فهرست مطالب

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی - پیاپی 12 (پاییز 1401)

نشریه رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی
پیاپی 12 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/08
  • تعداد عناوین: 20
|
  • محمد گرجی *، شاهرخ صداقتی زاده صفحات 9-24

    بیماری آسم یکی از بیماری های رایج تنفسی است که متاسفانه گرایبان برخی از افراد را گرفته و برای آن ها مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است. افراد مبتلا به این بیماری از حملات یا دوره‌های شدیدی به هنگام وارد شدن هوا به داخل ریه ‌ها و دشواری در تنفس رنج می‌برند. عوامل مولد بیماری آسم تحریک کننده‌های موجود در محیط زیست هستند که می‌توانند علایم وحملات بیماری را تشدید کنند. عوامل و موجبات بسیاری وجود دارند که می‌توانند علایم بیماری را تشدید کنند ومعمولا از فردی به فرد دیگرمتفاوت هستند. همانطور که می دانیم و از دیرباز اثبات شده است ورزش کردن ضامن سلامتی روح و جسم آدمی است و به واسطه ورزش کردن طراوت جسمی و سلامت بدنی شخص تضمین می شود. در بیماران آسمی و بیمارانی که به نوعی مشکل تنفسی دارند با ورزش کردن و ازدیاد دم و بازدم و انقباض و انبساط سریع تر شش ها و بالتبع تقویت سیستم تنفسی، راه برای بهبود این چرخه فراهم شده و نتیجتا با تکرار فعالیت های ورزشی سبک به مرور شاهد بهبود وضعیت تنفسی ورزشکار خواهیم بود. در این مقاله قصد داریم این فرضیه مطروحه را که تا چه میزان فعالیت های ورزشی می تواند در بهبود عملکرد و رفع مشکلات تنفسی کمک کند، موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و روش گردآوری داده ها از نوع فیش برداری و استفاده از کتب، مقالات و پژوهش های ورزشی و پزشکی مرتبط با موضوع مطروحه این پژوهش می باشد.

    کلیدواژگان: آسم، ورزش، بیماری تنفسی، دم و بازدهم، فعالیت بدنی، سیستم تنفسی
  • دکتر خلیل الله احمدوند، امین رضا ویسعلی* صفحات 25-36

    در دنیای پرفراز و نشیبی که زندگی می کنیم ارزشهای اخلاقی بیشمار و فراوانی وجود دارد که بر روش زندگی ما تاثیر فراوان میگذارد، همچنین در تمامی نظام های اخلاقی دینی، ملاک نهایی اخلاق، خدا و تقرب به او و رضایت اوست. اخلاق قسمتی اعظم و مهم از آموزه های دین مبین اسلام است، علاوه بر اینکه آیات زیادی در این باب نازل شده و حتی هدف مهم رسالت پیامبر (ص) را اصلاح اخلاق بیان داشته احادیث و اشعار فراوانی نیز در این باره وجود دارد. لذا در این تحقیق که به روش کتابخانه ای سعی در جمع آوری مطالب شده، مروری بر معانی و تعاریف اخلاق اسلامی و ضرورت بکار گیری آن در بین جوامع ومیزان تاثیر آن می پردازیم.

    کلیدواژگان: اخلاق، مکارم اخلاق، اخلاق کاربردی، ملکات نفسانی
  • ترجمه: مژگان توکلی صفحات 37-56

    اهمیت شیوع و ویژگی‌های پیامدهای مثبت (یا عملکرد خوب) در میان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در دوران اواسط کودکی به‌خوبی شناخته شده نیست. هدف تخمین شیوع رفتار خوب بر اساس معیارهای مهارت و رشد و بررسی میزان ارتباط معنی‌دار بین متغیرهای سطح کودک و خانواده و عملکرد خوب است. طراحی، تنظیم، و شرکت‌کنندگان این مطالعه کوهورت طولی شامل کودکان مبتلا به اوتیسم از کلینیک‌های منطقه‌ای در سراسر کانادا بود. از شرکت‌کنندگان 3 بار بین سنین 2 تا 4.9 سال (T1) و دو بار در مرحله پیگیری تا دوران کودکی (T2) نمونه‌برداری شد. داده‌ها از مارس 2018 تا ژانویه 2020 تجزیه‌وتحلیل شدند. قرارگرفتن در معرض ارزیابی زبان و ضریب هوشی در اولین نمونه، درآمد خانوار، مقابله والدین، و عملکرد خانواده پیامدها و اندازه‌گیری‌های اصلی حوزه‌های پیامد کلیدی سلامت رشد را شامل می‌شود. حوزه‌های پیامد کلیدی سلامت رشد شامل معیارهای اجتماعی شدن، ارتباط، مهارت‌های زندگی مستقل، و معیارهای درونی‌سازی و برونی‌سازی رفتارها بود. آستانه‌هایی برای عملکرد خوب در این حوزه‌ها بامهارت یا رشد ایجاد شد. میزان ارتباط زبان، ضریب هوشی، درآمد خانوار، مقابله والدین و عملکرد خانواده با پیامدهای ارزیابی شده توسط رگرسیون لجستیک تعیین شد. ارتباط بین پیامدها و نمرات طبقه‌بندی برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم نیز برآورد شد.

