فهرست مطالب

الفکر السیاسی الاسلامی - پیاپی 2 (الصیف و الخریف 2021)

نشریه الفکر السیاسی الاسلامی
پیاپی 2 (الصیف و الخریف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید کاظم سید باقری* صفحات 9-42
    إن المنعطف الخطیر فی مسار الحریه السیاسیه وفقا للرویه القرآنیه السامیه، یتبلور فی التغییر الجذری لنمط التفکیر والتغییر من الداخل وبما ان الإنسان یرضخ تاره للتعلقات الدنیویه والتمایلات النفسانیه، ویتاثر بالمظاهر الموثره علی نشوء القوه والثروه والتمکین تاره اخری، فإنه سیصبح مفتونا بها وبالتالی سیکون عبدا للآخرین فی تعاملاته السیاسیه من حیث لا یدری ویطفی الجذوه المتقده لحریته الشخصیه لینسحب لصالح الآخرین؛ وما کانت بعثه الانبیاء إلا لتذکیر الإنسان بنعمه الحریه التی تعتبر اهم نعمه یعیشها الفرد فی حیاته. ومن هذا المنطلق وإدراکا باهمیه الموضوع، تهدف هذه الدراسه مناقشه وتفسیر هذا الامر الاساسی الذی ینص علی مدی العلاقه القایمه بین الحریه والعبودیه السیاسیه. وجاءت فرضیه البحث متناسقه مع مبانی التوحید وارکانه الرصینه، تطبیقا لمفهوم خلافه الله فی الارض، والاستخلاف هو عماره الارض بحسب نظام الله، فالإنسان بعد التتویج بهذا المنصب المثیر للجدل والنقاش یضع نفسه علی المحک، وما الضیر فی ذلک لو ادرکنا الغایه من خلق البشر؟ فلو تعمقنا فی الموضوع لوجدنا معطیات ودلالات کثیره تبین فلسفه الخلق وسر الوجود الذی یکشف النقاب عن الاهداف المرسومه التی تتمحور علی مبادی الحریه ومبانی المساواه بین کافه بنی البشر اعتمادا علی المنطق وآیات القرآن الکریم. ومن اجل تحقیق هذا الهدف، تم تسلیط الضوء علی هذا الموضوع المرتکز علی المعرفه العلمیه والتفسیر الاجتهادی الجامع ومخرجاته التطبیقیه.
    کلیدواژگان: العبودیه السیاسیه، الحریه السیاسیه، القرآن الکریم
  • حبیب الله بابائی* صفحات 43-74

    الحضاره وفقا لإیحاءاتها التاریخیه فی الثقافه الغربیه الحدیثه مجموعه من العناصر العلمانیه التی یمکن ان تقود الفکر الحضاری للعالم الإسلامی نحو العلمنه ایضا.بادی ذی بدء، نعرف (الحضاره) بانها (النظام الاشمل للعلاقات الإنسانیه) من خلال الإشاره إلی الجوهر الإنسانی والاخلاقی للحضاره، وبعد ذلک سنبحث فی الابعاد العدیده لإسلامیه الحضاره مثل (المفردات الإسلامیه للحضاره) و (المصادر الإسلامیه للحضاره) و (المعیار الإسلامی للحضاره) و(الاصول الإسلامیه للحضاره) و (الثقافه الإسلامیه فی صیروره التحضر) واخیرا (الاجوبه الإسلامیه المتراکمه عن حاجات العالم الإسلامی المتزایده).وفقا لهذه الرویه، فکما ان التحضر هو تعبیر عن الاستجابه للمتطلبات المتعاظمه، فالاسلمه ایضا تبدا من هذه النقطه وکاستجابه للمتطلبات الاصیله للمجتمعات الإنسانیه (الحضاره کاجوبه متراکمه للحاجات العصریه المتزایده).

