فهرست مطالب

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، شتاء 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/09
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حبیب کشاورز* صفحات 1-19
    الموت احد الظواهر الطبیعیه التی تحدث عنها الادباء قدیما وحدیثا. الادباء المعاصرون یتحدثون عن الموت کثیرا ولهم مواقف متباینه حول الموت احیانا ونظرتهم إلی الموت اکثر عمقا وعاطفیه مقارنه بالادباء فی العصور الماضیه. جبران خلیل جبران ایضا من الادباء الذین تحدث عن الموت فی آثاره الشعریه والنثریه ونظرته إلی الموت تختلف عن نظره القدماء إلی الموت. جبران فی نظرته إلی الموت إضافه إلی میزاته الشخصیه وموت اخته وامه، تاثر بالادباء الغربیین والمکاتب الغربیه ایضا وفی هذه المقاله بالمنهج التحلیلی - الوصفی نرید دراسه الروافد الاجنبیه الموثره فی نظره جبران خلیل جبران للموت. وتظهر النتایج بان جبران تاثر بالادباء الغربیین منهم نیتشه وإدجار آلان بو وولیم بلیک کما تاثر بالمذهب الرومنسی والادباء الرمانسیین ایضا. هو کان یعشق الموت وحبه للموت کان متاثرا بالمذهب الرومانسی وکان یشعر بالغربه فی هذا العالم ویعتقد بان الموت یزیل هذه الغربه وینجیه ویشفیه. نظره جبران خلیل جبران للموت متاثره بالادب الغربی إلی حد کبیر وهو تاثر بالادباء الغربیین اولا ثم المذاهب الغربیه خاصه المذهب الرومانسی ویمکن القول بان تاثره بالدیانه المسیحیه والادباء الغربیین کان اکثر من الدیانه الإسلامیه والادباء العرب.
    کلیدواژگان: الموت، جبران خلیل جبران، الروافد الاجنبیه، المذهب الرومانسی
  • احمد کرمی* صفحات 20-41

    کانت ولاتزال مجموعه بنات نعش بنجومها المضییه والخافته مصدر إلهام للشعراء یستلهمون منها المعانی والمضامین والصور البدیعیه ویوظفونها فی شتی الاغراض الشعریه واصفین او مادحین او مفتخرین او معتزین فی تشکیلات صوریه تختلف فی مستواها الفنیه من عصر إلی آخر، فکانت المعانی والصور المسترفده منها تعتمدعلی عقلیه الشعراء وتلایم المکونات الطبیعیهلبییاتهم وتواکب التطورات الاجتماعیه المحیطه بهم.فکانت الصور المستمده من بنات نعش فی العصر الجاهلی ساذجه سطحیه ملایمه عصر ها آنذاک وکان اغلب الصور وصفا للمظاهر الخارجیه شکلا ولونا إذ کانت المضامین والصور نابعه من معطیات فکرخالقیها، لکنها تطورت علی مر العصور واخذت طابعا معنویا ، وازدادت جمالا اکثرو روعه ابهر مهما ازداد نضوج عقلیه الشعراء، وقد کانت للصور واللوحات الفنیه التی رسمها الشعراء بتقنیه التشکیلات التشبیهیه الحصه الاولی من بین سایرالصور الفنیه.فهذه المقاله علی إیجازها تحاول رصد الابیات الشعریه التی وظف الشعراء فیها بنات نعش اوبعض نجومها فی الفتره المحدده للبحث ودراسه جمالیات توظیفها فی منهج توصیفی تحلیلی مستعینا بالمصادر المکتبیه.

    کلیدواژگان: الکلمات المفتاحیه: جمالیات، بنات نعش، الشعر، القدیم، العباسی
  • مرتضی صفدری نیاک* صفحات 42-55
    الملخصاهمیه القرآن فی کونه کلام الله و انه صدر للهدایه البشریه. لهذا، انتساب معنی بالفاظ القرآن امر خطیر یجب بالاطمینان الکامله لیلا نقع فی الورطه الافتراء بالله العظیم. ان اللغه العربیه فی الفصاحه و البلاغه و العذوبه و اللطافه إلی درجه لا یمکن لای لغه اخری ان تصل إلیها. و فی الغرابه إلی حد انه مع زیاده و نقصان حرکه او حرف فی اللفظ، او فی الکیفیات الترکیب الالفاظ من التقدیم و التاخیر حصل معانی المتفاوته لان اللغه العربیه فی البلاغه و الفصاحه ذو احکام کثیره یختص بهذه اللغه و إذا استعملت هذه الاعتبارات بلغه اخری، فإنها تبطل و لاتنفع. و بعد فتح البلاد و اختلاط العرب و العجم، نسیان اللغه الفصیح امر محتمل لهذا بعض العلماء فی صدر الاسلام تالف القوامیس العربیه و اهتم بلغه الفصحاء و البلغاء العرب و استشهد بالاشعار الجاهلیه التی خالیه من الاختلاط باللغه غیر العرب. ان البحث فی لغات القرآن و لا سیما الغریب منه قد نوقش عند المسلمین و لان لغه کل قوم یجب ان تستدل بکلامهم الفصیح فیکون هذا من اهم اسباب جمع القصاید العربیه الفصیحه. هذا المقال بین سبب تدوین القوامیس العربیه و عله الإهتمام بالشعراء الفصیحین و ذکر تاریخ تجمیع القوامیس و کتب تالف لبیان غریب القرآن لتقدیر جهودهم لانهم حاولوا فی هذا الامر الخطیر و یفهم المحقق الباحث قیمه هذه الکتب و یعرف ما هی الخدمه العظیمه التی قدموها هولاء الرجال العظماء للعلم و المعرفه و ما هو حقهم علی العلم و العالم.
    کلیدواژگان: القرآن، القوامیس العربیه، غریب القرآن، الاشعار الجاهلیه
  • بشری سادات میرقادری* صفحات 56-75

