فهرست مطالب

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و نهم شماره 4 (شتاء 1444)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید درید موسوی مجاب* صفحات 1-22

    لا شک ان الازدواجیه الشریعه والقانون من اهم التحدیات القانونیه والقضاییه فی القانون الجنایی للبلدان الإسلامیه. وبالرغم من التاکید الدستوری للغالبیه العظمی من بلاد العالم الإسلامی علی ان الإسلام هو الدین الرسمی وان مبادی الشریعه الإسلامیه هی المصدر الرییسی للتشریع فی الممارسه العملیه باستثناء عدد قلیل من البلدان الإسلامیه، بما فی ذلک إیران، لا توجد إشاره إلی الشریعه الإسلامیه. فی القوانین والانظمه الجناییه لبعض البلدان مثل مصر والعراق وسوریا والاردن ولبنان، لا یمکن العثور علی ای اثر للشریعه الإسلامیه فحسب، بل یمکن رویه تضارب خطیر فیها مع مبادی الشریعه الإسلامیه وخاصه القرآن والسنه. فی هذا الصدد، فإن شرح اهم اسباب الازدواجیه والتحقیق فیها هو الغرض الرییسی من هذه الدراسه التی تقوم بتبیین الاسباب والتبعات لازدواجیه الشریعه والقانون فی البلدان الإسلامیه بالاعتماد علی المنهج الوصفی - التحلیلی واستخدام المصادر المکتبیه، وتشیر نتایجها إلی انها من الاسباب المهمه والموثره فی إزدواجیه الشریعه والقانون فی البلدان الإسلامیه، هی احتلال بعض هذه البلدان من قبل الدول الاستعماریه وایضا تاثیر التیارات الفکریه والعلمانیه فی نظام التشریع الجنایی وعولمه القانون الجنایی وإغفال حق الله واقتصار علی حق الناس.

    کلیدواژگان: الإزدواجیه، الشریعه، القانون الوضعی، البلدان الإسلامیه
  • اشرف بروجردی* صفحات 23-44

    إن احد اهم قضایا العالم الإسلامی ذات المنشا العقایدی هو موضوع الجهاد الذی یعلن وینفذ استنادا إلی فتاوی وآراء علماء الدین والذی یکتسب الحلیه وشرعیه التنفیذ عن طریق فتوی الجهاد التی یصدرونها. علی هذا الصعید فإن تعیین وجهه نظر العلماء لها الاثر المباشر من الناحیه الاجتماعیه والتاریخیه لان صدور الفتوی یعنی الإذن بإصدار الامر لإعداد خطه الطریق اللازمه للجهاد. ولقضیه الجهاد ابعادا مختلفه فی الوقت الحاضر بحیث إن البعض یصنفونها تحت عنوان الاغتیال والإرهاب ولیس تنفیذ اوامر الخالق، فیما یری البعض الآخر ان الجهاد امر واجب وبتشخیص العلماء یصبح قابلا للتنفیذ علی ارض الواقع. المقال الحاضر یسعی إلی تبیین حدود ومعنی الجهاد علی اساس من الفهم الدقیق القایم علی قاعده الآیات القرآنیه والسیره النبویه. یبقی ان نوضح بان للعلماء والفقهاء الشیعه واهل السنه آراء متباینه بهذا الخصوص، لذلک اعتمدنا فی اسلوب البحث علی التطبیق المقارن لوجهات نظر وآراء علماء الشیعه واهل السنه وقد وقع الخیار علی الشیخ محمدسعید البوطی والشیخ یوسف القرضاوی من اهل السنه والعلامه الشیخ محمدمهدی شمس‏الدین والمفسر الکبیر للقرآن الکریم العلامه السیدمحمدحسین الطباطبایی من الشیعه الإمامیه وکانت حصیله هذا البحث فی التطبیق المقارن هو ان علماء الشیعه یقولون بتقیید اعمال الجهاد وتقلیصها إلی حد الدفاع، فیما یقول علماء اهل السنه بان وجوب الجهاد ممکن ان یکون فی جمیع الظروف. لذلک فإن الجهاد الابتدایی من زاویه نظر العلماء الشیعه یسمح به فی حاله حضور الإمام المعصوم(ع) فقط، فیما نری ان المطروح لدی علماء اهل السنه هو انتفاء الفصل بین الجهاد الابتدایی والدفاعی.

