فهرست مطالب

نشریه مطالعات رسانه های نوین
سال ششم شماره 22 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/19
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمد محسن*، حوراء حومانی صفحات 1-35

    از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه بعد از فروپاشی اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران به دشمن اصلی ایالات متحده در منطقه ی خاورمیانه تبدیل شد. از آنجا که سکانداران کاخ سفید به این باور رسیده اند که دوره ی تاثیر گذاری و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق إعمال پارامترهای سخت اقتصادی یا نظامی سنتی به سر آمده است، از همین رو به بهره گیری از آنچه جوزف نای آن را "قدرت نرم" نامید و در دو دهه ی گذشته به گفتمانی اساسی در محافل فکری تبدیل شده است روی آوردند. در واقع ایالات متحده ی آمریکا ستون فقرات جنگ نرم خود را بر محور تخریب چهره ی ایران در نزد افکار عمومی جهانی متمرکز ساخته است و در این میان فیلم های آمریکایی به سان اسب معروف تروا، به بازیگری کلیدی برای تحقق این هدف و تاثیر گذاری بر اندیشه و تفکر کشورها و ملل مختلف تبدیل شده است. پژوهش پیش رو از سویی به ریشه های نزاع ایران و آمریکا می پردازد و از سوی دیگر با تمرکز بر کارکرد سینما و هالیوود که به سان دو بال هسته ای جنگ نرم آمریکا، تاثیرات بی سابقه و مخربی بر کشورها و ملل مختلف از خود بر جای می گذارد ابزارهای مورد استفاده در این جنگ را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا نویسندگان مقاله  25 فیلم درام آمریکایی را که در فاصله ی سال های 1979 تا 2016 با موضوع تاریخ معاصر ایران و تاریخ قدیم امپراطوری آن بر روی پرده رفته اند را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده اند. این پژوهش همچنین ارتباط میان هالیوود و هیمنه ی (هژمونی) فرهنگی و سیاسی موجود در تولیدات ایدیولوژیزه شده، و نیز ارتباط میان آن و بازارهای مالی در زمینه ی تجارت و رفاه طلبی ایدیولوژیزه شده را از نظر دور نداشته است و آمار و ارقام جامعی از میزان فروش و سود این فیلم ها در گیشه ی سینماهای جهان و خاورمیانه ارایه می نماید. از دیگر سو نگارندگان، به نوع جهت گیری این فیلم ها در انتخاب موضوعات و مضامین فرهنگی و سیاسی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران مانند: حمایت از تروریسم، نقض دمکراسی، و نقض حقوق بشر نیز توجه داشته اند. این پژوهش در پایان چشم انداز جامعی از جنگ نرم کنونی ضد ایران، ارایه و راهکارهای عمل گرایانه برای مواجهه با آن پیشنهاد می دهد.

    کلیدواژگان: سیاست، هالیوود، جنگ نرم، ایدئولوژی
  • سید ضیاء هاشمی، محمد رهبری* صفحات 41-67

    توسعه شبکه های اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکه ها از طریق موبایل های هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکه ها استفاده می کنند تاثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکه ها، توییتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را فراهم می کند تا افراد در آن آزادانه تر سخن بگویند یا آن گونه که هیرشی می گوید، کنترل اجتماعی بر آن ها کمتر می شود. پایین تر بودن کنترل اجتماعی می تواند منجر به افزایش تولید محتوای مبتذل در توییتر گردد. بنابراین فهم نقش توییتر در بکارگیری محتوای مبتذل به عنوان امری ناهنجار و قبیح ضرورت دارد تا تاثیرات هنجاری استفاده آن بر کاربرانش سنجیده شود. در این پژوهش محتوای توییتر، با استفاده از داده کاوی بر اساس کلیدواژه ها و با روش توصیفی- آماری از سال 88 تا 96 مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل از داده کاوی بر روی 82 میلیون توییت، نشان می دهد که اگرچه توییت هایی با مضامین مبتذل در سال های اولیه استفاده از توییتر، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفته است، اما پس از سال 92 میزان استفاده از این مضامین به نرخ نسبتا ثابتی رسیده و در مجموع نیز تنها حدود 3 تا 4درصد از کل توییت ها را شامل شده است. در نتیجه برخلاف فرضیه اولیه، توییتر باعث قبح زدایی از این نوع مضامین نشده است که علت این امر می تواند شکل گیری یک هنجار جدید در این اجتماع مجازی و افزایش کنترل اجتماعی غیر رسمی به دنبال حضور کاربران با نام و نشان خودشان می باشد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، توئیتر، کنترل اجتماعی، داده کاوی، محتوای مبتذل
  • مریم مقیمی، هادی خانیکی*، سید علی اصغر سلطانی صفحات 69-109

