فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 39 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/08/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تفکر انقلابی سردار حاج قاسم سلیمانی ،ویژگیها و ابعاد شخصیتی و الگوگیری از وی
    حسین عزیزیان صفحات 7-18

    شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از محبوب ترین چهره های انقلاب اسلامی و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می شود . این شهید والا مقام هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مظلومان جهان در سر نداشت و زندگی خود را صرف مبارزه با ظالمان کرد و همواره نگاهش به افق نگاه مقام معظم رهبری دوخته بود .در میان مومنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند ، و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند (سوره احزاب آیه 23) بررسی ابعاد مختلف زندگی ، خدمات ، مبارزات و ایثار و فداکاری های شهید حاج قاسم سلیمانی در راه دین و ارزش های انقلاب ، همه سراسر درس آموز است که باید همواره بنحو مناسب برای مردم و جوانان ترسیم و برای ترویج آن اقدام لازم توسط نهادها و رسانه های گروهی صورت گیرد .محبوبیت حاج قاسم سلیمانی در میان مردم ایران و منطقه و حتی در میان انسانهای آزاده جهان تنها یک دلیل اساسی و بنیادین دار و در حقیقت محبوبیت فراگیر و گسترده وی معلول یک علت اصلی است وی خصوصیات و رفتارهایی داشته که آن علت اصلی و اساسی محقق شده است روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی است و در جمع آوری اطلاعات از شیوه کتابخانه ای و فیش برداری از کتاب ها و مقالات و سایت های اینترنتی استفاده شده است .

    کلیدواژگان: حاج قاسم سلیمانی، الگوگیری، ویژگی برجسته شخصیتی، ویژگی رفتاری
  • نقش کنترل و نظارت در صحت عمل کارکنان سازمانها
    پرویز جعفری صفحات 19-28

    بر مبنای رویکرد نوین علم مدیریت سازمانها در صورتی موفق هستندکه به انتظارات جامعه در قالب اهداف وماموریتها جامع عمل بپوشانند.حصول اطمینان از تحقق این انتظارات به نظام کنترل پویا ونتیجه گرایی نیاز دارد.برای رسیدن به این جایگاه باید به طور مداوم سعی کرد تا بین اهداف سازمان وتامین نیازها واهداف کارکنان تعادل برقرارشود .امروزه به کار گیری شیوه های کنترل ونظارت تنها به حضور فیزیکی در محل اداره ویا سازمان منوط نیست و بخش اعظم آن با کنترل از راه دور انجام می شود .پیچیدگیهای دنیای امروز جز بااستفاده ازفناوریهای روز قابل حل نیست.اگر تا دیروزکنترل ونظارت مستقیم ضمن عملی بودن در مواردی نیز موثر واقع می شود،امروزه به دلیل ظهور پدیده هایی چون کار از راه دور،آموزش از راه دور،تجارت الکترونیکی و...سازمانها به سمت مجازی شدن پیش می روند به گونه ای که زمان و مکان در اجرا مفهوم خود را از دست داده است.لذا شکل نظارت نیز تغیر یافته است ونظارت همزمان بااستفاده ازفناوریها به عنوان رویکرد جدید مورد توجه قرار گرفته است.بنابراین استفاده ازفناوری اطلاعات وتبادل اطلاعات از ضروریات بازرسی است وباعث افزایش عملکرد واثر بخشی دستگاه های نظارتی می شود .روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی و استفاده از اسناد کتابخانه ای می باشد.

    کلیدواژگان: کنترل، نظارت، خودکنترلی، نظارت وکنترل
  • نقش رضایت مندی شغلی کارکنان در تکریم ارباب رجوع، مورد مطالعه فرماندهی انتظامی استان ایلام (کلانتری های شهرستان مرکز استان)
    خالد کاظمی صفحات 29-48

    هدف پژوهش حاضر، بررسی وشناخت نقش رضایت مندی شغلی کارکنان درتکریم ارباب رجوع درکلانتریهای استان ایلام می-باشد.روش تحقیق با توجه به هدف کاربردی و نوع پژوهش توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری مورد مطالعه شامل کارشناسان وخبرگان می باشد که با استفاده ازفرمول کوکران حجم نمونه به دست آمده است برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه رضایت شغلی(JDI)، وهمچنین پرسشنامه محقق ساخته میزان رضایت ارباب رجوع استفاده شد و جهت سنجش روایی آن از نظرات اساتید و کارشناسان و متخصصان امر استفاده شده است و برای بررسی پایایی آن ها نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که در نتیجه پایایی آن در حد قابل قبولی محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss23 و با بهره گیری از روش های آماری آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شده اند.

