فهرست مطالب
نشریه بهائی شناسی
پیاپی 23 (پاییز 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/10/03
- تعداد عناوین: 11
- سرمقاله
-
صفحه 4
- گزارش
-
صفحه 42
کتاب منتخب الاثر فی الإمام الثانی عشر از مکتوبات مهم عالمان شیعیمذهب در تبیین و شرح آموزه مهدویت شیعی است. آنچه به این کتاب اهمیت میبخشد، روش نویسنده در نشان دادن تواتر لفظی یا معنوی بسیاری از روایات مهدویت است که اصالت شیعی آنها را آشکارا بهدست میدهد. خاستگاه نگارش این کتاب مواجهه آیت الله حاجآقا حسین طباطبایی بروجردی با تبلیغات بهاییان در بروجرد بود که با خواست او، از سوی شاگرد برجستهاش، آیت الله شیخ لطفالله صافی گلپایگانی، به نگارش این کتاب انجامید.
-
صفحه 62
جمعیت ترکیه حدود 84 میلیون نفر است که غیرمسلمانان فقط حدود 0.2% آن را تشکیل میدهند. طبق گزارشهای رسمی کمتر از 10000 نفر بهایی در ترکیه زندگی میکنند. امپراتوری عثمانی، که ترکیه بخشی از آن بوده، نقش مهمی در تاریخ بهاییت داشته است. ملا علی بسطامی از حروف حی زمان باب و طاهره قرهالعین سابقه حضور و ایجاد تنشهایی را در آنجا داشتهاند. پس از آن نیز، بهاءالله و عبدالبهاء هم در آن کشور زندگی کردهاند و تظاهر به مسلمانی و تقیه میکردند. در آن دوران تحولات و اصلاحات اجتماعی امپراطوری عثمانی صورت میگرفت که شواهدی بر تاثیر آنها روی تعالیم و اندیشههای بهایی وجود دارد. در این مقاله بهاختصار به تاریخ حضور رهبران بهایی و بهاییان در امپراتوری عثمانی و رفتار و تقیه آنان در آن سرزمین پرداخته شده است. در پایان گزارشی از وضعیت فعلی بهاییان و علل رکود بهاییت در ترکیه ارایه شده است.
-
بهائیت از دیدگاه روشنفکران و منتقدان بهائی / قسمت سیزدهمصفحه 100
کتاب منتخب الاثر فی الإمام الثانی عشر از مکتوبات مهم عالمان شیعیمذهب در تبیین و شرح آموزه مهدویت شیعی است. آنچه به این کتاب اهمیت میبخشد، روش نویسنده در نشان دادن تواتر لفظی یا معنوی بسیاری از روایات مهدویت است که اصالت شیعی آنها را آشکارا بهدست میدهد. خاستگاه نگارش این کتاب مواجهه آیت الله حاجآقا حسین طباطبایی بروجردی با تبلیغات بهاییان در بروجرد بود که با خواست او، از سوی شاگرد برجستهاش، آیت الله شیخ لطفالله صافی گلپایگانی، به نگارش این کتاب انجامید.
-
صفحه 132
بهاییان معتقدند همه کسانی که آنان را جزو پیامبران معرفی میکنند، از حضرت آدم علیه السلام تا بهاءالله، همه مظهر امرند و حقیقت ادیان یکی بیشتر نیست و مظاهر امر از آغاز تا انجام یکی بیشتر نیستند. آنها میگویند مظاهر امر، رجعت میکنند و این امر، تناسخ نیست. بهاییان حقیقت رهبران خود را همان رجعتی میدانند که در مکتب شیعه مطرح شده است. در این مقاله موضوع «مظهریت» و تفاوت آن با «نبوت» ادیان ابراهیمی و همچنین وحدت مظاهر امر بررسی میشود. آنچه ایشان از رجعت معنی میکنند، با نظر شیعه متفاوت است و رجعت شیعه مفهوم دیگری است که نه در شکل و محتوا و نه در کیفیت، با آنچه بهاییان میگویند، همخوان نیست.
