فهرست مطالب

دانش حقوق عمومی - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 40، تابستان 1402)

نشریه دانش حقوق عمومی
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 40، تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالله حیدری*، محمدجواد ارسطا، حسنعلی علی اکبریان صفحات 1-28

    در بسیاری از قوانین اساسی کشورهای اسلامی، از جمله در اصل 4 قانون اساسی ایران، تصریح شده است که همه قوانین باید بر اساس موازین اسلامی باشد. مطابقت با موازین اسلامی، از راه مطابقت با منابع دینی و فتاوای عالمان دین، میسور است. ازاین رو این پرسش قابل طرح است که معیار در مطابقت قوانین با شریعت کدام فتواست؟ نظریات متعددی ابراز شده است. می توان به نظریه های مطابقت با فتوای اعلم، مشهور، ولی امر، و کارآمد اشاره کرد. این نوشتار دیدگاه دیگری را با عنوان «نظریه تخییر در قانون گذاری» مطرح کرده و بر آن است که مطابقت با شریعت از راه مطابقت با هر یک از فتاوای فقهای شیعی قابل تحصیل است و با وضع قانون، طبق فتاوای هر یک از مجتهدان صاحب نظر، مطابقت با شریعت حاصل می شود. با الزام چنین قانونی از سوی نهادهای مسیول، عمل به آن الزام آور است. طبق این دیدگاه، الزامی بر وضع قانون مطابق با فتوای اعلم یا کارآمد یا دیدگاه مشهور وجود ندارد. می توان گفت طرفداران این نظریه شخصیت های برجسته ای چون محقق نراقی و صاحب جواهر هستند و سعی شده دلایل این دیدگاه بیان و اشکالات آن در حد توان رفع شود. رهاورد این دیدگاه را می توان تخییر در مقام قانون گذاری، تخییر در انتخاب فتوا توسط قاضی در موارد خلا قانون، و تعیین معیار مخالفت با شرع شمرد؛ به این معنا که طبق این دیدگاه قانون گذار مخیر است بر اساس فتوای هر یک از فقیهان صاحب اعتبار وضع قانون کند و قاضی در صورت مواجهه با خلا قانون، طبق فتوای هر یک از فقهای شیعی، رای صادر کند. قانون و حکمی مخالف با شرع تلقی می شود که برخلاف حکم الزامی مورد اتفاق فقهای شیعی باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی است.

