فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 47 (خریف 2022)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 47 (خریف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • یدالله ملایری*، جهاد فیض السلام، مصطفی علوانی صفحات 9-35
    یعد التراث مصدرا هاما للادباء، ویشکل التاریخ إحدی المصادر التراثیه الغنیه التی یمکن ان یلجا إلیها الکاتب ویستلهمها فی اعماله الادبیه، والامر کذلک بالنسبه للروایی الإیرانی (محمد قاسم زاده) والروایی المصری (جمال الغیطانی) فی کثیر من اعمالهما الرواییه، لا سیما فی الروایتین المدروستین فی هذه الدراسه "توراکینا" و"الزینی برکات". وقد سلطت الدراسه الضوء علی نقاط الایتلاف والاختلاف فی استلهام التاریخ عند الکاتبین بصفته احد المکونات التراثیه وسعت إلی تبیین الدوافع والاسباب ومنها هموم الحاضر وقضایاه، واعتمدت الدراسه علی منهج البنیویه التکوینیه من خلال ابرز منظریه "جورج لوکاتش" و"لوسیان غولدمان"، حیث اکدا علی دراسه شکل الاعمال الادبیه وتاثیر البنیه التحیه علیها. کذلک استخدمت الدراسه، لکونها دراسه مقارنه، إنجارات مدرسه المادیه الجدلیه المعروفه بالمدرسه السلافیه، وهی نظریه منسجمه تماما مع نظریه البنیویه التکوینیه. واتضح من خلال هذا الدرس المقارن ان من اسباب استلهام الکاتبین للتاریخ فی النصین هی الاحداث والقضایا السیاسیه والاجتماعیه التی اثرت فی الإنسان ومن اهم هذه القضایا قضیه المراه، فکانت المراه شبه مغیبه رمزیا عند الغیطانی، فجاءت معظم شخصیات روایته ذکوریه ولعل  قصدیه الغیطانی من هذا التغییب  فیها إشاره إلی الغاء دور المراه فی المجتمع المصری، و تناول ایضا "قاسم زاده" قضیه المراه کما یظهر عبر  النصین الاصل والموازی للنص الاصل، ای من خلال العنوان ونص الروایه.
    کلیدواژگان: محمد قاسم زاده، جمال الغیطانی، توراکینا، الزینی برکات، استلهام التاریخ، البنیویه التکوینیه
  • احمدرضا خواجه فرد، حسن شوندی*، شهرام مدرسی خیابانی صفحات 37-62

    شهدت الالفاظ المستعاره من العربیه تغیرات مختلفه فی اللغه الفارسیه، بما فی ذلک التغیرات الصوتمیه. هل التغیرات فی الکلمات المستعاره من العربیه منتظمه بالفارسیه؟ وهل التغیرات فی الکلمات المستعاره من العربیه تخضع لقواعد صوتمیه؟ تناولت هذه المقاله، فی إطار نظریه تشومسکی وهیل فی علم الاصوات التولیدی، والمعروفه باسم SPE، والتی تمت مراجعتها باستمرار من قبل اللغویین التولیدیین، العدید من التغیرات الصوتمیه فی الکلمات المستعاره من العربیه. علم الصوتمی التولیدی هو جزء من القواعد النحویه التولیدیه التی تحدد التمثیلات الصوتمیه الصحیحه للکلام بطریقه تعکس القواعد النحویه الداخلیه للمتحدث الاصلی. اهم مکونات هذه النظریه، هی: مستویات التمثیل الصوتمی. القواعد الصوتمیه، المشتقات؛ سمات الصوتمیه الممیزه والخطیه. یخضع البحث فی هذه المقاله للمنهج الوصفی-التحلیلی. بدایه یتم إلقاء نظره علی البنیه الصوتیه والبنیه المقطعیه فی اللغتین الفارسیه والعربیه، ثم انواع التغیرات الصوتمیه فی الالفاظ العربیه: المماثله (الانسجام الصوتی)، و عدم المماثله (عدم الانسجام الصوتی)، و الحذف، و القلب (تحویل)، و الإطاله التعویضیه، مع امثله لکل منها. نتیجه لذلک، تظهر هذه الدراسه ان المتحدثین بالفارسیه، کالمتحدثین باللغات الاخری، قاموا بتغیرات صوتمیه فی الکلمات المستعاره من اللغه العربیه فی معظم الحالات من اجل التکیف مع النظام الصوتی التابع للغه الفارسیه.

