فهرست مطالب

نشریه رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی
پیاپی 15 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/28
  • تعداد عناوین: 22
|
  • پروین اربابی صفحات 7-19

    یکی از عوامل مهم برای موفقیت در دنیای کار، داشتن مهارت های قابل ارزیابی و توانایی توسعه حرفه ای است. در حقیقت، برخی از شرکت ها و سازمان ها از ارایه فرصت های توسعه حرفه ای به کارکنان خود برای افزایش مهارت ها و رشد شغلی آنان استفاده می کنند. این فرصت ها می توانند شامل دوره های آموزشی، کارگاه ها، کنفرانس ها، مربیگری و یا حتی فرصت های آموزشی آنلاین باشند. با ارایه این فرصت ها، کارکنان می توانند مهارت های جدیدی را کسب کنند و بتوانند در وظایف خود بهبود ببخشند. علاوه بر این، این فرصت ها به کارکنان امکان می دهند تا در حوزه های مورد علاقه خود تخصصی تر شوند و رشد حرفه ای خود را در زمینه های مورد نظر تسریع کنند. همچنین، این فرصت ها می توانند کارکنان را تحریک کنند تا با انگیزه و پرانرژی به کار خود بپردازند و برای رسیدن به اهداف شغلی خود تلاش کنند. به طور کلی، فرصت های توسعه حرفه ای و رشد شغلی برای کارکنان اهمیت زیادی دارند. این فرصت ها می توانند به کارکنان کمک کنند تا در محیط کار خود مهارت های لازم را کسب کرده و بهبود بخشند. با توجه به این موضوع، شرکت ها و سازمان ها باید تلاش کنند فرصت های توسعه حرفه ای مناسبی را برای کارکنان خود فراهم کنند تا بتوانند بازدهی بالاتری داشته باشند و کارکنان خود را با نیروی کار رقابتی تر و مهارت های بیشتری به بازار کار عرضه کنند. ما در این مقاله به بررسی فرصت های توسعه حرفه ای و رشد شغلی برای کارکنان به منظور افزایش مهارت ها پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: توسعه حرفه ای، رشد شغلی، افزایش مهارت
  • دکتر میلاد خلیلی، دکتر زهرا ستایش صفحات 21-37

    در حال حاضر آموزش حسابداری با چالش های جدی رو به رو است و در شکل سنتی خود، تنها بر آموزش دروس تخصصی و آماده سازی دانشجویان برای پیاده سازی فنون و گذراندن امتحان ها تمرکز دارد و در آن کمتر به مسایلی مانند اخلاق حرفه ای توجه می شود، اما به تازگی آموزش اخلاق حرفه ای حسابداری، با توجه به رسوایی های مالی صورت گرفته، در سطح بین المللی مانند انرون و ورلدکام و ارتباط آن با مسیولیت پذیری حسابداران، به شدت مورد توجه قرار گرفته و موجب شده است توجه به تدوین مقررات و موارد اخلاقی مناسب حرفه حسابداری، بیش از پیش افزایش یابد. در نتیجه، ارایه خدمات حسابداری بدون پذیرش و جلب اعتماد عمومی به گونه ای کامل، بدون آموزش اخلاق حرفه ای میسر نیست.در این میان، مفهومی که می تواند در گسترش اخلاق حرفه ای حسابداری نقش موثری داشته باشد و کمتر مورد توجه واقع شده، «خود کارآمدی» است. در تقسیمات علم حقوق، «حقوق تجارت» یا «حقوق بازرگانی» از شاخه های حقوق خصوصی به شمار می رود. به طور کلی علم حقوق به دو بخش «حقوق عمومی» و «حقوق خصوصی» تقسیم می شود. به همین منظور در مقاله حاضر قصد داریم به موضوع اخلاق حرفه ای در قوانین کسب و کار با دیدگاه اسلام بپردازیم.