    کلیدواژگان: خانواده، کودک، اوتیسم، دوران کودکی، والدین، ضریب هوشی
  • دکتر علی مرتضوی مهر*، سادات حسینی صفحات 57-77

    سیره عقلا اصطلاحی در علم فقه و اصول است که به روش و سلوک خردمندان بر انجام یا ترک کاری بدون دخالت و تاثیر عوامل زمانی، مکانی، نژادی، دینی و گروهی اطلاق می شود. سیره عقلا در تمام جوامع اسلامی مدنظر و ملاک عمل بوده است. شرع مقدس اسلام نیز بسیاری از عرف‌های عقلایی زمان خود را امضاء کرده است. سیره عقلا یکی از ادله مهم استخراج احکام شمرده می‌شود. ازاین‌رو در علم اصول و فقه فریقین دارای نقش مهمی در استنباط احکام است. سیره عقلا ازنظر معنایی با واژه‌هایی همچون سیره، عرف، عقل، دلیل عقلی در ارتباط است. بررسی متون فقهی و اصولی علماء اهل سنت نشان می‌دهد که ایشان از سیره عقلا با عناوینی چون «عرف عام»، «عادت عقلا»، «بنای عقلا» و واژه‌های معادل استفاده کرده‌اند. ازنظر علماء اهل سنت سیره با داشتن شرایطی حجت است و می‌تواند به‌عنوان دلیلی برای استنباط احکام قرار گیرد، هرچند که در مورد حجیت و دلیلی‌ات آن، بحث و نظریات متفاوتی مطرح است. سیره عقلا در علم اصول و فقه اهل سنت از طریق اثبات حجیت برای بسیاری از موضوعات اصولی همچون قیاس، مصالح مرسله، استحسان و... همچنین از طریق تبیین و رفع ابهام از بسیاری از موضوعات و مصادیق فقهی، استکشاف حکم شرعی و حتی حکم تکلیفی، توانسته در استنباط احکام نقش داشته باشد. علماء شیعه نیز در منابع اصولی و فقهی خود در موارد زیادی به سیره عقلا استناد کرده‌اند، ازنظر علماء شیعه، سیره عقلا با لحاظ شرایطی حجت است و می‌تواند به‌عنوان یک دلیل معتبر در استنباط احکام نقش داشته باشد. سیره عقلا در استنباط احکام در علم اصول و فقه شیعه از طریق حجیت دادن به برخی موضوعات اصولی، تشخیص موضوعات و مصادیق فقهی و رفع ابهام از آن‌ها، نقش داشته است. لازم به ذکر است پژوهش حاضر به‌صورت توصیفی-تحلیلی به این مهم دست‌یافته است.

    کلیدواژگان: سیره عقلا، عرف، فریقین، استنباط احکام، علم اصول
  • اسماعیل نوبخت، سینا قلفی*، پویا شیرانی صفحات 79-102

    حق والدین بر تربیت کودک، از حقوق به رسمیت شناخته‌شده در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران است. در بند ت ماده 158 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، یکی از علل موجهه‌ی جرم، اقدامات تربیتی والدین در تنبیه اولاد در حدود متعارف دانسته شده است. با توجه به ابهام لفظ «متعارف» در ماده مذکور، پژوهش حاضر به دنبال تحلیل و بررسی مصادیق تنبیه متعارف از نامتعارف از منظر روانشناختی، فقهی و حقوقی است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که از منظر فقه امامیه، والدین حق تنبیه بدنی کودک را تنها با شرایط مشخص‌شده در روایات دارند. استفتایات جدید درخصوص تادیب متعارف حاکی از تعدد و تکثر نظرات فقهای معاصر است، لکن یک اصل مشترک در تمام این فتاوی وجود دارد و آن اینکه بهترین راه تربیت ، همان تربیت با مهربانی است. رویه قضایی در خصوص تادیب متعارف اطفال توسط والدین به قصد اصلاح و تربیت صحیح، اتفاق‌نظر ندارد، لکن آنچه مسلم است این است که رویه غالب، حبس اطفال، سیلی زدن منجر به تغییر رنگ پوست، ایراد ضرب‌وجرح عمدی و تا را تادیب متعارف ندانسته و از شمول ماده 158 خارج می‌داند. از منظر روان‌شناختی باید به جای تنبیه از روش های مثبت که جایگزینی برای تنبیه است بهره مند شد و در صورت بلاتاثیر بودن از روش های دیگر بهره برد.