    کلیدواژگان: الامه الإسلامیه، العلاقات الإنسانیه، إسلامیه الحضاره، نظام الاحتیاجات فی العالم الإسلامی
  • طلال عتریسی* صفحات 75-108
    شهدت اوروبا اربعه احداث کبری متعاقبه ستترک تاثیراتها العمیقه علی حیاه الناس وعلی طرایق تفکیرهم، وستکون هذه الاحداث والتحولات علی الشکل التالی: الإنقلاب علی الکنیسه، الحروب الدینیه فی اوروبا، الثوره الفرنسیه، الثوره الصناعیه فی بریطانیا. ترافقت هذه التحولات مع تغیرات فی طریقه التفکیر وفی النظر الی مشکلات الإنسان بعیدا من منطق الکنیسه ومن ضوابط الدین والإرتباط بالغیب. وطاول هذا التغییر المفاهیم ومناهج التفکیر فی العلوم الانسانیه والاجتماعیه التی باتت تنظر الی البشرعلی انهم "اشیاء" . إن القطیعه التی حصلت بین العلم والدین فی الغرب، نتج عنها تعظیم اولویه الفرد والفردانیه، التی سیکون لها تاثیرات مهمه علی المستویات الفکریه والفلسفیه والتربویه والاجتماعیه والفنیه وسواها. لقد تاسس العلم الغربی فی العلوم الإنسانیه والاجتماعیه علی هذا الاعتقاد بقدره العلم علی ان یحل محل الدین. وتحولت الحداثه الی عباده المعرفه ورفضت عباده السماء. لکن هذا الإدعاء لن یقود السوسیولوجیا الی"تصمیم العالم بشکل افضل".
    کلیدواژگان: السوسیولوجیا، الدین، الحداثه، العلم، التجریب، الفردانیه
  • محمد پزشکی* صفحات 109-134
    یهدف المقال إلی تسلیط الضوء علی الفلسفه الإسلامیه فی ضوء التحدیات الجدیده المطروحه فی فلسفه العلوم الاجتماعیه. لذلک استعان الکاتب باسلوب تحلیلی داخلی لاستنباط إجابات من اعماق الفلسفه الإسلامیه للرد علی الاستفهامات الجدیده. الفرضیه التی یطرحها المقال هی ان الفلسفه السیاسیه الإسلامیه عباره عن نمط فلسفی یغتذی علی مضامین التعالیم الإسلامیه والتراث الحضاری من جهه، وفی نفس الوقت بحث فلسفی فی دایره السیاسه عبر الإفاده من المکتسبات الحضاریه لکل عصر. ومن بین النتایج التی افرزها المقال الوقوف علی خصایص الفلسفه السیاسیه الإسلامیه من منظور التحدیات الجدیده فی فلسفه العلوم الاجتماعیه، ویمکن لهذه النتایج ان ترفد الدراسات فی حقول تاریخ الفلسفه السیاسیه الإسلامیه، والفلسفه السیاسیه الإسلامیه والحضاره الإسلامیه.
    کلیدواژگان: الفلسفه السیاسیه الإسلامیه، الحضاره الإسلامیه، تاریخ الفلسفه السیاسیه الإسلامیه
  • نجمه کیخا* صفحات 135-163
    بادی ذی بدء، تهدف هذه الورقه إلی دراسه مفهوم وماهیه الحیاد فی الفلسفه السیاسیه الإسلامیه. ومساله الحیاد وإن کانت تتناقض مع مفهوم الحکومه الدینیه التی تنادی بتطبیق تعالیم دین خاص وتشکل الوجه الثانی لعمله واحده، إلا ان بالإمکان دراسه هذا المفهوم فی الفلسفه السیاسیه الإسلامیه من اوجه عده. احدها وجود اقلیات مختلفه فی بطن المجتمع السیاسی لها حق المواطنه وتطالب الدوله بالمساواه والحیادیه فی التعامل مع جمیع المواطنین. من جهه ثانیه، فإن اسلوب مواجهه الفلسفه السیاسیه الإسلامیه للتحدیات التی تفضی إلی موضوع الحیاد فی البلدان الغربیه یمکن ان یکشف بشکل اوضح عن نقاط القوه والضعف فی هذه الفلسفه. وهو ما ستناقشه الکاتبه من زاویه الفلسفه المتعالیه. وبناء علیه تقوم بدراسه وتحلیل آراء مفکری الفلسفه المتعالیه التی یمکن ان تساعد فی إضاءه مبحث الحیاد. یشکل مفهوم الحق والخیر، ونظریه التحدید الذاتی للإنسان، والحدیث عن التشکیلات السیاسیه فی المجتمع اهم محاور مبحث الحیاد فی الفکر السیاسی الغربی. بینما ستترکز مباحث الفلسفه المتعالیه علی محاور من قبیل طبیعه النظره إلی الإنسان والمجتمع والدین والوجود. لذا فاهم قضیه فی هذا المقال هی: ما هی الآراء التی یطرحها مبحث الحیادیه السیاسیه؟ وکیف یمکن التعامل مع هذه القضیه من منظار الفلسفه السیاسیه الإسلامیه؟
    کلیدواژگان: الحیادیه، الدوله، الحکمه المتعالیه، الحریه، الفلسفه السیاسیه
  • محمود حیدر* صفحات 164-208
    تسعی هذه الدراسه إلی بیان اسس ومنطلقات میتافیزیقا الاستغراب فی حقل التجربه الإیرانیه، وتری إلیها بما هی حادث استثنایی فی التاریخ المعاصر. وتاسیسا علی هذه الفرضیه سوف یترکز البحث علی بیان مفارقات الفصل والوصل بین بعدین متوازیین فی هذه التجربه، وهما: البعد المیتافیزیقی الدینی الموسس علی الإیمان بالغیب، والبعد السیاسی الاجتماعی بما یختزنه من حضور وفعالیه فی ازمنه ما بعد الحداثه. غیر إن مقاربه الاستغراب فی التجربه الإسلامیه الإیرانیه تفترض بسبب من خصوصیتها، مجاوزه طایفه من المبادی الناظمه لفهم الظواهر سواء فی الفلسفه السیاسیه، او فی علم الاجتماع الحدیث. والمقصود بالمجاوزه هنا، لیس نفی او نقض ما اخذ به العقل