    ادب الطفل؛ بین المتعه الادبیه وتنمیه الثقافه الإسلامیهدراسه لقصص طارق البکری نموذجاادب الطفل هو جزء من الادب الذی یشمل الاطفال والمراهقین وتصنیفه علی اساس عمر المرسل او الجمهور وهو نوع من الفن الادبی الذی یشمل القصص والکتب والمجلات والقصاید المولفه بشکل خاص للاطفال. رغم ان هذا النوع الادبی یرکز علی ترسیخ الادب بمظاهره عند الطفل وتغذیته بطعام ادبی؛ لدیه مهمه اخری وهی تنمیه القیم والثقافه عند مخاطبه. فالادب والثقافه جناحان لطایر یطیر فی خیال الطفل عبر القصص والاشعار والکتب.هذه الدراسه تسعی إلی تبیین استعداد ادب الطفل فی تبیین القیم الاخلاقیه وتنمیه الثقافه الإسلامیه عند الطفل وللوصول إلی هذه الغایه درست اعمال الکاتب الشهیر فی ادب الطفل؛ طارق البکری، ورکزت علی البعد الثقافی والاخلاقی فی قصصه مستنتجه ان حکایات طارق البکری، بالإضافه إلی احتوایها علی العدید من هذه القیم، تثیر عقول الاطفال بطریقه مناسبه وبادب رایع من اجل تعزیز التربیه والتعلیم.