    کلیدواژگان: الکلمات المستعاره من العربیه، الصوت، الصوتمی، الالفاظ، التغیرات الصوتمیه
  • کبری فروتن، علی اصغر حبیبی*، عبدالباسط عرب یوسف آبادی صفحات 63-88
    سیکولوجیه الشخصیه من الموضوعات الاساسیه فی علم النفس، حیث یتم تحدید السمات والعوامل التی توثر علی عملیات التفکیر والعاطفه والسلوک البشری الطبیعی او غیر الطبیعی، ویتم تحلیل اسباب السلوک البشری فی المواقف المختلفه. حتی الآن، تم اقتراح العدید من النظریات فیما یتعلق بعلم نفس الشخصیه، ومن ابرزها نظریه هرم ابراهام ماسلو نظرا لتاکیدها علی مراحل تطور الشخصیه بناء علی الاحتیاجات البشریه الخمسه (الفسیولوجیا، والامن، والاعتماد، واحترام الذات، وتحقیق الذات). یعتقد ماسلو ان عملیه تلبیه الاحتیاجات البشریه لها عملیه هرمیه تعتمد علی الإشباع النسبی للاحتیاجات السابقه. بالاعتماد علی المنهج الوصفی-التحلیلی والنهج المقارن متعدد التخصصات، تحاول الدراسه الحالیه فحص نمو کل شخصیه فی روایتی "بقایا صور" لحنا مینه و"جای خالی سلوتش" لمحمود دولت آبادی، بالإضافه إلی تحلیل الابعاد النفسیه وابعاد النمو المختلفه، وتتناول مرحله الاحتیاجات الفسیولوجیه إلی مرحله تحقیق الذات وتاثیر العوامل المختلفه خلال کل مرحله. اظهرت النتایج ان ایه من الشخصیات فی الروایتین لم تصل إلی مرحله تحقیق الذات بل وحتی احترام الذات التام؛ ومع ذلک، مع الاخذ فی الاعتبار انه فی روایه "جای خالی سلوتش" کانت هناک ظروف اجتماعیه واقتصادیه وامنیه مواتیه لشخصیات الروایه اکثر من "بقایا صور"؛ لذلک، تم توفیر منصه مناسبه نسبیا لمراحل ماسلو التحفیزیه لشخصیات هذه الروایه.
    کلیدواژگان: سیکولوجیه الشخصیه، إبراهام ماسلو، الاحتیاجات الخمسه، بقایا صور، جای خالی سلوتش
  • بیان قمری*، علیرضا محمد رضائی، حسین الیاسی صفحات 89-113

    إن الموتیف هو الفکره المرکزه او النقطه الدلالیه النهاییه التی یقوم الشاعر عبر الإکثار منها والترکیز علیه بالتکرار المکثف بشحن النص الشعری بالطاقات الدلالیه وایضا یکرس فکره نصیه رییسه ویرسخ عبر الحاله الاثیریه الثابته للموتیف او النقطه المرکزه الفکره او المعانی التی یحرص علی إیصالها. ویعد مفتاح الولوج إلی العالم الشعری للشاعر ومنظومته الفکریه وهو یمثل عنصرا اساسیا من عناصر بناء الشعریه عند العلاق وحضوره یعبر من جهه عن إلحاح الشاعر علی فکره خاصه ومن جهه اخری یعمل کعتاد هجومی یقدر به القاری ان یقبض علی دلالات النص. اخذ هذا البحث علی عاتقه ان یعالج موضوع الموتیف عبر الاعتماد علی المنهج الوصفی _ التحلیلی ومن خلال اختیار موتیفات العشب، والریح، والاغنیه من معجم العلاق الشعری ومن ثم العکوف علیها بالمعالجه والمحاوله لتقویل هذه الموتیفات وتسلیط الضوء علیها بالرویه الدلالیه التی من مهامها دراسه نظام العلامات ومن الاسباب الدافعه لاختیار هذه الموتیفات هی الحضور المکثف لها فی جمیع إصداراتها الشعریه وجمیع قصایده وایضا الحضور المعرفی لهذه الموتیفات المکرره فی مسعی لخلق المعرفه عند المتلقی بفاعلیه الموتیف فی شعر العلاق مما یعتبر من الاهداف الاساسیه لسبر اغوار النص الشعری عند العلاق وایضا من اهم عوامل واسباب الجمع بین هذه الموتیفات فی هذه الورقه البحثیه هی العلاقه الدلالیه بین الموتیفات المتکرره فی الکثیر من الاحایین. تشیر النتایج إلی ان هذه الموتیفات جزء لا یستهان به فی التشکیل الشعری وبعضها ذات الجذور الاسطوریه والمعرفیه، مثل: العشب او لبناء المفارقه بین الماضی والحال والعشب هو عشبه الخلود الجلجامشی یرکن إلیه الشاعر لتجسید زعزعه الواقع العربی او خفوت الإراده العربیه. وموتیف الاغنیه والریح من الموتیفات المتکرره فی شعر الشاعر وهما یحملان الدلالات المختلفه واستخدم الشاعر موتیف الاغنیه فی إطار ما یسمی بالتراسل بین الحواس لیجسد بها ما آل إلیه المکان العربی من الموت والضیاع والشتت او یستخدمه رمزا لإعاده الارض إلی الزمن الاسطوری ذات الفاعلیه الحضاریه والاغنیه ذات الرصید الاسطوری وتقود إلی قیثاره اروفیوس والریح تاتی رمزا للتوق إلی وتاتی فی بعض الاحیان رمزا للسلب والخراب والتدمیر علی وجه الارض.