الحدیث من مبادی ومعاییر، وإنما لاستیناف بیان ما حجبته العقلانیه الحدیثه من حقایق تتعدی التفسیر المادی المحض للتاریخ. إن ما یحملنا علی مثل هذا المدعی، قناعتنا ان منطق السببیه الحاکم علی احداث التاریخ وتحولاته، لا ینحصر فی کهف التاریخانیه المغلق، بل یتعداه إلی آفاق تتکشف فیها اطوار واحداث عصیه علی الترقب، وتبقی فی الآن عینه سلیله السببیه ومنطقها. ذاک یعنی ان ثمه حقایق تمکث فی تضاعیف التاریخ، ولا تظهر إلا حین تتوفر لها الإراده المناسبه لإظهارها فی اللحظه والمکان المناسبین. معضله الفکر الحدیث انه قصر منهجه علی معرفه ما یظهر من تحولات التاریخ ومنعطفاته، من دون ان یلتفت إلی ما یکمن فی جوهر التاریخ، ویکون باعثا لحرکته وتجدده ودیمومته.
    کلیدواژگان: میتافیزیقا، الاستغراب، میتاستراتیجیا، التاریخانیه، الولایه السیاسیه، الصبر الاستراتیجی
|
  • Kazem Seyedbagheri * Pages 9-42
    Based on the Qur'anic view, the situation of political freedom comes from within, when man is freed from his internal egoism and Taghut (rebel against God) and submits to monotheism and its implications; it will be a prelude to liberate himself from the bondage of others. However, the divine prophets are appointed by the constant message of confrontation with the outer Taghut, the combination of the two elements of moving away from the inner and outer Taghut is a way to liberation. Given that man, on the one hand, is dependent on worldly belongings and, on the other hand, is influenced by the effective manifestations of power and wealth, in any case, it is possible that in political interactions, he becomes fascinated and enslaved by others and subconsciously gives his freedom to others, so the divine prophets come to remind him of the forgetfulness of the blessing of freedom. Considering the importance of this issue, the present paper seeks to find out fundamentally what is the relationship between freedom and political servitude from the point of view of the divine words (The Qur'an). The hypothesis emphasizes that according to the basis of monotheism and the place of man as Khalifato Allah and his free and equal creation, according to the logic and verses of the Holy Qur'an, serving God is considered the first step towards political freedom and liberation, so no one has the right to undermine his freedom, just as he can not follow and enslave others in the political arena. Therefore, by serving God, man has a spirit of freedom and opens his path to political freedom, a path in which obedience to Taghut is rejected and denied. This issue has been examined by the method of ijtihad interpretation. The relationship between freedom and slavery in the political arena has been less considered by scholars in the field of Islamic political thought, and this can be considered as an innovation of this paper.
    Keywords: Political slavery, Political freedom, Political, The holy Qur'an
  • Ahhabiball Babaei * Pages 43-74

    According to its background in the cultural history of the modern West, the meaning of civilization is full of conventional elements that may lead the civilization of the Islamic world to conventionalism. Thus, in this paper, in the first step, through referring to the human and moral nature of civilization, civilization is defined as the largest system (super-system) of human relations. Then the Islamic aspects of civilization in "Islamic words of civilization", "Islamic sources of civilization", "Islamic criteria for civilization", "Islamic principles of civilization", "Islamic culture in the process of civilization", and finally in "Dense Islamic responses to the accumulated needs of the Islamic world can be pursued. Based on this outlook, just as being a civilization is realized through meeting the great needs of humanity, Islamization also occurs at this point in response to the genuine needs of human societies (civilization as cumulative responses to the dense contemporary needs).