    کلیدواژگان: کسب و کار، اخلاق حرفه ای، حسابداری، حقوق بازرگانی و تجارت
  • حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن عابدیان کلخوران، ابوالفضل کمردیلمی صفحات 39-54

    محافظت از جنگل ها و استفاده از منابع آن، در تناسب با نظام خلقت، همواره مورد تاکید اسلام بوده است. در جهت انجام این مهم نیز احکام و اصولی در فقه اسلامی بیان می شود. در این نوشتار با بیان جنبه های مختلف الگو های ارزش گذاری جنگل ها و بررسی اهمیت جنگل ها در اسلام و سیره معصومین (ع)، به تبیین احکام و قواعد فقهی مورد ابتلا در چالش های مربوط به حفاظت از جنگل ها و مراتع پرداخته شده است. همچنین اهمیت، توانایی و حیطه ی عملکرد فقه اسلامی در موضوع جنگل ها و مراتع بیان می شود که فقه اسلامی تا چه حد و در چه اموری می تواند در رفع چالش های مربوط به جنگل ها راهگشا باشد. در ادامه بیان می شود که بر اساس مشهور، مالکیت جنگل ها تحت عنوان کلی انفال می باشد که البته تفصیل و توضیح این مسیله نیز به طور کامل بررسی شده است. با این وجود، پس از بیان مسایل جهانی مربوط به مالکیت جنگل ها و انواع خسارات وارد بر آن بر اساس ارزش گذاری منافع مختلف جنگل ها مشخص می شود. در این پژوهش بیان می شود که ارزش منافعی چون چوب، خاک و زمین جنگل ها تنها بخشی از منافعی است که باید در ارزش گذاری ها به آن توجه شود، در حالی که در منابع اسلامی، توجه بیشتر بر منافعی چون زیبایی و آبادانی محیط زندگی انسان، حفظ درختان، حفظ زیست بوم و سایر منافع مستقیم و غیر مستقیم جنگل ها می باشد که باید در بر آورد خسارات ناشی از جنگل ها به آن ها توجه شود. پس از بیان ارزش گذاری منافع و بررسی خسارات وارد شده بر جنگل ها، احکام فقهی رافع این مشکلات در این نوشتار با دقت تبیین شده اند.

    کلیدواژگان: قواعد فقهی، جنگل، مراتع، محیط زیست، مالکیت
  • حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن عابدیان کلخوران، محمدرضا شهسواری صفحات 55-78

    محیط زیست موهبتی است خدایی که استفاده ی مفید از آن و حفاظت و سالم نگاه داشتن آن می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در زندگی انسان داشته باشد. گسترش جوامع انسانی و توسعه ی شهر نشینی موجب پیدایش پدیده هایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. تخریب یا اتلاف و یا آلوده سازی محیط زیست بنا به ادله ی فقهی زیادی همچون دلیل عقل، آیات قرآن، روایت ها، قواعد فقهی نظیر قاعده ی اتلاف، قاعده ی لاضرر و... منفی بوده و انسان موظف به حفظ محیط زیست و تامین سلامت آن است. راهکار عملی اسلام در حفاظت از محیط زیست را، می توان در بخش های مختلف احیای موات یافت که در آن اسلام آن چنان به احیاء و زنده کردن محیط زیست اهمیت داده که حتی برای احیاء کننده امتیاز مالکیت را به رسمیت شناخته است. در این پژوهش معلوم می شود مقوله ی معادن به خوبی مورد عنایت شریعت قرار دارد و احکام و الزامات صریحی در زمینه های نگهبانی از آن مطرح است.

    کلیدواژگان: معادن، قواعد فقهی، محیط زیست، شریعت
  • امیرحسین میراشرفی صفحات 79-96

    هوش مصنوعی در آموزش نقش مهمی ایفا می کند و توانایی شخصی سازی یادگیری، تحلیل داده های پیچیده و تعامل آموزشگر-یادگیرنده را فراهم می کند. اما استفاده از هوش مصنوعی در آموزش نیز با چالش ها و محدودیت ها همراه است. مسایل اخلاقی و حریم خصوصی، دسترسی به داده ها و برخورد با داده های نادرست، و مسایل فنی و تکنولوژیکی از جمله این چالش ها هستند. برای بهبود استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، راه هایی مانند توسعه سیستم های توصیه گر پیشرفته، افزایش دقت در تحلیل داده ها، توسعه سیستم های تعاملی پیشرفته، توجه به مسایل اخلاقی و حریم خصوصی، و آموزش و آماده سازی کارکنان پیشنهاد می شود. با بهره گیری از این راهکارها، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش می تواند بهبود و تحول چشمگیری را به همراه داشته باشد.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، آموزش، شخصی سازی، تحلیل داده، تعامل آموزشگر، یادگیرنده
  • نعیمه مختاری صفحات 97-126

