فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال هفدهم شماره 50 (خریف 2021)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال هفدهم شماره 50 (خریف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید عدنان اشکوری، عبدالله حسینی، جعفر ثعلبی* صفحات 321-339

    الوجودیه محاوله شاقه من اجل ادراک الماهیه فی صمیم الوجود والکشف عن معنی الحیاه عبر المواقف والاحداث، وهی تیار ینادی باهمیه وقیمه الوجود الفرد الإنسانی، ویعلم الإنسان کیف یتخذ القرار ویرتکب الافعال بنفسه. وتتمیز فلسفه سارتر الوجودیه من بینها بالتوسع والانتشار، وربما تکون اکثرها ملایمه لروح عصرنا الحاضر. فرحبت هذه الفلسفه بالروایه والاسلوب الروایی الذی یسمح للراوی ان یقف علی الانبثاق الاصلی للوجود من خلال استخدام تجلیاته علی الشخصیات فی تلک الروایات. وترجع قیمه هذه الفلسفه، إلی تجلیاتها المتعدده من القلق، والمسوولیه، إلی الحریه والاختیار. استطاعت الراویه "امیمه  الخمیس" ان تعکس هذه التجلیات فی روایتها "مسری الغرانیق فی مدن العقیق" علی شخصیه "مزید الحنفی" بطل الروایه فی برهه زمنیه وفی مد ثقافی ودینی متنوع. فحاول مزید الحنفی من خلال تلک التجلیات ان یعطی الفلسفه التی کانت علی الرمق الاخیر ماء الحیاه، قبل ان تندثر من المشهد الثقافی فی تلک الآونه. من خلال منهج سارتر النقدی، استخرجنا التجلیات الوجودیه من شخصیه بطل الذی تمکن عن طریقها ان یصل إلی وجوده وماهیته، واصبح مهتما بالآخر وسعی فی سبیله. فالنتایج تدل علی ان هذه التجلیات الموجوده فی سلوک وافکار البطل نجدها فی الفکر المعتزلی، حیث لا یمکن لنا ان ننکر تاثر الوجودیین بهذا الفکر والاخذ منه. لذا استطاعت الروایه ان تقرب الفلسفه الوجودیه للمجتمع الذی بات یرفض هذه الافکار ویحاربها.

    کلیدواژگان: الوجودیه، القلق، الاختیار، سارتر، الروایه السعودیه، مسری الغرانیق فی مدن العقیق
  • حسین تک تبار فیروزجایی*، عسگر بابازاده اقدم، زینب رحیمی صفحات 341-366

    تعد الاستعاره مفهوما یفتح آفاقا نحو باطن الإنسان والمفاهیم التجریدیه التی تمت بصلات وثیقه إلی البشر. وقد یتم استخدام الاستعارات کی یسهل علی المخاطب استیعاب المفاهیم غیر الملموسه بشکل غیر مباشر. ولذا لا یمکن ان نغفل عن مدی اهمیه الاستعاره وتاثیرها علی الحیاه الفردیه والاجتماعیه لدی البحث عن المنتج الادبی البشری.اما الامثال فعباره عن افکار مستخدمی اللغه وثقافاتهم وعقلیاتهم ومعتقداتهم. کما ان الحیوانات من النماذج الملموسه التی قد اثرت بشکل کبیر علی حیاه البشر. واثرت علی ادبه؛ لان البشر کان ولا یزال یحاکی الطبیعه، ومنها الحیوانات التی الفته او قام بترویضها، او تلک التی لا زالت عصیه علی الترویض.هذا المقال یدرس صور الحیوانات فی الامثال الفلسطینیه مستعینا بعلم الدلاله المعرفی‎‎ ‍ خاصه الاستعاره المفاهیمیه   ‎لیقوم بتحلیل المفاهیم التجریدیه الموجوده فی الامثال العامیه الفلسطینیه بمنهج وصفی تحلیلی. لان اسماء الحیوانات تستخدم علی نطاق واسع فی الامثال الفلسطینیه. وعلی غرار التحلیل والدراسه التی قد اجریت علی کتاب (الجامع فی الامثال العامیه الفلسطینیه ویلیه الکنایات العامیه) تمت دراسه ما یقارب من الفی مثل. وکانت حصیله هذه الدراسه العثور علی 107 صوره فی الامثال التی تم فیها استخدام اسماء الحیوانات. وقد کان الحظ الاوفر للاستعاره المفاهیمیه ل (الانحطاط)، و (التواضع والجحود)، و (الضعف والحقاره والخوف). ولقد تم استخدام اسماء الحیوانات لتبشیر المخاطب تاره، ولإنذاره تاره اخری عبر المفاهیم المذکوره اعلاه.

