فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 108 (زمستان 1401)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 108 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا کلایی*، محمدحسین کرمی، رامین خواجوی، امید مرادی، داوود زارعی صفحات 3-12

    در این پژوهش برای بررسی مکانیسم های تخریب گرمایی نانو کامپوزیت های اپوکسی، مقادیر مختلف (0،0.5،1،1.5 درصد وزنی) از نانو ذرات الاستومری به رزین اپوکسی افزوده شد. در ابتدا، به روش گرما وزن سنجی در سرعت های گرمادهی oc/min15،10 و20 آنالیز گرما وزن سنجی انجام شد. برای شناسایی مکانیسم های تخریب گرمایی نانو کامپوزیت های اپوکسی منحنی جامع ترسیم شد. نتایج نشان داد که، رزین اپوکسی در ابتدا از مکانیسم های تخریب گرمایی از نوع هسته گذاری و رشد(An)، و هسته گذاری تصادفی (F1) پیروی می کند . با افزودن مقدار 5/1 درصد وزنی از نانو ذرات الاستومری به رزین اپوکسی، در سرعت گرمادهی oc/min10، مکانیسم های تخریب گرمایی رزین اپوکسی به مکانیسم هسته گذاری و رشد تغییر می کند واز دو مرحله ای به تک مرحله ای تبدیل می شود و همچنین افزایش سرعت گرمادهی باعث تغییر در مکانیسم های تخریب گرمایی نانو کامپوزیت های اپوکسی و رزین اپوکسی شده است.

    کلیدواژگان: نانو ذرات الاستومری، رزین اپوکسی، گرما وزن سنجی، منحنی جامع، مکانیسم های تخریب گرمایی
  • مهری ندیری نیری*، حمید درخشان صفحات 13-26
    فرسودگی یک اصطلاح کلی برای تغییرهایی است که در خواص مواد در طی نگهداری های طولانی مدت و بدون تاثیر مواد شیمیایی رخ می دهد و سبب می شود مواد به طور جزیی یا به طور کامل تخریب شوند. این تغییر ها می تواند به شکل فرایند های تخریب، فرایند های شکستگی ، پوسیدگی ، نرم شدن و خستگی و نیز تشکیل ترک استاتیکی و مشابه این ها ایجاد شود. لاستیک های پخته شده و آمیزه های لاستیکی پخت نشده به طور ویژه در مقابل اثر های چنین فرسودگی هایی مستعد هستند. ممکن است در الاستومرهای دی انی، گروه های غیر اشباع با گوگرد پخت شوند اما در همان زمان، نسبت به اکسیژن، ازن و سایر مواد فعال حساسیت (واکنش) نشان می دهند. این واکنش ها سبب تغییراتی در لاستیک می شود. از آن جایی که لاستیک های نرم بر پایه الاستومرهای دی انی دارای پیوند دوگانه آزاد ساخته می شوند، حتی بعد از ولکانیزاسیون نیز نسبت به عامل هایی که در بالا گفته شد حساس اند. درجه حرارت های بالاتر، اثر این مواد را بیشتر و قابل توجه می کند. در حضور کاتالیزورهای اکسیداسیون (سم-های لاستیک) مثل ترکیب های مس و منگنز، پدیده فرسودگی سریع تر روی می دهد. هنگامی که پخت بیش از حد (بازگشت) رخ می دهد این اثرها بیشتر ظاهر می شوند. از آن جایی که پیوندهای دوگانه واکنش نداده در لاستیک وجود دارد، امکان واکنش بیشتر با گوگرد (ادامه پخت) وجود دارد که سبب سخت شدن لاستیک می شود. در این تحقیق به تشریح مکانیزم های فرسودگی، انواع محافظت کننده های لاستیک و تست های بررسی عملکرد محافظت کننده ها در لاستیک پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: فرسودگی، شکستگی، خستگی، محافظت کننده های لاستیک، تست های بررسی عملکرد محافظت کننده ها
  • فاطمه خاکباز، مهدی رزاقی کاشانی* صفحات 27-44
    گرافن یک ذره نانو کربنی دارای خواص منحصر به فرد و بسیار عالی در خواص مختلفی چون خواص مکانیکی ، الکتریکی ، دیالکتریک ، سدگری ، حرارتی ، پزشکی و... است که به خصوص در کامپوزیت های لاستیکی برای طیف گسترده ای از کاربرد ها مورد استفاده قرار گرفته است که توجهات دانشگاهی و صنعتی زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله ، در کنار معرفی هرچه بیشتر این پرکننده و خواص منحصر به فرد آن و بررسی تلاش های اخیر انجام شده در منابع گوناگون برای استفاده از گرافن برای تولید کامپوزیت های مهندسی به ویژه کامپوزیت های لاستیکی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به اینکه گرافن یک دهه قبل کشف و تولید شده است ، بنابراین نیازمند تحقیق و بررسی بسیار زیادی در جهت بهبود کلی در خواص فوق العاده کامپوزیت های لاستیکی به ویژه برای کاربرد های ساختاری است.
    کلیدواژگان: گرافن، نانوکامپوزیت های لاستیکی، کامپوزیت های هوشمند
  • لعیا مردانه شالقونی*، ناصر پرهیزگار، پارسا پرهیزگار صفحات 45-54