    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، الموتیف، علی جعفر العلاق، العشب، الریح، الاغنیه
  • زهرا مطیعی، فاطمه حیدری* صفحات 115-138
    الغروتیسک (المزاح بالالم) مصطلح فنی- ادبی یقوم من خلاله الکتاب والفنانون بخلق مشاعر غیر متجانسه ومتناقضه فی نفس الوقت لإظهار کل ما هو غریب ومتناقض وغیر مالوف فی الوسط العام لدی المتلقی. بالنظر إلی الخصایص غیر المنتظمه وغیر المتجانسه، مثل التناقض والرعب والسخریه والمبالغه والغرایبیه، یخلق الکاتب شعورا غریبا علی حدود الضحک والخوف والاستیاء، وروح الدعابه فی هذا العالم المضطرب الخالی من الفرح وعلی الرغم من انه یسعی إلی رسم الابتسامه علی الشفاه، إلا ان المراره سیشعر بها المتلقی بعد تلقیه الموضوع. یقوم البحث الحالی معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی بدراسه ملامح الغروتیسک فی روایه "التجول فی ارض الغرباء" بقلم احمد دهقان. فی هذه الروایه الواقعیه، یتم سرد جزء من عملیات فتره الدفاع المقدس (الحرب العراقیه الإیرانیه) فی ارض العراق بعین ناقده وقد ابتکر الکاتب ملامح غروتیسکیه باستخدام عناصر اللهجه والحوار وتوظیف التشبیهات والاستعارات فی ظل الحرب وظروفها - التی تحتوی علی مشاهد واحداث مفجعه - وصور احداثا مریره من هذا المنطلق.
    کلیدواژگان: ادب الدفاع المقدس، التجول فی ارض الغرباء، الغروتیسک، الواقعیه، الفکاهه
  • حسنیه نخعی، محمود حسن آبادی*، محمدعلی محمودی صفحات 139-160

    استنادا إلی منظور النصیه المتفرعه، فمن الممکن البحث عن تاثیرات ضمنیه لعمل ادبی فی ای عمل ادبی آخر، ویمکن مقارنه کل نص بنصوص مماثله. لهذا السبب، یحظی مفهوم النص التشعبی بمکانه خاصه فی مجال التحلیل المقارن للنصوص. تتمتع بعض قصص "الشاهنامه" لابی القاسم فردوسی ایضا بإمکانیه خاصه فی مجال التحلیل من وجهه نظر النص التشعبی، بما فی ذلک قصه "نوشزاد"، ابن خسرو انوشیروان، والتی تشبه إلی حد بعید قصه "إسفندیار"، المحارب الشهیر من الشاهنامه. لذلک، حاولنا فی هذا البحث شرح جوانب تاثر فردوسی فی کتابه قصه نوشزاد بقصه اسفندیار باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی. علی الرغم من ان قصه إسفندیار کذریعه فی هذا البحث لها حجم اکبر من قصه نوشزاد کنص ما بعد، إلا ان هذه القضیه مقبوله من وجهه نظر نظریه جینیه عن النص الغایب. تشیر نتایج البحث إلی ان اهم جوانب تاثر النص الحاضر بالنص الغایب، والتی تشیر إلی تشابه القصص التی تمت دراستها فی هذا البحث، هی: السمات المشترکه لشخصیات القصتین، عناصر القصه نفسها (السجن، التدین، السعی وراء السلطه، إلخ)، الموت والصور المتعلقه بالموت، النهایات المتماثله لإسفندیار ونوشزاد.