    کلیدواژگان: الجهاد الدفاعی، الجهاد الابتدائی، الدوله الإسلامیه، البغی، الإرهاب، الجزیه
  • محمدابراهیم مالمیر*، جهانگیر امیری، سمیرا کنعانی صفحات 45-66

    تعد الاستعاره المفهومیه فی النظریات اللغویه الحدیثه من اهم القضایا التی تختلف عن مفهومها الکلاسیکی اختلافا جذریا. ویری اللغویون الجدد انه لا تقتصر جمالیات الاستعاره علی حقلی البلاغه والادب، بل تعدوهما لتشمل الحقل الدلالی ایضا. وفی السیاق ذاته، اقترح لیکوف وجونسون وهما من طلیعه المنظرین للاستعاره المفهومیه نظریه جدیده تتمثل فی ان الاستعاره المفهومیه تودی وظیفه مفهومیه فضلا عن وظیفتها الجمالیه والادبیه ما یمیزها عن مفهومها الکلاسیکی القدیم. هذا ویرمی هذا البحث إلی دراسه الاستعاره المفهومیه باشکالها المتنوعه فی دیوان بلند الحیدری مرتکزا علی موتیف الحیاه، اعتمادا علی المنهج الوصفی التحلیلی. وقمنا لإنجاز الدراسه بالبحث عن الاستعارات المفهومیه باقسامها الثلاثه هی: الوجودیه والمادیه والهیکلیه اولا ثم تحلیل الاستعارات تحلیلا دلالیا بما یتلاءم واهداف البحث ثانیا. وتکمن اهمیه الموضوع فی ان الشاعر عبر فی شعره عن رویته المشوبه بالخیبه والإحباط والتی قد تتحول إلی الاحساس بالتشاوم والعبثیه. ومن ابرز النتایج التی تفیدها دراستنا هذه، هی ان الشاعر ینظر إلی الحیاه نظره تشاومیه إلا ان نظرته لاتخلو من مشاعر التفاءل والإیجابیه احیانا. اضف إلی ذلک انه ثبت من خلال هذه الورقه البحثیه ان الاستعاره الوجودیه بانواعها الثلاثه وهی الظرف والتشخیص والمادیه تفوق غیرها من الاستعارات فی شعر بلند الحیدری من حیث الکمیه. والسبب فی ذلک ربما یعود إلی حرص الشاعر علی تحویل افکاره ورواه من الحاله المجرده والذهنیه إلی صور مادیه محسوسه یالفها المخاطب المتلقی بسهوله ووضوح.

    کلیدواژگان: الاستعاره المفهومیه، الاستعاره الوجودیه، موتیف الحیاه، بلند الحیدری، الشعر العربی
  • عبد الخالق کاظم إبراهیم، فرامرز میرزائی*، خلیل پروینی صفحات 67-88

    إن هدف النص السردی استحضار وإنشاء عالم روایی عن طریق اللغه، فتقوم الکلمه مقام العدسه فتکشف جوانب مختلفه عن المجتمع. فعبر دراسه هذا النص السردی فی سیاقه الثقافی والاجتماعی والسیاسی والتاریخی واستجلاء دوره فی تشکیل الهویه الثقافیه للمجتمع یتم البحث فیها عن الانساق المضمره والمختفیه خلف النص الظاهر وجمالیاته الفنیه. تسعی هذه الدراسه، وبمنهج وصفی - تحلیلی، استنادا علی المقاربات النقدیه للنقد الثقافی وآلیاته الإجراییه من خلال رصد الانساق الثقافیه المتواریه خلف البناء اللغوی للنص الروایی فی روایه (لیل البلاد) لجنان جاسم حلاوی، لغرض تقدیم تصور حول الانساق الثقافیه ببعدیها الجمالی والقبحی. فالجمالیات هی التی تقود إلی الوعی الثقافی والقبحیات هی العیوب النسقیه المختبیه تحت عباءه الجمالیه باعتبارها حیله ثقافیه من حیل النسق والتی تقود إلی العمی الثقافی. فالنسق الظاهر فی خطاب الحرب هو الوطنیه والکرامه والدفاع عن البوابه الشرقیه، وتقابله ما کشفته الروایه عن انساق العنف الممنهج باشکالها الظاهره والمضمره والتی واجهتها الشخصیه الرواییه (عبدالله) فی مختلف مراحل حیاته، وقد انتجت الممارسات القمعیه تراکمات سلبیه علی الشخصیه العراقیه ادت إلی تمزق الذات وضیاع الهویه، وتبدل المکان فی روایه لیل البلاد إلی صوره سردیه تحمل مفارقه ساخره حین تتحول الامکنه الساره (اعمده ملاعب الاطفال)، إلی الامکنه الحزینه (مشانق الإعدام) لیظهر سیطره الانساق الثقافیه التی ولدها العنف المتتابع فی المجتمع العراقی.