    امروزه با توجه به بازار رقابتی فروش لاستیک، افزایش کیفیت انواع محصولات تولیدی هدف اصلی کارخانه های تایر سازی است، از طرفی کیفیت تایر با تضمین سلامت سرنشینان خوردو رابطه مستقیم دارد. تحقیق ها نشان داده است که عیوب تایر یکی از عوامل اصلی در تصادفات جاده ای می باشد. به عبارت دیگر کیفیت تایر به ایمنی و سلامت انسان مرتبط می شود و دارای ضریب تاثیر زیادی می باشد. از این رو بازرسی تایر یک مسیله مهم و به روز برای محققان و تولید کنندگان تایر در جهت افزایش ایمنی مشتریان می باشد. در حال حاضر در بیشتر کارخانجات تولیدی تایر، مشخص کردن عیوب محصولات و جداسازی تولیدات معیوب از تولیدات سالم اکثرا توسط کارگران ماهر و آموزش دیده انجام میشود. که این وضعیت علاوه بر اینکه به نیروی انسانی و زمان طولانی نیاز دارد، دارای بازدهی خوبی نیز نمیباشد. بنابراین با بازرسی تایر خودرو با پردازش تصاویر رادیوگرافی و آشکارسازی عیوب تایر و دسته بندی آنها به صورت خودکار، راندمان خط تولید افزایش یافته و کیفیت لاستیک های تولیدی بهبود مییابد. تست x-ray یکی از مهمترین تستها جهت آشکارسازی عیوبی است که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیست. با توجه به اینکه بررسی تصاویر x-ray توسط اپراتور فرایندی زمانگیر و هزینه بر است لذا استفاده از بینایی ماشین و یادگیری ماشین امری مهم در این صنعت به شمار می رود. در این مطالعه به منظور تشخیص عیوب تایر در تصاویر x-ray بر اساس تکنیک های پردازش تصویر پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: عیب یابی تایر، تصاویر اشعه ایکس، آشکارساز
  • بهناز آقاخانی، عیسی شیبانی امین، باقر عسگرنژاد نوری، الله یار بیگی فیروزی* صفحات 55-72
    هدف
    شیوع بیماری کووید-19 باعث شده مشکلات عدیده ای برای کشورها ایجاد شود از جمله می توان به کاهش درآمد گردشگری و رکود در فعالیت های اقتصادی اشاره کرد. بازاریابی الکترونیک مختص زمان پاندمی کووید-19 نبوده اما در این دوره رونق خاصی گرفته است. در دوره ی شیوع کووید 19 اما یکی از راهکارهای جلب رضایت مشتری، ارایه ی خدمات غیر حضوری می باشد که استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی و مجازی و فن آوری های الکترونیکی این امکان را فراهم آورده است. در حقیقت شیوع بیماری کووید 19 پیش زمینه را برای پذیرش بازاریابی الکترونیک فراهم کرده است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی پذیرش کانال های بازاریابی الکترونیک در شرایط کووید 19 انجام گردید.
    روش
    روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع داده بنیاد است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از مدیران شرکت های صنایع پوشاک و مواد غذایی بود. نمونه پژوهش در این مطالعه 20 نفر از مدیران صنایع پوشاک و مواد غذایی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.
    یافته
    متغیرهای فرصت ها و تهدیدات بیماری کرونا وتغییر و پویایی محیط، تاب آوری کسب وکارها در شرایط بحرانی و توسعه کسب وکارها بصورت الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازاریابی اخلاقی، تبلیغات، ارتباطات بازار، دانش و اطلاعات روز و برنامه بازاریابی الکترونیک با پیامد: تمایل به خرید الکترونیکی مصرف کننده، استفاده از کانال های بازاریابی الکترونیک وایجاد کسب وکارهای الکترونیکی نتایج حاصل از این پژوهش بودند.
    نتیجه گیری
    تمایل به خریدالکترونیکی مصرف کننده و استفاده از کانال های بازاریابی الکترونیک پیامد داشتن راهبرد صحیح و تعاملات مناسب در بازاریابی الکترونیک در دوران پاندمی کووید-19 می باشد.
    کلیدواژگان: کانال های بازاریابی الکترونیک، کووید 19، داده بنیاد
  • محمد کریمی زارچی*، محمدرضا فتحی، امیرحسام بهروز، محسن سلطانی صفحات 73-92

