فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 17 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سوران رجبی، علی پاکیزه صفحات 1-19

    هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی استان بوشهر و ارتباط آن با عملکرد شغلی است. روش تحقیق زمینه یابی و همبستگی می باشد. نمونه تحقیق 722 نفر از کارکنان زن و مرد نیروی انتظامی استان بوشهر بودند که در سال 1391 مشغول به فعالیت بودند و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایت شغلی، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون و پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد 6/11 درصد از کارکنان رضایت شغلی پایینی دارند و 9/5 درصد از رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند. همچنین میانگین رضایت شغلی کارکنان ناجا پایین تر از میانگین مفهومی بوده و این تفاوت معنی دار بود (01/0>P). ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین رضایت شغلی با عملکرد شغلی در کارکنان ناجا رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0>P).این تحقیق نشان داد که توجه به رضایت شغلی کارکنان ناجا به دلیل ارتباط آن با عملکرد شغلی آنان از اهمیت برخوردار است.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، عملکرد شغلی، ناجا
  • یوسف دهقانی، نعیما مقاتلی، صمد میرفردی صفحات 20-35

    مسیله جرم و مصادیق آن یکی از پدیده های مهم اجتماعی است که امروزه در تمامی بحران های موجود در دنیا سایه سهمگینی انداخته است. هدف از تحقیق حاضر بررسی و شناسایی عوامل موثر بر وقوع جرایم خشن در شهرستان دشتستان و ارایه راهکارهای پیشگیری می باشد. روش تحقیق حاضر به صورت میدانی و از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه افراد ساکن در شهرستان دشتستان می باشد. تعداد 1000 نفر از افراد به شیوه ی نمونه گیری هدفمند و تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه عمیق برای جمع آوری اطلاعات و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین میزان وقوع جرایم خشن در افراد مورد مطالعه با توجه به جنسیت، موقعیت جغرافیایی، وضعیت تاهل، تحصیلات، وضعیت بومی و غیربومی بودن، آنان تفاوت معنی داری وجود دارد. به علاوه، مشخص شد که ارایه راهکارهای پیشگیری در کاهش میزان وقوع جرایم خشن موثر است.

    کلیدواژگان: جرائم خشن، دشتستان، آسیب شناسی، پیشگیری
  • اسماعیل عبدالهی، فرزاد ادیبان صفحات 36-66

    بر اساس قانون تشکیل ناجا یکی از وظایف اصلی این نیرو پیشگیری از وقوع جرم در کنار دیگر وظایف است مبنای پیشگیری انتظامی را می توان تدابیر و اقدام های نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها به حکم قانون دانست. پیشگیری انتظامی از جرم فقط مختص به نیروی انتظامی نبوده و ارگان های دیگر نیز در این وظیفه نقش دارند یکی از جرایمی که امنیت جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد جرم سرقت است و بهترین اهرم های پیشگیری از جرم که بسیار زودبازده می باشد به کارگیری گشت های انتظامی بر مبنای پیشگیری از جرم است هدف از این تحقیق شناسایی و تبیین عوامل موثر بر موفقیت گشت انتظامی در پیشگیری انتظامی از سرقت موتورسیکلت در شهرستان بوشهر است و هدف دیگر آن ارایه راهکار و پیشنهادهای کاربردی بر اساس یافته ها و نتایج تحقیق است.

    روش

    تحقیق حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی است و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تعداد100نفر از سارقین موتورسیکلتی که در شهرستان بوشهر در طول سال1392 و شش ماهه اول1393اقدام به سرقت نموده اند. تشکیل می دهند که در مجموع 50 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی است و ابزارهای گردآوری آن را مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته تشکیل می دهد.

    یافته های تحقیق

    آزمون های آماری رابطه معناداری بین گشت انتظامی و به کارگیری ماموران باتجربه و آموزش دیده گشت انتظامی، ویژگی های محیطی حوزه استحفاظی، در نظر گرفتن پیک وقوع جرایم و نظارت الکترونیک موثر در پیشگیری از سرقت موتورسیکلت موثر است.