    کلیدواژگان: ادله فقهی، تادیب والدین، تدابیر جایگزین، علل موجهه جرم، کودک
  • دکترخلیل الله احمدوند*، سمیه شجاع صفحات 103-121

    از مهمترین عوامل سعادت و فلاح یک جامعه،کار و کوشش است، در اسلام به مقوله کار و تلاش اهمیت بسیاری داده شده است، امام علی (ع) نه‌ تنها در گفتار بلکه در میدان عمل نیزالگو برای پیروان خویش هستند. ایشان با کار خستگی‌ناپذیر و طاقت‌فرسا می‌خواستند جامعه اسلامی را از رکود، فقر، تنبلی و تن‌پروری که در اثر فاصله‌ی طبقاتی ایجادشده بود، نجات دهند. پس اهمیت، ضرورت و جایگاه تلاش و کار، با توجه به سفارش‌های دین مبین اسلام و سلوک آن حضرت، صد چندان آشکار می‌شود. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی سعی بر آن دارد تا به بررسی جایگاه حقوقی ارزش کار و تلاش از منظر امام علی (ع)، با تآکید بر نهج البلاغه، بپردازد. به جایگاه کار و کوشش، ویژگی های کار شایسته، ملاک های مهم انتخاب شغل، پیامدهای منفی بیکاری از منظر امام علی (ع)، در این مقاله سخن رانده شده است.

    کلیدواژگان: کار و کوشش، تلاش، سیره علوی، نهج البلاغه، امام علی
  • دکتر محمدرضا خبازی راوندی، فرشته جبل عاملی صفحات 123-144

    گرفتگی خلق‌وخو به شکل شدید در دوران پس از زایمان که پس از تولد کودک ایجاد می‌شود که معمولا پس از تولد کودک ایجاد می‌شود.این افسردگی یک بیماری شایع روانپزشکی است که اکثریت مادران در دوره پس از زایمان آن را تجربه می‌کنند.افسردگی پس از زایمان به یک نگرانی جهانی برای سلامت روان تبدیل شده است که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.افسردگی موجب افت کاری، کاهش انگیزه برای انجام طرح های تازه و پیدایش مشکلات شغلی و خانوادگی است به طوری که 75 درصد افرادی که در بخش های روانی بستری می شوند دچار افسردگی هستند.نوع شدید افسردگی با کاهش علاقه، انر‍ژی، احساس گناه، اشکال در تمرکز، بی اشتهایی، افکار دیگر کشی و خودکشی مشخص می شود ولی نوع خفیف تر آن به شکل مزمن تری تظاهر می کند.باید توجه داشت اوج اختلالات خلقی زنان در باروری رخ می دهد و این خود می تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار در بروز افسردگی دوران بعد از زایمان باشد که یکی از شایعترین اختلالات روانی در پی زایمان است و حداکثر طی 4 هفته اول بعد از زایمان شروع می شود و بطور متوسط تقریبا13درصد زنان افسردگی بعد از زایمان را تجربه می کنند.با توجه به اهمیت موضوع در این پژوهش قصد داریم به بررسی چرایی وعوامل تعیین کننده و تشدید کننده افسردگی پس از زایمان بپردازیم.

    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، وضع حمل، اختلالات روانی، روان پریشی، اخلاق
  • آرمان یارمرادی*، محمدرضا زریری صفحات 145-163