    امروزه، سرمایه انسانی جزء مهم ترین سرمایه های سازمانی محسوب می شود. از طرفی، با توجه به تغییرات مستمر محیطی و رشد روزافزون دانش، نیاز است سرمایه های انسانی دایما توانمندی ها و مهارت های خود را توسعه دهند. آموزش یکی از مهم ترین روش های توسعه سرمایه انسانی است که با رشد بکارگیری فناوری اطلاعات در این حوزه، سهم آموزش های الکترونیک روز به روز درحال افزایش است. از این رو، هدف این تحقیق، ارزیابی عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی دوره های آموزش الکترونیکی در شرکت یزد تایر با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری است. در تحقیق حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و تحقیقات پیشین، 17 عامل موثر شناسایی شدند. سپس، با بهره گیری از روش دلفی فازی، عوامل شناسایی شده توسط 12 نفر از خبرگان ارزیابی گردید تا تعیین شود که کدام عوامل بر آموزش الکترونیک تاثیرگذار هستند. پس از سه دور انجام دلفی فازی، 9 عامل نهایی شامل کیفیت محتوای آموزشی الکترونیکی، تعامل مدرس و یادگیرنده، کیفیت طراحی سامانه آموزش، هدفگذاری آموزشی، توانمندی مدرس دوره، انگیزه و تمایل یادگیرندگان، کاربر پسند بودن سامانه، کیفیت اینترنت و پشتیبانی سامانه آموزش نهایی شدند. سپس، با بهره گیری از روش مدل سازی ساختاری- تفسیری، ضمن سطح بندی عوامل موثر بر آموزش الکترونیک، روابط بین آن ها تعیین گردید. در این مرحله نیز 21 نفر از مدیران و متخصصان شرکت یزد تایر مشارکت داشند. براساس یافته های روش مدل سازی ساختاری- تفسیری، 6 سطح برای عوامل موثر بر آموزش الکترونیک شناسایی گردید.