    کلیدواژگان: اللغویات المعرفیه، الاستعاره المفاهیمیه، اسماء الحیوانات، الامثال الشعبیه الفلسطینیه
  • عبدالرزاق رحمانی*، اسحق رحمانی صفحات 367-389

    تهدف هذه الدراسه إلی الکشف عن دراسه اکتساب مهاره المحادثه من منظور فرضیه "المصفاه الوجدانیه" التی تحتوی علی العوامل الموثره، کالدافع، القلق والثقه بالنفس وتحلل التاثیر من تلک العوامل الموثره لاکتساب محادثه اللغه العربیه لدی طلاب قسم اللغه العربیه بجامعه شیراز والکشف عن العلاقه بین المصفاه الوجدانیه وإنجاز تعلم علی هذه المهاره. اتبعت الدراسه المنهج الوصفی، لانه اکثر تناسبا مع موضوع البحث، وذلک بتطبیقها لاستبیان خاص بظاهره دراسه اکتساب مهاره المحادثه من منظور فرضیه المصفاه الوجدانیه، علی 33 عینه من طلبه قسم اللغه العربیه بجامعه شیراز من خلال الفتره الزمنیه للفصل الاول للموسم الدراسی (1399-1400)، وتم تحلیلها باستخدام برنامج SPSS . واستخدمت الدراسه معامل ارتباط بیرسون Pearson  لمعرفه العلاقه بین المصفاه الوجدانیه وإنجاز تعلم مهاره المحادثه. بناء علی نتایج هذه الدراسه، و وفقا لاختبار بیرسون فإنه توجد علاقه ارتباطیه بین اکتساب مهاره المحادثه والمصفاه الوجدانیه، ینزل هذا الادعاء بمکانه عالیه ویتصف بالقوه إذ  ان معامل الارتباط عند بیرسون تساوی 68/. وتشیر النتیجه إلی ان الدافعیه ومهاره المحادثه ترتبطان بعضهما ببعض، لان الطلاب الذین یتمیزون بدافع اکبر فی مهاره المحادثه یرتفع مدی قدرتهم التعلیمیه؛ کما ان الطلاب الذین یقل عندهم الدافع تنخفض درجه تعلم مهاره المحادثه عندهم. هذا الادعاء یتمیز بقوه عالیه ویعود سبب قوته إلی کمیه معامل الارتباط لبیرسون وهو82/0بالمیه. وکذلک القلق، بالنسبه للطلاب الذین یتصاعد فی نفوسهم، یقل عندهم مستوی مهاره المحادثه والطلاب الذین تتدنی درجه القلق، یتعالی عندهم مستوی مهاره المحادثه. ینزل هذا الادعاء بمکانه عالیه ویتصف بالقوه إذ معامل الارتباط عند بیرسون یساوی 67/. وایضا الثقه بالنفس توثر فی اکتساب مهاره المحادثه لان الشخص الواثق من نفسه یکون اکثر جراه فی مهاره المحادثه، دون ان یقع فی حرج من ارتکاب الاخطاء. وذلک یبرز من خلال کمیه معامل الارتباط لبیرسون وهی 45/0 بالمیه.

    کلیدواژگان: اکتساب، مهارات اللغه العربیه، المصفاه الوجدانیه، طلاب قسم اللغه العربیه، جامعه شیراز
  • فاطمه شاکر اردکانی، مریم جلائی*، امیرحسین رسول نیا صفحات 391-415