    دین سنگ بنای سامان اجتماعی است و منبعی برای ارزش های اجتماعی است و بر گزینش های فردی و بسیاری از زمینه های زندگی روزمره تاثیر می گذارد و همچنین به عنوان تجلی روح جمعی و عامل همبستگی و یکپارچگی جامعه محسوب می شود. پدیده دینداری از موضوعات قابل توجهی است که اهمیت آن را از کثرت تلاش هایی می توان دریافت که در سال های اخیر برای ساخت و به کارگیری سنجه های دینداری مصروف شده است. این تلاش ها از دل اقتضایات و ضرورت های قابل درکی بیرون آمده است که نمی توانست بدون پاسخ باقی بماند. ضرورت این مطالعات به طور عام برخواسته از نفوذ و اعتباری است که هنوز دین برای انسان و اجتماع دارد. دینداری ازجمله عوامل تاثیرگذاربر سلامت روان و شادکامی نوجوانان است که نیاز به بررسی های بیشتر دراین زمینه احساس می گردد. اصولا دین به شکل خاصی در هر فرهنگ شناخته شده‌ای وجود دارد. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده است قصد داریم به بررسی و تحلیل دین داری و ارتباط دین با سلامت روان و اخلاق، با هدف نیل به شادکامی در زندگی اجتماعی نوجوانان بپردازیم.

    کلیدواژگان: دین شناسی، سبک زندگی، دین داری، شادکامی، سلامت روان، شادی، اعتقادات دینی
  • شاهرخ صداقتی زاده*، محمد گرجی صفحات 165-186

    فیزیولوژی ورزشی یا فیزیولوژی ورزش دانشی است که به مطالعه واکنش دستگاه‌های بدن به فعالیت منظم بدنی (ورزش) می‌پردازد. در واقع فیزیولوژی ورزش به این مقوله می‌پردازد که با انجام تمرینات ورزشی چه اتفاقی در بدن افتاده و استرس ناشی از ورزش چه تغییری در کارکرد اعضا و دستگاه‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. این رشته در ایالات متحده آمریکا جزء مجموعه خدمات درمانی و بهداشتی قرار دارد. حدود چهل درصد وزن بدن را ماهیچه تشکیل می‌دهد این ماهیچه‌ها در خود تولید انرژی می‌کنند که این نیرو، نیروی ماهیچه نامیده می‌شود که البته قابل اندازه‌گیری نیز هست. وقتی سخن از آمادگی جسمانی به میان می‌آید مقصود از آن داشتن چنان قلب، رگ‌های خونی و شش‌ها و ماهیچه‌هایی است که بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و با شور و نشاط تمام در فعالیت‌ها و تفریحات سالمی شرکت کنند که افراد عادی و غیرفعال از انجام آن‌ها ناتوانند. عوامل متعددی در آمادگی جسمانی موثر است اما چهار عامل بیش از عوامل دیگر در این میان ایفای نقش می‌کنند این عوامل عبارت‌اند از (نیروی ماهیچه، استقامت ماهیچه، انعطاف ماهیچه و استقامت قلبی ریوی) می‌باشد. با توجه به اهمیت موضوع در این پژوهش قصد داریم به دو مفوله مهم تحت عناوین تحلیل علمی فیزیولوژی و متابولیسم ورزشی بپردازیم و ابتدا در چند بخش فیزیولوژی ورزشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم سپس به شناخت ابعاد مهم متابولیسم ورزشی به صورت تخصصی بپردازیم. امید است پژوهش حاضر مورد توجه و مطالعه پژوهشگران و محققین محترم قرار گیرد.

    کلیدواژگان: فیزیولوژی ورزشی، فعالیت بدنی، عضلات بدن، مفاصل، متابولیسم ورزشی
  • احمدرضا زارعی* صفحات 187-200

    در ادبیات جامعه شناسی مفهوم "تعهد" و "مسیولیت اجتماعی" در یک فضای مفهومی مشترک به صورت مترادف بکار رفته است. بنا بر تعریفی رایج، مسیولیت و تعهد اجتماعی به عنوان عاملی در جهت ارضای نیازهای متقابل افراد جامعه و همچنین همبستگی اجتماعی عمل می کند. نیازهای روانی و دنیای مطلوب، اهمیت روابط انسانی، و هویت ضمن مسیولیت پذیر کردن افراد در زندگی شخصی و فردی، در جهت ایجاد احساس مسیولیت و تعهد اجتماعی نیز موثر باشند .در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده است قصد داریم به بررسی و شناخت فرهنگ مسیولیت پذیری بپردازیم. روش گردآوری مطالب با بهره از روش فیش برداری و استخراج مطالب از کتب، مقالات و منابع علمی می باشد.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری، تعهد، مسئولیت پذیری اجتماعی، فرهنگ
  • الهام فیض آبادی صفحات 201-221

