural, Bon’s semantic, Quran
  • Hossein Elyasi Mofrad *, Ati Abiat Pages 201-224
    Stylistic method is one of the most critical modern approaches to the study of texts, especially poetic texts and it has received a lot of attention form researchers because of its significant contribution to the understanding of the text after exceeding the apparent dimension of the text and delve into the meanings and semantics that emerge from verbal forms and semantic units.Maad Al-Jubouri is a prominent poet on the map of contemporary Arabic poetry and his poetry is characterized by a critical vision of the reality of life.It is only right to say that it is one of the most prominents who influenced the Arabic poetic library with revolutionary poems that reveal the great poetic awareness, the sensation, the eloquence of vision and the strong affiliation to reality.The focus here is on the study of al-Buraq's poem al-Jubouri and the research in the study of the lightning poem is based on the methodology and is carried out in two axes:the first axis is related to the study of the text and the attempt to explain the text and the manifestation of meanings and semantics in the intellectual, semantic and literary levels and the second axis is a study of the formal forms of the poem.The results indicate that Al-Barq's poem is alive, moving and embodies the poet's adherence to life and refusal of death and surrender.It also expresses the rejectionist attitude of the poet towards the foreign presence in Mesopotamia; also includes the poet's rejection of the Arab countries' unstable position considering Palestine and Iraq.And the poem in its introduction of these meanings lean on the language of the symbol symbols not to mention the enjoyment of the poem of metaphor and the various types of images of displacement and out of the ordinary, and used the poet satiric stinging of the Arab rulers who collude with enemies.On the other hand, came verbal forms according to the meanings that the poet tries to broadcast in the psyche of the recipient and to let them comprehend the atmosphere of the poem which is not created by chance.
    Keywords: Contemporary Iraqi Poetry, Maad Al-Jubouri, Barq Poem, Stylistic
  • Khodadad Bahri *, Sadek Alboghbeish Pages 225-246
    The subject of the Other and its image in the works and writings of the human sciences are of great importance, for it is by the self-knowledge that we can understand the Other.There is no doubt that the ba'athist Other is one of the most important issues addressed by the Arabic novel since the Persian Gulf War until the US-Iraq War. The novels which expressed issues related to the Ba'athist regime, sought to portray another Ba'athist image and how the ba'athist Other dealt with the Iraqi people in order to yoke them under various ethnocentric slogans and rituals. Iranians, Kuwaitis and Kurds suffered alike from this prejudice, repression, and war. Iraqi novelist Sinan Antoon is trying to show the reader the true face of the Ba'athist regime through his novels. The leading character is a young student named "Euphrates" who is harmed by the Ba'athist regime's misbehavior and is forced to make a false confession. This research has studied the novel "Ajam" using imagology and descriptive-analytical method. The results show the ba'athist Other, using threats, repression and execution, has tried to spread his dominance in Iraq and other areas, and is the main owner of the war in the region, and even further, it has tortured and forced children to confess by putting their families under pressure in order to achieve his sinister goals.
    Keywords: Illustration, another Ba'athist, Sinan Antoon, novel I’jaam
  • Mohsen Heydaribeni, Sardar Aslani *, Hossein Pirnajmuddin Pages 247-271

    Badr Shakir Al-Sayyab displays new techniques in “The Blind Prostitute,” a poem which incorporates different myths and symbols for illustrating a people's suffering, especially the doubly-oppressed women.  In this essay we argue that Al-Sayyab derives some literary materials from Shelley’s poetry, especially his translation into poetical English of Goethe’s lyrical play Faust as well as his “On the Medusa of Leonardo Da Vinci.” What substantiates the idea that Al-Sayyab is influenced by these two works by Shelley is his inspiration by Shelley’s poetry and character generally. The significance of this argument comes from a comparative studies’ approach and the importance of national consciousness. Besides, it sets the boundaries of cultural heritage. Moreover, finding the sources of these influences helps the reader to grasp the profound connotations of the words.   The theoretical framework of the essay is comparative studies. Drawing on insights from the French school of comparative studies, we describe and analyze the themes, images, mythological figurations and symbols in “The Blind Prostitute.” We concluded that though Al-Sayyab has used various literary elements from Shelley’s works, he has created a new poem which is pertinent to the environment and the problems existing at the time in Iraq.

    Keywords: Al-Sayyab, The Blind Prostitute, Shelley, Goethe
  • Zainab Daryanavard, Ali Khezri * Pages 273-292

    The shot and its types are intended to mean how the camera stands in the places where cinematography appears in the film, from someone or the things to focus on.The poetic image was characterized by many developments and changes in recent decade and one of the most prominent domains affected by the poetic image is cinema, especially by benefiting the techniques and types of shot that the contemporary poet uses in the poetic artistic image. From this standpoint, we see the poet Ali Kanaan excelled in employing the cinematic snapshot that was reflected in his poems. In particular, his book, "ghoyum alkhashkhash" which the poet enriched from movie clips.  Through this descriptive-analytical approach, this study reviews the types of cinematic footage in the book of “ghoyum alkhashkhash” by Ali Kanaan who came in his poems with cinematic vision. Among the most important axis that this research revolves around are: the substantive snapshot, the audio snapshot, the Nadir snapshot, the macro snapshot, or the detailed snapshot. The most important results of the research show that Ali Kanaan has used all kinds of cinematic scenes in the divan of "Ghayoum Al-Khakhshakh" in a way that it has given special feelings to the poetic image and has led to the clear visualization of images and phenomena. The poet has also tried to use cinematic language in her poetic structure and to reveal the poetic scenes that are embodied in the mind of the audience.

    Keywords: Contemporary Arabic Poetry, poetic vision, Cinema, Cinematic shot, Ali Kanaan, book ghoyum alkhashkhash
  • Ezzat Molla Ebrahimi *, Bayzid Tand Pages 293-320
    This paper studies the concept of informativity which concerns the measures in which a text is expected or unexpected, know or unknown for the receivers. This study tries to reveal the role of informativity standards in the Surah Balad and the Surah Ash-Shams. In addition to exploring the means in which the informativity level is raising, our study aims to apply the informativity curricula to the mentioned Surahs, and leans on the descriptive-analytical approach. The main focus of this article is on revealing the most prominent informativity manifestations which are reflected in voices and words, alongside with the structures, including the types of shifts and paradoxes in light of the linguistics of the text. In conclusion, this research will reveal the most important suggestive and semantic values of the meaning of words and sentences, with the effects of the recipients (the prophets, the people, the believers and non-believers) , in which the informativity will be determined from the beauty, the splendor and its superior rhetoric, moreover the novelty, the strangeness, and the unpredictability that finally leads to a better comprehension of the text.
    Keywords: textual standards, informativity, Holy Quran, Surah balad, Ash-shams