    الصله الوثیقه بین الادب والنفس ادت إلی ظهور النقد النفسی فی الادب. یظهر هذا النقد العلاقه بین الادب والادیب وما یختفی وراء الاثر الادبی. من علماء النفس الذین ساعدوا علی نمو هذا النقد هو"کارل غوستاف یونغ" الذی قام بالتنظیر فی النقد النفسی وقدم نظریته المعروفه إلی عالم علم النفس. جعل "یونغ" بجانب اللاشعور الفردی الذی یوکد علیه "فروید" لاشعورا آخر؛ هو یری ان للذهن ماهیه جمعیه تشترک بین کل الناس وسماه "اللاشعور الجمعی" الذی یحتوی علی صور ذهنیه تسمی ب"النماذج البدییه". لقد حاول هذا البحث بمنهجه الوصفی- التحلیلی دراسه الجزء الاول من روایه "علی هامش السیره" التاریخیه لعمید الادب العربی "طه حسین" وحلل بعض شخصیات الروایه من منظور علم النفس الادبی عاما واللاشعور ونماذجه البداییه بالتحدید. اعاد طه حسین فی هذا الکتاب التاریخ الإسلامی بلسان الادب وغرق فی التحلیل النفسی حول شخصیات الروایه ویشرح حالاتهم تماما ومفصلا. لقد اتضح من خلال هذا البحث ان هذا الادیب یعمد علی ما یشترک بین کل الناس من النماذج البداییه الناجمه عن جمله الرواسب فی نفسه الإنسانیه المنحدره عن الاسلاف البداییین لتتبین الحالات النفسیه فی شخصیات هذه الروایه التاریخیه؛ فیتلقی القاری تاثرا تاما من قراءه النص الادبی ویستمتع ویستکشف مستویات النص الخفیه. اهم النتایج التی توصلنا إلیها فی هذا المقال هی ان یمکن  دراسه هذه الروایه من منظور النقد النفسی القایم علی نظریه "النماذج البداییه" لیونغ، منها "القناع" و"العجوز الحکیم" و"المراه" تتجلی فی هذه الروایه ومن خلال العمل الفنی تتداعی فی ذهن المخاطب؛ لان هذه النماذج کامنه فی اعماق ذهن الراوی وکذلک القاری وإثر ذلک، یتم إثاره القاری تلقاییا ویوسس اتصالا ثنایی الاتجاه مع النص.

    کلیدواژگان: النقد النفسی، یونغ، النماذج البدئیه، طه حسین، علی هامش السیره
  • مهدی عابدی جزینی*، رویا کمالی صفحات 417-451

    إن التماسک المعجمی بوصفه ابرز التیارات اللسانیه الحدیثه، یعد من اهم اعمده نظریه التماسک النصی التی اقترحها مایکل هالیدی ورقیه حسن سنه 1976م، ومن هذا المنطلق، یهدف هذا البحث الی تسلیط الضوء علی ترابط العناصر المعجمیه ودورها المتلاحم فی حرکه النص وتنمیته تجاه الغایات المنشوده. یساعدنا هذا الاتجاه علی الخوض فی اعماق النص والکشف عن کیفیه انتظام العناصر المعجمیه لإنتاج النص؛ لان هذه العناصر حاضنه الافکار والمعانی بتعالقها مع السیاق. لقد احتل نهج البلاغه،بصفته شعاعا من نور القرآن، قمه الفصاحه بثرایه الادبی والفکری، حیث یعد خیر مجال للتحلیل النصی الذی یستحق الوقوف عنده. یتضمن هذا الکتاب الشریف بابا من الخطب القیمه التی القاها الإمام علی -علیه السلام- فی المضامین المختلفه متابعا لتنوع الغایات الخطابیه. وقد اخترت الخطبه 112 من هذا الباب وهی خطبه اخلاقیه مشحونه بالموشرات المعجمیه المترابطه ،کما قمت بتحلیل وظایف هذه الموشرات فی تحقیق تماسک النص ککل منسجم بإلقاء الضوء علی آلیتی التکرار (بانواعها التام والجزیی والترادف والتوازی) والتضام (ظاهره الطباق) وفق نظریه التماسک النصی لهالیدی وحسن، معتمده علی المنهج الوصفی-التحلیلی.وقد اتضح من خلال هذه الدراسه ان الخطبه 112 من نهج البلاغه بنیت علی نسیج محکم السبک من العلاقات المعجمیه الوثیقه بین اجزاء وحداتها النصیه. لقد ادت ظاهره التکرار وظیفتها الربطیه بدرجاتها الاربعه خلال تبییر الوحدات النصیه، کما ان ظاهره التضام ادت دورها الوظیفی باستدعاء العناصر المتجاوره فی المقاطع النصیه الواحده خلال تقنیه الطباق بوصفها الاسلوب الغالب علی نص الخطبه. هکذا تقوم هاتان الآلیتان باستمرار المعانی طوال النص وتوجیه ها تجاه الدلاله الکبری ای «ذم الدنیا والتحذیر منها»؛ کما انهما تودیان إلی إنتاج هذا الخطاب الإقناعی والتوجیهی خلال دورهما التاکیدی.