    دین مبین اسلام به عنوان یکی از ادیان بزرگ الهی، بر امر پیشگیری از انحرافات فردی و اجتماعی به منظور برخورداری انسان‌ها از یک زندگی سالم و مطلوب و در نهایت، تامین سلامت و سعادت افراد توجه ویژه‌ای دارد. در این زمینه، دین اسلام، حایز آموزه‌ها و تعالیم مهمی است و دستورات و توصیه‌های بسیار ارزشمندی را ارایه نموده است. در دنیای پیچیده کنونی، موضوع مبارزه با جرم و نحوه برخورد با مجرمین به مساله‌ای دشوار و بغرنج تبدیل شده است. چرا‌که برخی از اندیشمندان حقوق کیفری بر اقدامات کیفری و اعمال مجازات اصرار دارند و برخی دیگر با اشاره به ناکارآمدی کیفر در مهار و کاهش وقوع جرم، با تکیه بر یافته‌های دانش جرم‌شناسی بر مقابله با علل و عوامل و بسترهای جرم‌زا و به بیان دیگر بر پیشگیری از وقوع جرم تاکید می‌نمایند. بخش قابل توجهی از آموزه‌های نهج‌البلاغه در حوزه‌ها و مضامین مختلف اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، روانشناسی و حقوقی مرتبط با راهکارهای مبارزه با جرم و پیشگیری از وقوع جرم است که در قالب الگوی سه مرحله‌ای پیشگیری قابل ارایه می‌باشد که راهبرد اصلی و زیربنایی این آموزه‌ها مبتنی بر رویکرد پیشگیرانه می‌باشد. یعنی، سیاست پیشگیری از جرم در نهج‌البلاغه اول بر سیاست کیفری و مجازات می‌باشد. البته مقابله کیفری با بزهکاری به منظور جلوگیری از وقوع جرم ضروری و موثر تلقی شده است ولیکن باید توجه داشت که این روش مبارزه با جرم به عنوان آخرین مرحله و همراه با به کار بستن سایر روش های غیرکیفری با رعایت ملاحظات مربوطه به کار گرفته شود. اما به‌طور اجمالی از وجوه افتراق آموزه‌های پیشگیرانه نهج‌البلاغه با راهکارهای متداول ارایه شده در جرم‌شناسی پیشگیری عبارت است از ارایه برنامه جامع و فراگیر با توجه به همه‌ عوامل درونی و بیرونی، فردی و اجتماعی بزهکاری می‌باشد.

    کلیدواژگان: پیشگیری، جرم، نهج البلاغه، بزهکار، آموزه های پیشگیرانه، جرم شناسی
  • ندا عبداللهی لاشکی*، سولماز جراحی صفحات 223-233

    استارتاپ ها در اصطلاح و در رویه و عرف کنونی، آن دسته از شرکت های نوپا را می نامند که پس از طی مراحل خاص و قانونی، تاسیس و به فعالیتهای مشروع و قانونی می پردازند. با بررسی پیشینه تاسیس این شرکت ها، مشخص می گردد که طول عمر استارتاپ ها تقریبا 2 الی3 دهه می باشد و ماهیت آنها نیز در قانون و عرف کشور ایران نیز کاملا مشروعیت دارد و در راستای مقررات و قوانین نیز باید بیان داشت که قانون مستقل که مختص استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوپا و فعالیت‌های آنها باشد وجود ندارد و خلاء قانونی در این راستا حس می گردد ولیکن وجود برخی از قوانین از جمله قانون تجارت بخش شرکت‌ها، قانون تجارت الکترونیک، قانون ثبت اختراعات و غیره به کسب و کار استارتاپی کمک می‌کند و قواعد و مقررات مندرج در این قوانین قابل تسری به استارتاپ ها، نحوه تاسیس، انحلال و فعالیت آنها بوده و در راستای فعالیت استارتاپ می‌توان از این قوانین بهره جست.

    کلیدواژگان: استارتاپ، شرکت نوپا، نوآفرینی، ثبت شرکت ها، ایده و نوآوری، اختراع
  • محمدرضا زریری*، آرمان یارمرادی صفحات 235-263