    کلیدواژگان: ادب الطفل، الثقافه الإسلامیه، القیم الاخلاقیه، طارق البکری
  • مینا شمخی* صفحات 76-93
    قد طرحت إمکانیه ترجمه القرآن إلی اللغات الاخری بین العلماء من قدیم الزمان. بعث الله النبی (ص) لهدایه الإنسان و قد نصره بالقرآن فی هذا الطریق المقدس. یدعو هذا القرآن الإنسان إلی کل شیء یهدیه إلی السعاده الابدیه و ذروه الکمال. تعالیم هذا الکتاب و قوانینه لم تختص بامه واحده بل هی تشمل جمیع الاقطار و اللغات. و فهم القرآن هی ضروره دینیه. إن ترجمه القرآن إلی اللغات الاخری تستهدف تعرف الملل المختلفه علی لغه القرآن وحقایقها و معارفها القرآنیه و هی إحدی الضروریات الإعلانیه، لکن النقطه الهامه التی ینبغی ان نهتم بها هی ان المترجم واجب ان یکون عارفا باللغتین إلی المستوی الذی یجعله قادرا علی إنتقال الرموز و الدقایق الکلامیه الموجوده فی اللغتین و ان یطلع علی دقایقهما الکامنه بصوره جیده لکی لا یواجه النص الخلل فی الإنتقال، وفی هذا البحث توصلنا إلی نتایج منها ان هناک عناصر تجعل ترجمه القرآن امرا صعبا منها: قدسیه المحتوی، والتفوق علی کلام المخلوق وإعجاز النص والمحتوی، والعصمه وعدم وجود الخطا فی العبارات القرآنیه التی تعد ضروره لوحدانیه القرآن .
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، إمکان ترجمه القرآن، معرفه القرآن، طریقه الترجمه، اصول الترجمه
  • سبحان کاوسی*، امید ایزانلو، زهرا احمدی صفحات 94-111
    یعتبر ادب الاطفال وسیطا تربویا للإجابه عن اسیله الاطفال، فلابد ان تهدف المضامین الی بناء إنسان جدید عن طریق تنمیه شخصیته. وتهدف المقاله - بالمنهج التحلیلی- إلی دراسه السلطویه والکرنافالیه فی قصه «حلم جدید». شخصیات القصه حیوانات تحمل صفات الإنسان ویمکننا من خلالها إثاره خیال الطفل وتنمیته والفکره الاساسیه فیها ان الکبار یکتبون للصغار والسلطه هی التی تحدد ما یجب ان یکون فی ادب الطفل، لذلک نواجه فیه بقضایا کعدم التوزان والتعادل بین الکبار والصغار الامر الذی یعزز سلطویه الکبار علی ادب الصغار. الکبار یبدعون ادب الطفل وعندما تتیح فی القصه الفرصه اللازمه للطفل ان یتصرف کالکبار دون رعایتهم، تدخل الکرنافالیه إلی القصه. «حلم جدید» قصه غاب عنها الکبار ولاینتظر القاری الصغیر ان یسمع النصایح والتعالیم بل ینظر إلی ما یقول الشخصیات الصغار وما یفعلون. ترسم الکاتبه الشخصیات الثلاث بشکل تبدو للوهله الاولی انهم کبار فی زی الصغار وفی بعض الاحیان تصور خصایص الشخصیات بشکل یصعب علی الطفل القاری ان یتصورها اطفالا بل هم دمیه فی ایدی الکبار ویتصرفون معهم کیفما یشاوون ویمکن ان یسبب نوعا من عدم الثقه عند الطفل. وقد نری بعض التناقض فی تصرفات الشخصیات، التناقض فی ذکایهم وعجزهم. اهم النقطه التی یجب ان ترکز علیها هی استقلالیه الشخصیات الاطفال الثلاث فی القصه الذین تسعون للتخلص من المشاکل. وملء الفراغات عملیه یستخدمها الکاتب فی القصه ویترک فیها فجوات یقع علی القاری مهمه ملءها کی تکتمل بنیه النص، لکن طباله ترسم کل اجزاء القصه امام القاری وتملا الفراغات و لایسمح لخیال الطفل ان یطلق عنانه.
    کلیدواژگان: ادب الطفل، السلطویه، الکرنافالیه، ملء الفراغات
  • یحیی معروف*، سمیه بختیاری صفحات 112-137
    المکونات الاسلوبیه، فرع جدید فی دراسه الاسلوب یتم فیه فحص السمات اللغویه للشعراء فی اعمالهم الادبیه، والتی تشمل مستویات الترکیبیه والصوتیه والدلالیه. وفی المستوی الترکیبی یبحث عن قصر الجمله وطولها والعناصر الهیکلیه کالمبتدا والخبر، والفعل والفاعل، وما إلی ذلک. وفی المستوی الصوتی، یتم استکشاف الموسیقی الداخلیه او الإیقاع الداخلی کالتکرار وکذلک الموسیقی الخارجیه کالوزن والإیقاع الموسیقی.یهدف هذه الدراسه، وفق المنهج الوصفی - التحلیلی إلی دراسه هذه المکونات فی دواوین بشری البستانی الثلاثه (اندلسیات لجروح العراق) و (البحر یصطاد الضفاف) و (مکابدات الشجر) و من خلالها یتعامل مع احد المستویات الدلالیه کالتشبیه وإحصاء جمیع انواع التشبیهات فی هذه الدواوین.تظهر نتایج البحث ان بشری استخدمت فی الغالب تعبیرات قصیره علی المستوی الترکیبی، ومن وجهه النظر الدلالیه فإن التشبیه وبالتالی الاستعاره تخیمان علی صورها الشعریه بشکل ملحوظ.من وجهه نظر العناصر البنیویه فقد رکزت معظم اهتمامها علی الجمل الفعلیه وبالإضافه إلی ذلک تعد الجوانب الهیکلیه المستقله جنبا إلی جنب مع الاسالیب اللغویه الجدیده والموقف الجدید تجاه العالم من اهم میزات شعرها. وفی مجال الموسیقی الخارجیه والشعر الکلاسیکی فقد اجتازت فی حلبه السبق من الآخرین، والتکرار احد العناصر الموسیقیه المهمه فی شعرها. وبشکل عام، من خلال ابتکار اسلوب جدید ولغه فاخره، تمکنت لتجذب انتباه الجمهور.
    کلیدواژگان: بشری البستانی، المکونات الاسلوبیه، الدواوین الثلاثه
  • دانا طالب پور* صفحات 138-161