    کلیدواژگان: النقد الثقافی، عنف السلطه، جنان جاسم حلاوی، روایه لیل البلاد
  • محمود البازی، قاسم محمدی* صفحات 89-109

    ینقسم الضرر فی الإطار العام إلی ضرر مادی وضرر معنوی (ادبی). فالضرر المادی من حیث المبدا لا یشکل صعوبه خاصه من ناحیه التقییم او من ناحیه الحکم به من قبل المحکمه. ولکن الصعوبه تثور عند الحدیث عن الضرر المعنوی. فهذا الضرر غیر محسوس من الناحیه المادیه ولا یوجد معاییر مناسبه لتقییمه. فالتالم وتشویه السمعه وغیرها من الامثله التی تتعلق بالضرر المعنوی یختلف مقدارها وتاثیرها من شخص لآخر. لممارسه هذه الإشکالیه قررنا ان ندرس انظمه حقوقیه بطریقه مقارنه لهدف الوصول إلی حل منطقی. ومما توصلت إلیه هذه الدراسه هو ان الانظمه القانونیه فی کل من إیران والعراق وقطر منحت القاضی سلطه تقدیریه فی تقدیر التعویض عن الضرر المعنوی ولکنها فی الوقت نفسه قیدت هذه السلطه بانها طرحت معیار الظروف الملابسه کدلیل استرشادی یجب علی القاضی الرجوع إلیه لتقییم الضرر المعنوی، واختلفت هذه الانظمه فیما بینها حول إلزامیه مراعاه القاضی لجسامه خطا المسوول عنه عند التقییم.

    کلیدواژگان: التعویض العقابی، الضرر المعنوی، الظروف الملابسه، جسامه الخطا، معیار التقییم، المسوولیه التقصیریه
  • امیر فرهنگ نیا*، مهیا گرشاسبی صفحات 111-132

    تعتبر الغربه والحنین من المواضیع التی طرقها الشعراء قدیما وحدیثا وهو یتجسد فی الشعور بالقلق والسخط والانعزال الاجتماعی وما یصاحب ذلک من العواطف الصادقه الحزینه. لهذه الظاهره تجلیات عدیده فی نفوس الشعراء حیث عبر عنها کل منهم وفقا لوجهه نظره وظروفه. ومن الشعراء الذین ذاقوا مراره الغربه وعبروا عما تجیش به نفوسهم من مشاعر الحزن والالم، هو محمود حسن إسماعیل، الشاعر المصری المعاصر الذی تبدت لغه الحزن والغربه والحنین واضحه فی شعره. تهدف هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی-التحلیلی إلی دراسه تجلیات الغربه والحنین فی المجلد الاول والثالث من شعر محمود حسن إسماعیل وکیفیه توزیعها فی اشعاره ودورها فی إثاره العواطف والمشاعر تجاه الظلم الذی قام به الاحتلال البریطانی تجاه الشعب المصری وعلی راسهم الفلاحین الکادحین. ومن اهم ما توصلت إلیه المقاله هو ان الشاعر قد برع فی التعبیر عن شعوره بالغربه الداخلیه والخارجیه من خلال رسم وجدان معذب وقلب ینزف الما، إلا انه تخف حده الالم والغربه عنده رویدا رویدا باللجوء إلی ربه عبر تاملات صوفیه.کما حن الشاعر إلی الارض والوطن والمحبوب ومظاهر الطبیعه بکل ما لدیه من الوجد والشوق، ولم یشغله بریق الحیاه الزایف فی المدینه عن ذکر قریته بل اخذ یرسل زفرات الشوق والحنین إلیها دوما. وثمه نوع آخر من الحنین فی شعره وهو الحنین الدینی الذی برز إثر تقربه إلی الله ورسوله ومعایشه قضایا الدول العربیه المقهوره. کما تبین ان احزان الشاعر اقضت مضجعه وجعلته یختار اسلوبا بسیطا وصادقا فی شعره.