    کلیدواژگان: تخییر، شریعت، فتوا، قانون، قانون گذاری
  • سجاد رسولی جزی، مصطفی میرمحمدی میبدی*، اردوان ارژنگ صفحات 29-60
    عدم تبیین ضمانت اجرای کارآمد برای ایفای تعهدات فرهنگی دولت در حوزه های سیاست گذاری، تقنینی، اجرایی، و قضایی باعث شده تا برخلاف احکام قانونی، مانند اصل 3 قانون اساسی، کاستی هایی شکل بگیرد و بخشی از حقوق فرهنگی افراد تضییع شود. علاوه بر آن، ماده 11 قانون مسیولیت مدنی در همه امور حاکمیتی، صرف نظر از اهمیت و آسیب پذیری اقشار گوناگون، با ذکر چند شرط دولت را از مسیولیت مدنی معاف کرده و به این ترتیب خلا بزرگی در جبران خسارات وارده از محل آسیب های ناشی از فعل یا ترک فعل اشخاص حقیقی و حقوقی در تامین حقوق فرهنگی ایجاد کرده است. اگر چالش های حقوقی همچون نحوه اثبات تقصیر در امور فرهنگی با ریشه یابی به موقع چاره اندیشی نشود، علاوه بر آنکه نظم و امنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد، باعث افزایش تضییع حقوق و ایراد خسارات جانی و مادی و معنوی می شود. اکنون سوال اینجاست که شیوه مطالبه جبران این گونه زیان ها، به ویژه از نهادهای حاکمیتی، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چگونه است؟ در این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، ضمن تشریح برخی اصول حقوق اداری و حکمرانی شایسته، از قبیل مسیولیت پذیری و لزوم پاسخگویی، این نتیجه حاصل شد که اهمیت بالا و ویژگی های خاص حقوق فرهنگی ایجاب می کند خسارات ناشی از آن از سوی نهادهای حاکمیتی نباید بدون جبران باقی بماند.
    کلیدواژگان: امور فرهنگی، حقوق فرهنگی، دولت، ضمان، مسئولیت مدنی
  • منصور غریب پور*، سید مهدی جوکار، مجتبی شریعتی صفحات 61-86
    یکی از مسایل پیرامون نظریه ولایت فقیه تحلیل جریان تسری مشروعیت شرعی و توجیه شرعی حکمرانی قوای سه گانه و ارکان حکومت بود. بر اساس ادله نقلی و عقلی و نیز منشورات کلامی و فقهی، مشروعیت شرعی حاکمیت‏ چندان دور از ذهن نیست‏. زیرا حاکمیت بالاطلاق و الاصاله حق خالق و مالک و رب هستی است و بر این پایه‏ حاکمیت باید ماذون از او باشد و به اراده او در امور تصرف شود. ماخوذ از این مبانی، به لحاظ ثبوتی و مطابق مبانی فقهی کلامی، قانون گذار اساسی باید قایل به مشروعیت یکپارچه شود. اما آنچه مهم است بعد اثباتی و استدلالی این رویه است. بر این مبنا، مسیله اساسی این نوشتار این است که توجیه حق حاکمیت و حکمرانی شرعی قوای سه گانه به طور کلی در نظام ولایی از ولی به دیگر ارکان چگونه تحلیل و توصیف می شود؟ به تعبیر دیگر آیا متوقف بر طریق و روش خاصی است یا از شیون و اختیارات حاکم مشروع است و می تواند به انحا و اقتضایات گوناگون روشی را برگزیند؟رهیافت پژوهش: در این تحقیق علمی کاربردی، با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، نظریه مشروعیت یکپارچه با استناد به ادله فقهی و نظرات فقها توصیف و تحلیل شده و سپس با بررسی برخی انگاره های متصور (نهاد نصب، تنفیذ و اذن شرعی، وکالت، ولایت، و...) در جهت تسری مشروعیت به قوای حاکمیتی، از باب تطبیق و به اجمال و تفکیک، توجیه شرعی قوای حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است
    کلیدواژگان: حکومت، فقه، قانون اساسی، مشروعیت شرعی، ولایت
  • ایرج حسینی صدر آبادی، محمدجواد محمدپور* صفحات 87-114

    قانون گذاری یکی از امور مهم حاکمیتی است که در جوامع دموکراتیک معمولا بر ‏عهده مجالس مقنن، مرکب از نمایندگان منتخب مردم، است. به علت پیچیده و مهم بودن امر قانون گذاری حقوقدانان، با هدف ارتقای کیفیت قوانین، اصولی را برشمرده ‏اند. یکی از این اصول مشارکت حداکثری شهروندان در فرایند قانون گذاری است. از آسیب‏ های پیش روی نظام قانون گذاری ایران، که ریشه در عدم توجه به کیفیت قوانین دارد، متروک شدن قانون و سرپیچی شهروندان از اجرای قانون است که در نهایت به تزلزل اصل حاکمیت قانون خواهد انجامید. حل این آسیب در گرو بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت قوانین است. این موضوع پژوهش در زمینه مشارکت عمومی در قانون گذاری، به مثابه راهکار ارتقای کیفیت قوانین، را ضرورت و اهمیت می‏ بخشد. این نوشتار با استفاده از منابع کتابخانه‏ ای و با روش توصیفی تحلیلی به دنبال بررسی چیستی مشارکت عمومی در قانون گذاری و مبانی و اهداف آن است. نتیجه پژوهش حکایت از آن دارد که مشارکت عمومی در تهیه و تدارک قانون یکی از حقوق ملت است که مطابق آن قانون گذار ملزم می‏شود، حین تهیه پیش‏ نویس قوانین، نظرات مردم و ذی نفعان و متخصصان را اخذ و تا جای ممکن در متن قانون لحاظ کند. یکی از مبانی و همچنین اهداف مشارکت عمومی در قانون گذاری ارتقای کیفیت و مقبولیت قانون است.