    کلیدواژگان: التماسک النصی، نهج البلاغه، التماسک المعجمی، الخطبه 112، مایکل هالیدی
  • عبدالاحد غیبی*، شهلا حیدری صفحات 453-477

    الصوصمتیه مفرده ماخوذه من لفظی الصوت والصمت. وهی ظاهره تشکلت کلغه ثالثه تحمل فی ثنایاها کل الاسالیب التقنیه الموجوده فی اللغتین الصایته والصامته. الصوصمتیه رکزت جل اهتمامها علی إظهار خبایا الجانب المصموت ودغدغاته المکبوته لتهدیه علی الخروج إلی العالم الناطق من انفاق الحناجر الشعریه بحسب مخططاتها، وحرکت اوتاره واثارت سکنات مکنوناته لیخرج من عالمه الساکت الممتلا بضجیج الهواجس إلی عالم التجسد، کما للصوت مجال فی هذا العالم دون ان تخدش صفوته الجمالیه. تهدف الصوصمتیه إلی نقل مشاعر الادیب المسکوته بلغه تمنحه القدره علی إظهار تعابیره بطریقه حاذقه حره دون ان تقیده موانع العالم الخارجی برفقه قوالب القصیده النثریه السردیه المتکنکه لهذه المجالات کی تجسد هذه اللغه الفنیه الصامته الصایته علی عالم الواقع الملموس. فاعتمدت هذه الثناییه علی شتی التقنیات التی منحتها لها میدانیه القصیده السردیه الحره، والتی ادت إلی نتایج موحده ومعبره عن واقع ماساوی عاشه الشاعر. یعالج البحث الحالی دیوان عدنان الصایغ راید القصیده السردیه ، "تابط منفی"، بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی لیبین جمالیه هذه المآزره من لغه الصمت مع الصوت وتعاضدهما مع بعض. استوحت النتایج علی وسع هذه اللغه الولیده اللامتناهیه الاسالیب فی دیوان الشاعر حیث کان تجسدها تعدی الجانب المنطوق وشمل الجانب الشکلانی منها إضافه إلی جمالیه التعابیر الصوتیه الناطقه. للصوصمتیه فی دیوان الصایغ دور واضح علی التشکیل البصری والهندسی وعلایم الترقیم للقصاید، ولم تقتصر علی الصوت لتکتفی به، بل فتحت للصمت حنجره متعدده الالسن لتوازی الصوت فی هذه المهمه وتعبر عن خلجات الشاعر المصوره فی اشعاره.

    کلیدواژگان: الصوصمتیه، عدنان الصائغ، دیوان تابط منفی
|
  • Seyed Adnan Eshkevari, Abdollah Hosseini, Jafar Thalabi * Pages 321-339

    Existentialism is a grueling attempt to understand the nature of existence and to reveal the meaning of life through situations and events، a process that demands the importance and value of human individual existence and teaches man how to decide and act on his own. Sartre's philosophy of existentialism is distinguished by its expansion and dissemination،and may be more appropriate for the spirit of the age. This philosophy welcomes the novel and its psychological style، which allows the narrator to use the front of the price on the characters of these novels to delay the issuance of the principle of existence. The value of this philosophy goes back to the many manifestations of anxiety،responsibility،freedom and choice. The novelist Umayyah al-Khamis was able to reflect these effects in the novel Masri al-Gharaniq fi Madan al-Aqeeqah about the character of Mazid al-Hanafi،the protagonist of the novel،at the same time in the context of a diverse cultural and religious current. Through these manifestations، Mazid al-Hanafi sought to give life to a declining philosophy before it disappeared from the cultural scene of the time. With Sartre's analytical approach،we extracted the manifestations of the existentialism of the protagonist of the novel، through which he was able to achieve his existence and identity، and to take care of another and seek him out.The results show that we find these manifestations in the behavior and thoughts of the hero in Mu'tazilite thought Where we can not deny and take the existentialist influence from this thought.