    مقاله پیش رو با هدف تحلیل گفتمان انتقادی نفرت پراکنی زنان علیه زنان در صفحات کاربران زن در شبکه اینستاگرام به نگارش درآمده است. بر این اساس با رجوع به آراء گلیردونه در زمینه مقابله با نفرت پراکنی اینترنتی، به تحلیل گفتمان انتقادی صفحات چهار کاربر زن فعال در حوزه زنان پرداخته شد. به این منظور با توجه به رهیافت تحلیل گفتمانی تیون ای. ون دایک، فرم کار ویژه ای برای ثبت و استخراج اطلاعات از متن خبرهای انتخاب شده در نظر گرفته شد. نتایج نشان می دهد که تحلیل و بررسی پست های بررسی شده حاکی از سه نوع خشونت است: علیه تبعیض و نظام مردسالاری، علیه نهاد خانواده و نقش سنتی زنان و در نهایت رستگاری به سمت ارزش های فمنیستی و مدرن از دریچه تخریب و علیه ارزش های سنتی و تلاش برای شکستن قفس سنت ها. در برآیند کلی مطالعه گفتمانی صفحات مورد بررسی، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع پست های مطالعه شده در نظم گفتمانی هویت زنانه «اجتماعی بودن» است. زن باید در جامعه حضور داشته باشد. حضور زن در جامعه منتج به آگاهی زنانه شده، برابری جنسیتی رخ خواهد داد. دال های پیرامونی دیگری نیز چون «نفی جمع گرایی»، «روابط جنسی» و «برابری جنسیتی» منظومه گفتمانی کاربران زن را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل می دهند. این گفتمان، دیگری هایی را نیز برای خود متصور است که اغلب در قالب هویت هایی تحجر و نگاه مردسالارنه، ضدانسانیت، اختلالات جنسی، چندهمسری، تبعیض تاریخی و... نمایان می شوند.

    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، مردسالاری، زنان، اینستاگرام، نفرت پراکنی
  • حمید عبداللهیان*، حسین کرمانی صفحات 111-151

    این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگان های شبکه ای در توییتر در ایران می پردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پر رنگی یافته در حالیکه مطالعه منظم در این باره به اندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. از این جهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگان های شبکه ای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش توییتر در حوزه سیاست در ایران، شناخت و تحلیل ویژگی ها و ساختار این همگان های شبکه ای است. بنابراین، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ساختار همگان های شبکه ای در توییتر فارسی است. گردآوری داده ها برای تحقیق در بازه زمانی 25 روزه انتخابات ریاست جمهوری 1396 انجام شد. برای اجرای تحقیق، علاوه بر استفاده از مفهوم نظری همگان شبکه ای، روش های تحلیل شبکه اجتماعی و تحلیل محتوای مردمنگارانه را ترکیب کرده ایم. با استفاده از شاخص ماژولاریتی (خوشه خوشه شدگی)، سه خوشه اصلی در شبکه ریتوییت شناسایی شد: 1- خوشه اصلاح طلبان، 2- خوشه اصولگرایان و 3- خوشه مهاجران. برای توصیف ویژگی های این سه همگان، کاربران موثر هر یک را بر اساس شاخص رتبه صفحه (PageRank) شناسایی کردیم. یافته ها نشان می دهد که کاربران موثر اغلب از روزنامه نگاران، رسانه ها و شهروندان عادی تشکیل می شوند. همچنین شکاف جنسیتی معناداری در همگان های شبکه ای وجود دارد. حساب کاربری اغلب اعضای این همگان ها بعد از انتخابات فعال مانده، اما اعضای این سه همگان از نظر داشتن هویت واقعی با یکدیگر تفاوت دارند.