    در این مقاله به بررسی و تبیین برخی از مسایل و مشکلات موجود در دبیرستان دخترانه مقطع اول و دوم متوسطه شهر همدان به نام حاج محمدتقی برزین پرداخته شده و همچنین راهکار هایی برای رفع آن ها ارایه گردیده است. در نهایت نیز با اجرای این راهکار ها، نتایج حاصله از به کارگیری این موارد بیان شده است.این پژوهش به روش مسیله یابی از طریق مشاهده میدانی و در طول جلسات کارورزی تدوین شده و راهکار های ارایه شده نیز با مستندات علمی مطابقت داده و سپس به مرحله اجرا رسیده اند. همچنین برای شرح مسیله موجود در مدرسه از روایت پژوهی استفاده شده است.این پژوهش، نتیجه کار و همکاری مشترک بین کارورز مدرسه، مدیر، معلمان و همچنین دانش آموزان بوده است که در نهایت به نتایج خوبی منجر شده است. در این پژوهش به بررسی چهار موضوع پرداخته شد که عبارتند از: دلایل بی انگیزگی دانش آموزان، اضطراب و اعتماد به نفس پاببن، طلاق والدین وآثار آن بر روی دانش آموزان و ارتباط با جنس مخالف . سپس به بررسی راهکار های موجود برای حل این مسایل پرداخته شد، برخی راهکارهای پیشنهاد شده به اجرا درآمده و در نهایت، نتایج حاصل از اجرای این راهکار ها بیان شد. امید است که با ارایه این پژوهش و نتایج آن، فرهنگیان عزیز و همچنین عموم مردم بتوانند مسایل و مشکلات مشابه موجود در محل کار و یا زندگی خود را شناسایی کرده و از راهکار های ارایه شده در این پژوهش در جهت رفع آن ها استفاده نمایند.

    کلیدواژگان: مسئله یابی، مشاهده میدانی، مدرسه، راهکار
  • مهدی رستم آبادی، علیرضا دهقان صفحات 127-154

    تربیت صحیح دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آن ها در گرو علل و عوامل متعددی است که نبود و یا نقصان هرکدام از این عوامل موجبات افت تحصیلی و پسرفت و نهایتا ایجاد بحران مهمی در زندگی فردی دانش اموزان را فراهم می سازد. هوش و استعداد تحصیلی یادگیرنده، عوامل محیطی و عوامل خانوادگی همچون بالابردن سطح سواد و اطلاعات علمی با کودک و همچنین استفاده از سواد رسانه ای و آموزشی روز، از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تربیت صحیح و روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر شمرده می شوند. تربیت صحیح و پیشرفت دانش آموزان تا حدود زیادی بستگی به شرایط سطح سواد و تحصیلات والدین و همچنین نحوه برخورد والدین، معلمان و اطرافیان دارد. فضایی که نوجوانان در آن پرورش می یابند باید به گونه ای باشد که موجب موفقیت آنها گردد. به همین دلیل در این پژوهش سعی داریم به راهکارهای افزایش سواد علمی والدین در جهت نیل به این هدف مهم بپردازیم. در این مقاله که به روز تحلیلی-توصیفی نگاشته شده است قصد داریم به بررسی راهکارهای افزایش میزان سواد علمی والدین و نقش آن در تربیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بپردازیم. روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش فیش برداری از کتب، مقالات و تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش حاضر است.

    کلیدواژگان: سطح سواد علمی، والدین، دانش آموز، تربیت، پیشرفت تحصیلی، موفقیت دنیوی
  • دکتر میلاد خلیلی، آسیه مرادی صفحات 155-174

    در آموزش مهارت های زندگی، مداخله های کوتاه مدت، مثلا چند هفته ای، آثار کوتاه مدتی بر بهداشت روان دارند. مداخله های کمی طولانی تر (چند ماهه)، بر مهارت های سالم و تمایلات رفتاری مناسب، احساس خود کارآمدی و کفایت اثر می گذارند. بنابراین، آموزش بهینه مهارت ها و عمق بخشیدن به یادگیری و مشارکت دانش آموزان در تولید دانش و یادگیری باید واجد ویژگی هایی باشد و به یادگیری کلاسی محدود نشود. برای داشتن و یافتن زندگی خوب و رضایت بخش، به دنبال علم «مهارت های زندگی» بگردیم تا به خوشبختی واقعی برسیم. مهارت مقابه با استرس، مهارت خود آگاهی، مهارت تصمیم گیری، مهارت همدلی، مهارت برقراری رابطه موثر، مهارت روابط بین فردی، مهارت حل مسیله، مهارت تفکر و تفکر خلاق، جمع بندی و نتیجه گیری و پیشنهاد ها. منظور از مهارت، داشتن توانایی های لازم برای انجام صحیح زندگی فردی و اجتماعی لازم است فرصت هایی فراهم گردد تا افراد علاوه بر توانایی های خواندن و نوشتن مهارت هایی بیاموزند که توان مدیریت و کنترل شرایط را در آنان افزایش داده و سلامت جسمی، روانی فکری آنها را تضمین کند. به عبارتی مهارت های زندگی عبارتند از: «مجموعه ای توانایی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت را فراهم می آورد. این توانایی ها فرد را قادر می سازد تا مسیولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون آسیب زدن به دیگران با نیاز ها و مشکلات روزانه در روابط فردی به شکل موثری روبروشود.