    اضطراب نگرانی شدید، بیش از حد و مداوم و ترس در مورد موقعیت‌های روزمره است اما باید گفت اضطراب یک احساس بسیار طبیعی است زیرا مغز انسان در تلاش است تا فرد را در برابر برخی اتفاقات ایمن نگه دارد.برخی از علایم فیزیکی اضطراب می‌تواند شامل احساس گرفتگی هوا، تعریق، لرزش، افزایش ضربان قلب و احساس خطر قریب الوقوع باشد.در کنار اضطراب عامل دیگری که می تواند به عنوان یک بیماری و نگرانی رفتاری روح و روان دانش آموزان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد هیجان است.تنظیم شناختی هیجان یکی از مهم ترین متغیرهای است که بر سلامت روان تاثیر می گذارد.تنظیم هیجانی به استفاده از استراتژی های شناختی، رفتاری و عاطفی مانند اجتناب، ارزیابی مجدد، نشخوار فکری، فرار، سرکوب، حواس پرتی و مقابله مساله محور، برای تغییر شکل، فرکانس، شدت یا رخداد موقعیتی تجربیات احساسی اشاره دارد.هنگامی که انسانها تنظیم هیجان را به کار میگیرند، چگونگی تجارب و تظاهر هیجان های خود را هم تحت اختیار میگیرند.هر چند تنظیم هیجان می‌تواند در برگیرنده فرایندهای هشیار باشد، الزاما نیازمند آگاهی و راهبردهای آشکار نیست.تنظیم هیجان در مدیریت هیجان نقش اساسی ایفا می‌کند و شکلی خاصی از خود نظم بخشی است.تنظیم شناختی هیجان همراه همیشگی آدمی است که به مدیریت یا تنظیم عواطف و هیجان ها کمک می کند؛ به انسان توان سازگاری بیشتر به خصوص بعد از تجارب هیجانی منفی را می دهد.در این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده است قصد داریم به بررسی و تحلیل روش های کاهش اضطراب و فرآیندهای موثر در تنظیم هیجان رفتاری بپردازیم.نتایج این پژوهش نشان از این دارد که قابلیت و مهارت افراد در تنظیم هیجانات و عواطف بر بهزیستی روانی، جسمانی، بین فردی و در نهایت در بهبود کارکرد خانواده و ارتباط زناشویی فرد موثر است.

    کلیدواژگان: تنظیم شناختی هیجان، اضطراب، خصایص رفتاری، اختلالات روحی و روانی
  • فاضل جلائی نوبری، دکتر حسین جلائی نوبری* صفحات 265-282

    واژه سیاست به معنای اقدام به کاری طبق مصلحت آن است. بر اساس مبانی اسلام سیاست در معنای عام, تجلی ولایت و رهبری خلق برای حرکت به سوی خالق و .مینه سازی تحقق هدف خلقت انسان است. تعریف سیاست در معنای خاص آن نیز چنین است: (تدبیر واداره امور جامعه در مسیر تحقق ولایت الهی). نگاه علی (علیه السلام) به سیاست نگاهی توحیدی و الهی است. سیاست به دلیل نقش اساسی اش در شکل گرفتن رفتار واخلاق جامعه و تآ ثیر ساختار و رفتار حکومت در سرشت و سرنوشت معنوی مردم جایگاه برجسته ای دارد. رویکرد بنیادی در حکمت سیاسی علی (علیه السلام) عبارت است از سیاست آنگونه که باید باشد. از دیدگاه ایشان حکومت پیمانی است سه جانبه میان خدا, مردم و حاکم.حکومت تقریبا پنج ساله امام نمونه ای ماندگار از نظام سیاسی اسلام و شیوه ی زمامداری مبتنی بر دین و عدالت و آزادی را به بشریت ارایه داد تحقق این اهداف و مسیولیتها, مسلتزم طراحی ساختار و شیوه ی مدیریتی و سازمانی کارآمد و کارگزارانی شایسته بود که حضرت علی(علیه السلام) این نظام را سامان بخشید تا در پرتوی آن بتواند دین داری, عدالت گرایی و امنیت کامل را در جامعه اسلامی بر قرار سازد. بنابراین مبانی و شاخصه های مهم حکومت علوی که آن را از سایر حکومتها متمایز می کند قابل بررسی است.

    کلیدواژگان: حکومت، اخلاق، سیاست، سیاست های اخلاقی، امام علی، نهج البلاغه
  • امیر فضلی صفحات 283-314