    Keywords: Islamic Ummah (community), human relations, Islamic civilization, the system of needs of the Islamic world
  • Talal Etrisi * Pages 75-108
    Europe has witnessed four important events in a row that will have a profound impact on people's lives and mindsets. These events and changes will take place as follows: Coups against the Church, religious wars in Europe, the French Revolution, and the Industrial Revolution in Britain. These changes were associated by changes in the way of thinking and looking at human problems that were far from the logic of the church and the principles and foundations of religion and the relationship with the unseen. These changes have affected the concepts and ways of thinking in the humanities and social sciences to such an extent that it now looks at people as a material object. The result of the break between science and religion in the West has been to bow down and celebrate the superiority of the individual and individualism, which will soon have important implications at the intellectual, philosophical, educational, social, artistic, and other levels. Western science was established in the humanities and social sciences with the belief that science could replace religion. Therefore, modernity became the worship of knowledge and the abandonment of the worship of heaven. However, this claim never led sociology to a "better design of the world."
    Keywords: Sociology, Religion, modernity, Science, Experience, Individualism
  • Mohamad Pezeshgi * Pages 109-134
    The current paper aims to identify Islamic political philosophy based on the new challenges in the philosophy of social sciences. For this purpose, the method of internal analysis has been used to provide answers to new questions from Islamic philosophy. The paper claims that Islamic political philosophy is a kind of philosophy that has dealt with philosophical research in the field of politics by taking advantage of the content of Islamic teachings and its civilizational heritage on the one hand and benefiting from the achievements of civilization in every era. One of the findings of this paper is to identify the characteristics of Islamic political philosophy, which has been examined from the perspective of new challenges in the philosophy of social sciences. The findings of this paper can be used to study the history of Islamic political philosophy, Islamic political philosophy, and Islamic civilization.
    Keywords: Islamic political philosophy, Islamic civilization, history of Islamic political philosophy
  • Najmeh Keikhah * Pages 135-163
    This paper aims primarily to study the concept and nature of neutrality in Islamic political philosophy. Although neutrality is primarily in conflict with the religious government, which claims to fulfill the teachings of a particular religion, but the other side of the coin is that, this concept is debatable in aspects of Islamic political philosophy. One of these aspects is the existence of different minorities within the political community who are considered citizens and want the government to treat the citizens equally and neutrally towards all citizens. On the other hand, how Islamic political philosophy deals with the challenges that have led to neutrality in Western countries can further reveal the strengths and weaknesses of Islamic political philosophy. The author will examine this from the perspective of transcendental political philosophy. In this regard, the issues that in the minds of transcendental philosophers can help to clarify neutrality are examined and analyzed. The concept of right and good, human self-determination, and dealing with the political institutions of the community are among the most important topics of neutrality in Western political thought. In transcendental philosophy, these issues will be discussed around topics such as the type of look at human, society, religion, and universe. Accordingly, the most important issue of the present paper is what are the claims of the political neutrality and how can this issue be coped with from the perspective of Islamic political philosophy?
    Keywords: Neutrality, government, transcendental wisdom, Freedom
  • Mahmood Heydar * Pages 164-208
    This study seeks to explain the principles and foundations of Western studies in the arena of Iranian experience and looks at it as an exceptional event in contemporary history. According to this hypothesis, our discussion in explaining the differences between rupture and continuity between two parallel aspects of this Iranian experience is the religious metaphysical aspect based on the belief in the unseen and the socio-political aspect focusing on a collection of the presence and effectiveness of the postmodern era. However, the approach of Western analysis in the Iranian Islamic experience, due to its special feature, goes through a set of principles governing the understanding of phenomena in both political philosophy and modern sociology. The meaning of going through the prevailing principles here is not to deny or violate the principles and criteria adopted by modern reason, but to continue explaining the facts and realities that modern rationality has ignored and concealed- facts that go beyond a purely material interpretation of history. What leads us to such a claim is that the logic of causality governing the events and developments of history is not limited to the closed cave of historicism, but rather, it goes beyond that and enters horizons in which unpredictable developments and events are revealed, and at the same time are of the lineage and logic of causality. This means that there are facts that have been remained within history, and they only emerge when there is the right will to reveal them at the right time and place. The challenge of modern thought is that it confines its method to knowing what arises from the developments and twists of history, regardless of what lies at the heart of history, and is the source of its movement, renewal, and permanence.
    Keywords: Metaphysics, occultation, meta-strategic, Historicism, political guardianship, strategic patience