    کلیدواژگان: سرقت موتورسیکلت، گشت انتظامی، پیشگیری انتظامی
  • حمید شاهبندرزاده، احمد قربان پور، سید احمد موسوی صفحات 67-77

    در عصر اقتصاد دانش مدار، دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب برتری رقابتی شناخته شده و برای اینکه سازمان ها بتوانند به رقابت بپردازند، مدیریت دارایی های دانشی ضرورت یافته است. با وجود این، دانش هنگامی می تواند به بهبود و ارتقای عملکرد سازمان ها منجر شود که در سطح سازمان به تبادل گذاشته شود. بنابراین، انتقال دانش به عنوان یک عنصر کلیدی در فرآیند مدیریت دانش شناخته شده است. بر همین اساس، تحقیق حاضر به منظور امکان سنجی انتقال دانش ضمنی در سازمان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران - بوشهر انجام شده است. در اجرای این پژوهش از روش تحقیق موردی از نوع پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات در بررسی موردی حاضر، پرسشنامه استانداردی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی فرضیه ها از آمار استنباطی مانند آزمون تی (t) استفاده گردیده است. یافته های این پژوهش نشان داد که امکان انتقال دانش ضمنی در بین سازمان نروی انتظامی استان بوشهر وجود دارد. و چگونگی انجام این انتقال می تواند موضوع تحقیقات آتی محسوب گردد.

    کلیدواژگان: دانش ضمنی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، استان بوشهر، آزمون تی(t)
  • سمانه نوری لنگ، اعظم شادمان فخرآبادی صفحات 78-86

    امنیت در معنای کلی و فراگیر مقوله ای حساس و پر اهمیت به خصوص در جوامع امروزی است. اهداف انسان فقط در سایه امنیت قابل تحقق است. به عبارتی امنیت پایه اصلی پیشرفت و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه محسوب می شود. رسانه ها از دو سو با موضوع امنیت در ارتباطند، از یک نگاه میزان فعالیت و روشنگری رسانه ها خود متاثر از میزان امنیت موجود در جامعه است به این معنا که در جامعه امن، اندیشوران رسانه به آسانی تفکر و بینش خود را به مردم بازتابنده و به آسانی و به دور از بیم نظر خود را بیان می کنند. از نگاه دیگر روشنگری رسانه ها خود به عنوان ابزار و یک کنترل اجتماعی می تواند در افزایش امنیت و استواری ایه های آن مفید واقع گردد.رسانه های دیداری و نوشتاری، کارکردی امنیت ساز دارند و در ایجاد امنیت از نقشی موثر برخوردارند، همچنین رسانه ها یکی از مهم ترین زیربناهای ساختار ارتباطی و اطلاعاتی است. که مانند هر ابزار پیشرفته دیگری ،همچون سکه دورو دارد یعنی هم می تواند مفید وهم مضر واقع شود. یعنی اصولا ورود هر فناوری پیشرفته ای در کشورها، می تواند سبب توسعه و پیشرفت مقاصد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ملل مختلف شود و همچنین اگر کشورها زمینه های لازم را برای توسعه و فناوری و فرهنگ سازی آن فراهم نکرده اند باعث ایجاد تناقض ها و تضادهای زیادی می شود و می تواند فرهنگ و باورهای یک جامعه را مورد تهاجم قرار داده و آن را دگرگون کند.