    جعل در معنای حقوقی، به معنای تغییر، تبدیل و دگرگونی آگاهی یک نوشته و یا سایر اسناد به منظور به دست آوردن حقی نامشروع و یا رساندن ضرر به دیگری است. به طور کلی جعل سند به دو شکل صورت می‌گیرد: جعل مادی که به معنای تغییر ظاهری یک سند با بهره‌گیری از روش‌هایی مانند برش، خراش، الصاق صفحه و... است. جعل معنوی که به معنای تغییر بندها و متن و مفاد سند است. پس باید توجه داشت جعل یعنی شخصی نوشته یا سند یا مدرک یا هر چیز دیگری که در قانون ذکر شده است، را با نیت جا زدن به عنوان اصل بسازد یا تغییر بدهد. جعل حتما باید به صورت نوشته بر روی کاغذ باشد. پس تحریف صدا و زدن اثر انگشت و ساخت کارت و بلیط بدون نوشته جعل نمی باشد زیرا بدون نوشته است. هر کسی که اقدامات جعل را انجام می دهد و مدرک یا سند را از شکل واقعی آن دور می کند جاعل به حساب می آید و فرقی نمی کند خودش از اسناد مجعول استفاده کند یا این که برای شخص دیگری بسازد. جرم استفاده از سند مجعول به صورت کلی شامل مواردی مانند جعل شناسنامه، جعل مدارک، جعل اسناد، جعل مدارک تحصیلی، جعل وصیت نامه و هر جعلی که به صورت کلی باشد، می شود. برای تحقق این جرم باید سه رکن مادی، معنوی و قانونی وجود داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی ارکان و عناصر سازنده و تشکیل دهنده جرایم مذکور بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی می باشد و ابزار گردآوری داده ها با استفاده از فیش برداری است.

    کلیدواژگان: جعل سند، استفاده از سند مجعول، سند رسمی، جاعل، خراشیدن و الحاق، جعلیت سند
  • حسین ولی زاده * صفحات 315-331

    فلسفه سیاسی لاک به شدت تحت تاثیر زندگینامه او است. جان لاک (متولد 1632-1704)، در خانواده ای مستقر در سامرست به دنیا آمد و دانشجوی پزشکی در کریست چرچ آکسفورد بود. وی در طول مدت تصدی خود در موسسه مذکور، زمان خود را با آنتونی اشلی کوپر، اولین ارل شفتسبری نیز گذراند. در این دوران است که شفتسبری به او کمک کرد تا حسی بالغ در نظریه‌پردازی موضع سیاسی خود ایجاد کند. لاک به دلیل متفاوت بودن با سایر متفکران زمان خود شناخته می شود، زیرا او نظریه های خود را بر روی رضایت، نگاه اولیه و فلسفه سیاسی لیبرال متمرکز کرد که با نظریه لویاتان هابز رقابت می کند. او یک نظریه پرداز لیبرال است که این تصور را ایجاد می کند که او مخالف مطلق گرایی سیاسی است، و اینجاست که نقطه شروع اشتراک او از مشروطیت لیبرال مدرن را می بینیم. این امر بر مواضع او برای حقوق طبیعی، دولت محدود، مدارا مذهبی، پاسخگویی اجرایی و حاکمیت قانون تاثیر گذاشت. این عناصر بیشتر نقطه شروع او در ساختن نظریه قرارداد اجتماعی او هستند. در این مقاله به دو رساله وی در باب مولفه های دولت مدرن و کارکرد در عصر حاضر می پردازیم.

    کلیدواژگان: جان لاک، مولفه، دولت مدرن، رساله، لیبرالیسم
  • هدایت تاری صفحات 333-344

    امام علی(علیه السلام) در حکمت 205 «نهج البلاغه» درباره اهمیت «علم و دانش» می فرماید: هر ظرفی بر اثر قرار دادن چیزی در آن از وسعتش کاسته می شود؛ مگر پیمانه علم که هرقدر از دانش در آن جای گیرد وسعتش افزون می گردد!از همان ابتدا که بشر آفریده شد، شروع به یادگیری کرد. ولی روح و فکر و قوه عاقله انسان کاملا با آن متفاوت است؛ هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گویی گنجایش بیشتری پیدا می کند، هر علمی سرچشمه علم دیگری می شود و هر تجربه ای تجربه دیگری با خود می آورد و به یک معنا تا بی نهایت پیش می رود و این دلیل اهمیت فوق العاده آن را می رساند و اشاره است به این که ما از فراگیری علوم هرگز خسته نشویم؛ زیرا که واقعا خسته کننده نیست، بلکه نشاط آور و روح پرور است. هنگامی که انسان می بیند در کنار نهالی که - از یک مسیله علمی در سرزمین مغز خود - کاشته نهال های دیگری جوانه می زند و می روید و اطراف خود را زیبا می کند، قطعا به شوق و نشاط می آید. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگاه علم و دانش در کلام امام علی و نهج البلاغه بپردازیم

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، دانش، علوم آموزی، امام علی (ع)، علم اندوزی، دانشمند
  • فردین یاوری صفحات 345-358