-
در کمبریج چه گذشت؟! / نگاهی به فعالیت های مرتبط با بهائیت در دانشگاه کمبریجصفحه 156
این نوشتار در تکمیل مقالات پیشین با عنوان «پروژه بورس تحصیلی بهایی» نوشته شده است. ایده آن است که سمینار مطالعات بهایی کمبریج در سال 1978 و پیش از آن، سمینارهایی در خلال سالهای 1977 و 1980 در دانشگاه لنکستر، نقطهعطفی در دوران گذار از اندیشه سنتی بهاییت به نگرشهای مدرن همسو با لیبرالیسم فراهم آورد. فراورده این حرکت، زیرساختهای مهمی را برای ایده «حکومت جهانی» بهایی گردآوری کرده است. مجموعه سمینارهای یادشده بعدها مورداستفاده پژوهشگران مطالعات علوم اجتماعی قرار گرفت و گروهی از پژوهشگران آکادمیک را در بهاییت پرورش داد. هرچند برخی از این پژوهشگران را بیتالعدل طرد کرد اما نسل جدیدی از دانشوران بهایی که از حمایت بیتالعدل نیز برخوردار بودند، در حکم سنتز برای مطالعات سنتی بهاییت ایفای نقش کردند.
-
صفحه 180
یکی از فرقههای جداشده از اسلام بهاییت است که منکر وجود و میلاد مقدس امام زمان، حضرت حجتبنالحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف است و بهجای ایشان، علیمحمد باب را امام زمان میداند. در زمان حاضر، بهاییان مهمترین مروج این عقیده هستند و حسینعلی نوری مشهور به بهاءالله را پیامبر خود معرفی میکنند. او کتاب ایقان را در اثبات قایمیت میرزا علیمحمد باب نوشت؛ ادعای این شخص و پیروانش به دلایل عدیده باطل است. در این مقاله به سه دلیل اصلی بر رد ادعای آنان پرداخته میشود: گواهی خود میرزا علیمحمد باب، عدم تطابق اوصاف باب با اوصاف امام دوازدهم شیعیان، عدم تطابق اوصاف باب با مهدی مسلمانان.
-
صفحه 200
بررسی بهاییت از نقطه نظر منطق و محتوا نشان دهنده آن است که افول و پایان آن از دید دانشوران و پژوهشگران اندیشهها نزدیک است، زیرا نه حرف جدیدی برای دنیای معاصر دارد و نه وعدههایش به تحقق پیوسته است؛ و هم دارای تناقضهای فراوان است و هم احکام خشنی چون احکام قرون وسطایی دارد. برای نشان دادن این مطالب، در این مقاله نمونههایی از ادعاهای باطل، اظهارات گزاف، تناقضها، بازگشتگان از بهاییت، طردشدگان بهایی، انشعابهای بهاییان، تحریف تاریخ، نفی علم و عقل، دزدی شخصیتها ارایه شده است. همچنین در انتها نشان داده شده است که بهاییت حزب است و دین نیست.
-
صفحه 226
-
Page 42
The selected book of Montkhab-ul Al-Athar about 12th. Imam is one of the important books of Shia religious scholars in explaining and clarifying the doctrine of Shia Mahdism. What gives importance to this book is the author's method of showing the verbal or spiritual frequency of many Mahdavi traditions, which clearly shows their Shiite authenticity. The origin of the writing of this book was the confrontation of Ayatollah Haj Agha Hossein Tabatabayi Boroujerdi . Regarding the religious propaganda of the Baha'is in Boroujerd, he requested the writing of this book by his prominent student, Ayatollah Sheikh Lotfollah Safi Golpaigani.
Keywords: Selected traces of the 12th Imam, the systematic structure of Shia Mahdism, Bahais, Haj Agha Hossein Tabatabayi Boroujerdi -
Page 62
The population of Turkey is about 84 million people, of which non-Muslims make up only about 0.2%. According to official reports, fewer than 10,000 Baha’is live in Turkey. The Ottoman Empire, of which Turkey was a part, played an important role in Baha’i history. Mullah Ali Bastami and also Tahereh Qorrat Alein two of the first followers of Bab have a history of residing there and causing some tensions Turkey. After that, Baha’u’llah and Abdu’l-Bahá also lived in that country and pretended to be Muslims and following dissimulation( taqiyyah). During that time, the changes and social reforms of the Ottoman Empire took place, and there are evidences of their influence on Baha’i teachings and thoughts. In this article, the history of the presence of Baha’i leaders and Baha’is in the Ottoman Empire and their behaviors and deeds in that land is briefly discussed. At the end, a report on the current situation of Baha’is and the causes of Baha’i stagnation in Turkey is presented.