    کلیدواژگان: رسانه، امنیت اجتماعی، تهاجم فرهنگی، تاثیر متقابل
  • بهروز لاله ماژین صفحات 87-111

    نیروی پلیس در هر جامعه ای دارای ساختار خاصی است که با وظایف و کارکردهای آن مطابق و هماهنگ است. برای تحقق آن کارکردها از برنامه ها و رویکردهای متفاوتی استفاده می نماید. پلیس به عنوان نهاد واسط امنیت ، نمایان ترین وظیفه اش سازماندهی امور انتظامی جامعه به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی می باشد.یکی از اقدامات موثر در راستای تحقق این وظیفه ، پیشگیری انتظامی از جرم است. رویکرد پیشگیری انتظامی به لحاظ ویژگی ها و خصوصیات خود از قبیل کنشی ، نظم مدار و شهروندمدار بودن از طریق به کارگیری ساختارها ، کارکردها و آموزش های سنتی پلیس قابل تحقق نیست، بلکه دستیابی به آن مستلزم استفاده از کارکردهای جدید و با آموزش های تخصصی مدرن است. جهت تحقق این نوع از پیشگیری ، پلیس بایستی رویکردهای جدیدی را نسبت به وظایف سنتی خود اتخاذ کند، زیرا پیشگیری انتظامی عمدتا مبتنی بر تدابیر و اقدامات کنشی توسط پلیس است . حال آنکه وظایف سنتی پلیس عمدتا در برگیرنده اقدامات واکنشی در جهت کشف و تعقیب مجرمین است. پیشگیری انتظامی از آن جهت حایز اهمیت است که حافظ نظم و امنیت اجتماعی است. در پیشگیری انتظامی، دولت و نهادهای مسیول مهم ترین نقش را در برقراری و حفظ امنیت دارند و حوزه کاری آن ها در چهارچوب قانون است. در این مقاله که با استفاده از روش اسنادی (کتابخانه ای) و با مراجعه به کتاب ها، منابع و سایت های اینترنتی تهیه گردیده است، ابتدا مفهوم پلیس و تاریخچه ای از پیدایش این نهاد در ایران ارایه و سپس تعریف پیشگیری انتظامی (پلیسی) ، انواع آن و در پایان به مبانی و رویکردهای پلیس در پیشگیری انتظامی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: پیشگیری انتظام از جرم، پیشگیری فعال، پیشگیری وضعی، پلیس مدرن، رویکرد جامعه محوری
|
  • Soran Rajabi, Ali Pakizeh Pages 1-19

    This study aims to evaluate the employees' job satisfaction Bushehr province's police and its relationship with job performance. Survey research and correlation. The sample of 722 male and female employees in Bushehr province's police who were engaged in 1391 and were selected by multistage cluster sampling. The instruments used in job satisfaction, job performance questionnaire and a questionnaire was designed Paterson. Data correlation coefficient and chi-square test were used. The results showed that 11.6% of employees have low job satisfaction and job satisfaction and a high of 9.5 percent. Police also mean job satisfaction lower than the average concept and this difference was statistically significant (P<0/01)

    Keywords: Job satisfaction, Job Performance, Police
  • Yousef Dehghani, Naeima Moghateli, Samad Mir fardi Pages 20-35

    The issue of crime and its instances is one of the important social phenomena which have cast a horrible shadow in all crises existing around the world. The aim of this study is to examine and identify the factors effective on violent crime in Dashtestan County and to offer prevention solutions. The research method is in the field form and of correlation type. The statistical population of present study includes all residents in Dashtestan County. 1000 persons were selected as the sample by objective and random sampling method. In this research, researcher-made questionnaire and in-depth interview were used for collecting the information and Pearson Correlation test and Independent T test and Variance Analysis were used for data analysis. The results indicated that there is a significant difference between rate of violent crimes among studied persons in regard to their gender, geographical situation, marital state, education, being native or non-native. Additionally, it became clear that offering prevention solutions can be effective on decreasing rate of violent crimes.

    Keywords: violent crimes, dashtestan, Pathology, prevention
  • Esmaeil Abdollahi, Farzad Adiban Pages 36-66

    According to police, one of the main tasks of the force of law to prevent crime, along with other tasks can be the basis of disciplinary prevention measures and actions of the police and other devices to the law, he said.the use of police patrols on crime prevention objective of this study was to identify and explain factors contributing to the success of law enforcement in preventing motorcycle theft in the city of Bushehr, which aims to provide guidelines and practical suggestions based on the findings of the research.