    کان لدور المصلحین العالمیین فی الفتره المتازمه التی یعیشها العراق فی اواخر القرن التاسع عشر وبدایه العشرین شان منقطع النظیر فی وجهه افکار الشعراء فی هذه الحقبه إلی حد قد انطلقت موهباتهم الشعریه تحت تاثیر ما یجری علی ساحه الظروف الاجتماعیه والسیاسیه من التطورات والتغییرات فی التعبیر عن الوجدان الجماعی بدلا من الوجدان الفردی وواقعیات عصرهم. ومن بینهم یتلالا اسم جمال الدین الافغانی لدوره العظیم فی النهضه الادبیه المعاصره وتوجیه افکار رواد الشعر الحدیث المتاثرین بهذه الظروف خاصه محمد رضا الشبیبی. ومن هنا تاتی ضروره البحث واهمیته. فی هذه المقاله، تم اختیار بعض مشاریع الإصلاح فی کتابات السید جمال الدین الافغانی ثم تطبیق مظاهر انعکاسها فی اشعار الشاعر وکان منهجنا فیها تحلیلیا مقارنا وفی الختام تم الحصول علی بعض ال نتایج کلاهما ذو نظرتین متناقضتین فی المجابهه مع الغرب. فعلی البلاد الإسلامیه ان تحرص علی تفاعلها مع الغرب وحضارته المتقدمه فتقتبس منه ما یوایمها وتاتی بالتقدم محذرین بدسایسه الخلابه مما لا یتناسب مع الدین والثقافه الإسلامیه. هما یستنکران التعصب فی جمیع وجوهه بما کان دینیا او جنسیا او طایفیا ویحضان الناس علی الاتحاد والتلاحم الذی یاتی بالعزه والسیاده امام تخاذل الاجانب صارخین علی الجمود والتقلید الذین غلبا علی الناس بمختلف اشکالهما وحالا دون کل تجدد وتطور، معتقدین بان کل ما یحدث للإنسان فی حیاته یکمن فی وراءه سلطان الإراده الإلهیه مع الإیمان بالقضاء والقدر ولا شک ان تاثرهما بالقرآن الکریم والرسالات الإسلامیه من اهم الرکایز التی تجمع بینهما فی خیوط العقیده وتجلو آثاره بشکل جلی فی افکارهما.

    کلیدواژگان: جمال الدین الافغانی، محمد رضا الشبیبی، مبادئ الإصلاح الدینی، الحضاره الغربیه، العراق
  • مهدی شاهرخ*، ارشد ثامر ابراهیم الخفاجی صفحات 162-187
    الادب المقاوم یرسم مسیره النضال الشعبی التی تاتی بهدف تحریر الارض، والدفاع عن الدین، والثقافه ضد الاشرار المعتدین علی تلک القیم الوطنیه والإنسانیه باسلوب ادبی راق. اشتهر الشاعر العراقی المعاصر جواد الحطاب بموقفه النضالی وشعره المقاوم فی الساحه العراقیه فقد وجد نفسه فی صمیم معرکه ضاریه إلا انه اختار المقاومه ولم یصطف فی طابور انصار الاحتلال الذین یعتقدون ان الامریکا تصدر الحریه والدیمقراطیه مجانا ولم یترک البلد لیعیش فی المنفی هروبا من الملاحقات بل آثر المکوث والبقاء فی الوطن حیث کان دیوانه "إکلیل موسیقی علی جثه بیانو" اول دیوان مقاوم للاحتلال لشاعر یعیش تحت الاحتلال. یهدف هذا البحث دراسه شعر جواد الحطاب المقاوم ضد المحتل الامریکی معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی. تشیر نتایج البحث إلی ان شعر الشاعر مفعم بقضایا الإشاده بالشهداء والابطال والتندید بالغزاه الامریکان وکشف جرایمهم والتحریض علی الکفاح المسلح ضدهم کما ان محاور المقاومه لدی الشاعر هو الدعوه إلی النضال وتعریه الإجرام الامریکی فی العراق بهدف تعبیه الرای العالمی وحشد الجماهیر العربیه ضدهم والإشاده بالابطال والشهداء نظرا إلی دور الشهید فی مناصره قضیه تحریر البلاد. کما نری التاکید علی عنصر الامل بالتحریر بکثره فی شعره المقاوم حیث المتلقی یجد الامل بالانتصار والتحرر مهمینا علی شعره.
    کلیدواژگان: الشعر المقاوم، المقاومه، المحتل، جواد الحطاب
  • حسین تک تبار فیروزجائی*، ریواء معاونه صفحات 188-205
    یهدف هذا المقال الی ان الشاعر ابن بییته ولابد ان تکون ادواته ومواضیعه الشعریه نابعه من تلک البییه شاء ام ابی . فهدفنا ان ندرس التطور الحضاری واثره علی فکر الشاعر واثر الحیاه الاجتماعیه والسیاسیه والاقتصادیه ، ان اغلب الشعر کان ناطقا عن الحیاه التی یعیشها الشاعر ومدی تاثیرها علی الشاعر وعلی المجتمع بصوره عامه. کذلک نلاحظ هیمنت دراسه المفاهیم والمصطلحات والمعانی علی مساحه واسعه فی النقد العربی وغیر العربی، ویهتم کل جماعه بتقدیم عصاره فکرهم عن مدلول معین . واعتمدنا فی هذا المقال علی المنهج الموضوعاتی والدلالی والسیمیایی، علی إمعان النظر فی التحولات العمیقه، لا السطحیه، الحاصله فی الشعر العربی والتی یمکن إدراجها فی باب الحداثه المنهج سیکون تحلیلا لنصوص ومعانی المفردات المستخده فیه لاجل تحدید ثقافه الشاعر المعاصر واثرها علی شعره وعلی طریقه صیاغه ذلک الشعر وکیفیه ختیاره للادوات الشعریه وطریقه وتوظیفها وتمتاز هذه الرساله عن غیرها انها تناولت المیتاشعریه من خلال تناولها شعراء عرب من بلدان عده وظروف اجتماعیه مختلفه وثقافات ودیانات مختلفه لم یسبق ان تم جمعهم فی دراسات سابق مماثل. وان ما توصلت الیه هذه الرساله فی دراسه مجالات عده لشعراء العصر الحدیث بتجدید اللغه علی ضوء تجربه جدیده وفهم جدیده لحیاه الشاعر وتجربته . تحولت تقنیات التحلیل اللغوی الدلالی فی المیتا شعریه من محدودیه رباعیه المنظومه الدلالیه إلی عناصر التحلیل الدلالی الثلاثی عنصر الواقع اللغوی النفعی،اخذت الشعریه الحدیثه منحی الغموض فی حقولها ولکن لیس للبعد عن الدلاله إنما لتعطی السطح العام للعباره دلالات عده.
    کلیدواژگان: المیتاشعر، النقد، الشعر، الحداثه، التصویر الشعری
  • حمیدرضا دژن*، اسماعیل اسلامی، محمد فاتحی صفحات 206-219