    کلیدواژگان: توئیتر، همگان شبکه ای، ایران، رسانه های اجتماعی
  • علیرضا عبداللهی نژاد*، احمد امید صفحات 153-184

    این مقاله به مطالعه ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط به روابط و مناسبات ایران و آمریکا در رسانه های بین المللی انگلیسی زبان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و پس از خروج وی از برجام، از طریق بررسی مطالب خبری مرتبط در وب‎سایت‎های «سی‎ان ان»، «فاکس نیوز»، «الجزیره» و «پرس تی وی» می پردازد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده و جامعه آماری آن شامل 465 مطلب خبری در بازه زمانی شش ماهه اول سال 2019 است. در این تحقیق از روش نمونه‎گیری تصادفی نظام مند به صورت هفته ای متناوب استفاده شده است. یافته‎های تحقیق در دو سطح توصیفی و تبیینی نشان داد که بیشتر مطالب منتشر شده در این وب سایت ها دارای جهت گیری منفی نسبت به مناسبات ایران و آمریکا (64.5 درصد) بوده اند. در این میان، سی ان ان، بیشترین حجم از خبرهای منفی از روابط این دو کشور را بازتاب داده است. کمترین جهت گیری منفی نیز به الجزیره تعلق داشت. همچنین این تحقیق نشان داد که هر چهار وب سایت، ارزش خبری برخورد و درگیری را با برجستگی خاصی (75.3 درصد) مورد تاکید قرار داده اند؛ که این نشان دهنده حجم تنش در روابط این دو کشور است. از یک منظر کلی، نتایج پژوهش نشان می دهد که نوع پوشش رسانه ای و بازنمایی شبکه های تلویزیونی مورد بررسی از رویدادهای معطوف به روابط و مناسبات تهران و واشنگتن از سیاست های اصلی و کلان خود در این رابطه پیروی می کنند. این نوع همراستایی و همگرایی با سیاستمداران و تصمیم سازان سیاسی، به طور خاص، در وب سایت های «سی‎ان ان» و «فاکس نیوز» از یک سو و «پرس تی وی» از سوی دیگر قابل مشاهده است.

    کلیدواژگان: روابط ایران و آمریکا، سی‎ان ان، فاکس نیوز، الجزیره، پرس تی وی
  • غلامرضا تاج بخش*، محمد دانشفر صفحات 185-217

    پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر تماشای شبکه های ماهواره ای بر مدیریت بدن زنان و دختران شهر شیراز انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان و دختران 18 تا 45 ساله شهر شیراز می باشد. حجم نمونه برآمده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، برابر با 400 نفر و شیوه نمونه گیری، خوشه-ای چند مرحله ای تصادفی است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگرساخته می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافته ها نشان داد که میانگین سنی پاسخ دهندگان 3/29 سال می باشد. 52درصد از پاسخ دهندگان، مجرد و 48درصد متاهل اند، 75درصد، بومی و 25درصد غیربومی اند، بین مدت زمان تماشای برنامه های ماهواره ای و رضایت از بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. بین مدت زمان تماشای برنامه های ماهواره ای و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. رضایت از بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامه های ماهواره ای مورد مشاهده، متفاوت است. مدیریت بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامه های ماهواره ای مورد مشاهده، متفاوت است. بین رضایت از بدن و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد.

