فهرست مطالب

مجله راهور
پیاپی 46 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/30
  • تعداد عناوین: 4
|
  • پیشگیری از موارد مرگ و مصدومیت های حوادث ترافیک جاده ای با ایجاد تروما سیستم
    علیرضا رزاقی*، اصحاب حبیب زاده، سلمان دانشی صفحه 2
    زمینه و هدف

    راهبرد های بهداشت عمومی می تواند در پیشگیری از تروما، که یکی از علل مهم مرگ و ناتوانی در بسیاری از جوامع هست، اعمال شود. هدف این مطالعه، مروری بر پیشگیری از مصدومیت ها با رویکرد بهداشت عمومی در تروما سیستم برای پیشگیری از آسیب های حوادث ترافیکی است.

    روش

    مطالعه حاضر، یک مطالعه مروری تشریحی [1] است که با جست وجوی کلمات کلیدی؛ تروما سیستم [2] ، بهداشت عمومی [3] ، پیشگیری [4]، تروما[5] در پایگاه های داده ای پابمد [6]، اسکوپوس [7] و ایران مدکس [8] بر روی مقالات مرتبط انجام پذیرفت.

    یافته ها

    مراکز تروما بر اساس سطح ارایه خدمات مراقبت تروما به 4 سطح تقسیم می شوند که در آن ارایه خدمات از سطوح ساده تا پیشرفته تعریف می شود. پیشرفته ترین سطح مراکز تروما، سطح 4 است که امکانات ارایه خدمات مراقبتی ترومای پیشرفته حمایت از زندگی [9] وجود دارد. از ملزومات ایجاد تروما سیستم منسجم، ایجاد سیستم ثبت اطلاعات تروما در کشور است. تاکنون یک سیستم منسجم برای ثبت اطلاعات تروما در کشور ایجاد نشده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به اهمیت حوادث و به ویژه حوادث ترافیک جاده ای در ایران و بار بالای آن در کشور و نیز با توجه به اهمیت سیستم تروما به عنوان یک شبکه واکنش به آسیب از پیش برنامه ریزی شده، جامع و هماهنگ، به نظر می رسد نیاز است تا در سیاست گذاری های مرتبط نسبت به راه اندازی منسجم تروما سیستم در سطح ملی، استانی و محلی است اقدامات لازم صورت گیرد که این امر منجر به کاهش در میزان مرگ و ناتوانی می گردد.

    کلیدواژگان: آسیب، تروما، حوادث جاده ای، بهداشت عمومی، پیشگیری، تروما سیستم
  • صدرالدین اعتصامی، محمودرضا کی منش*، علی نصرالله تبار آهنگر صفحات 9-45
    زمینه و هدف

    تصادفات رانندگی یکی از چالش های اساسی در زمینه حمل و نقل جاده ای و ایمنی محسوب می شود. عوامل گوناگونی همچون وضعیت جاده، عوامل انسانی، وسایل نقلیه و محیط اطراف نقش مهمی در وقوع این تصادفات ایفا می کنند. اصلاح یا حذف نقاط حادثه خیز، تاثیر چشمگیری در ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث جاده ای دارد. این تغییرات می توانند خسارات و زیان های ناشی از تصادفات را به حداقل برسانند. هدف این پژوهش، شناسایی شاخص های نقاط حادثه خیز جاده هراز استان مازندران براساس الگوهای ذهنی رانندگان وسایل نقلیه سنگین است.

    روش

    این پژوهش، ترکیبی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این تحقیق رانندگان وسایل نقلیه سنگین در محدوده مورد نظرمی باشند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه ساختارمند و جدول کیو می باشد. در بخش کیفی با انجام مصاحبه ساختارمند با30 نفر از رانندگان وسایل نقلیه سنگین (نفرات با توجه به سوابق قبلی) و تحلیل آن ها به روش تماتیک، نظرهای متفاوت نسبت به تصادفات شهری (70گزاره و30 گویه) استخراج شد.

    یافته ها

    یافته های این تحقیق نشان  می دهد  که شش مدل ذهنی برای تعیین شاخص های نقاط حادثه خیز بر اساس دیدگاه رانندگان وسایل نقلیه سنگین ارایه شد.

    نتیجه گیری

      نتایج این تحقیق نشان داد که عبارت های کاهش ناگهانی عرض جاده، هم زمانی پیچ های تند و شیب دار با کاهش دید و دید محدود در پیچ ها از نظر رانندگان وسایل نقلیه سنگین بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند.