    کلیدواژگان: پیش‏نویس تقنینی، سیاست‏های کلی نظام قانون گذاری، کیفیت قوانین، مشارکت عمومی
  • عباسعلی کدخدایی، محمدصادق فراهانی، امیر لهراسبی* صفحات 115-138

    جلوه آشکار نظام معاهداتی کشور خود را در طنین نظرات و تصمیمات مجلس شورای اسلامی یا شورای نگهبان در پذیرش یا رد موافقت نامه های بین المللی نمایان می سازد. چنانچه بر وسعت و عمق نگاه حاکم بر این فرایند افزوده شود، چندین ابهام مکنون در مضامین حقوق اساسی را می توان متوجه کشور دانست که هر یک به مثابه تهدیدی بر امنیت و منافع ملی سایه می افکند. از یک منظر معاهدات بین المللی می توانند آثاری را قهرا بر دایره تعهدات فراملی کشور تحمیل کنند بدون آنکه مورد پذیرش نظام داخلی کشور قرار گرفته باشند و از منظری دیگر به علت فقدان سازوکار نظارتی احتمال مغایرت در مفاد تصویب شده داخلی و خارجی وجود دارد. نوشتار پیش رو با روش تحقیق توصیفی تحلیلی به تبیین خلا موجود در نظام معاهداتی جمهوری اسلامی ایران می پردازد. آنچه در این تحقیق از نظر گذرانده می شود لزوم تدوین نظام کنش و واکنش در رویه بین المللی کشور و همچنین تهیه سازوکاری جهت اطلاع نهاد های ذی صلاح از فرایند پساتصویب معاهدات بین المللی است تا بتوان آثار قهری و مکتوم معاهدات را به حداقل رساند

    کلیدواژگان: حق شرط، حقوق اساسی، حقوق بین الملل عرفی، شورای نگهبان، قهری، مجلس شورای اسلامی، معاهدات بین المللی
  • آیت مولائی* صفحات 139-163

    ماده 256 قانون مالیات‏های مستقیم را باید مهم ترین ماده در این قانون دانست که در آن به صلاحیت «شورای عالی مالیاتی» در خصوص «دادرسی شبه ‏قضایی» پرداخته شده است. به این اعتبار، این ماده محوری‏ترین ماده در مورد شان دادرس شبه‏ قضایی شورای عالی مالیاتی است. نوشتار حاضر با درک چنین اهمیتی درصدد پاسخ به این سوال برآمده است که در چارچوب ماده 256 چه شاخصه ‏هایی برای رسیدگی در شورای عالی مالیاتی پیش ‏بینی شده است. در پاسخ به این سوال، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، نتایجی حاصل شد که عبارت است از: اولا، این ماده دربرگیرنده برخی معیارهای مهم اصول دادرسی منصفانه و اصول حق‏ بنیاد است که ضرورت توجه به این ماده را دوچندان می‏سازد؛ ثانیا، معیارها و ضوابط حاکم بر دادرسی در شورای عالی مالیاتی را می‏توان به سه بخش «مقدماتی» و «رسیدگی» و «اصدار رای» تقسیم کرد؛ ثالثا، معیارهای مقرر در این ماده مهم ترین شاخص هایی هستند که در ترسیم مرزها و محدوده‏ های قانونی‏ مربوط به صلاحیت اعضای شعب شورا و حقوق طرفین پرونده نقش دارند؛ رابعا، منطوق و مفهوم این ماده راجع به جهات اعتراض از آرای هییت‏ های حل اختلاف مالیاتی متفاوت از سایر مواد مربوط به تجدیدنظرخواهی از آرای هییت‏ های یادشده است و این وضعیت می‏تواند یکی از موجبات سردرگمی در مورد دادرسی نزد شورا باشد.