    کلیدواژگان: زنان، شبکه های ماهواره، مدیریت بدن
  • زهرا اردکانی فرد*، ندا رضوی زاده صفحات 219-263

    با ظهور شبکه های اجتماعی آنلاین در سال های اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتی ها در این شبکه ها مواجه هستیم. بر اساس نظریه گافمن سلبریتی ها از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار جلوی صحنه استفاده می کنند تا خود مطلوب و موردنظرشان را به مخاطبان شبکه های اجتماعی عرضه کنند. از آنجا که این اشخاص مورد اقبال و توجه افراد زیادی در جامعه هستند، این تحقیق نحوه خودبازنمایی های آنها را در شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان افراد مورد رجوع و پربیننده مورد مطالعه قرار داده است. برای این منظور از طریق استخراج الگوهای خودبازنمایی و تکنیک ها و استراتژی های آن به ارایه مدلی جامع از نحوه خودبازنمایی سلبریتی ها در این شبکه پرداخته است. 391 پست اینستاگرامی از صفحات 5 نفر از سلبریتی های ایرانی که بیشترین تعداد دنبال کننده را دارند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی روی نمونه ها که شامل مهناز افشار، رامبدجوان، بهنوش بختیاری، ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار می باشد، پنج الگوی خودبازنمایی را در صفحات آنها بدست داد. این پنج الگو شامل الگوی بازنمایی هویت حرفه ای، الگوی بازنمایی کنشگری اجتماعی، الگوهای تعامل گرایانه با مخاطبان، الگوی بازنمایی کنشگری سیاسی و الگوی بازنمایی زندگی شخصی روزمره می باشد. با استفاده از تفسیرهای نشانه شناختی و استخراج دلالت های ضمنی این الگوها، مولفه های پنجگانه محبوب بودگی، عادی بودگی، مسئولیت پذیر بودگی، خیرخواه بودگی و مردمی بودگی بدست آمد که در کلیت سلبریتی ها را به مثابه گروه مرجع بازنمایی می کند.

    کلیدواژگان: شبکه اجتماعی، اینستاگرام، بازنمایی، خودبازنمایی، سلبریتی
  • بتول گرگین*، احمد باقری صفحات 241-261
    تحقیق حاضر به بررسی جرایم علیه حقوق خانواده در رسانه نوین فضای مجازی پرداخته است. جرایم علیه حقوق خانواده در فضای رسانه ای سایبری از مباحث مهم و مبتلابه در جامعه امروز است که کمتر بدان توجه شده است. سه رویکرد "سلبی"، "ایجابی" و " وجود فرآیند پیچیده تاثیر و تاثر فضای مجازی و خانواده" از منظر اجتماعی نسبت به رسانه فضای مجازی درون و بیرون نهاد خانواده وجود دارد. در هر سه رویکرد نقطه نظراتی وجود دارد که دال بر اهمیت تاثیر رسانه حاصل از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر خانواده و ارتباطات درونی و بیرونی آن می باشد. در منظر حاکمیتی و مدیریت این رسانه نگاه و رویکرد سوم یعنی نه سلبی و نه ایجابی صرف بلکه واقع بینانه ملاک قرار گرفته است و سه راهکار"اصلاح قوانین موجود جرایم رایانه ای"، "تطبیق قوانین فضای حقیقی تدوین شده بر فضای مجازی" و "در آخر خانواده به عنوان خاستگاه مستقل تدوین قوانین پاسداشت خانواده در فضای مجازی" مورد بررسی قرار گرفته اند. در هر سه راهکار وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب از نگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکیست که خانواده در فقه و حقوق ایران شخصیت حقوقی تلقی نشده و جرایم علیه خانواده در فضای مجازی همانند فضای حقیقی به صورت جرایم علیه اعضاء خانواده جرم انگاری شده است.
    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: رسانه فضای مجازی و خانواده، هتک حیثیت، حاکمیت و خانواده، فرصتها و تهدیدات، جرائم رایانه ای، قاعده تسبیب
  • رامین شمسایی نیا، ابوذر خوش بیان* صفحات 287-327