    Method

    The study of the nature and purpose of application and a description of the survey methodology (survey) is. The population of this study, 100 motorcycle thieves in the city of Bushehr in 1392 and during the first six months of 1393 have attempted robbery. Up to a total of 50 samples were selected using stratified random sampling Uros. The data in this study, library research and field interviews and questionnaires and research instruments it up.

    The results

    test was a significant relationship between the police and development officers are experienced and trained police patrol, environmental characteristics controlling zone, taking the peak crime and prevent theft of electronic surveillance motorcycle is effective.Results employ experienced and trained officers patrol police, understanding environmental factors controlling zone, the use of police patrols on the peak of motorcycle theft is a very important result of this, while electronic surveillance through CCTV cameras of the police patrolsvarious cost increases crime and increases the risk of committing a crime.

    Keywords: motorcycle theft, Police Patrol, prevention law
  • Hamid Shahbandar Zadeh, Ahmad Ghorbanpur, Seyyed Ahmad Mousavi Pages 67-77

    In the era of the knowledge economy, knowledge is known as a critical resource for competitive advantage and to be able to compete organizations, management of knowledge assets has become necessary. However, when knowledge could lead to the improvement of the performance of organizations in the organization to be exchanged. Therefore, the transfer of knowledge as a key element in the process of knowledge management is recognized. Accordingly, the present study the feasibility of tacit knowledge transfer in the enforcement of the Islamic Republic of Iran - Bushehr. In conducting this research, survey research method was used. In order to collect information on this case study, a standard questionnaire was used. In order to analyze the data and verify hypotheses inferential statistics such as t-test (t) is used. The results showed that tacit knowledge transfer between law enforcement organizations, the province can not go there. And how this transition can be considered as subject for future research.

    Keywords: implicit knowledge, enforcement of the Islamic Republic of Iran, Bushehr, t (t)
  • Namaneh Nouri Long, Aazam Shadman Fakhrabadi Pages 78-86

    Among the issues that have emerged today in our law enforcement and security agencies around, leaving administrators and experts, the testimony of some elite police and lack of access to knowledge and experience them. If today considering the complex conditions necessary for successful performance of the security forces, taking advantage of previous experience, not to repeat the mistakes is to find the recipe for success. Therefore, by documenting experiences, while increasing knowledge and organizational learning, using previous experience related to law enforcement, improve the performance of the force. Collection, documentation, distribution and effective use of organizational experience and expertise of law enforcement and other similar experiences and suitable model system is needed. The project provided a model for documenting the experiences of experts and elite police force that is based on the experiences of the people in it are automatically documented and stored.

    Keywords: documentation of experiences, Knowledge, Experience, Law Enforcement
  • Behroz Lalehmajin Pages 87-111

    Police in every community has a special structure that is aligned and harmonized with its Functions and duties. In order to fulfill the functions of its different programs and approaches. Police as the security interface, the most visible organizing its duty of police to maintain order and security of the public. One of the effective measures in order to fulfill this task, prevention of crime police. Police preventive approach in terms of features and characteristics of such interaction, Order circuit and the citizen through the use of structures, functions and traditional police training is not achievable, But achieving it requires the use of new functions and modern specialized training. To achieve this type of prevention, the police must adopt new approaches to their traditional duties, because prevention is mainly based security measures by the police response. While traditional police duties mainly involve reactive measures to detect and prosecute offenders. Police prevented it is important to safeguard social order and security. Preventing law enforcement, government and institutions responsible for the most important role in establishing and maintaining security, and work areas in the framework of the law. In this paper, by using documentary (library) and referred to books, resources and Web site were developed, Initially, the police and the history of the creation of this institution in Iran and prevent the definition of law enforcement (police), At the end of the principles and approaches of the police to prevent police investigated.

    Keywords: Crime Prevention, active prevention, prevention situation, the modern police, community-based approach