    کلیدواژگان: آموزش الکترونیک، شرکت یزد تایر، عوامل موفقیت، مدل سازی ساختاری- تفسیری
  • زهرا کاظمی سراسکانرود*، قاسم زارعی صفحات 93-108
    مقدمه

    رفتار خود توسعه ای کارکنان کلید حفظ مهارت ها و انگیزه آنها برای کار است. از طرف دیگر مدیریت دانش، فرآیندی دربردارنده انتقال دانش در زمان مناسب و به فرد مناسب و القای مهارت هایی است که به افزایش فرهنگ سازمانی و رفتار خود توسعه ای کارکنان منجر می شود. هدف این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش در رفتار خود توسعه ای کارکنان تحت تاثیر فرهنگ سازمانی می باشد.

    روش پژوهش:

     پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی- پیمایشی است. این تحقیق در شهر تهران انجام شده است و مدیران و کارشناسان شرکت های کوچک و متوسط فعال در صنعت لاستیک به تعداد 327 جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داده اند. تعداد 176 پرسشنامه به روش تصادفی منظم توزیع شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، مدیریت دانش خلیلی و همکاران (1398) و رفتار خود توسعه ای ایکس یو (2007)، استفاده شد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزارSmartPLS انجام گرفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که مدیریت دانش بر فرهنگ سازمانی و رفتار خود توسعه ای کارکنان تاثیر مثبت دارد. فرهنگ سازمانی بر رفتار خود توسعه ای کارکنان تاثیر مثبت دارد. همچنین فرهنگ سازمانی در ارتباط بین مدیریت دانش و رفتار خود توسعه ای پ کارکنان از نقش واسطه ای برخوردار است .

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج پژوهش، با افزایش توجه به ابعاد مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی می توان در جهت تقویت رفتار خود توسعه ای کارکنان شرکت های کوچک و متوسط صنعت لاستیک گامی موثر برداشت.

    کلیدواژگان: رفتار خود توسعه ای، مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، شرکت های کوچک و متوسط صنعت لاستیک
  • ابراهیم رجب پور*، مهدی هاشمی، محمد مرادی، محمدرضا فتحی صفحات 109-124

    هنرآفرینی شغلی، رفتاری خودجوش و فعال در وجود شاغلان است که با دستکاری حوزه های وظیفه ای و ارتباطی شغل موجب چالش و جذابیت بیشتر شغل می شود. انتظار می رود که چنین رفتاری تاثیر مستقیم بر رضایت شغلی داشته باشد، که پژوهش حاضر با هدف بررسی این ارتباط و نقش میانجی فرسودگی شغلی کارکنان، به صورت کاربردی و پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت های تولیدکننده لاستیک در ایران بود. با توجه به جدول کوکران تعداد 400 پرسش نامه مورد تحلیل قرار گرفت. به-منظور سنجش هنرآفرینی شغلی از پرسش نامه 12 گویه ای لانا و همکاران (2009)؛ رضایت شغلی از پرسش نامه 5 گویه ای جوهلکی و دوهان (2000) و برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسش نامه 22 گویه ای مسلش و همکاران (1986) استفاده شد. روایی پرسش نامه از نظر صوری، محتوایی و سازه مورد بررسی قرار گرفته و پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، برابر با 7/95 درصد به دست آمد. نتایج نشان داد که هنرآفرینی شغلی تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی و تاثیر منفی و معنادار بر فرسودگی شغلی دارد. همچنین، فرسودگی شغلی نقش میانجی گری منفی و معناداری بین رابطه هنرآفرینی شغلی و رضایت شغلی دارد. با عنایت به نتایج پژوهش به شرکت ها پیشنهاد می شود که طراحی مجدد مشاغل خود را به منظور آزادی عمل بیشتر به کارکنان عملیاتی و خدماتی در دستور کار قرار داده و از این طریق رضایت شغلی را برای کارکنان به ارمغان آورند.

    کلیدواژگان: هنرآفرینی شغلی، هنرآفرینی شغلی فردی، هنرآفرینی شغلی جمعی، فرسودگی شغلی، رضایت شغلی