    کلیدواژگان: دادرسی شبه ‏قضایی، شورای عالی مالیاتی، قانون مالیات‏های مستقیم، ماده 256، معیارهای قانونی
  • محمد جواهری طهرانی، فاطمه مافی* صفحات 165-184
    تفکیک قوا مبتنی بر برابری طبیعی انسان‏ها ویژگی سازمانی ضروری حکومت مشروطه است. ایضاح این دکترین، که رسالت این مقاله است، منوط به پیگیری آن تا مفهوم برابری در آزادی است. با بررسی آثار فیلمر و لاک تلاش شده، پس از ایضاح این بنیاد، مسیر حرکت به سوی تفکیک قوا ترسیم شود. نتایج این مطالعه این است که برابری طبیعی در عدم تبعیت از اراده فردی دیگران قانون را به مثابه تجلی اراده‏ای غیر فردی و سطح وحدت جامعه برابرها پیش می‏کشد. چنین طرحی از قانون مستلزم تبعیت همه افراد و نهادهای حاکم از قانون است. در نظام حکومت قانون هیچ اراده مطلقی مشروعیت تحمیل خود بر سایرین را ندارد. بنابراین، مشروعیت کنش مجریان و واضعان قانون «مشروط» به چارچوب قانونی است. از آنجا که دولت قدرت قاهره محسوب می‏شود، جز از طریق ایجاد تعارض ساختاری میان بخش‏های مستقل آن نمی‏توان تقید به قانون را در آن تضمین کرد. از همین رو تفکیک قوا، با انشقاق نهادهای مجری کارکردهای مختلف دولت، راهکاری نهادی برای حفاظت از حکومت مشروطه ارایه می دهد. بر اساس این نتایج، علاوه بر ایضاح ارتباط تفکیک قوا با مشروطه‏گرایی، شرایط امکان ورودی بنیادین به بحث از مطلوبیت این دکترین برای وضعیت کنونی و نسبت‏سنجی آن با سنت ایرانی اسلامی فراهم می‏شود
    کلیدواژگان: تفکیک قوا، حکومت قانون، حکومت مشروطه، حکومت مطلقه، دولت مدرن، مشروطه گرایی
  • یحیی مزروعی ابیانه*، علی عبدالاحد صفحات 185-211
    یکی از ارکان نظام حکمرانی در قوه مجریه شوراهای اداری هستند. ایجاد و توسعه روزافزون و بدون قاعده این شورا ها چالش ها و آسیب هایی را در منظومه حقوق عمومی ایجاد کرده است. با توجه به آنکه مقنن از سال 1300 تاکنون اقدام به تاسیس این شوراها در نظام حقوقی ایران کرده است، این پرسش مطرح می شود که آیا این اقدام منطبق با موازین حقوق عمومی و اصول قانون اساسی است. نتایج این پژوهش با بهره گیری از اسناد قانونی و اتخاذ رویکردی تحلیلی توصیفی نشان داد تجویز تاسیس شورا درون قوه مجریه خلاف موازین یادشده و اصول 60 و 138 و 57 قانون اساسی است؛ یعنی تنها نهاد شورایی درون قوه مجریه که مقنن اساسی آن را به رسمیت شناخته هییت وزیران است و هرچند در اصل 138 تشکیل کمیسیونی متشکل از چند وزیر پیش بینی شده است، این امر منوط به اراده هییت وزیران است نه مجلس . بنابراین، در این نوشتار به بررسی این موضوع و ارایه سازوکاری جهت رفع اشکالات و ایرادات موضوع یادشده پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: اصل تفکیک قوا، شوراهای اداری، صلاحیت، قانون اساسی، هیئت وزیران
|
  • Abdullah Heydari *, MohammadJavad Arasta, Hassan Ali Ali Akbarian Pages 1-28

    The constitution of many Islamic countries, including Iran, requires that all laws be based on Islamic rules. To comply with Islamic rules, religious sources and fatwa [religious decree] of religious scholars should be followed. The question, therefore, is which fatwa is the criterion by which legislative compliance with Sharia [Islamic law] can be achieved? Several theories have been expressed, such as the most knowledgeable scholar’s fatwa, the most famous fatwa, valiye amr [supreme leader]’s fatwa, and the most effective fatwa. This paper presents an alternative view, namely the theory of choice of fatwa for legislation. According to this theory, compliance with Sharia can be achieved by using any fatwa so long as it is issued by Shi'a jurists. Thus, enacting laws according to the fatwas of the mujtahids [Islamic jurists] will secure compliance with the Sharia. Based on this thesis, it is not necessary to enact laws according to the fatwa of the most knowledgeable scholar, or the most efficient or famous fatwa. Supporters of this theory are such prominent figures as Muhaqiq Naraqi and Sahib Javahir. In this research, the arguments for this theory have been stated and its problems have been resolved as much as possible. The adoption of this theory will offer a choice of fatwa in the legislative process, as well as a choice of fatwa by the judge in cases of non liquet. A law or judicial decision is considered to be contrary to Sharia when it is inconsistent with the consensus opinion of Shia scholars. The research method in this study is descriptive-analytical.