    سب النبی هو احد مواضیع الفقه الجنایی الإسلامی وهو امر مهم للغایه والعدید من الآیات والاحادیث تشیر إلیه. نظرا لانه فی الفقه الجنایی الإسلامی ، یتم توفیر عقوبه خاصه لهذا العنوان. لذلک یمکن ان یکون حجه لمعارضین هذا الحکم. إذن، ما هی خطه هذا الموضوع او سب النبی؟ ومن هو ساب النبی؟ وما هی حالته له اهمیه خاصه. بالإضافه إلی ذلک ، فإن الاسس الشرعیه لحرمه سبی النبی هی الروایات المتواتره المذکوره فی الفقه الإسلامی. فی الفقه الجنایی الإسلامی ، نطاق هذا الحکم إنتشرالی حالات مثل إهانه مقدسات الإسلام و کل من الانبیاء العظام وایمه الطاهرین وحضره فاطمه الزهراء (ع). اعتبرت جمیع المذاهب الإسلامیه وکل فقهاء فرقین سب النبی من الجرایم التی یعاقب علیها بالإعدام. مع اختلاف انه لا یوجد باب مستقل تحت عنوان ساب النبی فی کتب الفقه السنی. لذلک ، یتم فحص هذه المساله فی إطار موضوع الرده. لذلک ، فی هذا المقال ، سیر عمل النظام القانونی-الفقهی الإیرانی بالنسبه لجریمه ساب النبی ، سیتم دراستها بالطرق التحلیلیه والوصفیه والمکتبه.الکلمات الرییسیه: الفقه الجزایی، القانون الجنایی، سب النبی، ساب النبی، الفقه الشیعی، فقه السنه.