    کلیدواژگان: مهارت، زندگی، حقوق، اسلام، قرآن، استرس، ارتباط، اجتماع
  • زینب رضایی صفحات 175-197

    تعلیم و تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقت گیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام، تعیین اهدافی است که قصد داریم به آن ها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روش ها است. آگاهی از روش ها و اهداف تعلیم و تربیت به خصوص تربیت اخلاقی مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ، به ویژه اسلامی است. ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا می باشد.روش مورد استفاده در این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. منابع تحقیق شامل کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات، مقالات و پژوهش ها و تحقیقات مرتبط با موضوع می باشد. ابن سینا مهمترین و اصلی ترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال می داند. کسب اعتدال و میانه روی و کسب فضایل اخلاقی نیز از مهمترین اهداف تربیت اخلاقی این فیلسوف بزرگ است. در این پژوهش تلاش شده است تا با تحقیق در اندیشه های این اندیشمند گرانمایه، به اهمیت اخلاق و تربیت اخلاقی از نظر وی پرداخته و روش های تربیت اخلاقی، مراحل تعلیم و تربیت، متون و مواد آموزشی، ویژگی های یک معلم خوب و شیوه های تعلیم و تربیت و... از منظر ایشان بیان شود و در آخر نیز به یک جمع بندی اجمالی خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: تعلیم و تربیت، اخلاق، ابن سینا، اصول اخلاقی، دین اسلام
  • ذبیح الله دریکوند، سرهنگ دکتر محمد جعفری صفحات 199-224

    فیلترینگ در حقیقت محدود کردن دسترسی کاربران به محتواهای موجود در اینترنت و وب است که به نوعی سانسور کردن آن محتوا می باشد. این محتوا ممکن است سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... باشد که مشاهده آن برای کاربران نامناسب بوده و توسط کارگروه فیلترینگ فیلتر شده باشد. دنیای اینترنت و در عصر کنونی، عجین شدن افراد با اینترنت فرصت را برای رشد و در تقابل آن برای افزایش آسیب ها فراهم می آورد. قطعا هیچ چیز کامل نیست و هر چیزی که در این دنیا وجود دارد یک اثر مثبت و منفی دارد. خطراتی که در دنیای آزاد اینترنت می توان به آن ها اشاره نمود را می توان به آسیب های روانی و فیزیکی تقسیم بندی کرد. اکثر فیلتر ها ویژگی های دیگری هم دارند، ازجمله کنترل زمان استفاده، ثبت گفتگو های اینترنتی(Chat) و گزارش دهی وقایع و بسیاری قابلیت های دیگر. همه این ویژگی ها در تلاش هستند تا خانواده ها را امن نگه دارند و راهنمایی هایی در این مورد نیز وجود دارند که چطور از این فیلترها بر روی کامپیوتر ها و دستگاه های متصل به اینترنت استفاده کنیم. وقتی از این دید به قضیه نگاه کنیم می بینیم که با وجود فیلترها امنیتمان در فضای اینترنت برقرار است. یکی از اثرات مخرب جانبی فیلترها را می توان، اثر سوء احساس امنیت دانست. در این مقاله قصد داریم به بررسی اصول، مبانی و انواع فیلترینگ در فضای مجازی با هدف پیشگیری از جرم و فحشا در فضای مجازی بپردازیم.

