فهرست مطالب

دانش انتظامی ایلام - پیاپی 47 (پاییز 1402)

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 47 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عوامل فردی و اجتماعی حجاب و نقش آن در امنیت اجتماعی زنان
    جمال سلمانی*، حسین عزیزیان صفحه 1

    حجاب ارزنده ترین نماد فرهنگی ، اجتماعی در تمدن ایران اسلامی می باشد و عفاف پدیده ی ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی است و توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم بوده و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش های بنیادین و مداوم در خانواده ، مدرسه ، دانشگاه و اجتماع می باشد.لزوم پوشیدگی و به اصطلاح حجاب زن در برابر مرد بیگانه یکی از احکام بدیهی در اسلام است و در قرآن کریم مکرر روی آن تاکید شده است. از مسایل مهمی که در این باب مطرح است این که «آثار فردی و اجتماعی عفاف و حجاب چه نقشی در تامین امنیت اجتماعی زنان دارد؟». آیا احکام پوشش از مختصات اجتماعی است، یعنی ضرر و زیان آن مربوط به جامعه است یا علاوه بر آثار اجتماعی، آثار فردی نیز دارد که پیامدهای سوء ناشی از بدحجابی در وهله اول متوجه خود زن می گردد و بعد به جامعه برمی گردد. این ها مسایلی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد و لذا آن را در دو حیطه آثار فردی و اجتماعی آورده ایم و برای مخاطب این مطلب روشن خواهد شد که عفاف و حجاب با امنیت اجتماعی زنان رابطه مستقیمی دارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد

    کلیدواژگان: حجاب، امنیت اجتماعی، عفاف، حجاب رفتاری، آثار فردی، آثار اجتماعی
  • فناوری های نوین جاسوسی
    حسن حسن نجات* صفحه 2

    در آنچه که ذکر می شود ، ضمن بیان مقدمه ای درباره ی اهمیت توجه به فناوری ها و شیوه های نوین جاسوسی و کسب اطلاعات در کشور و سازمانهای اطلاعاتی توجه شده ، همچنین به لزوم توجه به حفاظت اطلاعات اشاره شده است .و در ادامه به تاریخچه جاسوسی که در آن به شکل گیری استفاده از ابزار های جاسوسی پرداخته شده است و همچنین در ادامه ی مقاله ضمن اشاره به جاسوسی از دیدگاه نظام اسلامی و تجسس و حفاظت اطلاعات در اسلام از دیدگاه امیر المومنین (ع) مورد بررسی قرار گرفته است .سپس به بررسی شناخت روش های سنتی و نوین جاسوسی و انواع فناوری ها و شیوه های نوین جاسوسی پرداخته شده ، ضمن توجه به این نکته که فناوری های نوین جاسوسی به اشکال و ابعاد مختلف ساخته شده و در زمینه های مختلف به کار برده می شوند این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای استفاده شده است .

    کلیدواژگان: تجسس، جاسوس، جاسوسی، جاسوسی رایانه ای
  • بررسی نقش رضایت اولیای دم در قصاص قاتل در حقوق کیفری ایران
    آرش رامیار* صفحه 3

    رضایت یکی از نهادهای حقوق کیفری است که آثار متفاوتی در تحقق جرم و مسیولیت کیفری دارد. ازمسایلی که از دیرباز راجع به زوال عنصر قانونی مطرح شده مساله تاثیر رضایت بزه دیده برای ارتکاب جرم است. به این معنی که هرگاه شخصی به میل و اختیار خویش راضی باشد که دیگری او را به قتل برساند یا مضروب، یا مجروح و دیگری نیز بدون ضرورت تقاضای او را برآورده سازد. رضایت بزه دیده در این قبیل موارد، باعث عدم مسیولیت کیفری و مجازات نخواهد شد . انسان از آزادی اراده برخوردار است و این امر به عنوان حق فردی در قوانین بنیادی کشورها پیش بینی شده است. از سوی دیگر زندگی اجتماعی و رعایت حقوق جامعه و دیگران اقتضا می کند که آزادی اراده انسان نسبت به جسم، جان و مال وی با محدودیت هایی روبه رو شود. در بسیاری از نظام های حقوقی، رضایت بزه دیده به عنوان عامل عمومی موجهه جرم یا سلب مسوولیت کیفری پیش بینی نشده است، بلکه در موارد خاصی همچون عملیات درمانی و ورزشی که ضرورت های اجتماعی اقتضا می کند، در بیشتر این نظام ها رضایت، علت موجهه جرم است و برخی، آن را عذر قانونی می دانند و گاهی به عنوان عاملی محسوب می شود که سوء نیت را زایل می کند. در مواردی هم رضایت فرض می شود. روش تحقیق در این مقاله با استفاده روش توصیفی و کتابخانه ای می باشد.