    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، الغربه، الحنین، محمود حسن إسماعیل
|
  • Seyed Doraid Mousavi Mojab* Pages 1-22

    Undoubtedly, one of the most important legal and judicial challenges in Islamic countries’ criminal law is the duality of Sharia and Law. Despite the Constitutions’ emphasis of the vast majority of Islamic countries that Islam is the official religion and the foundations of Islamic Law are the main source of legislation, in practice, except in a few Islamic countries, including Iran, there is no sign of Islamic Law.
       In criminal laws and regulations of countries such as Egypt, Iraq, Syria, Jordan and Lebanon, not only can no trace of Islamic Sharia be found, but also in them can be seen a serious conflict with the principles of Islamic Sharia, especially the Qurchr('39')an and Sunnah. In this regard, explaining the reason and investigating the most important causes of duality is the main purpose of this study.
       Findings of research in this article show that important and influential causes on the duality of Sharia and Law in Islamic countries are the occupation of some Islamic countries, the influence of intellectual and secular currents in the criminal law system, the globalization of criminal law and inattention to Haqq Allah (what is due to God/God’s right) and contentment with Haqq al-Nas (what is due to men/people’s right).
       This research which using descriptive-analytical method and using library resources, explains the reasons and consequences of the duality of Sharia and Law in Islamic countries.

    Keywords: Duality, Sharia, Statute Law, Islamic Countries
  • Ashraf Boroujerdi* Pages 23-44

    Jihad is a significant, fundamental basis of conviction in the Islamic World,whose implementation is based on fatwas and opinions,cited by the religious authorities to legitimize the action. Thus, views of the religious scholars had direct influence on social and historical developments,as issuing of a fatwa is tantamount to either a license or a roadmap to do a certain job.Today,Jihad has different dimensions to the extent that some may take it as assassination and terrorism, not the implementation of Godchr('39')s command. Some may also consider it as an obligatory order that must be implemented at the discretion of the scholars.This study simply seeks to clarify the borderlines and concepts of Jihad based on precise realization of the issue, divine verses of the Holy Quran and the Prophetchr('39')s manners,i.e.Prophetic Biography.It goes without saying that the opinion of Shiite and Sunni scholars are different on Jihad. Therefore, I have made a comparative study of the opinions of Shiite and Sunni scholars. Among the Sunnis,the author has referred to Muhammad Saeed Ramadan al-Buti and Yusuf al-Qaradawi,and among the Shiites,Allama Sheikh MuhammadMahdi Shams al-Din and the great Mufassir or commentator of the Qurchr('39')an,Allama SeyyedMohammadHussein Tabatabai were taken as the reference. The comparative study concluded that Shiite scholars had set limits to Jihad restricting it to a self-defense.However,SunniUlema had taken it as a necessity in any circumstances.Therefore,according to Shiite scholars, elementary Jihad is allowed only in the presence of the Infallible Imam,and among the Sunnis,the denial of the boundary between elementary and defensive jihad is raised.

    Keywords: Defensive jihad, Primitive(offensive) jihad, Islamic state, Permitted to rebel against the tyrants, Terrorism, Ransom
  • Mohamad Malmir*, Jahangir Amiri, Samira Kanani Pages 45-66

    Conceptual metaphor can be considered from modern linguistic theories that are concerned with metaphor in terms of meaning and connotation. This is fundamentally different with metaphor theory in classical literature. The new theorists see that the aesthetic of the metaphor is not confined to rhetoric and literature only, but also to meanings and connotations as well. In the related context, "Janson" and "Lykaf" are considered among the vanguard theorists in the field of conceptual metaphor who view the metaphor from a semantic perspective. In this research, and based on the descriptive-analytical method, we have studied the meaning of life in the poetry “Baland Al-Haidari”. And one of the most important findings that we reached in this article is that Al-Haidari mostly carries a pessimistic view that sometimes turns into absurdity. However, his poems may be interspersed with poems that carry a spirit of optimism in their folds accompanied by a glimmer of hope. Then Al-Haidari used the conceptual metaphor as a tool to express his viewpoint on the life that he lived with his flesh and blood. It can be said that the conceptual metaphor in Baland Al-Haidari's poetry stemmed from his bitter and tragic experiences in the reality of his life.

