فهرست مطالب

مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری - پیاپی 17 (زمستان 1402)

نشریه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری
پیاپی 17 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • قاسم قجاوند، سیمین سیبویه * صفحات 1-6

    هدف پژوهش حاضراثربخشی آموزش خودشفقت ورزی برتنظیم شناختی هیجان زنان متاهل شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه زنان متاهل بالای 30 سال با مشاغل مختلف شمال شرق شهر تهران در سال 1401می شد که در این زمان در سرای محله ها، مدارس و آموزشگاه های این منطقه تردد داشتند. 30 نفر بصورت در دسترس وتصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. از هردو گروه با استفاده از دو پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006) پیش آزمون به عمل آمد. طی 8 جلسه90 دقیقه ای، هرهفته یک جلسه گروه آزمایش تحت آموزش خودشفقت ورزی قرار گرفتند. روش پژوهش از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه قرارگرفت. یافته ها نشان داد که میانگین و انحراف معیار متغیرها در گروه آزمایش پس از آموزش افزایش یافته بود. وضعیت نرمال بودن متغیرها با آزمون شاپیرو-ویلک تایید شد. نتایج بررسی ها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس مانکوا، بونفرونی و مقایسه مجذور اتا نشان داد که میزان معنا داری تمام خرده مقیاسها کمتر از 05/0 بودکه با اطمینان 95% می توان گفت که آموزش خود شفقت ورزی اثر معناداری بر تنظیم شناختی هیجان گروه تحت آموزش داشته است. تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS نسخه20 انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که آموزش خودشفقت ورزی باعث افزایش تنظیم شناختی هیجان در زنان متاهل بالای 30 سال در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.

    کلیدواژگان: آموزش خودشفقت ورزی، تنظیم شناختی هیجان، زنان متاهل
  • جواد افشین *، طاهره شادان صفحات 7-22

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب امتحان با خودکارآمدی دانشجویان می باشد. این مطالعه از نوع همبستگی است که در زمره تحقیقات توصیفی بر روی دانشجویان انجام شد. تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. افراد نمونه پرسشنامه های خودکارآمدی و پرسشنامه اضطراب امتحان، را تکمیل نمودند و داده ها با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین اضطراب امتحان با خودرکارآمدی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی پیش بینی کننده اضطراب امتحان می باشد.با توجه به نتایج پژوهش می توان این نتیجه گرفت با آموزش خودکارآمدی بر روی کاهش اضطراب امتحان دانشجویان و در نتیجه عملکرد تحصیلی آنها تاثیر گذار بود.

    کلیدواژگان: اضطراب امتحان، خودکارآمدی، دانشجویان
  • حسین منیعی *، نغمه بابایی صفحات 23-28

    هدف از پژوهش حاضر بررسی پیش بینی پریشانی روانشناختی بر اساس تاب آوری معلمان شهر دزفول بود.روش پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی و از حیث گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مرد شهر دزفول به تعداد200 نفر بود. روش نمونه گیری بصورت در دسترس انجام گردیده است حجم نمونه به تعداد 100 نفر بودند و ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه پریشانی روانشناختی فرم 10 سوالی (K- 10) (کسلر و همکاران، 2002), پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون بود.برای تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی، با استفاده از شاخص های توصیفی با گرایش به مرکز و پراکندگی به طبقه بندی و توصیف داده ها، در بخش توصیفی و تحلیل و بررسی فرضیه های پژوهشی با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره در بخش استنباطی انجام شد، نتیجه این پژوهش نشان داد که عوامل تاب آوری با پریشانی روانشناختی در سطح 5 درصد رابطه معنادار دارند. ضرایب منفی عوامل تاب آوری بیانگر این مطلب است که با افزایش این عوامل، مقدار پریشانی روانشناختی کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: پریشانی روانشناختی، تاب آوری، معلمان
  • سمیه رحیمی امیر هنده *، فریبرز درتاج، سعیده زمردی صفحات 29-45

    هدف از انجام این تحقیق اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر ابراز گری هیجانی بر انعطاف پذیری شناختی، اضطراب اجتماعی و تنیدگی روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی، به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اختلال طیف اتیسم فریحا در منطقه 18 که تعداد آن ها برابر با 170 نفر و حجم نمونه از 30 مادری که حداقل یکی از فرزندان آن ها مبتلابه اختلال اوتیسم بود، به صورت در دسترس انتخاب گردید. ابزارگردآوری داده ها شامل پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (CFI)، اختلال اضطراب اجتماعی کانور (SPI) و شرح و خلاصه محتوای جلسات درمانی مبتنی بر ابراز گری هیجانی بود که شامل 10جلسه درمان مبتنی بر ابراز گری هیجانی برای گروه آزمایش بود و گروه شاهد مداخله ای دریافت نکرد. جلسات به صورت دو ساعتی و هفته ای یک بار تشکیل شد. روند مداخله اجرا شود. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS26 انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر ابرازگری هیجانی بر انعطاف پذیری شناختی، اضطراب اجتماعی و تنیدگی روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم اثربخش است. با توجه به شدت اثر، آموزش درمان مبتنی بر ابرازگری هیجانی بر انعطاف پذیری شناختی تاثیر بیشتری نسبت به اضطراب اجتماعی و تنیدگی روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم دارد.