    کلیدواژگان: النص التشعبی، جیرار جینیت، الشاهنامه، ابوالقاسم فردوسی، إسفندیار، نوشزاد
|
  • Yadollah Malayeri *, Jahad Feyzoleslam, Mostafa Alvani Pages 9-35
    Tradition is an important source for the writers, and history is one of the fundamental sources of the tradition from which the writer can refer and inspire in his literary works. The same applies to the Mohammed Qasemzadeh, the Iranian novelist, and Jamal Al-Ghitani, the Egyptian novelist, in many of their novels, especially in two novels studied in this study, ie. Turākinā and Zayni Barakāt. This study investigates similarities and contrasts of two novels in the application of history as one of their traditional components and tries to study incentives and reasons of these similarities and contrasts including concerns about the contemporary history of Iran and Egypt. The study relied on the ideas of György Lukács and Lucien Goldmann, the two distinguished figures of the genetic structuralism, who emphasized the study of the form of literary works and the impact of the infrastructure on them. The study, being a comparative study, also benefitted from the school of dialectical materialism known as the Slavic school, a theory that is fully consistent with the theory of the genetic structuralism. Finally, it became clear that among the most important incentives of application history in two texts were the events and concerns of the writers times including the issue of women. al-Ghitani's novel is by and large devoid of women, that is a sign of the ignorance of women in the contemporary Egypt society, whereas in Qasemzadeh's novel the story of women is significant, as is evident from the title and the text of the novel.
    Keywords: Mohammed Qasemzadeh, Gamal al-Ghitani, Turākinā, Zayni Barakāt, application of history
  • Ahmadreza Khajehfard, Hasan Shavandi, Shahram Modarresi Khiabani Pages 37-62

    Arabic loanwords are subjected to changes including phonological changes, in Persian language. Are changes of Arabic loanwords in Persian rule-governed? Are these changes subject to phonological rules? In the present article, types of phonological changes in Arabic loanwords are studied according to Generative Phonological Theory of Chomsky and Hale known as SPE which has revised constantly by generative linguists. Generative phonology is a part of Generative Grammar that assigns appropriate phonological representations to speeches in a way as if they are reflections of embedded grammar of vernacular speakers. The most important constituents of this theory are: layers of phonological representation; phonological rules; derivations; distinctive and linear features. The article follows an analytic-descriptive method. In the first place looks, as a necessary background, to phonological structure of Arabic and Persian. Then, studies types of phonological changes in Arabic loanwords: assimilation, dissimilation, deletion, metathesis, compensatory lengthening together with examples in each case. Consequently, this study shows that Persian speakers as speakers of other languages, make mostly phonological changes in Arabic loanwords in order to become consistent to Persian phonological system.

    Keywords: Arabic loanwords, phone, phoneme, word, phonological changes
  • Koobra Forootan, Aliasgharaliasghar Habibi *, Abdolbaset Arab Yousefabadi Pages 63-88
    Personality psychology is one of the basic topics in psychology, on which traits and factors affecting the processes of thinking, emotion as well as normal or abnormal human behaviors are determined and the causes of human behavior in various situations are analyzed. So far, several theories have been proposed regarding personality psychology, the most prominent of which is Abraham Maslow's Pyramid Theory due to its emphasis on the stages of personality development based on human five needs (physiological, security, dependence, self-esteem, self-fulfillment). Maslow believes that the process of meeting human needs has a hierarchical process that depends on the relative satisfaction of previous needs. Relying on a descriptive-analytical method and a comparative-interdisciplinary approach, the present study tries to analyze the various psychological and developmental dimensions of the characters in the novels Baqāya suwar (The Remnants of Tire) by: Hanna Mina and jāye khālyie soluch (Missing Soluch) by Mahmood Dovlatabadi to examine the growth rate of each character from the stage of physiological needs to the stage of self-fulfillment and the influence of various factors during each stage. The results show that none of the characters in the two novels reached the stage of self-fulfillment and even complete self-esteem; However, given that in the novel jāye khālyie soluch (Missing Soluch) there were more favorable social, economic and security conditions for the characters of the story than Baqāya suwar (The Remnants of Tire); Therefore, a relatively more suitable context for Maslow's motivational stages was provided for the characters of this novel.
    Keywords: Personality Psychology, Abraham Maslow, the five needs, Baqāya suwar (The Remnants of Tire), jāye khālyie soluch (Missing Soluch)
  • Bayn Ghamari *, Alireza Mohammadrezaei, Hossein Elyasi Pages 89-113