    کلیدواژگان: فیلترینگ، پروکسی، فضای مجازی، اینترنت، پیشگیری از جرم، فیلترشکن، وب سایت، فحشا
  • امین الله قاسمی، سید فرامرز عبدالتاجدینی صفحات 225-242

    تدریس یا آموختن به آن بخش از پویندگی (فعالیت)های آموزشی که با حضور آموزگار در کلاس درس رخ می دهد نام نهاده می شود.تدریس بخشی از روند آموزش و پرورش است که یک رشته کردارهای به سامان و از پیش برنامه ریزی شده را در برمی گیرد و هدفش پیدایش شرایط دلخواه یادگیری از سوی آموزگار است.پیدا کردن یک روش تدریس نوین و مناسب برای کلاس درس می تواند مشکل باشد.هر دانش آموز، معلم و کلاس درس متفاوت است و توجه به همین تفاوت ها از امور شگفت انگیز در مورد فرآیند یادگیری است.بهره گیری از آموزش نوین به معنای استفاده از روش تدریسی است که بیشتر بر آموزش بهبود رفتار عقلانی دانش آموزان با استفاده از ایده های مختلف جدید و بدیع متمرکز است تا اینکه آن ها را وادار به بازخوانی سرفصل های امتحانی بکند.روش تدریس جدید که ما آن را روش تدریس نوین می نامیم بیشتر مبتنی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز می سازد تا به طور کامل در فرایند یادگیری درگیر شود.در روش تدریس نوین، آموزش و برنامه ریزی درسی به گونه ای انجام می شود که یادگیرنده در محور آن قرار گیرد.در روش های تدریس نوین برخلاف روش های سنتی، معلم ها و مربی ها دانش آموزان را دارای سطح یکسانی از توانایی یادگیری و ادراک نمی دانند و به صورت یکسان با آن ها رفتار نمی کنند. روش های تدریس نوین مبتنی بر معلم نیستند، بلکه تمرکز بیشتر بر استفاده از روش هایی مانند بحث های گروهی، نمایش و نقش آفرینی و فعالیت های عملی و مشارکتی است.به همین منظور در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی رویکردهای نو در تدریس و یادگیری با مداقه در انواع الگوهای تدریس بپردازیم.

    کلیدواژگان: تدریس، انتقال مطلب، دانش آموز، معلم، آموزش فردی و گروهی
  • امیرمحمد خاکی گودرزی، لیلا دانشور، فائزه ایثارگر صفحات 243-254

    هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر افسردگی، استرس و اضطراب بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه سمپاد شهر نهاوند بود. روش پژوهش، پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه سمپاد شهرستان نهاوند در سال 1402-1401، به تعداد 189 نفر بودند. حجم نمونه، 127 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی لاویبوند (1995)، و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از کارنامه نیمسال قبل دانش آموزان استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که افسردگی، استرس و اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه سمپاد شهرستان نهاوند تاثیر معناداری دارد. همچنین مشخص شد که اضطراب آشکار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه سمپاد شهر نهاوند تاثیر معناداری دارد. همچنین بین میزان افسردگی، استرس و اضطراب در دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه سمپاد شهر نهاوند تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان افسردگی، استرس و اضطراب در بین پایه های تحصیلی دوره ی دوم متوسطه سمپاد شهر نهاوند تفاوت معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: افسردگی، استرس، اضطراب، پیشرفت تحصیلی، دانش آموز
  • اسماء علیزاده، فاطمه حاجی زاده، شهناز زرین خط صفحات 255-270

    یکی از مسایلی که امروزه در ایران فراز و نشیب زیادی پیدا کرده است، مسیله ی پوشش است که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است؛ از عوامل مهم این تاثیرگذاری می توان به اینترنت و فضای مجازی اشاره کرد که جوانان و نوجوانان با چالش های زیادی روبه رو کرده است؛ این پژوهش با هدف آشنا شدن بیشتر معلمان متوسطه اول به خصوص معلمان الهیات، با انتخاب نوع پوشش دانش آموزان دختر و تاثیرات فضای مجازی بر آنان انجام شد؛ این پژوهش با استفاده از روش میدانی و از طریق پرسشنامه تهیه شد. جامعه ی آماری آن 216 نفر دانش آموز دختر متوسطه اول شهر یزد بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که فضای مجازی علاوه بر اثرات مثبت، اثرات منفی نیز بر پوشش دانش آموزان گذاشته است؛ همچنین اینکه الگو های مجازی و رسانه های شرق (فیلم، سریال و گروه های موسیقی کره ای) از عوامل مهمی است که پوشش دانش آموزان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

    کلیدواژگان: پوشش، دانش آموز، اینترنت، شبکه های مجازی، رسانه
  • خدیجه نیک نام صفحات 271-296
    مقدمه و هدف

    با توجه به روند افزایشی اختلافات زناشویی در خانواده های ایرانی، ضرورت مطالعه و تحقیق در این حوزه و بررسی علل این تعارضات احساس میشود. این تعارضات در گروه های مختلف جامعه از جمله جانبازان میتواند با هم متفاوت باشد. هدف این پژوهش، مقایسه وضعیت سلامت روان و رضایت زناشویی همسران جانبازان با همسران افراد عادی در شهرستان ری است.