    کلیدواژگان: الفقه الجزائی، القانون الجنائی، سب النبی، ساب النبی، الفقه الشیعی
  • آیت شوکتی*، علی صیادانی، علی خالقی، جعفر امشاسفند صفحات 220-244
    إن الاستعمال الاجتماعی للکلام یبرز للحجاج سمه ممیزه فکل حجه تفترض حجه مضاده ولا وجود البته لحجاج دون حجاج مضاد باعتبار ان الحقیقه متی تنزلت فی إطار العلاقات الإنسانیه والاجتماعیه صعب إدراکها واضحت محل نزاع وجدال فی غیاب الحجج المادیه والموضوعیه. فمیدان الحجاج إذن لیس الصادق الضروری وهو ما یمیزه عن البرهنه - وإنما الممکن المحتمل لذا یقول جیل دکلارک (Gilles Declercq) إن الحجاج وهو یتخذ من العلاقات الإنسانیه والاجتماعیه حقلا له یبرز کاداه لغویه وفکریه تسمح باتخاذ قرار فی میدان یسوده التزاع وتطغی علیه المجادله. سمیح القاسم احد اهم واشهر الشعراء العرب والفلسطینیین المعاصرین الذین ارتبط اسمهم بشعر الثوره والمقاومه. فموضوع بحثنا کما یدل علیه عنوانه دراسه للحجاج فی شعر سمیح القاسم ونعنی بالدراسه هنا النظر فی مجموع التقنیات التی یعتمدها الشاعر لیحتج لرای او الیدحض فکره محاولا إقناع القاری بما یبسطه او حمله علی الإذعان لما یعرضه. وهو امر سیقودنا حتما إلی دراسه بنیه الحجاج من ناحیه واسالیبه من ناحیه ثانیه، فلن نکتفی بحصر الحجج المعتمده ورصد ما بینها من فوارق ظاهره وباطنه ولن نکتفی کذلک بتصنیفها وتفریعها باعتماد اکثر من مقیاس. إننا نعتمد فی هذه الرساله بمنهج الوصفی التحلیلی.
    کلیدواژگان: الحجاج، الشعر، سمیح القاسم، الفسطین، انماط
|
  • Habib Keshavarz * Pages 1-19
    Foreign tributaries in Gibran Khalil Gibran's view of deathDeath is one of the natural phenomena that writers talked about in the past and in the past. Contemporary writers talk about death a lot and have varying attitudes about death sometimes and their perception of death is more profound and emotional compared to writers in past ages. Gibran Khalil Gibran is also one of the writers who talked about death in his poetic and prose effects and his view of death differs from that of the ancients to death. Gibran, in his view of death in addition to his personal characteristics and the death of his sister and mother, was influenced by Western writers and Western offices as well. In this article, the analytical-descriptive approach we want to study the foreign tributaries affecting Gibran Khalil Gibran's view of death. The results show that Gibran was influenced by Western writers, including Nietzsche and Edgar Allan Poe and William Blake, as well as romanticism and romantic literature as well. He loved death and his love for death was influenced by romantic doctrine and he felt alienation in this world and believed that death removes and alienates this alienation and heals it.
    Keywords: Death, Gibran Khalil Gibran, foreign tributaries, romanticism
  • Ahmad Karami * Pages 20-41

    The group of coffin girls with its bright and dim stars was and still is a source of inspiration for poets. They draw inspiration from them for meanings, contents, and creative images, and they employ them in various poetic purposes, describing, praising, proud, or proud in pictorial formations that differ in their artistic level from one era to another. The meanings and images in all of that depended on the mentality of the poets. It is suitable for the natural components of their environments and keeps pace with the social developments surrounding them.The images derived from the daughters of the coffin in the pre-Islamic era were naive and superficial, keeping pace with the era of poets, but they developed and took on a moral character throughout the ages, and they became more beautiful, more splendid, and more dazzling, no matter how mature the mentality of the poets increased. This article - despite its brevity - attempts to monitor the poetic verses in which the poets employed coffin girls or some of their stars in the specified period for research and studying the aesthetics of their employment in a descriptive and analytical approach using library sources

    Keywords: aesthetics, coffin girls, old, Abbasid poetry
  • Morteza Safdari Niak * Pages 42-55
    The importance of the Qur’an is that it is the word of God and that it was issued for the guidance of mankind. Therefore, attributing a meaning to the words of the Qur’an is a dangerous matter that must be fully reassured, lest we fall into the dilemma of slandering God Almighty. The Arabic language is in eloquence, rhetoric, sweetness and gentleness to a degree that no other language can reach. And in the strangeness to the extent that with the increase and decrease in the movement or letter in the pronunciation, or in the modalities of the composition of the words from the introduction and the delay, the different meanings occurred because the Arabic language in rhetoric and eloquence has many provisions that are specific to this language, and if these considerations are used in another language, they Invalidate and useless. And after the conquest of the country and the mixing of the Arabs and the non-Arabs, forgetting the eloquent language is a possible matter. That is why some scholars in the early days of Islam composed Arabic dictionaries and cared about the language of the eloquent and the Arab rhetoricians, and cited the pre-Islamic poetry that was free from mixing with the non-Arabic language. Research on the languages of the Qur’an, especially the foreign ones, has been discussed among Muslims, and because the language of every people must be inferred from their eloquent speech, and this is one of the most important reasons for collecting eloquent Arabic poems.
    Keywords: The Quran, Arabic dictionaries, Strange Quran, Ignorant notice
  • Boshra sadat Mirghaderi * Pages 56-75

    Children's literature is the part of literature that addresses children and adolescents and is classified on the basis of the age of the audience. It is a type of literary art that includes stories, books, magazines and poems written specifically for children. Although this literary genre focuses on consolidating literature in its manifestations in the child and feeding it with literary food; it has another task, which is to develop values and culture when addressing him. Literature and culture are the wings of a bird that flies in a child’s imagination through stories, poems and books.This study seeks to show the readiness of children’s literature to demonstrate moral values and the development of Islamic culture in children. To reach this end, it studied the works of the famous writer on children’s literature; Tariq Al-Bakri, and focused on the cultural and moral dimension in his stories, concluding that the stories of Tariq Al-Bakri, in addition to containing many of these values, raise the minds of children in an appropriate manner and with wonderful manners in order to promote education. 