    Keywords: fatwa, decision, legislation, Law, Sharia
  • Sajjad Rasuli Jazi, Seyed Mostafa Mirmohamadi Meybodi *, Ardavan Arzhang Pages 29-60
    Lack of sanctions for the efficient fulfillment of cultural obligations of the government in policy, legislative, executive and judicial terms has created  shortcomings as regards legal provisions such as article 3 of the [Iranian]Constitution. It has also led to the violation of individuals cultural rights. In addition, article 11 of the Civil Liability Act exempts the government from liability in all governance matters, regardless of the importance and vulnerability of the victim. This has created a large gap in compensating damages caused by the actions or omissions of natural and legal persons in respect of cultural rights. If legal challenges such as how to prove faut in cultural affairs are not resolved in a timely manner, beside affecting public order and security, it will further increase the violation of rights and cause human, material and moral damage to individuals. The question that arises is, what is the way to demand such damages, especially from the sovereign institutions such as the Supreme Council of the Cultural Revolution and the Ministry of Culture and Islamic Guidance? In this descriptive-analytical study, while explaining some principles of administrative law and good governance such as responsibility and accountability, it will be argued that due to the high importance and particular features of cultural rights, damages caused by government institutions to such rights should not remain without compensation.
    Keywords: Cultural Rights, civil liability, Government, sanction, cultural affairs
  • Mansor Gharibpoor *, Sayyed Mehdi Jokar, Mojtaba Shariati Pages 61-86
    One of the problems encountered by the theory of Velayat-e-Faqih (Supreme Leader) is the extension of religious legitimacy and justification to the three powers and the main organs of the state. Absolute sovereignty is the right of God, the owner of the universe, and on this basis, sovereignty must be authorized by him and implement his will in all matters. Based on these principles, as well as jurisprudential-theological principles, the constitutional legislator must adhere to an integrated form of legitimacy. However, what is important is the positive and argumentative dimensions of this procedure. Accordingly, the main question of this article is how the sovereignty and religious rule of the three powers emanating from the supreme leader are justified?Research approach: In this study, using library resources, the theory of integrated legitimacy has been described and analyzed based on jurisprudential arguments and opinions of jurists. Moreover, the religious legitimacy of the ruling powers of the Islamic Republic of Iran has been explained based on concepts such as appointment, legal permission, representation and guardianship
    Keywords: Province, Government, religious legitimacy, constitutio
  • Iraj Hosseini Sadrabadi, MohammadJavad Mohammadpoor * Pages 87-114

    Legislation is one of the most important matters of governance. In democratic societies the responsibility usually lies with the legislative assembly composed of elected representatives of the people. Because of the complexity and importance of legislation jurists have enumerated certain principles for improving the quality of laws. Among these principles is the maximum participation of citizens in the legislative process. One of the issues faced by the legislative system of Iran is facing, due to its disregard for the quality of laws, is the desuetude of laws and citizens' disobedience to them. This will eventually lead to the weakening of the rule of law. Solving this problem depends on the examination of ways to improve the quality of laws. This issue makes research on public participation in the legislative process necessary. This paper, using library sources, and with a descriptive-analytical method, seeks to investigate the place of public participation in legislation and its and goals. The findings of the research indicate that public participation in the drafting of laws is a right of the nation. As such, the legislator is required to take the opinions of the people, stakeholders and experts into account when drafting laws. One of the basics and goals of public participation in legislation is to improve the quality and acceptability of laws.