    Keywords: Conceptual metaphor, Al-Hayat, Baland Al-Haidari, Arabic literature
  • Faramarz Mirzaei*, K. Parvini Pages 67-88

    The novel, with the tools of language, represents the real world, so the word takes the place of lens, revealing different  aspects of society. The study of the narrative text in its cultural, social, political and historical format and its role in the formation of cultural identity for society helps to search about the emplicit pattern behind the apparent text and its technical esthetics. The purpose of this study with an analytical and descriptive approach and based on critical approaches for cultural criticism and its procedures by focusing on the parallel cultural pattrens behind the linguistic construction of the text in the novel "The Country Night" by Janan Jassim Hallway is presenting a perception about cultural patterns in their aesthetic and ugly dimensions. A esthetics lead to cultural awareness, but the ugliness are the systemic defects hidden under the mantle of the aesthetic as one of the cultural tricks that lead to cultural blindness. The obvious cultural habits of the war discourse in this novel are the dignity, honor, and defense of the eastern front of the Arab world, as opposed to the harsh and hidden cultural practices of the regime.The fictional character (Abdullah), like any Iraqian, feels no identity in his life in front of repressive behavior. Even the place in the story changes from a happy place (a place for children to play) to a sad place (a place of execution) to shows the dominance of cultural practices created by state violence in Iraqian society.

    Keywords: : cultural criticism, power violence, Janan Jassem Hallawi, the novel, The the Country Night
  • Mahmoud Albazi, Ghassem Mohammadi* Pages 89-109

    In the general context, the damages are divided into pecuniary and non-pecuniary (moral) damage. In principle, the pecuniary damage does not constitute a special difficulty, whether for evaluation or judgment by the court. But the difficulty arises when talking about moral (non-pecuniary) damage. This damage is imperceptible from a material point of view, and there are no adequate criteria for assessing it. Pain, defamation, and other examples related to non-pecuniary damage vary in magnitude and impact from one person to another.
    To discuss this problem, we decided to study contiguous Legal systems with the aim of reaching a logical solution. Among the findings of this study is that the legal systems in Iran, Iraq, and Qatar granted the judge discretionary power in assessing compensation. However, at the same time, this authority determined that it presented the criterion of the circumstances as a guideline that the judge should refer to in order to assess the non-pecuniary damage. These legal systems differed among themselves regarding the obligation of the judge to take into account the seriousness of the defendant’s fault when evaluating.

    Keywords: Punitive damage, Non-pecuniary damage, circumstances, The seriousness of the defendant’s fault, evaluation criteria, tort liability
  • Amir Farhangnia*, Mahya Garshasby Pages 111-132

    The poetry of alienation and nostalgia is one of the topics addressed by poets, ancient and modern, and it is embodied in the feeling of anxiety, discontent and social isolation and the accompanying sad and sincere emotions. This phenomenon has many manifestations in the souls of poets, as each of them expressed it according to his point of view and his circumstances. Among the poets who tasted the bitterness of alienation and expressed the feelings of sadness and pain in their souls, is Mahmoud Hassan Ismail, the contemporary Egyptian poet whose language of sadness, alienation and nostalgia became clear in his poetry. This article aims to study the manifestations of alienation and nostalgia in Mahmoud Hassan Ismail's poetry and how they are distributed in his poems and their role in arousing emotions and feelings according to the descriptive-analytical method. The importance of this research appears in observing the extent of the injustice done by the British occupation towards the Egyptian people, led by the hard-working peasants, as a result of inhumane acts that prompted them to present the fruits of their efforts to the tyrannical colonialism. One of the most important findings of the article is that the poet has excelled in expressing his feeling of internal and external alienation by drawing a tormented conscience and a bleeding heart, but the intensity of his pain and alienation gradually eases by turning to his Lord through mystical meditations. The poet also yearned for the land, the homeland and the beloved

    Keywords: Modern arabic poetry, alienation, nostalgia, Mahmoud Hassan Ismail