    روش

    این مطالعه توصیفیتحلیلی و روش پژوهش آن از نوع علیمقایسهای است. جامعه پژوهش شامل انتخاب یک گروه 100 نفره از همسران افراد عادی (نمونهگیری تصادفیساده) و یک گروه 100 نفره از همسران جانبازان (نمونهگیری هدفمند) است. به منظور گردآوری داده ها، از پرسشنامه سلامت روان (GHQ28) و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ (Enrich) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS20و تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد بین دو فاکتور رضایتزناشویی و سلامتروان دو گروه، تفاوت معنادار وجود داشته و این دو فاکتور در همسران افراد عادی وضعیت بهتری نسبت به همسران جانبازان نشان می دهد. همچنین بین متغیرهای تحصیلات و وضعیت رضایتزناشویی و سلامتروان رابطه آماری معنیداری بین متغیرها مشاهده شد.

    نتیجهگیری

    باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش، توجه به گروه های آسیب پذیر از جمله جانبازان بسیار حایز اهمیت بوده و نیاز است با بکارگیری برنامه های آسیب زدا و برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه مسایل مختلف زناشویی و افزایش سطح مهارتهای ارتباطی متناسب با نیازهای همسران جانبازان در قالب جلسات مشاوره اقدام شود.

    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، سلامت روان، همسران جانبازان، همسران افراد عادی
  • فهیمه محمدنژاد صفحات 297-308

    هدف از این پژوهش بررسی " اثربخشی راهبردهای کمک خواهی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری " بود تحقیق حاضر از لحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 8 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود به منظور تعیین حجم نمونه منطبق با طرح پژوهشی تعداد 60 نفر به روش تصادفی در دو گروه 30 نفره یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شد. برای گردآوری داده ها از بسته آموزشی راهبردهای کمک خواهی و مقیاس عملکرد تحصیلی تیلور و همکاران استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات پس آزمون عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل(01/0>p و 809/18= (57 و 1)F. است. بدین معنا که روش راهبردهای کمک خواهی بر مولفه های عملکرد تحصیلی موثر بوده است.

    کلیدواژگان: راهبردهای کمک خواهی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، اختلال یادگیری
  • زینب رضایی صفحات 311-331

    یکی از مواردی که به در تحصیل دانش آموزان استفاده می شود برنامه ریزی درسی است. برنامه ریزی درسی تاثیر مستقیم روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هم در مقطع تحصیلی فعلی و هم مقاطع تحصیلی بالاتر دارد. رنامه ریزی درسی یکی از مهمترین مولفه ها در نظام آموزشی هر کشور می باشد به همین دلیل لازم است تا وزارت آموزش و پرورش ضمن دقت در امر برنامه ریزی درسی، از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و یا برگزاری دوره های تخصصی ویژه برای معلمان و اساتید و آشنایی هر چه بیشتر آنها با ارتباط برنامه ریزی درسی درست با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، بستر را برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فراهم نماید. در این مقاله شما را با نقش و اهمست برنامه درسی و تاثیرات آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و همچنین انواع برنامه ریزی درسی آشنا خواهیم کرد.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی، اهمیت برنامه ریزی، موفقیت تحصیلی، اصول برنامه ریزی
  • پریسا سیابانی، هانیه کرمی صفحات 333-341