    کلیدواژگان: ابراز گری هیجانی، انعطاف پذیری شناختی، اضطراب اجتماعی، تنیدگی روانشناختی
  • فاطمه بیان فر، مریم ضیاالدین * صفحات 46-52

    هدف از این پژوهش پیش بینی سهل انگاری بر اساس تیپ شخصیتی در زوجین در شرف طلاق می باشد که با توجه به هدف تحقیق، این پژوهش کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی-علی مقایسه ای می باشد که جامعه تحقیق شامل زوجین عادی و در شرف طلاق که به روش نرم افزار G power تعداد 60 زوج، 30 زوج عادی و 30 زوج در شرف طلاق بعنوان نمونه نهایی به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار این تحقیق شامل پرسشنامه شخصیتی NEO و پرسشنامه سهل انگاری اجتماعی صفاری نیا (1389) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس Anova و در نرم افزار آماری spss-22 استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات برونگرایی، مسیولیت پذیری، دلپذیری و انعطاف پذیری (005/0 <P) تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد. تنها در متغیر روان نژندی (021/0 >P) بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات سهل انگاری اجتماعی (498/0 >P) بین دو گروه وجود ندارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سهل انگاری در طلاق تاثیر زیادی ندارد و زوجین در شرف طلاق عموما روانژند بوده لذا ازدواج دو نفر با شخصیت روانژندی توصیه نمی شود.

    کلیدواژگان: سهل انگاری، تیپ شخصیتی، زوجین، طلاق
  • مریم وفایی * صفحات 53-64

    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه تصویر بدنی مختل، رغبت جنسی با تعهد زناشویی با توجه به اضطراب و افسردگی جنسی معلمین شهر گناباد بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمین (مرد و زن) متاهل شهرگناباد شامل 1900 معلم در حال خدمت می باشد که طبق جدول مورگان نمونه ای 350 نفری از مقاطع مختلف ابتدایی، دوره متوسطه ی اول و دوره ی متوسطه ی دوم انتخاب شده اند. که با ریزش 18 مورد 332 پرسشنامه وارد تحلیل گردید. در این پژوهش نمونه گیری چندمرحله ای بوده به این صورت که 10 منطقه انتخاب شد. به منظور گردآوری اطلاعات از از پرسشنامه تعهد زناشویی آدامز و جونز، پرسشنامه تمایل جنسی هالبرت، پرسشنامه نگرانی بدنی لیتلتون، و پرسشنامه چند وجهی جنسی اسنل (اضطراب و افسردگی جنسی) ب استفاده گردید. یافته های پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رغبت جنسی، تصویر بدنی مختل و افسردگی جنسی 19/0 تعهد (شخصی)، 27/0 تعهد (اخلاقی)، 28/0 تعهد (ساختاری) را تبیین می کند. لذا نقش افسردگی جنسی و تصویر بدنی مختل (خرده مقیاس های نگرانی و نارضایتی) بر کاهش تعهد (شخصی، اخلاقی، ساختاری) بسیار حایز اهمیت و در خور توجه می باشد.

    کلیدواژگان: تصویر بدنی مختل، رغبت جنسی، تعهد زناشویی، اضطراب جنسی، افسردگی جنسی
  • رویا حیدری * صفحات 65-72

    هدف از پژوهش حاضر بررسی پیش بینی پریشانی روانشناختی بر اساس تحمل ابهام معلمان شهر تهران بود.روش پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی و از حیث گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان زن شهر تهران به تعداد220 نفر بود. روش نمونه گیری بصورت در دسترس انجام گردیده است حجم نمونه به تعداد 150 نفر بودند و ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه پریشانی روانشناختی فرم 10 سوالی (K- 10) (کسلر و همکاران، 2002), پرسشنامه تحمل ابهام بودنر (1960) بود.برای تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی، با استفاده از شاخص های توصیفی با گرایش به مرکز و پراکندگی به طبقه بندی و توصیف داده ها، در بخش توصیفی و تحلیل و بررسی فرضیه های پژوهشی با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره در بخش استنباطی انجام شد، نتیجه این پژوهش نشان داد که عوامل تحمل ابهام با پریشانی روانشناختی در سطح 5 درصد رابطه معنادار دارند. ضرایب منفی عوامل تحمل ابهام بیانگر این مطلب است که با افزایش این عوامل، مقدار پریشانی روانشناختی کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: پریشانی روانشناختی، تحمل ابهام، معلمان