    تغییرات فناورانه عاملی اساسی در حیات رسانه ها و نحوه عملکرد آن ها به شمار می رود. این مسئله که رسانه ها همواره در بستر یک تکنولوژی نوین، ایجاد شده اند انکار ناپذیر است و ظهور رسانه های جدید همیشه بر رسانه های پیشین تاثیرگذار بوده است. در این بین، تاثیر و تعامل میان تلویزیون و رسانه های اجتماعی مبتنی بر بستر اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مسئله ای که می توان آن را ذیل نظریه همگرایی رسانه مطرح دانست. پژوهش حاضر درچارچوب همگرایی تلویزیون و فضای مجازی به دنبال شناخت و طراحی الگوی کارکردهای رسانه های اجتماعی در برنامه سازی تلویزیونی است. این پژوهش به روش ترکیبی نظریه داده بنیاد کلاسیک و مطالعه موردی و بر اساس نمونه گیری هدفمند از میان برنامه های تلویزیونی شاخص صورت پذیرفته است. پژوهشگران پس از کدگذاری و تجزیه و تحلیل یافته ها به احصاء 23 کارکرد پرداختند که در نهایت این کارکردها را ذیل طراحی یک مدل مفهومی ارایه کرده اند. این مدل کارکردهای مذکور را در چهار مرحله برنامه سازی شامل پیش تولید، تولید، پخش و پساپخش تبیین می کند. برنامه سازان تلویزیون می توانند با بهره بردن از یافته های این پژوهش، برنامه سازی خود را ارتقاء داده و از فرآیند همگرایی رسانه ها در تولیدات تلویزیونی خود بهره برند.

    کلیدواژگان: تلویزیون، رسانه های اجتماعی، برنامه سازی تلویزیونی، همگرایی رسانه ای، تهیه کنندگی تلویزیون
  • هما درودی، شادی رضوی سطوتی* صفحات 329-359

    امروزه رسانه های اجتماعی آنلاین بخش جدایی ناپذیرزندگی مدرن مصرف کنندگان می باشند وبه عنوان یک ابزارقدرتمندوپویا،روش های جدیدی برای جذب وهدایت مشتریان به خریدکالاها فراهم کرده اندوهرروز مصرف کنندگان بیشتری ازاینترنت برای کسب اطلاعات مربوط به نیازها وخریدهای خوداستفاده می کنند.باوجوداین که رسانه های اجتماعی موجب افزایش درآمدهای تبلیغاتی واقدام به خرید می باشند اما تحقیقات صورت گرفته درموردآنهاو عوامل موثربراثربخشی تبلیغات درفضای آنلاین محدوداست وکاربران زیادی یک شبکه اجتماعی را به دلیل تبلیغات ترک می کنند.این پژوهش قصددارد به بررسی یکی از عوامل تعدیل کننده بر اثربخشی تبلیغات بامدل ACCA درفضای آنلاین بپردازد. جامعه آماری این پژوهش نامحدود وشامل کاربران 20 تا 50 ساله اینستاگرام دربازه زمانی بهار 1397 می باشد.روش پژوهش پیمایشی وازابزارپرسشنامه استفاده شده است و بااستفاده ازفرمول کوکران 384 پرسشنامه دربین کاربران دردسترس توزیع گردید.داده ها با بهره مندی ازمدل معادلات ساختاری ونرم افزار PLS تحلیل شدند ونتایج نشان دادکه تمایل مشتریان به دریافت پیام تبلیغات بامدل ACCA برآگاهی وادراک ومتقاعدکردن وهدایت آنها به خرید و اثربخشی تبلیغات آنلاین نقش تعدیل کننده دارد.

    کلیدواژگان: تمایل مشتری، تبلیغات، رسانه اجتماعی آنلاین، اثربخشی تبلیغات
  • حامد سیف، زهره سیف*، مهدخت بروجردی صفحات 361-384

    پاندمی ویروس کرونا با کند یا متوقف کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی از سویی، موجد بی ثباتی فزاینده ای شد که نیاز روزافزون به اطلاعات و اخبار را به وجود آورد و از سوی دیگر، با برخط شدن بسیاری از فعالیت ها و مراودات زندگی روزمره، فرصت بی مانندی برای رسانه های اجتماعی و جمعی فراهم کرد. تولید بخش اعظم محتوا در رسانه های اجتماعی از سوی غیرحرفه ای ها، به تولید انبوه اطلاعات جعلی یا شبه علم منجر شده که به آن "اینفودمیک" می گویند. این پژوهش با هدف شناخت نقاط قوت و ضعف رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی در مواجهه با اخبار جعلی در بحران کرونا، با استفاده از سنت تحقیقات کیفی، مصاحبه هایی را با 10 متخصص در حوزه رسانه و بحران انجام داده و راهکارهای مواجهه با آن را بررسی کرده است. یافته ها حاکی از اعتقاد صاحبنظران به تعیین کنندگی اخبار جعلی در شکل دهی به افکارعمومی در بحران اخیر بوده است. از نظر آنها برای مقابله با اینفودمیک، تقویت رسانه های رسمی در برابر رسانه های اجتماعی و جلب مشارکت و همکاری متخصصان حوزه سلامت در تولید محتوای رسانه ای ضروری است. همچنین، این کارشناسان، راهکارهایی را برای مقابله با اخبار جعلی در در چهار حوزه رسانه،دولت،دانشگاه و آموزش و پرورش پیشنهاد کرده اند.