    Keywords: legislative draft, Public Participation, the quality of the law, general policies of the legislative system
  • Abbas Ali Kadkhodaei, MohammadSadegh Farahani, Amir Lohrasbi * Pages 115-138

    The clear manifestation of the country's treaty system is reflected in the opinions and decisions of the Islamic Consultative Assembly or the Guardian Council in accepting or rejecting international agreements. In this perspective, several ambiguities in the issue of constitutional law can be seen as a threat to the national security of the Iran. On one hand, international treaties can forcefully impose their effects on Iran's transnational obligations without being considered by the parliament and the Guardian Council, while on the other hand, due to the lack of a monitoring mechanism, it is possible to change the approved internal and external documents. What was discussed in this study is the need to formulate a system of claim and counterclaim in the international practice of Iran and also to prepare a special mechanism to inform the competent institutions about the post-ratification process of treaties

    Keywords: Constitutional law, Customary International Law, Forcible, Guardian Council, Law of Treaties, Reservation
  • Ayat Mulaee * Pages 139-163

    Article 256 of the [Iranian] Tax Code is an important article, which deals with the competence of the Supreme Tax Council regarding "quasi-judicial proceedings". In this respect, this article is the central article regarding the status of the quasi-judicial Supreme Tax Council. The present paper, realizing such importance, seeks to answer the question: under Article 256 what are the criteria for the appellate jurisdiction of the Supreme Tax Council? In response to this question, using a descriptive-analytical method, some results have been obtained. Firstly, Article 256 contains some important criteria of the principles of fair trial and fundamental rights, which doubles the need to pay attention to this article. Secondly, the criteria and rules related to the proceedings in the Supreme Tax Council can be divided into the preliminary, review and issuance of judgment stages. Thirdly, the criteria set forth in Article 256 are the most important indicators that have played a role in drawing the legal boundaries and scope related to the competence of the Council’s branches and the rights of the parties to the case. Fourthly, the text and content of this article with regard to appealing from the decisions of the tax dispute-resolution boards is different from other provsions related to appealing decisions of the said boards. This situation can be a source of confusion for the council.

    Keywords: Article 256, the Law on Direct Taxes, legal criteria, Quasi-Judicial Proceedings, Supreme Tax Council
  • Mohammad Javaheri Tehrani, Fateme Mafi * Pages 165-184
    The separation of powers based on the natural equality of human beings is an essential organizational feature of constitutional government. The clarification of this doctrine - which is the mission of this paper - depends on its pursuit to the concept of equality in freedom. By examining the works of Filmer and Locke, an attempt has been made to draw the direction of movement towards the separation of powers after the impeachment of this foundation. The results of this study are as follows: natural equality in disobeying the individual will of others, promotes the law as a non-individual will and the level of unity of the society of equals. Such plan of the law requires all people and ruling institutions to obey the law. In the rule of law system, no absolute will has the legitimacy to impose itself on others; therefore, the legitimacy of the actions of law enforcers and drafters is "conditional" to the legal framework. Since the government is considered the executive power, it is not possible to guarantee compliance with the law except by creating a structural conflict between its independent parts. Therefore, the separation of powers with the separation of institutions that perform various functions of the government provides an institutional solution to protect the constitutional government. Based on these results, in addition to clarifying the relationship between the separation of powers and constitutionalism, the conditions for the fundamental entry into the discussion of the usefulness of this doctrine for the current situation and its comparison with the Iranian-Islamic tradition are provided
    Keywords: Separation of Powers, Rule of law, Constitutional government, absolute sovereignty, modern governance, Constitutionalism
  • Yahia Mazrooei Abyane *, Ali Abdolahad Pages 185-211
    One of the pillars of the governing system in the executive branch are the administrative councils. These councils have been developed and increased in a way that has created challenges and problems for the system of public law. Given the fact that the legislature established these councils in the Iranian legal system in [the Persian year of] 1300, the question arises whether this action was in accordance with the standards of public law and the principles of the constitution. Therefore, this paper will examine this issue and a mechanism will be suggested to resolve the problems related thereto. The findings of this study, using legal documents and adopting an analytical-descriptive approach, suggest that the establishment of a council within the executive branch is against the principles of the [Iranian] constitution regarding the structure of the executive, namely articles 60, 57 and 138, and that the only council body within the executive branch recognized by the constitution is the cabinet. However, under article 138 of the constitution, the formation of a commission composed of several ministers is foreseen.  This is subject to the will of the cabinet, not the parliament
    Keywords: Administrative Councils, Jurisdiction, Principle of Separation of Powers, Constitution, The Council of Ministers