    کلیدواژگان: رضایت مندی شغلی، تکریم ارباب رجوع، کلانتریهای استان ایلام
  • بررسی علل و عوامل موثر بر پدیده خودکشی
    افشار شاهمرادی *، حسین کلانتری صفحات 49-60

    خودکشی کلمه ای است که در هر روز بیشتر از دیروز می شنویم گویا تنها آنانی که دست به این عمل می زنند جرات رویا رویی با آن را دارند خودکشی از شروع تا ریخ مکتوب روی داده و نگرش ها نسبت به آن دسته به زمان ، فرهنگ و همچنین انگیزه ها متغیر بوده است . افزایش روز افزون میزان خودکشی در کشور ،ما را بر آن داشت تا به بررسی علل و عوامل موثر بر پدیده خودکشی بپردازیم خودکشی و اقدام به خودکشی یکی از رفتارهای ضد اجتماعی و یک آسیب اجتماعی به شمار می آید . خودکشی تلاش آگاهانه به منظور خاتمه دادن به زندگی شخص توسط خودش می باشد که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل گردد یا فقط به شکل احساسی در فرد بماند پدیده خودکشی در بسیاری از اقشار مردم دیده می شود خودکشی یک مشکل پیچیده است که علل و عوامل متعددی دارد . روش تحقیق بصورت توصیفی و کتابخانه ای بوده است

    کلیدواژگان: خودکشی، حلق آویزی، مرگ، علل خودکشی، احساسات
  • تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های هویت معنوی و اخلاقی منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (تالیف سال تحصیلی 1401/1400)
    مهدی میرزایی صفحات 61-89

    تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بر معنویت و اخلاق به عنوان سر فصل دوم، از سر فصل های هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، از اهمیت پرداختن به این موضوع و تحلیل مولفه های آن، از جنبه های گوناگون صحه گذاشته است. هدف پژوهش، بررسی تحلیل محتوای کتب درسی (فارسی، آموزش قرآن کریم و هدیه های آسمان) تالیف سال تحصیلی 1401/1400، در دوره اول ابتدایی از حیث توجه به مولفه های هویت معنوی و اخلاقی منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. روش پژوهش، توصیفی شامل: تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعه پژوهشی شامل دو بخش یعنی: متون مرتبط به مولفه های معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و هشت عنوان کتاب درسی فارسی، قرآن و هدیه های آسمان می باشد. ابزارهای اندازه گیری فرم فیش برداری و چک لیست تحلیل محتوا، با استفاده از شاخص های آمار توصیفی هستند. مشخص شد که به ترتیب مولفه های: خود سازی معنوی و اخلاقی، زایش قوه تعقل و تفکر، ایمان به خدا،ظلم و استکبار ستیزی، نیکوکاری، ایثار و فداکاری، یکرنگی و همدلی،کمک و یاری رسانی، صبر و تحمل گرایی، عفو و گذشت،شجاعت، اخلاص،تواضع و فروتنی، بصیرت و در نهایت وفاداری بیشترین تاکید را داشته اند.همچنین کتب پایه سوم بیشترین تاکید را در این زمینه داشته و پایه اول کمترین تاکید را داشته است و کتب مذکور،در زمینه هویت معنوی و اخلاقی متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از ظرفیت خوبی برخوردار بودند، ولی با نقطه مطلوب، فاصله دارند.

    کلیدواژگان: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحلیل محتوا، کتب درسی، معنویت و اخلاق
  • بررسی آثار رعایت عفاف ، حجاب در امنیت اخلاقی و نشاط اجتماعی
    فاطمه محمدزاده گلانی صفحات 90-101

    بررسی آثار رعایت عفاف ، حجاب در امنیت اخلاقی و نشاط اجتماعی بررسی آثار رعایت عفاف ، حجاب در امنیت اخلاقی و نشاط اجتماعی چکیدهعفاف و حجاب دو رکن مهم و تاثیر گذار در جامعه است که موجب حفظ فرد و خانواده و مصونیت جامعه می شود.بی حجابی و بی عفتی می تواند به کیان جامعه لطمه بزند و موجب فروپاشی بنیان خانواده شود.انسان به عنوان عضوی از جامعه، باید تابع ضوابط روابط اجتماعی باشد تا وظیفه فردی خود را در برپا کردن آرامش و امنیت در جامعه انجام داده باشد. اثبات تقدس و تجاذب های حجاب و عفاف در متون دینی سبب ساز گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در بین زن و مرد جامعه خواهد شد و سالم سازی نهادهای اجتماعی بدون توجه به حجاب و فواید آن امکان پذیر نیست. این مقاله به بررسی مفهوم حجاب وعفاف و آثار تربیتی آن بخصوص نشاط و امنیت اجتماعی می پردازد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای وبررسی مطالعات انجام شده در این ارتباط می باشد.

    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، امنیت اخلاقی، نشاط اجتماعی