    کلیدواژگان: کرونا، شبکه های اجتماعی، ارتباطات بحران، اینفودمیک، اخبار جعلی، رسانه های رسمی
|
  • Mohammad Mohesn *, Hovra Hoomani Pages 1-35
  • Seyed Zia Hashemi, Mohammad Rahbari * Pages 41-67

    Development of online social networks in recent years and creation of more ease for accessing to these networks via smart phones, has influenced people’s culture especially young people who use these networks daily. Among these networks, Twitter has different role because its access is prohibited in Iran and also many of its users have anonymous activity in it. So it creates an environment that users can talk in it more freely or as Hirschi says, there is less social control on these users. The lower social control in Twitter, may increase the amount of vulgar contents in it. So, understanding the role of Twitter in using vulgar contents as an abnormal behavior, is important for assessing the normative effects of using Twitter on its users. In this study, the content of Tweeter, from 1388 to 1396, is analyzed by using keyword-based data mining and descriptive-statistical method. Findings from data mining on 82 million tweets show that users have increasingly tweeted vulgar contents in early years of using Twitter in Iran. However, since 1392, the rate of using these contents have been relatively constant, and only 3 to 4 percent of all tweets have had vulgar contents. Therefore, in contrary to the first hypothesis, Twitter has not eliminated the obscenity of vulgar content. The reason can be the development of new values in this virtual community and the increase of social control, which is the result of more tweeting with real names and badges.

    Keywords: online social networks, Twitter, Social Control, Data mining, vulgar content
  • Maryam Moghimi, Hadi Khaniki *, Seyyed AliAsghar Soltani Pages 69-109

    The leading article has been written with the aim of analyzing the critical discourse of women's hatred against women on the pages of female users on Instagram. Based on this, referring to Glirdoneh's views in the field of combating internet hatred, the critical discourse of the pages of four female users active in the field of women was analyzed. To this end, according to Theon E.'s discourse analysis approach. Vandik was considered a special work form for recording and extracting information from the text of selected news the results show that the analysis of the examined posts indicates three types of violence: Against discrimination and patriarchy, against the institution of the family and the traditional role of women, and finally redemption towards feminist and modern values through the lens of destruction, and against traditional values and the attempt to break the cage of traditions. In the overall result of the study of the discourse of the studied pages, it was found that the central signifier is the sum of the studied posts. In the discourse order, female identity is "social." Women must be present in society. The presence of women in society leads to female awareness. Gender equality will occur. Other peripheral signs such as "denial of collectivism", "sexual relations" and "gender equality" form the discourse of female users in the discourse of female identity. This discourse also implies others for itself, often in the form of petrified identities. Patriarchy, inhumanity, sexual dysfunction, polygamy, historical discrimination, etc. appear.