    کلیدواژگان: شاخص، نقاط حادثه خیز، الگوهای ذهنی، رانندگان وسایل نقلیه سنگین، روش کیو
  • رضا پارسای، اسفندیار تباشیر*، حسن مومنی، عبدالرضا باقری صفحات 47-76
    زمینه و هدف
    رانندگان خودروهای (شوتی) سالیانه باعث مرگ و میر تعداد زیادی از افراد جامعه می شود. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر تصادفات خودروهای حامل کالای قاچاق (شوتی) و ارایه راه کارهای کاربردی می باشد.
    روش
    این پژوهش از نوع مطالعات آمیخته به شمار می رود. در بخش کمی از آمار و اطلاعات تصادفات خودروهای شوتی در شش ماهه اول سال 1399 سراسر کشور استفاده شد. در بخش کیفی نیز با گردآوری اطلاعات حاصل از مصاحبه با خبرگان موضوع تحقیق (کارشناسان راهور و رانندگان خودروهای شوتی)، شناختی عمیق تر از مساله مورد مطالعه به دست می آید. روش گردآوری اطلاعات در بخش کمی، اسنادی و میدانی و در بخش کیفی، روش گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته (نیمه باز) بود.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق نشان می دهد که 50 درصد استان های کشور با پدیده سوانح خودروهای شوتی مواجه اند و 6/2 درصد از کل تصادفات فوتی و 9/3 درصد متوفیان سوانح مربوط به خودروهای شوتی بوده است. در بخش یافته های کیفی، پس از حذف کدهای تکراری و مشابه، تعداد 53 کد باز غیر تکراری و مشخص شد. بیشترین فراوانی مربوط به سرعت های بسیار زیاد (17 مورد) رانندگان شوتی و کمترین فراوانی مربوط به استفاده از خودرو های خارجی و پرسرعت می باشد (5 مورد).
     
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که 53 کد حاصل از مصاحبه در قالب 9 مقوله عوامل شخصیتی، عوامل آموزشی، تجربه و مهارت، نبود حمایت، مشکلات محیطی، محرک های محیطی، ناآگاهی نسبت قانون، ضعف در قانون و ضوابط کمبود امکانات حفاظتی، عواملی هستند که بر تصادفات خودروهای (شوتی) تاثیرگذار هستند.
    کلیدواژگان: خودروهای شوتی، سوانح خودروهای شوتی، خودروهای حامل کالای قاچاق، تصادفات
  • سینا صاحبی*، محمد بافنده، شایان صادقی تبار صفحات 77-110
    زمینه و هدف
    اتخاذ راهکارهایی برای تشویق رانندگان به رعایت سرعت مجاز می تواند باعث کاهش تصادفات شود. یکی از این راهکارها که با هزینه نسبتا کم قابل انجام است، نصب تابلوهای نمایش دهنده پیام های تشویق رانندگان به کاهش سرعت است. لذا سنجش اثرگذاری این تابلوها که به صورت گسترده در کشور پیاده سازی می شوند و شناسایی اثرگذارترین پیام ها بسیار حایز اهمیت است.
    روش
    در پژوهش حاضر، اثرگذاری 18 پیام که بر اساس نظریه انگیزش محافظت طراحی شده اند، بررسی می شود. نظریه انگیزش محافظت بیان می کند که پاسخ فرد در مقابل رفتار تهدید آمیز، بر اساس ارزیابی تهدید و ارزیابی کنارآمدن تعیین می شود. با استفاده از پرسش نامه آنلاین، از شرکت کنندگان خواسته شد به اثرگذاری هر پیام بر کاهش سرعت رانندگان در دو حالت امتیاز دهند: شرکت کننده به عنوان راننده (سوم شخص معکوس) و عموم رانندگان (سوم شخص).
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیشتر پیام ها دارای اثر سوم شخص معکوس بودند؛ بدین معنی که شرکت کنندگان آن پیام را بیشتر به خود مرتبط دانستند تا عموم رانندگان. همچنین اثرگذاری درک شده پیام های مبتنی بر ارزیابی کنارآمدن برای آقایان بیشتر از پیام های مبتنی بر ارزیابی تهدید بود. در سطح معنی داری 10 درصد، اثرگذاری پیام های ارزیابی کنارآمدن برای خانم ها نیز بیشتر از ارزیابی تهدید به دست آمد. همچنین پیام هایی که بر اساس جزء شدت (یکی از اجزای ارزیابی تهدید) طراحی شده اند، بیشتر میانگین امتیاز را در میان اجزای نظریه انگیزش محافظت کسب کردند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه می تواند برای تعیین پیام های تابلوهای پیغام متغیر در اختیار تصمیم گیران مراکز کنترل ترافیک شهرداری ها و راهداری ها قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نظریه انگیزش محافظت، رفتار رانندگی، پیام های تشویق به کاهش سرعت، تابلوهای پیغام متغیر