فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 36 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • خرده فرهنگ های مقاومت و مساله امنیت اجتماعی در شهر ایلام
    بهمن غلامی، یارمحمد قاسمی، صدیقه پیری * صفحات 7-30

    چکیدهواکنش های متفاوتی در برابر تغییر و تحولات پر شتاب دنیای کنونی صورت گرفته که در مواردی این واکنش ها رنگ مقاومت و مقابله به خود می گیرد که گاه نتیجه چنین واکنش هایی، شکل گیری و ظهور خرده فرهنگ های مقاومت در جامعه است. پژوهش حاضر، با هدف چرایی و چگونگی خرده فرهنگ مقاومت و مساله امنیت اجتماعی در بین جوانان شهر ایلام صورت پذیرفته است. بر این اساس، روش قالب آن پدیدارشناسی بوده و از روش تحلیل تماتیک در جهت تحلیل داده ها بهره گرفته شده، از مصاحبه نیمه ساختمند به عنوان ابزار گرداوری اطلاعات استفاده و پس از مصاحبه با 24 نفر بر اساس معیار بسندگی کفایت نظری، محقق گشت. نتیجه نهایی پژوهش آن است که نظام اجتماعی امکان فرصت شغلی برابر را از سیاه پوشان سلب یا به رویشان بسته و آنها را فاقد نقش شغلی رسمی و موثر در جامعه قرار داده است. از سوی دیگر، شرایط اقتصادی و معیشتی ناپیدار پسران مورد مطالعه نیز خود به خود بستری برای گسیل به سمت فعالیت های هنجار شکنانه و امنیت زدا را برایشان فراهم نموده که در مواردی هزینه های سنگینی را بر سیستم حاکم متحل می کند که نتیجه چنین فرایندی برای پسران مورد مطالعه محروم شدن از حیات برابر با دیگر افراد جامعه، فاصله گیری از اجتماع و نزدیکی روز افزون به محفل های درون گروهی و اقدام به رفتار های خلاف موازین اجتماعی در شهر ایلام است.

    کلیدواژگان: خرده فرهنگ، هویت مقاومت، بزهکاری، ایلام
  • نقش آلودگیهای رادیواکتیو بر محیط زیست
    محمد فیضی*، فریده شادیوند صفحات 31-39

    آلاینده های رادیواکتیو در محیط زیست نحوه تولید و مضرات آن برای انسان از جمله مسایل مهم دنیای امروز است. مطالب زیادی امروزه درباره آلاینده های زیست محیطی، آلاینده های آب، هوا، خاک و مواد غذایی بیان شده است. اما در مورد آلاینده های رادیواکتیو کمتر صحبت شده است. این آلاینده ها علی رغم خطر آفرینی همیشه به صورت پنهان و مخفی باقی مانده اند. شکافت هسته ای یعنی تجزیه اتم به ذرات کوچکتر. با شکافت اتم انرژی ازاد می شود. قسمت های اصلی راکتور شکافتی عبارت است از کوره، میله های مهار، خنک کننده و بدنه راکتور. سه نوع پرتو عمده هسته ای عبارتند از: آلفا، بتا و گاما. و هر ایزوتوپ پرتوزا ویژگی انتشار خاص خود را دارد .آلودگی های حرارتی ، تشعشعات خطرناک ، ضایعات و زباله های اتمی تمامی محیط زیست را در معرض خطرات جدی قرار داده است . نسل بشر را با مرگ و میرهای دردناک و بیماری های حاد و مزمن روبرو ساخته است . تمامی موجودات زنده : گیاهان ، جانوران و تمامی محیط های زیست شامل جو ، زمین ، آب، هوا و در حقیقت کل کره زمین را تهدید می کند . نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد جدی ترین مشکل انرژی هسته ای ، استفاده مناسب و به جا از ضایعات رادیواکتیو است .روش تحقیق بصورت توصیفی - تحلیلی بحث و بررسی انجام شده است.

    کلیدواژگان: مواد رادیواکتیو، اثرات زیان بار مواد رادیو اکتیو، ضایعات هسته ای
  • نقش نیروی انتظامی در فضای تمدن سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
    حسین نجفی، محسن علیزاده * صفحات 40-53

    انقلاب اسلامی ایران در حالی که چهل ودومین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و در دهه پنجم حیات خود می باشد ، که اگر چه دشمنان مستکبر گمان های باطلی در سر داشتند ، اما دوستانش در سراسر جهان ، امیدوارانه آن را در گذار از چالش ها و به دست آوردن پیشرفت های خیره کننده ، همواره سربلند دیده اند در چنین نقطه عطفی ، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه گام دوم انقلاب برای ادامه این راه روشن به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه هایی اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی اریه فرمودند .بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری منتشر گردید. بیانیه گام دوم می تواند تفسیر دقیق از ضرورتهای کنش نیروهای اجتماعی، گروه های سیاسی ، نهادهای انقلابی و ساختار بروکراتیک را به وجود آورد .چنین تفسیری می تواند در ارتباط با نهادهای اجتماعی و انتظامی همانند ناجا، دارای قالب های تبیینی و کارکردی باشد و روش این مقاله توصیفی - تحلیلی است و از روش اسنادی و کتابخانه ای برای جمع آوری استفاده شده است.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، گام دوم انقلاب اسلامی، جامعه پردازی، عدالت اجتماعی
  • بررسی رابطه بین فرهنگ اقامه نماز با ایجاد، انسجام، نشاط و شاداب سازی هویت دینی و معنوی بازنشستگان در محیط خانه و جامعه(مورد مطالعه: بازنشستگان نیروی انتظامی شهرستان دهلران)
    مهدی میرزایی * صفحات 54-80