    Keywords: Existentialism, concern, Choice, Sartre, Masri al-Gharaniq, Saudi novel
  • Hossein Tak Tabar Firoozjaei *, Asgar Babazadeh Aqdam, Zainab Rahimi Pages 341-366

    Conceptual metaphor is a window into human beings and abstract concepts, so that it is easy for the audience to understand those intangible concepts, therefore the role of metaphor in individual and social life is undeniable. Proverbs are a mirror of the thoughts, culture and ideas of the users of that language. Animals are tangible items who have a great impact and role in human life, and the names of animals are widely used in Palestinian proverbs. The present study, with a descriptive-analytical approach, analyzes the forms of animals in Palestinian folk proverbs, relying on cognitive semantics, especially conceptual metaphor, to examine the abstract concepts in Palestinian folk proverbs. According to the analyzes and studies carried out on the book "Al-Jami 'Fi Al-Amthal Al-Amiya Al-Palestineh wa Yaleh Al-Kanayat Al-Amiya" by Ismail Al-Yusuf, nearly two thousand proverbs have been studied and recorded. The result of this research indicates that in all the proverbs that have the names of animals, 107 maps were found in it, among which the conceptual metaphor of "lowliness" was the most frequent, followed by the conceptual metaphor of "lowliness and ingratitude", the conceptual metaphor. "Weakness, humiliation and fear" were the most common animals have used the above concepts to warn the audience.

    Keywords: Cognitive linguistics, conceptual metaphor, Mapping, Animal Names, Palestinian FolkProverbs
  • AbdulRazzaq Rahmani *, Ishaq Rahmani Pages 367-389

    This study aims to uncover the study of the acquisition of conversation skill from the perspective of the emotional filter hypothesis that contains influencing factors, such as motivation, anxiety, and confidence in confidence and analyzes the effect of those factors affecting the acquisition of Arabic language conversation among students of the Department of Arabic Language at the University of Shiraz and reveals the relationship between the filter of affective and achievement Learn this skill. The study followed the descriptive approach, because it is more appropriate to the subject of the research, by applying a questionnaire on the phenomenon of studying the acquisition of speaking skill from the perspective of the emotional filter hypothesis, on 33 samples of students of the Department of Arabic Language at the University of Shiraz, and it was analyzed using the SPSS program. The study used the Pearson correlation coefficient to find out the relationship between the emotional filter of students and the achievement of Arabic language learning on the skill of conversation. Based on the results of this study, according to Pearson's test, that there is a correlation between the acquisition of speaking skill and the emotional filtering. This claim comes down to a high position and is characterized by strength, as the correlation coefficient for Pearson equals %68. The result indicates that motivation and conversation skill are related to each other because students who are more motivated in the skill of conversation increase their educational ability. Also, students who are less motivated, have a lower degree of learning speaking skill. This claim is highly powerful and is due to the amount of Pearson's correlation coefficient of %82 percent. As well as anxiety, for students who escalate in them, the level of speaking skill decreases, and for students who have low anxiety, the level of speaking skill increases. This claim relays high and is powerful, as Pearson's correlation coefficient is equal to %67. And also self-confidence affects the acquisition of the skill of conversation because a person who is confident of himself is more daring in the skill of conversation, without being embarrassed by making mistakes. This is highlighted by the amount of Pearson's correlation coefficient of %45 percent.

    Keywords: Acquisition, Arabic language skills, emotional filter, students of the Department of Arabic Language, University of Shiraz
  • Fatemeh Shaker Ardakani, Maryam Jalaei *, AmirHossein Rasouli Nia Pages 391-415