Keywords: Baha’i, Baha’is in Turkey, Baha’i National Assembly of Turkey, Baha’u’llah, Abdu’l-Bahá, Shoghi Effendi, World Supreme Court, Baha’i teachings, administrative rejection in Baha’ism, covenant violators in Turkey -
Page 100
Michael Zargarov (b. 1960 in Texas, USA) joined the Baha’ism in 1980 and as a Baha’i missionary conducted many missionary meetings and made numerous missionary trips throughout the United States and as an international migrant missionary to Mexico, Central America, the Soviet Union and had been sent to other countries. As an intellectual, educated and Baha’i missionary, after about 20 years of membership and sincere missionary activity, he realized the problems, mistakes, conflicts and ach of the institutions and institutions does not have an authority, such as( the Guardian of the Faith ) Wali Amrallah and Bait al-Adl.( House of Justice).
He was convinced that the Bahá’í community is unable and doomed to fail in realizing its goals and teachings, such as establishing world peace, unity of the human beings, and a golden age for human society, etc. He does not believe in the infallibility of Baha’i leaders and considers accepting such a belief as a move towards dictatorship and tyranny within the Baha’i community. He is highly critical of the leadership of the House of Justice and considers the House of Justice and the current leadership of Baha’i in Israel to be illegitimate and believes that Baha’i has not brought any achievements to the world after more than 170 years of its existence. In his opinion, Baha’ism, like other human sects, is generally a tool in the hands of those governments who want to dominate and is ultimately doomed to failure. In this article, a conversation with him is presented.Keywords: Baha’i intellectuals, Michael Zargarov, Abdul-Bahá, Shoghi Effendi, Universal House of Justice, rejection -
Page 132
Baha’is believe that all those whom they introduce as prophets, from Adam (peace be upon him) to Baha’u’llah, are all manifestations of God (the Cause), and the truth of religions is not more than one truth, and the manifestations of God (the Cause) are not more than one manifested from the beginning to the end. They say that the manifestations of God return toward the people and this matter is not reincarnation. Baha’is consider the truth of their leaders to be the same as the regression (resurrection) that has been proposed in the Shia school of thought. In this article, the issue of “manifestation” and its difference with the “prophecy” of Abrahamic religions and also the unity of the manifestations of God are examined. What they mean by regression is different from the Shia opinion, and Shia regression is another concept that is not compatible with what the Baha’is say, neither in the form and content, nor in the quality.
Keywords: Manifestation of God, manifestation, Abrahamic religions, unity, reincarnation, regression -
Page 156
This article is written to complete the previous articles with the title of “Baha’i Scholarship Project”. The idea is that the Cambridge Baha’i Studies Seminar in 1978, and before that, seminars in 1977 and then 1980 at Lancaster University, provided a turning point in the transition from traditional Baha’i to the modern attitudes aligned with liberalism. The outcome of this movement has assembled an important infrastructure for the Baha’i idea of “world government”. The aforementioned series of those seminars were later used by social science researchers and raised a group of academic researchers in Baha’ism. Although some of these researchers were rejected by the House of Justice, a new generation of Baha’i scholars, who were also supported by the House of Justice, played a role in the synthesis of traditional Baha’i studies.
Keywords: transition period, globalization, Baha’i world government, world religion, Cambridge Conference -
Page 180
One of the separated sects from Islam is the Baha'i, which denies the holy existence and the birth of the Imam Mahdi, Hazrat Hojjat bin Al-Hassan(peace be upon him) and also considers Ali Muhammad Bab as the Imam of the time (Imam Mahdi). At the present time, the Baha'is are the most important promoters of the belief that they identify Hossein Ali Nouri, known as Baha'u'llah, as their prophet. He wrote the book Iqan to prove the validity of Mirza Ali Muhammad Bab as Imam Mahdi .The claims of this person and his followers are false for many reasons. In this article, three main reasons for rejecting their claims are discussed:
1. Mirza Ali Muhammad Bab's own testimony,
2. The incompatibility of the attributes of Bab with the attributes of the 12th. Imam of Shiites,
3. The incompatibility of the attributes of Bab with the Mahdi of MuslimsKeywords: Babism, Baha’ism, Imam Mahdi, Mirza Ali Muhammad Bab, Kitab-i-Iqan, Qaemiyat -
Page 200
An examination of the Baha’i Faith from the point of logic and content shows that its decline and end are imminent from the views of scholars and researchers of thought, because it has neither a new word for the contemporary world nor its promises have been fulfilled. It contains many contradictions and harsh rulings such as medieval rulings. To illustrate this point, the article provides examples of false claims, exaggerated statements, contradictions, former Baha’is, excommunicated Baha’is, divisions, distortion of history, denial of science and reason, and theft of personalities. It is also shown at the end that Baha'ism is a political party and not a religion.
Keywords: Baha'is, contradictions, returnees, excommunicated, divisions, distorted history, theft of personalities