فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 16 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ابوالقاسم ایمانپور صفحات 7-30
    زمینه و هدف

      پلیس یکی از مهم‌ترین سازمانها و تشکیلاتی است که مسیولیت برقراری نظم و امنیت را بر عهده دارد و برای تحقق این هدف، شیوه‌ها و سبک‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرند. با عنایت به اینکه مدیریت در ناجا، مدیریت بر یک سیستم باز است که با محیط اطراف خود در تعامل می‌باشد؛ بنابراین مدیریت روسای پلیس دارای دو نقش اساسی است؛ نقش داخلی که بر مباحث داخلی اداره پلیس متمرکز می‌شود و دیگری نقش خارجی است که مدیریت تعامل‌های سازمان با محیط را در بر می‌گیرد. هر دو نقش مدیریت روسای پلیس از اهمیتی یکسان برخوردارند و ضعف در هر زمینه باعث شکست در دستیابی به اهداف سازمان می‌گردد. لذا اهمیت این تحقیق از این ناشی می‌شود که مطالعه علمی ارتباط بین سبک‌های مدیریتی فرماندهان و مدیران انتظامی با میزان اثرات آن بر ارتقاء احساس امنیت می‌تواند تا حدودی بیانگر قوت و ضعف عملکرد نیرو بوده و راه را برای اداره بهتر امور فراهم نماید. لذا در این تحقیق سوال اصلی آن است که تاثیر سبک مدیریتی فرماندهان و مدیران انتظامی در میزان احساس امنیت شهروندان شهرستان ایلام چگونه است؟

    روش

    روش تحقیق پیمایشی و توصیفی است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد که پایایی و روایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق، زنان و مردان بالای 18 سال و ساکن شهرستان ایلام در سال 1393 می‌باشند و جهت تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها نیز از نرم افزار (SPSS) استفاده شده است.

    یافته‌ها و نتیجه‌گیری: 

    یافته‌های تحقیق نشان می‌دهدکه بین سبک‌های مدیریت مورد مطالعه در این تحقیق (سبک سنتی، سبک جامعه محور)، سبک جامعه محور بر دیگر سبک‌ مورد مطالعه ارجحیت دارد که در این میان، از نظر شهروندان، گویه‌های دستگیری سریع و قاطع متخلف و متهم در صحنه جرم توسط پلیس ، صداقت و درستکاری پلیس در انجام امورات و ایجاد زمینه برای ارتقای تعامل بین پلیس و مردم در جایگاه بیش‌ترین فراوانی قرار گرفته‌اند

    کلیدواژگان: سبک مدیریت، فرماندهان و مدیران انتظامی، احساس امنیت، سبک سنتی، سبک جامعه محور
  • رضا خورانی صفحات 31-54

    پژوهش حاضر درصدد بررسی تاثیر کارکردهای منابع انسانی بر بهره‌وری کارکنان فرماندهی انتظامی استان ایلام می باشدکه نتایج آن می‌تواند برای کلیه نهادهای دیگر که به دنبال بررسی کارکردهای منابع انسانی با بهره‌وری هستند، مفید باشد. این مطالعه دارای چهار فرضیه می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 178 نفر نمونه انتخاب شده از بین 2000 نفر از کارکنان نیروی انتظامی استان ایلام می‌باشد. همچنین برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. برای تبیین فرضیات تحقیق از روش های استنباطی (رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون) با نرم افزار آماری 20 SPSS استفاده شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که کارکردهای منابع انسانی که شامل مولفه های به‌کارگماری منابع انسانی، آموزش و بالنده‌سازی منابع انسانی، انگیزش منابع انسانی و نگهداشت منابع انسانی است، رابطه معناداری با بهره وری در فرماندهی نیروی انتظامی استان ایلام دارد.

    کلیدواژگان: کارکرد نیروی انسانی، بهره وری، کارکنان نیروی انتظامی
  • مریم رضائی، ماندانا مسعودی راد صفحات 55-68

    مبادلات تجاری، یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و نیز امرار معاش مردم مرز‌نشین میباشد و از این طریق مردم ساکن در نواحی مرزی کشورهای همسایه می‌توانند در کنار هم، از فرصت‌ها و منابع مشترک استفاده نمایند. در واقع انجام مبادلات از طریق بازارچه‌های مرزی، ضمن تامین سطح قابل توجهی از نیاز مردم مرز‌‌نشین، به قانونمند کردن ترددها و تهاترها، تثبیت و پایدار نمودن امنیت در مناطق مرزی، فروکش کردن مبادله قاچاق کالا، تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی این مناطق کمک خواهد کرد. بازارچه مرزی مهران، یکی از فعال‌ترین و پررونق‌ترین بازارچه‌های کشور می‌باشد که در سال 1382 در نقطه صفر مرزی با اهداف متفاوتی؛ از جمله سودآوری اقتصادی، در این منطقه شکل گرفت که امروزه دارای مزیت‌های مهمی؛ همچون اشتغال‌زایی، ارز‌آوری، گسترش همکاری با کشور عراق و ایجاد امنیت در منطقه می‌باشد. تحقیق حاضر به منظور بررسی و ارزیابی اثرات اقتصادی و امنیتی این بازارچه بر منطقه مرزی مهران انجام شد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی می‌باشد و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و نیز مشاهده مستقیم بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که بازارچه مرزی مهران، منافع اقتصادی بسیاری برای منطقه در پی داشته و در زمینه کاهش فقر و ایجاد اشتغال و خارج کردن استان ایلام از انزوای جغرافیایی تا حد بسیار زیادی موثر بوده است که همه این عوامل توسعه و امنیت منطقه را سبب شده است.