    Keywords: children&rsquo, s literature, Islamic Culture, moral etiquette, Tariq Al-Bakri
  • Mina Shamkhi * Pages 76-93
    The possibility of translating the Qur’an into other languages has been suggested by many scholars from ancient times. God sent the Prophet (may God bless him and grant him peace) to guide man and have victory in the Qur’an in this sacred path. This Qur’an calls people to everything that guides them to eternal happiness and the height of perfection. The teachings and laws of this book are not specific to one nation, but rather include all countries and languages. Understanding the Qur'an is a religious necessity. The translation of the Qur’an into other languages is aimed at identifying the various boredom on the language of the Qur’an and its facts and Quranic knowledge, and it is one of the advertising necessities, but the important point that we should be concerned with is that the translator has to be knowledgeable in both languages to a level that makes him able to transmit symbols and verbal minutes That exist in the two languages and that they know their inherent minutes well so that the text does not face imbalance in the transmission, especially since there are elements that make translating the Qur’an difficult, including: the sanctity of the content, the superiority of the words of the creature and the miraculousness of the text and the content, infallibility and the absence of error in the Quranic phrases that It is considered necessary for the oneness of the Qur’an.
    Keywords: The Noble Qur&rsquo, translation of the Qur&rsquo, knowledge of the Qur&rsquo, an, method of translation, principles of translation
  • Sobhan Kavosi *, Omid Izanloo, Zahra Ahmadi Pages 94-111
    Children's literature is educational tool to answer children's questions that develope his personality. The article -with the analytical method- study authoritarianism and carnavalism in “A New Dream”. Adults write for children, and authority determines what should be in children's literature. Therefore, there is imbalance between adults and children, which reinforces the authoritarianism of adults over children's literature. Main characters in “A New Dream” are animals bearing human characteristics and through it we can stimulate the child’s imagination. Adults are the creators of children's literature, and when the character childs act like an adult without supervision, the carnival enters the story. The relationship between Carnival and children's literature is related to the authoritarian relationship between children and adults. the adults not seen in this story, and the little reader does not wait to hear them advice, teachings,. three characters seem at first little adults, and sometimes the characteristics of the characters are depicted and difficult for the reader to imagine them as children that can cause a kind of mistrust in the child and may lead to a kind of strangeness to them. We see some contradictions in characters' intelligence and inability. The most important point seek to resolve problems. Filling the blanks is a process that the writer uses in the story and leaves gaps in which the reader has the task of filling them in order to complete the structure of the text. But Tabbala fills in the blanks and not allow the child's to imagination.
    Keywords: children', s literature, Authoritarianism, carnival, filling in the blanks
  • Yahya Maerof *, Somayeh Bakhtiary Pages 112-137
    Structural components are a new branch of stylistics in which the features of language in literary works are examined, which include synthetic, audio, and semantic levels. This research intends to study these components in three human poetry collections of Bostani (Andalusiat le joroh el-Iraq), (Albahr ystad al-Dzafaf) and (Makabdat al-Shajar).At the compound level of sentence length and brevity, the structural elements of speech such as beginner and news, verb and subject, order of presentation or delay of each component of the sentence, the relationship between adjective and adjective and addition, composition or news. At the acoustic level, internal music or internal rhythms (such as repetitions, etc.) and external music (prosody weights of rhymes, rhyme, narration, and prosody) are explored. In the following, one of the semantic levels, namely simile, which the language of poetry implies, is discussed. And statistics of various similes will be presented in the three divans of the poet.
    Keywords: Bushra Al-Bustani, Stylistic Components, The three departments
  • Dana Talebpour * Pages 138-161

    The influence of reformist thought during the crisis in Iraq in the late nineteenth and early twentieth centuries had a effect on justifying the ideas of the poets of this era. Among them is the name of Jamal Al-Din Afghani because of his prominent role in the contemporary literary movement and the justification of the ideas of leading poets, including; Mohammed Ridha Al-Shabibi shines and the necessity and importance of the discussion is in this point. Among them is the name of Jamal al-Din al-Afghani, because of his prominent role in the contemporary literary movement and the justification of the ideas of leading poets, including; Mohammed Ridha Al-Shabibi shines and the necessity and importance of the discussion is in this point. In this article, in order to explain the effects of this influence, the reflection of Jamal al-Din al-Afghani correction axes on Shabibi's poems was studied. The method of this research is analytical-comparative and in the end some results were obtained: Islamic countries must be cautious in their interaction with the West and its progressive civilization, and adopt things that lead to their progress. They denounce various forms of religious, national, and tribal prejudice and shout at stagnation and imitation, which has closed the way to progress. In their view, all issues of human life are under the control of the divine will and the power of judgment and predestination. Undoubtedly, their influence on the Holy Quran and Islamics missions is one of the most important pillars in their thoughts.