    Keywords: discourse analysis, patriarchy, women, Instagram, hate speech
  • Hamid Abdollahyan *, Hossein Kermani Pages 111-151

    This paper examines how the networked publics on Twitter are taking shape in Iran. While Twitter's role in political events has increased, the systematic study on this issue has not grown as expected. Accordingly, considering the importance of Twitter in Iran as well as the role of networking publics in Twitter, the first step in analyzing Twitter's role in politics in Iran is to identify and analyze the characteristics and structure of such network publics. The purpose of this research paper, therefore, is to identify and analyze the structure of networking publics on Persian web site. We collected the necessary data during the 25 days of the presidential election of 2017. To do such research, in addition to using the theoretical concept of the public, we have combined the methods of social network analysis and ethnographic content analysis. The modularity of clusters indicates that there are three main clusters in the retwit network as follows: 1- the reformists' cluster, 2- the fundamentalists' cluster, and 3- Immigrant cluster. To describe the features of these three, we identified active users of each one based on the PageRank index. The findings indicate that active users are often made up of journalists, the media, and ordinary citizens. There is also a significant gender gap in the network of publics. Most of the members' accounts of these publics remained active after the election, but the members of these three network publics are different from each other in terms of their true identity.

    Keywords: Twitter, All Network, Iran, Social Media
  • Alireza Abdolahinejad *, Ahmad Omid Pages 153-184

    This study is intended to discuss the development of Iran and the United States relations in the English-based international media by reading the related news material on CNN, Fox News, Al-Jazeera and Press TV websites. The quantitative content analysis has been used in this study and the statistical population includes 465 news materials during the first six months of 2019. In this study, the systematic random sampling method was used in alternate weeks, which resulted in 27 statistical days. The research findings show that most of the reviewed articles have a negative bias (64.5%). Among the reviewed websites, CNN has the highest negative bias (72.1%) according to the materials belong to Iran-US relations. In the other hand, Al-Jazeera website has the lowest negative bias (53.6%) in this regard. The research also shows that the news value of conflict was the highest among the surveyed websites with 75.3%. In the meantime, the Press TV website was the vanguard with 40.3% of all the published content. Finally, most of the reviewed websites have been focused on the news coverage related to “military, defense, war, missile capabilities and psychological operations” subjects. In this regard, Press TV was the vanguard of this category among other websites. The news about “sanctions and resolutions” was the second most used news item. In this respect, Press TV was also the vanguard.

    Keywords: Iran-US Relations, CNN, Fox News, Al-Jazeera, Press Tv
  • Gholamreza Tajbakhsh *, Mohamad Daneshfar Pages 185-217

    9. The present study was conducted to investigate the effect of watching satellite networks on women's and women's body management in Shiraz. The statistical population of this study is all women and girls 18 to 45 years old in Shiraz. The sample size derived from the Cochran sample size formula is 400, and the sampling method is a multi-stage cluster randomized. The method of research is survey and data gathering tool is a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data, Pearson correlation coefficient and multiple regression were used. The results showed that the average age of respondents was 29.3 years. 52 percent of respondents are single and 48 percent married, 75 percent are native, and 25 percent are non-native, there is a significant relationship between the duration of watching satellite programs and the satisfaction of women and girls. There is a significant relationship between the time of watching satellite programs and the body management of women and girls. The satisfaction of the body of women and girls varies according to the type of satellite observation program. Female and female body management varies according to the type of satellite program being observed. There is a meaningful relationship between body satisfaction and body management in women and girls.

    Keywords: satellite TV, women, body managent
  • Zahra Ardekani Fard *, Neda Razavizadeh Pages 219-263

    With the emerge of online social networks in recent years, the phenomenon of the extensive presence of Based on Gaffman's theory, celebrities use social networks as a front-end tool to offer their desired “self” to their audience. To this end, a comprehensive model of celebrity self-representations in the medium was presented through assessing self-representation patterns, methods and strategies. we selected 391 posts of Instagrams from the pages of the 5 most popular Iranian celebrities by targeted sampling. The results of qualitative content analysis on the samples obtained five self-representation patterns in their pages. These five patterns include the pattern of the representation of professional identity, the model of social activism representation, interacting patterns with the audience, the pattern of political activism and the pattern of representing everyday personal life. Each of the first three patterns contained different strategies for self-representation, which were described as sub-types. Five characters were obtained using semiotic interpretations and evaluating implicit implications of the patterns: being specific and popular; being belonged to ordinary level of society; being active and responsible; being approved and benevolent; and being intimate and popular. The five characters represent the celebrities as a reference group.