    کلیدواژگان: رضایت، اولیای دم، قتل عمد، مسئولیت کیفری
  • علل و عوامل اخذ رشوه و راهکارهای پیشگیرانه
    مسلم بابائی* صفحه 4

    لفظ رشوه و مفهوم آن از الفاظ و مفاهیم متداولی است که مظاهر نکبت بار آن در بسیاری از جوامع و از جمله جامعه های اسلامی، مشاهده می گردد . و شاید کمتر کسی باشد که لفظ رشوه را نشنیده و یا تا به حال باواقعیت آن در خارج ولو بعنوان «حق حساب و "پورسانت"» و هدیه، روبرو نشده باشد . به شهادت تاریخ، ارتکاب این خیانت با تمام مراحل و صورتهای گوناگونی که پیدا کرده، با همه رنگهای متفاوتی که در بستر زمان به خود گرفته، چه جنایاتی را که به بار نیاورده است .رشوه از امور متداولی است که مظاهر نکبت بار آن در بسیاری ازجوامع و از جمله جامعه های اسلامی،مشاهده می گردد. و شاید کم تر کسی باشد که لفظ رشوه را نشنیده و یا تا بهحال با واقعیت آن در خارج ولو به عنوان حق و حساب و هدیه روبرونشده باشد. به شهادت تاریخ، ارتکاب این خیانت با تمام مراحل و صورت های گوناگونی که پیدا کرده، و با همه رنگ های متفاوتی که در بستر زمان به خود گرفته، چه جنایاتی را که به بارنیاورده است! روش تحقیق در این مقاله توصیفی -تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است.

    کلیدواژگان: رشوه، اخاذی، تخلفات، جرائم مالی
  • نقش مشارکت شهروندان و نهادهای اجتماعی درپیشگیری از وقوع جرم
    احسان کرمی* صفحه 5

    موضوع پیشگیری از جرم و بزهکاری همواره یکی از موضوعات مهم در جوامع بوده است که از طریق اعمال پیشگیرانه تحقق می یابد. فرهنگ پیشگیری ازجرم ازآن جهت اهمیت می یابد که همه اندیشمندان این حوزه معتقد هستند هزینه هایی که صرف برنامه های درمان و یا به تعبیر بهتر، مجازات می شود به مراتب بیش از هزینه هایی است که صرف اقدامات پیشگیرانه از جرم خواهد شد. اهمیت این موضوع موجب شده است تا امروزه دولت ها بحث پیشگیری را از ابعاد مختلف مورد توجه قرار دهند، بگونه ای که در حال حاضر دریچه های جدیدتری به سوی جرم، نحوه مجازات مجرم و مهم تر از همه، اقداماتی که مانع از تحقق بیشتر جرم می گردد، گشوده شده است.امروزه توسل به پیشگیری از جهات مختلف مورد بحث قرار گرفته است.پیشگیری کیفری(سیستم عدالت کیفری)-پیشگیری وضعی(کاهش فرصت ها برای وقوع جرم)- پیشگیری اجتماعی(کاهش انگیزه ارتکاب جرم): گونه های مختلف پیشگیری هستند که درمورد بهره گیری از آنها تیوری ها و نظرات مختلفی مطرح شده است. برخی اندیشمندان حوزه مطالعات جنایی به یکی از جنبه ها توجه بیشتری نشان داده و برخی نیز لزوم توجه به همه ابعاد آن را مورد تاکید قرار داده ا ند.

    کلیدواژگان: پیشگیری کیفری و غیر کیفری، مشارکت مردمی، اعتماد اجتماعی
  • تاثیر سیاست های اقتصاد مقاومتی بر طبقات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حقوق شهروندی و قانون اساسی
    علی فتاحی* صفحه 6

    فضای اقتصادی ایران امروز رویدادهای ویژه و منحصر به فردی را در حوزه اقتصاد شاهد است،که وقوع بعضی از آنها تاکنون در دنیا سابقه نداشته است.از این رو زمانی که شرایط ویژه و بدون الگویی به وجود می آید ضرورت نوآوری و ایده پردازی از سوی صاحب نظران برای برطرف کردن چالش های اقتصادی ضرورت پیدا می کند.حال سوال این است که،سیاست های اقتصاد مقاومتی چه تاثیری بر روی طبقات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران می گذارد؟بنظر می رسد که سیاست های اقتصاد مقاومتی با تاسی از حقوق عامه ی شهروندان و اصول مندرج در قانون اساسی به دنبال ایجاد مساوات و کم کردن فاصله ی طبقاتی است.پژوهش فوق از نوع کاربردی با روش کیفی-تفسیری و با رویکرد توصیفی-تحلیلی تدوین و تحلیل شده است.یافته های پژوهش نشان می دهند که،بررسی اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه سیستم صحیح اقتصادی تنها راه موجود برای پرهیز از خطر بالقوه ابهام در صحت و سقم سیاست گذاری های اقتصادی است.همچنین اقتصاد مقاومتی باعث پویایی ساختار طبقاتی شده و در واقع طبقه ی متوسط ارتباطش با دنیای خود کنش گرایانه است و این اقتصاد باعث کنش گر شدن طبقه متوسط و با رعایت اصل مندرج در قانون اساسی و حقوق شهروندی به کم شدن فاصله طبقاتی می انجامد.هدف از این پژوهش نیز واکاوی و تحلیل اثرگذاری اقتصاد مقاومتی بر طبقات اجتماعی خواهد بود.

    کلیدواژگان: طبقات اجتماعی، فاصله طبقاتی، اقتصاد مقاومتی، حقوق شهروندی، قانون اساسی