    Keywords: Seyyed Jamal al-Din al-Afghani, Mohammed Ridha Al-Shabibi, Religious Reform, Western civilization, Iraq
  • Mehdi Shahrokh *, Arshad Thamer Ibrahim Al-Khafaji Pages 162-187
    Resistance literature charts the course of the popular struggle that comes with the aim of liberating the land, and defending religion and culture against evil aggressors against those national and human values in a refined literary style. Contemporary Iraqi poet Jawad Al-Hattab is famous for his struggle stance and his resistance poetry in the Iraqi arena. And staying at home, where his book “A Wreath of Music on the Corpse of a Piano” was the first anti-occupation book of a poet living under occupation. This research aims to study the poetry of Jawad Al-Hattab's resistance against the American occupier, based on the descriptive analytical method. The results of the research indicate that the poet’s poetry is replete with issues of praising the martyrs and heroes, denouncing the American invaders, revealing their crimes, and inciting armed struggle against them, and the poet’s resistance axes is a call to struggle and expose American crime in Iraq with the aim of mobilizing world opinion and mobilizing the Arab masses against them and praising the heroes and martyrs because The role of the martyr in advocating the cause of liberating the country. We also see the emphasis on the element of hope for liberation in abundance in his poetry of resistance, where the recipient finds hope of victory and liberation important to his poetry.
    Keywords: Resistance poetry, Resistance, Occupier, Jawad al-Hattab
  • Hosein Taktabar *, Rewaa Maawna Pages 188-205
    This article aims to show that the poet is the son of his environment, and his tools and poetic themes must stem from that environment, whether he likes it or not. Our goal is to study the civilizational development and its impact on the poet's thought and the impact of social, political and economic life, that most of the poetry was speaking about the life lived by the poet and the extent of its impact on the poet and society in general.We also note that the study of concepts, terms and meanings has dominated a wide area in Arab and non-Arab criticism, and each group is interested in presenting the juice of their thought about a specific meaning.In this article, we relied on the thematic, semantic and semiotic approach, on a careful consideration of the deep, not superficial, transformations taking place in Arabic poetry, which can be included in the section of modernity. Poetry and how to choose poetic tools and how to use themThis thesis is distinguished from others in that it dealt with metacharism by addressing Arab poets from several countries and different social conditions, cultures and religions that had not previously been collected in similar previous studies.The findings of this thesis in studying several fields of poets of the modern era by renewing the language in the light of a new experience and a new understanding of the poet's life and experience.
    Keywords: Meta-poetry .criticism, poetry, modernity, poetic photography
  • HamidReza Dezhan *, Esmaeil Eslami, Mohammad Fatehi Pages 206-219

    Sab-ul-Nabi is one of the topics of Islamic penal jurisprudence, which is very important and many verses and traditions refer to it. Since in Islamic penal jurisprudence, a special punishment is provided for this title. Therefore, it can be used as an argument for the opponents of this ruling. So, what is the plan of this topic, Sab-ul-Nabi? And who is Subal-Nabi? And what is its condition is of special importance. All Islamic schools of thought and all jurists of Fariqin have considered Sab-ul-Nabi as one of the crimes punishable by death. With this difference, there is no independent chapter under the title Sab-ul-Nabi in the jurisprudence books of Ahl al-Sunnah, so they examine this issue under the topic of apostasy. Therefore, in this article, the reaction of Iran's jurisprudential-legal system will be studied with analytical, descriptive and library methods. Key words: penal jurisprudence, criminal law, Sab- ul-Nabi, Sunnah jurisprudence.

    Keywords: penal jurisprudence, criminal law, Sab- ul-Nabi
  • Ayat Shokati *, Ali Sayadani, Ali Khaleghi, Jafar Amshasfand Pages 220-244
    A study in the effectiveness of argument patterns in the mirror of Samih al-Qasim's poetryThe social use of speech highlights the pilgrims as a distinctive feature, so every argument presupposes a counter-argument, and there is absolutely no pilgrims without counter-arguments, given that the truth, when revealed in the context of human and social relations, is difficult to comprehend and becomes a subject of dispute and controversy in the absence of material and objective arguments. The field of pilgrims, then, is not the truthful and necessary, which distinguishes it from the proof - but rather the potential. That is why Gilles Declercq says that the pilgrims, while taking human and social relations as their field, emerge as a linguistic and intellectual tool that allows decision-making in a field dominated by conflict and dominated by argument. Samih al-Qasim is one of the most important and famous contemporary Arab and Palestinian poets whose name is associated with the poetry of revolution and resistance. The subject of our research, as indicated by its title, is a study of the pilgrims in the poetry of Samih Al-Qasim, and by studying here we mean looking at the sum of the techniques that the poet adopts to invoke an opinion or refute an idea, trying to convince the reader of what he simplifies or make him acquiesce in what he presents. This will inevitably lead us to study the structure of pilgrims on the one hand, and its methods on the other hand.
    Keywords: Al-Hajjaj, poetry, Samih Al-Qasim, Al-Fustin, styles