    Motif is a structural phenomenon that carries the aesthetic and expressive functions in contemporary Arab poetry and is considered the key to accessing the poetic world and its intellectual system. Ali Jafar al–Allaq has his own poetic land, and he is very keen to be distinguished and unique from his peers in the generation of the sixties (of the twentieth century). Motif is an essential component of building poetry in the relationship and its presence, on the one hand, expressing the poet's insistence on a particular idea, and on the other hand, it acts as an attacking device in which the reader is able to capture the semantics of the text. This research took it upon himself to tackle the subject of motifs by relying on the descriptive-analytical method and by selecting motifs of 'grass, wind, and songs' from the poetic lexicon and studying them under the shades of semiotics, whose tasks include studying the system of signs. What emerged from this research is that these motifs are an insignificant part of the poetic composition, and some of them have mythological and epistemic roots, and are the poet's means of creating poetic decor. Such as: the herb or to build the paradox between the past and the present, and the herb is the herb of immortal Gilgamesh, to which the poet depends to embody the destabilization of Arab reality or the fading of Arab will. The death of the song and the wind are frequent motifs in the poet's poetry, which carry different indications. The poet used the motif of the song in the framework of the so-called correspondence between the senses to embody the Arab place of death, loss and dispersion. And the wind is a symbol of a yearning for life and a yearning for sweet memories in his childhood.

    Keywords: Contemporary Arabic Poetry, Motif, Ali Jafar al–Allaq, 'Grass, wind, Song'
  • Zahra Motiei, Fatemeh Heydari * Pages 115-138
    The grotesque is an artistic and literary concept by which artists and literary men to evoke simultaneously heterogeneous and contradictory feelings in the addressee. The author creates a strange feeling to the verge of laughter, fear and disgust due to the heterogeneous and heterogeneous characteristics such as inconsistency, horror, ridicule, disgust, exaggeration and abnormality. It is the satire of this distressed and unhappy world, though it can create joy, but its bitterness is felt in the addressee after receiving the subject. In this research, the examples of grotesque in the novel Parse dar khāke gharibe (Wandering in a Strange Land) written by Ahmad Dehghan is studied in a descriptive-analytical way. In this realistic novel, a part of the operations of the holy defense era in Iraq is narrated with a critical look, and the author by use of elements of tone and dialogue, and application of similes and metaphors in the atmosphere and situation of the war, which contain tragic scenes and events, created grotesque examples and portrayed bitter events from this perspective.
    Keywords: holy defense literature, Parse dar khāke gharibe (Wandering in a Strange Land), grotesque, realism, humor
  • Hosnie Nakhaei, Mahmoud Hasanabadi *, Mohammadali Mahmoudi Pages 139-160

    Based on the perspective of hyper-textuality, it is possible to search for minor and hidden effects of another work in any work, and each text can be compared with similar texts. For this reason, pre-textuality finds a special place in the field of comparative analysis of texts. Some stories of Ferdowsi's Shahnameh have also a special capacity for the study of hyper-textuality, of which is the story of Noushzad, the son of Khosrow Noushin-Ravan, which is very similar to the story of Esfandiar, the famous warrior of the Shahnameh. So, this research is an attempt to explain the aspects of Ferdowsi's influence in writing Noushzad's story from Esfandiar's story using the descriptive-analytical method. Although in this research Esfandiar's story as a pretext longer than Noushzad's story as a post-text, this issue is accepted from the point of view of Genette's theory of hyper-textuality. According to the results of the research, the most important aspects of the impact of the post-text on the pre-text, which indicate the similarities between the stories studied in the current research, are: the common characteristics of the two stories characters, the same story elements (imprison, religiousity, authoritarianism, etc.), death and the images related to death, similar to Esfandiar and Noushzad.

    Keywords: hyper-textuality, Gerard Genette, Ferdowsi's Shahnameh, Esfandiar, Noushzad, Death, death scene