    کلیدواژگان: بازارچه مرزی، توسعه اقتصادی، توسعه منطقه ای، امنیت پایدار، مهران، ایلام
  • علی اشرف عزیزپور صفحات 69-80

    یکی از معضلاتی که بشر در طول تاریخ با آن مواجه بوده بحران تهدیداتی است که جان ومال انسانها را به خطر انداخته وآنها را درگیر خود کرده است جنگها خواسته و ناخواسته و تحمیلی بازندگی و حیات جوامع بشری آمیخته شده و در بسیاری از موارد به نظر می رسد که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد .بشریت در طول پنجاه هزار سال تاریخ تمدن خود 14000جنگ را دیده است و در این جنگها بیش از 4 میلیارد انسان جان باخته اند به طوری که در این مدت صرفآ 268 سال بدون جنگ و مناقشه بوده است و تنها در طی 45 سال یعنی سالهای 1945 تا 1990 در روی کره زمین فقط سه هفته بدون جنگ بوده و اکثر این جنگها در کشورهای جهان سوم به وقوع پیوسته است (مدیریت بازرسی سازمان صنایع دفاع ،1368). سرزمین ما ایران جزء 10 کشور حادثه خیزدنیاست از مخاطرات انسانی جنگ با بیش از 300 هزارکشته درصد سال اخیر و مخاطرات طبیعی زلزله با بیش از 150 هزار کشته درصد سال خیرمتحمل ترین وکشنده ترین تهدیدات ایران است (حسینی، امینی3:1391) مکانیابی مجموعه های مسکونی عدم همجواری کاربریهای ناهمساز، استقرارو همجواری کاربریهای مسکونی یا مراکز حساس، اقتصادی، نظامی، سیاسی و...آسیب پذیری شهرک های مسکونی در زمان جنگ افزایش خواهد داردلذا می بایست کاربریهای آسیب پذیر و حساس تفکیک شده وبا مسیرهای دسترسی درشرایط بحران درامر کمک رسانی همجواری داشته باشند. در بحث مکانیابی جایگاه های سوخت در صورت بروز حوادث موجب افزایش دامنه تخریب شهری وتلفات جبران نا پذیر انسانی می شوند خصوصا اینکه این کاربریها با مراکز امداد رسانی و بیمارستا نها، و کار بریهای آموزشی نیز همجواری داشته باشدلذا عمدتا درمکانیابی این گونه کاربریها دقت فراوان صورت گیرد تا از حداقل تهدید برخودارشوند.

    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، مکان یابی، اماکن نظامی و انتظامی
  • روح الله نرگسی صفحات 81-102

    با توجه به نقش مهم سرمایه فکری در سازمان و نیرو های نظامی، این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی پرسشنامه سرمایه فکری انجام شد. یک گروه نمونه با حجم 368 نفر از طریق نمونه برداری در دسترس از کارکنان و نیروهای انتظامی (پلیس) شهر ایلام انتخاب شدند و با پرسشنامه سرمایه فکری مورد ارزیابی قرار گرفتند. این پرسشنامه شامل 19 سوال بود.نتایج نشان داد که این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ از ضریب پایایی 94/0 برخوردار بود. هم چنین روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی از روایی لازم برخوردار بود. با تحلیل مولفه اصلی 3عامل استخراج شده 63/0از واریانس کل را تبیین می کند. که شامل: 1) سرمایه انسانی 2) سرمایه رابطه ای (مشتری) 3) سرمایه ساختاری است. همبستگی بین عامل ها نشان داد بین عامل هل رابطه معنادار وجود دارد. نتیجه ارزیابی پرسشنامه مذکور نشان داد که عوامل زیر بنایی مطلوبی برای سنجش سرمایه فکری داشت. لذا از آن می توان در جهت ارزیابی سرمایه فکری در سازمان ها و نیروهای انتظامی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، پایایی، روایی
  • سجاد زمانی صفحات 103-122

    مسیله اعتیادیکی ازمهمترین مسایل امروزی استکه همه نهادها ازجمله خانواده واجتماع راتحت شعاع خودقرارداده است وارتباط تنگاتنگ ای مسیله باشیوه های درست تربیت فرزندان درخانواده غیرقابل انکاراست باتوجه به این موضوع پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه کمرویی و اعتیاد در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مهران انجام شد.ابتدا بر اساس مطالعات کتابخانه ای پیشینه نظری پژوهش تدوین شد و سپس بر اساس اهداف پژوهشگر به آزمون فرضیات پرداخته شد.روش تحقیق در این پژوهش پیمایش از نوع توصیفی می باشد و جامعه ی آماری 100 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور واحد مهران می باشد، تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 16 SPSSکمک گرفته شد و برای آزمون فرضیات از آزمونt دو گروه مستقل استفاده شد و مشخص شد که بین کمرویی در دانشجویان دختر و پسر و همچنین بین گرایش به اعتیاد در دانشجویان دختر و پسر پیام نور تفاوت معنی داری وجود دارد. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش از نوع توصیفی می باشد و جامعه ی آماری 100 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور واحد مهران می باشد، تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 16 SPSSکمک گرفته شد و برای آزمون فرضیات از آزمونt دو گروه مستقل استفاده شد و مشخص شد که بین کمرویی در دانشجویان دختر و پسر و همچنین بین گرایش به اعتیاد در دانشجویان دختر و پسر پیام نور تفاوت معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: کمرویی، اعتیاد، دانشجویان، دانشگاه پیام نور، مهران