    بازنشستگان به عنوان آیینه ی تمام نمای هر سازمانی محسوب می شوند.در این بین ایجاد،انسجام،نشاط و شادابی هویت دینی و معنوی نیروهای بازنشسته و خدوم ناجا که سالیان درازی،خالصانه خدمت نموده اند از اهمیت دوچندانی برخوردار است.هدف پژوهش،بررسی رابطه بین فرهنگ اقامه نماز با ایجاد،انسجام و شاداب سازی هویت دینی و معنوی بازنشستگان نیروی انتظامی شهرستان دهلران در سال 1399 است.این پژوهش از نظر نوع هدف،جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از روش تحقیق کیفی بوده و از نظر دامنه زمانی،بررسی مقطعی و به صورت بررسی میدانی،همراه با روش کتابخانه ای می باشد.تعداد 16 نفر به عنوان نمونه به روش سیستماتیک انتخاب و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. مشخص شد که رضایت بازنشستگان از تعاملات و روابط انسانی خود.اتحاد،انسجام و پیوستگی عاطفی و مذهبی آنان با همدیگر و اعضای خانواده.میزان اهمیت به ارزش های دینی در خانه و جامعه و امکانات،تجهیزات و تسهیلات مطلوب در خانه و جامعه در زمینه اقامه نماز، توانستند در ایجاد،انسجام و شاداب سازی هویت دینی و معنوی بازنشستگان موثر باشند.همچنین شناخت آثار و برکات نماز و آگاهی و درک اسرار،معنا و مفهوم ترجمه فارسی ارکان واجب و مستحب نماز، می تواند هویت دینی و معنوی را شاداب تر،لطیف تر و ماندگارتر نماید و فوایدی نظیر:نزدیکی به پروردگار،معنا بخشیدن واقعی به زندگی دنیوی،برزخی و اخروی،شناخت و پایبندی به ارزش های معنوی و دینی و داشتن تفکر کلی در ارتباط بین مفاهیم مختلف خلقت،دنیا، دین،معنویت،برزخ،آخرت،اختیار انسان و قبول نمودن نظام عادلانه جزا و سزای الهی را در پی داشته باشد.

    کلیدواژگان: اقامه نماز، هویت دینی - معنوی، بازنشستگان نیروی انتظامی
  • نقش مکتبی پلیس در تراز انقلاب اسلامی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب
    مصیب طولابی *، باقر شادیوند صفحات 81-91

    پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در مردم این توقع را به وجود آورده است که باید سازمان ها و نهادهای حاکمیت نیز بر اساس آموزه های اسلامی عمل کنند. یکی از این نهادهای مهم حاکمیتی که همه روزه با آحاد مردم سر و کار دارد و مسیولیت امنیت کشور و حفظ جان و مال و ناموس مردم بر عهده آن می باشد نیروی انتظامی است. از یک طرف موفقیت پلیس در انجام وظایف قانونی خود منوط به داشتن ماموران مومن و متدین است و از طرف دیگر در نظام اسلامی توقع مردم از پلیس بیش از سایر نظام ها و حکومت ها می باشد مردم انتظار دارند ماموران پلیس افرادی مومن مکتبی پاکدست و پاک منش بوده و نسبت به دفاع از حقوق آنان حساس و دلسوز باشندهدف از این مقاله نقش مکتبی پلیس در تراز انقلاب اسلامی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب است .این نوع تحقیق بر اساس گزارش کتابخانه ای و از نوع توصیفی تحلیلی.یافته های این تحقیق شامل شناسایی شاخصهای به عنوان شاخص های مکتبی پلیس در تراز انقلاب اسلامی می باشد که در چندین محور شاخص های اعتقادی اخلاق شخصی اخلاق شغلی رفتار با بزه دیدگان و مراجعین رفتار با متهمان و مجرمین سازمانی سیاسی و انقلابی اجتماعی خانوادگی دسته بندی و تنظیم شده است.

    کلیدواژگان: پلیس مسلمان، ماموران پلیس، امنیت، اسلامی، شاخص های مکتبی
  • مدیریت مهارت آموزی کارکنان وظیفه
    سعید کرمی، عرفان فرشباف * صفحات 91-109

    مدیریت بهینه خدمت وظیفه عمومی با توجه به اینکه بخش وسیعی از جامعه تحت تاثیر آن هستند، می تواند تاثیرات مثبتی در سطح فردی و کلان به همراه داشته باشد. یکی از جنبه هایی که بر بهره وری خدمت وظیفه عمومی تاثیرگذار است، مدیریت عرصه ها و کارکردهای مختلف خدمت سربازی است. در سال های اخیر، نسبت کارکنان وظیفه دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر، نسبت به کارکنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین تر، در حال افزایش بوده است. از سوی دیگر، توجه به این موضوع ضروری است که خدمت سربازی علاوه بر ایجاد آمادگی های دفاعی و رزمی در جوانان می تواند زمینه های اثربخشی بیشتر را از طریق توسعه توانمندی ها و مهارت های فردی تقویت کند. به گونه ای که در دوران صلح، سربازان می توانند در راستای پیشرفت و آبادانی کشور و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نقش به سزایی را ایفا نمایند. در همین راستا، قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به منظور ارتقا جذابیت، نشاط و مهارت آموزی منتهی به اثربخشی بیشتر خدمت و نیز آمادگی برای ورود به بازار کار و اشتغال سربازان، تشکیل گردیده است. هدف این پژوهش بررسی مدیریت مهارت آموزی کارکنان وظیفه که به صورت توصیفی انجام شده است.

    کلیدواژگان: مهارت آموزی، سربازان وظیفه، بهره وری، شایستگی