    زمان حاضر را عصر مدیریت و رهبری می نامند چون موفقیت نهادها و سازمان ها تا میزان بسیار زیادی به کارآیی و اثربخشی مدیریت در سازمان ها بستگی دارد. پیشرفت هر جامعه ای در گرو چگونگی فعالیتی است که در مدارس انجام میشود کلاس های دبستان و دبیرستان با مسایل مدیریتی مشابه زیادی درگیرند. در همه مقاطع تحصیلی مدیران ماهر، محیط فیزیکی کلاس را برای یادگیری بهینه طراحی میکنند. کلاس درس به عنوان یک سیستم اجتماعی، محلی برای تعلیم و تربیت است. مدرسه امروز با مدرسه یک دهه قبل و حتی چند سال پیش تفاوت هایی دارد. این تفاوت ها علاوه بر تعداد دانش آموزان، تخصیص معلمان، تنوع و نوع مطالب کتاب های درسی و... در نوع چیدمان کلاس و استفاده از نیز و صندلی ها و چگونگی استفاده از فضای ممکن نیز مشاهده می شود. ما در این پژوهش انواع چیدمان میز و صندلی ها در کلاس و چگونگی استفاده بهتر برای کارآیی اثربخش تر و نیز تاثیر این چیدمان ها بر پیشرفت درسی و اجتماعی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دادیم.

    کلیدواژگان: چیدمان میز و صندلی، یادگیری، کلاس درس، چینش میز و صندلی کلاس درس، تعامل و همکاری با معلم، اصول آموزش
  • مهین ویسی، میثم سلطانی نیک صفحات 343-354

    آموزش دانش آموزان به نحوی که مهارت های حل مسیله در آن ها تقویت شود، یک کار چالش برانگیز است. دانش آموزان باید یاد بگیرند چگونه به حل مسایل از یک دیدگاه کلی نگاه کنند. مساله نه تنها آن چیزی است که به طور صحیح عمل نمی کند و یا تکلیفی که معلمان برای دانش آموزان خود طرح می کنند، بلکه آن چیزی است که هر تغییری باعث متفاوت شدن یا بهبود آن می گردد. مساله می تواند یافتن روش های بهتر برای اداره یک شرکتی ارایه خدمات باشد . برای جبران نقطه ضعف ها و نقایص آموزشی لازم است از مهارت های خلاقانه حل مساله بهره جست. سیستم های مدارس ما از کلاس اول تا دانشگاه، همگی بر این نکته توجه دارند که به جای استفاده از قدرت شگفت انگیز مغز برای ایجاد افکار جدید و تبدیل آن ها به واقعیت، به ذخیره اطلاعات بپردازیم همیشه به ما فنون یا روش های دیکته شده حل مساله را آموخته اند که از آن به عنوان روش (کند و پر زحمت) نیز یاد شده است. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و عوامل بهبود مهارت حل مساله دانش آموزان بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری می باشد.

    کلیدواژگان: مهارت حل مسئله، نظام آمنوزشی، دانش آموز، معلم، سیستم آموزشی مدارس، حل مشکل
  • مونا محسنی صفحات 355-370

    در چند دهه گذشته موضوع شادکامی و نشاط و اثرات آن بر کاهش جرم و بزه کاری یکی از موضوعاتی که نه تنها در محافل روانشناسی، بلکه در مراکز علمی حقوقی نیز مطرح شده است. موضوعی که برخی از حقوقدانان برای آن اهمیت بالایی قایل بوده و در تلاشند که با بررسی های علمی مبانی حقوقی و قانونی آن را مورد کنکاش قرار دهند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در سیاست جنایی ایران در بهره گیری از نهاد شادکامی و سلامت روان در پیشگیری از جرم علی الخصوص در سیاست جنایی قضایی جایگاهی برای شادکامی به عنوان یک روش و عاملی کاربردی در کاهش جرم در نظر گرفته نشده است. فقدان توجه به موضوع شادکامی و سلامت روانی هم در قوانین و مقررات و نظام حقوقی ایران، هم در رویکردها، راهبردها و اقدامات دستگاه قضا و نهادهای ذیربط به وضوح قابل مشاهده است.

    کلیدواژگان: شادکامی، جرم زایی، سلامت روان، سیاست جنایی، پیشگیری از جرم
  • سید محمدحسین جزایری، علی کریمی، حسن صادقیان مشکانی صفحات 371-392

    شکی نیست که در فقه اسلامی، کتاب، سنت، عقل و اجماع به عنوان منابع اصلی استنباط محسوب می شوند؛ در کنار این منابع اصیل اما قواعد فقهیه ای وجود دارند که فقهاء عظام در موارد متعددی برای استنباط یا استدلال احکام به آن ها استناد نموده اند. یکی از قواعدی که شانیت این مهم را دارد «قاعده عدالت» است. اما جز در برخی از کتب قواعد فقهی معاصرین و نیز برخی از مقالات نوشته شده، این قاعده به طور مستقل مورد بحث و اثبات قرار نگرفته است و حدود و ثغور آن مشخص نشده است. در این نوشتار در پی آنیم که با قاعده فقهی عدالت آشنا شده و با تبیین مراد از آن، به بررسی و اثبات آن از منظر سه گروه از ادله ی لفظیه، عقلیه و سیره ی عقلاء بپردازیم و عدالت را هم به عنوان دلیل و هم به عنوان مصدر احکام شرعیه معرفی نماییم و حتی در موارد تعارض، آن را ملاک ترجیح یا رد قرار دهیم.