    Closely set relation between literature and man’s spirit has provided a bed for psychological criticism in culture and literature domain. The function of this kind of criticism is to demonstrate the link between literature, scholar, and the concept of artistic creation. “Carl Gustav Jung” is one of the psychologists who affects in the growth of this kind of criticism and is the owner of the theory of “archetypes” in the psychology world. Jung, in this theory beside the “subjective unconsciousness”, believes in another unconsciousness which is common in all human beings and named it “collective unconsciousness”. He also called the common mental images in collective unconsciousness as “archetypes”. This paper, after extraction and checking the archetypes of the characters of the historical novel “Ala Hamesh al - Sirah” of “Taha Hussein”, has performed a psychological study by descriptive-analytic method. Taha Hussein, in the novel by creation a new style, has rewritten the Islamic history by artistic language, and analyzed the events and characters of Islam advent comprehensively. The approach of the study is to demonstrate that the scholar can specify the spiritual state of his story characters accurately by archetypes which is present in racial memory of human being and is common among all humans; therefore, the reader is attracted to the literary text and discovers reduplicate joy by finding its hidden layers. Consequently, the archetypes of “mask”, “wise man”, and “woman” have sensible display in the novel and are recalled by work of art because the ancient patterns are present in the depth of the writer and the reader mind and therefore the reader is spontaneously excited and communicate with the text bilaterally.

    Keywords: Psychological criticism, Jung, Taha Hussein, Archetype, Ala Hamesh al – Sirah
  • Mahdi Abedi Jazeeny *, Roya Kamali Pages 417-451

    Lexical cohesion, like the most prominent modern linguistic currents, deals with the text by highlighting the interconnectedness of the lexical elements and the role of these interconnected elements in the movement of the text and its development towards the desired goals. This trend helps us delve into the depths of the text and reveal how the lexical elements are organized to produce the text. Because these elements incubate ideas and meanings as they relate to the context. Nahj al-Balaghah, as a ray of the light of the Qur’an, occupied the summit of eloquence with its literary and intellectual richness. It is considered the best field for textual analysis that deserves to be examined. This noble book includes a chapter of the valuable sermons of Imam Ali, peace be upon him, that he gave in various contents following the diversity of discursive purposes. Thus, we chose the 112th sermon of this chapter, which is an ethical sermon charged with interrelated lexical indications, and we analyzed the functions of these indicators in achieving the coherence of the text as a coherent whole by shedding light on the mechanism of repetition (with its complete and partial types, synonymy and repetition of compositional formulas) and the lexical accompaniment (the phenomenon of the approach) based on Analytical. It emerged through our study that the sermon 112 of Nahj al-Balaghah was built on a tightly woven fabric with interrelated lexical relationships according to the context, and that the use of repetition and solidarity of all kinds as mechanisms that prevail over the text plays an effective role in the cohesion of textual units by creating an emphasis on the rotation of the text around it. It also contributes to the production of persuasive discourse through association, assertion, and an analogy between contradictions.

    Keywords: Textual cohesion, Nahj al-Balaghah, lexical cohesion, sermon 112, Michael Halliday
  • Abdolahad Gheibi *, Shahla Heidari Pages 453-477

    AlSosamtiyeh is a word which is derived from the two words, sound and silence. As a third language, this phenomenon includes all the technical methods available in both phonetic and silent languages. Sosmatiyeh focused more on revealing the unspoken and the hidden parts of it, in order to lead it to the world of utterances through the tunnel of poetic larynx, and in the way it intends. And as a sound has a place in the external world, silence, without disturbing the beauty of language, shakes the strings of sound and shakes its inner peace, so that takes the world of silence and fullness out of the inner cry into the world of embodiment. The purpose of silence is to express the unspoken feelings of a writer. To transmit it to the real world with the help of language skills and freedom of expressions, without being hindered by the obstacles of the outside world, and by considering the technical forms of prose in this field. The conjugated language used various techniques provided by the prose ode, the results of which lead entirely to the tragic conditions in which the poet lived. The current study considered the Divan of "Taabbata Manfa" from the prose ode leader Adnan Al-Sayegh and examined it with two analytical-descriptive methods, in which the beauties of the alliance of the two languages of the spoken and the unspoken are revealed.  With respect to the wideness of the results of the created language and the verities methods there, it puts out of the usual stylistic, such that it even included the idiomatic aspects of the interpretation of the poems, which are the apparent art of the ode forms.  Furthermore, the visual methods, geometric shapes and writing symbols play a significant role in the poems of this court. It not only restricted to the sound and visual aspects of the sentences, but also with this method it created a larynx with several spoken languages in order to accompany the sound in silence and revealed the unwritten one in the poems.

    Keywords: Al- Sosamtiyeh, Adnan Saegh, Taabbata manfa