    Keywords: Social Network, Instagram, Representation, self-representation, celebrity
  • Batool Gorgin *, Ahmad Bagheri Pages 241-261
    Title: Media of Cyberspace and family privacy from the perspective of law Ahmad Bagheri(Faculty member, University of Tehran) Batool Gorgin(Doctor of Jurisprudence and Law) Abstract: Abstract The present study investigates crimes against family rights in modern cyber media. Crimes against family rights in the cyberspace are one of the most debated issues in today's society. There are three 'negative', 'incorrect', and 'sophisticated processes of influencing and influencing cyberspace and the family' from a social point of view in relation to cyberspace media within and outside the family institution. In all three approaches, there are points of view that indicate the importance of the media's impact on ICTs on the family and its internal and external communications. In terms of the governance and management of this media, the third approach is neither purely positive nor pragmatic, but rather pragmatic; And "Finally, the family is considered as an independent source of formulation of family protection laws in cyberspace." In all three solutions, the current situation and the desired situation are discussed from the perspective of the author. The findings of the study indicate that the family is not considered a legal entity in Iranian jurisprudence and law and that crimes against the family in the cyberspace, like real ones, have been criminalized against family members.
    Keywords: Cyberspace Media, Domestic Violence, Governance, the Family, Opportunities, Threats, Cybercrime, Rule of Prayer
  • Ramin Shamsaeiniya, Abouzar Khoshbayan * Pages 287-327

    Technological changes are a key factor in the life of the media and how they operate. It is an undeniable fact that the media has always been created through the creation of a new technology. And the creation of new media has always had an impact on the past media. Meanwhile, the impact and interaction between TV and social media based on the Internet environment has been very much taken into consideration. Which can be seen as the convergence of the media. The present study in search for understand the role and functions of social media in television productions. This research has been done by classic grounded theory and case studies. And a targeted sampling was used. After analyzing the findings, researchers arrived at the Twenty three functions that ultimately provided them with a conceptual model. This model explains these functions in four phases of production, which includes pre-production, production, broadcast and post-broadcast. Producers of television shows can use their findings to promote their own productions. And use the functions of media convergence in their television productions.

    Keywords: Television, Social Media, television programming, Media Convergence, TV producer
  • Homa Doroudi, Shadi Razavi Satvati * Pages 329-359

     Today, online social media is an integral part of modern consumerism, and as a powerful tool, new ways to attract and empower customers are to buy goods. Every day, more consumers use the Internet to find out their needs and preferences. Even though media Social affairs have led to increased sales revenue, but research has been limited to the factors influencing the effectiveness of online advertising. This research aims to examine one of the moderating factors in the effectiveness of ACCA-enabled ads in the online environment. To pay The statistical population of this study is unlimited and includes 20 to 50 year old users of Instagram during the spring of 1397. Research methodology and questionnaires were used. Using Cochran formula, 384 questionnaires were distributed among available users. The data were analyzed with the use of structural equation and PLS software. The results showed that customers' willingness to receive an advertising message with ACCA model on their knowledge and ability to convince them to buy an online advertising campaign has a moderating role

    Keywords: Customer's desire, advertising, social media online, advertising effectiveness
  • Hamed seyf, Zohreh Seyf *, Mahdokht Borojerdi Pages 361-384

    The coronavirus pandemic, by slowing down or stopping social and economic activities, on the one hand, created increasing instability, which created an increasing need for information and news, and, on the other hand, with many activities and interactions in daily life, an unparalleled opportunity for Provided social and mass media. The production of much of the content on social media by non-professionals has led to the mass production of fake or pseudo-scientific information called "infodemics". The aim of this study was to identify the strengths and weaknesses of official media and social networks in the face of fake news in the Corona crisis, using the tradition of qualitative research, interviewing 10 experts in the field of media and crisis and solutions Has dealt with it. The findings indicate that experts believe that fake news determines the formation of public opinion in the recent crisis. According to them, in order to counter infodemics, it is necessary to strengthen the official media against social media and to attract the participation and cooperation of health professionals in the production of media content. The experts also suggested solutions to counter fake news in four areas: media, government, academia and education.

    Keywords: Corona, Social Media, crisis communication, infodemic, fake news, official media