    کلیدواژگان: اجتهاد فقهی، عدالت، ظلم، تشریع، قاعده فقهی
  • دکتر حسنیه پیشدست صفحات 393-413

    با توجه به نیاز بشر به علم ژنتیک و مهندسی ژنتیک از یک طرف و حاکمیت اصل کرامت انسانی بر آن از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران نیز در موضوعات مرتبط با ژنوم انسانی و همچنین ایجاد تغییرات ژنتیکی در ژن گیاه و حیوان عملکردهای مفیدی داشته است اما نکته مهم اینجا است که هنوز ایران اسلامی ساختار حقوقی و کیفری مشخصی را در عرصه ملی برای اینگونه فعالیت ها که با حقوق اولیه بشری ارتباط تنگاتنگی دارند، تدوین نکرده است و تنها می توان با توجه به نظام مسیولیت کیفری و حقوقی کنونی و با کمک ارکان تحقق مسیولیت، عملکرد افراد و موسسات درگیر و فعال در این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل حقوقی قرار داد. دولت ها با وجود پیشرفت مستمر فناوری ژنتیک اقدام قابل توجهی را در زمینه نظام مندی حقوقی این فناوری انجام نداده اند. بر این اساس تابعان حقوق بین الملل به ویژه دولت ها می بایست به مسایل مرتبط با حقوق بشر در خصوص فناوری ژنتیک، توجه بیشتری نموده و قوانین موجود خود را مطابق با پیشرفت های این تکنولوژی تنظیم نمایند. به همین منظور در مقاله حاضر قصد داریم به تحلیل حقوقی در راستای تغییرات ژنتیکی در عرصه بین الملل بپردازیم.

    کلیدواژگان: حقوق بین الملل، تغییرات ژنتیکی، علم ژنتیک، اسناد بین المللی، ژن
  • مهدی عبدی صفحات 415-435

    حقوق بین الملل بشر دوستانه مجموع قواعدی است که به دلایل بشر دوستانه هدف آن محدود نمودن اثرت برخودهای نظامی می باشد. هدف حقوق بین المللی بشردوستانه محدود کردن درد و رنج ایجاد شده توسط جنگ از طریق حمایت و کمک رسانی تا حد ممکن به قربانیان آن است. لذا، این حقوق بدون توجه به دلایل یا مشروعیت توسل به زور، ناظر بر واقعیت یک مخاصمه است و مخاصمات را تنها از بعد دغدغه های بشردوستانه تنظیم می کند. این حقوق از افرادی که در مخاصمات شرکت ندارند حمایت می کند و وسایل و روش های جنگیدن را تحدید و ممنوع می کند. پس با این وصف باید اذعان داشت حقوق بین المللی بشردوستانه بخشی از حقوق بین الملل است که تعیین کننده قواعد حاکم بر روابط بین کشورها است. حقوق بین الملل در موافقتنامه های بین دولت ها - معاهدات یا کنوانسیون ها - در قوانین عرفی که شامل مجموعه اقدامات دولت ها است که به الزام آور بودن آن ها باور دارند و در اصول کلی حقوق بین الملل آمده است. موضوع حاکمیت حقوق صلح آمیز و حل و فصل منازعات غیر بین المللی یکی از مباحث و موضوعاتی است که اخیرا مورد توجه اکثر کشورها قرار گرفته است. به همین دلیل در مقاله حاضر قصد داریم به چیستی و چگونگی مداخله بشر دوستانه در منازعات و مخاصمات غیر بین المللی بپردازیم. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری و بهره از کتب و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش است.

    کلیدواژگان: حقوق بشردوستانه، منازعات غیر بین المللی، مخاصمات داخلی، موافقتنامه های دولت، روابط صلح آمیز داخلی، حقوق بین الملل