    یکی از اصول مهم در سیره معصومین (ع) مسیله برقراری عدل است. انسانها هم در زندگی فردی و هم در روابط اجتماعی باید عدالت را رعایت نمایند. بحث عدل و عدالت در اندیشه های امام علی(ع) و نهج البلاغه مبحث بسیار گسترده و عمیقی است،در نگاه امام علی(ع)، عدالت، راس و هسته اصلی و به مثابه شیره ایمان و سرچشمه همه خوبی‌هاست. حضرت علی (ع) از عدالت به عنوان زینت و آرایه فرمانروایی یاد می‌کند و عدالت را برابر با حیات و زندگی و ستم را موجب مرگ و فنا معرفی می‌نماید. «العدل حیاه و الجور ممحاه»؛ عدل و داد، حیات و زندگی و ستم موجب مرگ و نیستی است. در این مقاله قصد داریم به عدل و عدالت خواهی در جامعه اسلامی با مداقه در نهج البلاغه و دیدگاه اندیشمندان غیر مسلمان درخصوص عدالت بپردازیم.

    کلیدواژگان: عدل، عدالت، نهج البلاغه، جوامع اسلامی، قرآن کریم، قسط و داد
  • دکتر خلیل الله احمدوند *، سادات حسینی صفحات 359-386

    در روزگار ما بشر در شرایط قدم به هزاره سوم می گذارد که با چالش های زیادی در رابطه با محیط زیست مواجه است. آهنگ ناموزون تخریب محیط زیست به نگرانی جدید در آمده است. ابعاد این بحران مجموعه جهان را در بر می‌گیرد و دلهره ای ژرف تر را سبب می گردد. شرایط کنونی ایجاد می نماید که در تمام بخش های علمی و... اقدامات فوری صورت گیرد. خطر هایی در اثر حاکمیت انسان به طبیعت به وجود آمده اند. به واسطه همین «سلطه انسان و طبیعت» مشکلاتی بعضا علاج ناپذیر به وجود آمده است. در این مقاله برای نجات محیط زیست، به مبانی فقهی اسلام در رابطه با ممنوعیت تخریب محیط زیست رجوع شده و در پایان این نتیجه به دست آمده است که اسلام در کلیه شیون و روابط انسانی دخالت کرده و برای همه مسایل مقرراتی وضع نموده است؛ مقررات که می‌توان از آن‌ها، حکم موضوع مورد نظر را به دست آورد. در نتیجه، می توان با استفاده از مبانی فقهی اسلام برای پیشبرد رفاه مادی در قالب و چارچوبی الهی تلاش کرد.

    کلیدواژگان: محیط زیست، اسلام، انسان، مبانی فقهی، اصول فقهی، حقوق طبیعت، تخریب محیط زیست
  • امیرحسین میراشرفی صفحات 387-404

    متاورس از دو بخش متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است؛ متا یعنی «ماورا» و ورس هم یک اشتقاق معکوس از کلمه «Universe» است. در نتیجه متاورس به معنی دنیایی ماورای دنیای حقیقی ماست. در واقع متاورس یک جهان مجازی است که کاربران می‌توانند شخصیت خود را در آن داشته باشند و هر کاری که در دنیای واقعی انجام می‌دهند را به‌صورت مجازی انجام دهند. متاورس را می‌توان به دنیاهایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شوند هم نسبت داد. در واقع متاورس هر دنیای مجازی‌ای است که کاربر می‌تواند در آن شخصیت خود را بسازد و فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقدند توسعه بیشتر متاورس تاثیری در بحث مشاغل و زندگی روزمره انسان‌ها نخواهد داشت، ولی تاثیر آن در فرهنگ و جامعه به‌عنوان یک کل، انکارناپذیر است. در این رابطه به قطع و یقین می‌توان اذعان داشت توسعه یک متاورس کامل، کار را در بسیاری از حوزه‌ها راحت‌تر می‌کند و حتی می‌تواند خیلی از روزمرگی‌ها و پیشرفت‌های بشر را به جهانی مجازی منتقل کند. با این تفاسیر در این پژوهش قصد داریم به تحلیل ابعاد متاورس بپردازیم و با توجه به اهمیت این مسیله چشم‌انداز آینده متاورس را مورد بررسی اجمالی قرار دهیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی می‌باشد و روش گردآوری داده‌ها با استفاده از ابزار فیش‌برداری و بهره از بانک مقالات و کتب و پژوهش‌های مرتبط با موضوع پژوهش حاضر می‌باشد.

    کلیدواژگان: متاورس، اینترنت، فضای مجازی، پیشرفت تکنولوژی، آواتار