فهرست مطالب

منابع انسانی ناجا - پیاپی 74 (زمستان 1402)

نشریه منابع انسانی ناجا
پیاپی 74 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جعفر رجبلو*، ضیا افراز کنجبین، پرویز آهی صفحات 11-40

    پلیس افتخاری نمادی از مردمی بودن پلیس است و طرحی است که احساس مسیولیت شهروندی را افزایش داده و نقش شهروندی را برای داشتن جامعه ای سالم و عاری از خطا و آسیب نمایان می سازد و به نوعی تغییر فرهنگ پلیس قهری به پلیس جامعه محور است که غالبا بزرگ ترین راه مشارکت واقعی مردم با پلیس به شمار می رود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی به کارگیری اعضای پلیس افتخاری در ماموریت های فراجا می باشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل پنج رده تخصصی ستاد فرماندهی فراجا و فرماندهی های استان ها (درمجموع 146 نفر) است که نظرات آنها به صورت تمام شمار شناسایی و موردبررسی قرار گرفته است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر، تمام شمار بوده و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و بررسی اسنادی با ابزار پرسش نامه می باشد. اثربخشی به کارگیری اعضای پلیس افتخاری در تحقق ماموریت های فراجا مشتمل بر پنج مولفه (توسعه و تحکیم نظم و امنیت اجتماعی، توسعه مشارکت های مردمی، پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی، جلب اعتماد عمومی نسبت به اجرای قوانین و تقویت توان و تحرک و پویایی فراجا) است. نتیجه تحقیق حاکی از مثبت بودن این اثرگذاری است و به لحاظ آماری این اثرگذاری معنادار می باشد. مهم ترین عامل اثربخشی به کارگیری اعضای پلیس افتخاری، تقویت توان و تحرک و پویایی فراجا می باشد که نسبت به دیگر عوامل، باعث تحقق ماموریت های فراجا در حوزه پلیسی و مشارکت مردمی شده است.

    کلیدواژگان: پلیس افتخاری، مشارکت مردمی، نظم و امنیت، پویایی پلیس
  • وحید چناری، حسن رشیدی* صفحات 41-64

    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی همبستگی قرار می گیرد. اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه تلفیق شده استاندارد جهت سنجش متغیر رهبری قابل اعتماد از پرسشنامه استاندارد والومبا و همکاران (2008)، جهت سنجش متغیر دگرگون سازی شغلی از پرسشنامه استاندارد تیمز و همکاران (2012)، همچنین جهت سنجش متغیر انعطاف پذیری منابع انسانی از پرسشنامه استاندارد باتاچاریا (2005) و در نهایت جهت سنجش متغیر عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003)، در قالب مقیاس لیکرت جمع آوری شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان بانک سپه استان حوزستان می باشد. با توجه به جامعه آماری 1800 نفری، 317 نفر بصورت تصادفی ساده براساس جدول مورگان، حجم نمونه تحقیق را تشکیل دادند. جهت سنجش پایایی متغیرها از آزمون امگا مک دونالد استفاده شد که مقدار عددی این ضریب برای پرسشنامه استاندارد در حالت کلی برابر 0.863 شد. برای تجزیه وتحلیل استنباطی داده- های تحقیق از نرم افزارهای آماری SPSS و pls نسخه 3 استفاده شده است. یافته ها نشان داد که، رهبری قابل اعتماد بر عملکرد سازمان و دگرگون سازی شغل بترتیب با آماره تی 8.029 و 7.131 و دگرگون سازی شغل بر عملکرد سازمان با آماره تی 5.580 تاثیر مثبت و معنی داری دارد. از طرفی شاخص VAF جهت تعیین متغیر میانجی نشان داد میانجی گری کامل وجود دارد، و نقش تعدیلگر انعطاف پذیری منابع انسانی نیز با آماره تی 8.631 تایید شد. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار رهبری قابل اعتماد بر عملکرد سازمان با نقش میانجی دگرگون سازی شغلی و انعطاف پذیری منابع انسانی بوده است

    کلیدواژگان: رهبری قابل اعتماد، عملکرد سازمان، دگرگون سازی شغل، انعطاف پذیری منابع انسانی
  • سید احمد محمدی حسینی، حسن باقری نیا*، امیرحسین کیذوری صفحات 65-90
    مقدمه و هدف

    رضایت شغلی درسازمان آموزش و پرورش وابسته به عوامل مختلفی از جمله تعاملات سازمانی و کیفیت ارتباط می باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل ساختاری تعاملات سازمانی و رضایت شغلی با نقش میانجی کیفیت ارتباطات دبیران متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 1399-1398 می باشد.

    روش شناسی پژوهش:

     پژوهش حاضر با توجه به چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که از برآوردهای بیشینه درست نمایی با تعدیل چولگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شاغل درآموزش وپرورش شهر سبزوار به تعداد1660 نفر می باشد؛ که تعداد 313 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مورد بررسی قرار گرفتند و به سه پرسشنامه تعاملات سازمانی، رضایت شغلی و کیفیت ارتباط پاسخ دادند. داده های بدست آمده با آزمون های کولموگروف-اسمیرنف، تی تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS وLISREL تحلیل شدند.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که تعاملات سازمانی هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به واسطه کیفیت ارتباطات نقش کلیدی را در رضایت شغلی دبیران دارد. همچنین میان کیفیت ارتباطات و رضایت شغلی دبیران رابطه متقابلی وجود دارد.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه به توسعه مطالعات تجاری در بخش های مدیریت بر آموزش سازمان ها به خصوص مدیریت آموزشی کمک زیادی می کند.

    کلیدواژگان: تعاملات پویا، رضایت شغلی، کیفیت ارتباط، آموزش و پرورش
  • مهدی فرخ پور*، مهدی باقری، سراج الدین محبی صفحات 91-112
    زمینه وهدف

    مهارت سیاسی منبعی ارزشمند بوده که مدیران و کارکنان سازمان برای دستیابی به موفقیت از آن استفاده می کنند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر عوامل توسعه مهارت های سیاسی بر عملکرد مدیران و کارکنان فرماندهی دریابانی استان گیلان بود.

    روش شناسی:

     پژوهش حاضر کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهمیت و اهداف آن از نوع توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق تعداد 80 نفر از فرماندهان و افسران ارشد فرماندهی دریابانی استان گیلان بوده که به صورت تمام شمار به عضویت اعضای نمونه آماری تحقیق انتخاب و پرسشنامه های استاندارد مهارت های سیاسی فریز و همکاران (2005) با ضریب پایایی 8/0 و پرسشنامه بهبود عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2007) با ضریب پایایی 82/0 را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه از نرم افزاز SPSS وآزمون های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رکرسیون خطی ساده و مقایسه میانگین جامعه آماری استفاده گردید.

    یافته ها

    بر اساس داده های به دست آمده از پرسشنامه های پژوهش حاضر مشخص شد که رابطه معناداری بین عمکلرد سازمانی و عوامل توسعه مهارت های سیاسی از جمله هوش اجتماعی، نفوذ بین شخص، توانایی شبکه ای و صداقت ظاهری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داده که مهارت های سیاسی (هوشیاری اجتماعی، نفوذ بین شخصی، توانایی شبکه ای و صداقت ظاهری) بر عملکرد سازمانی موثر هستند و میزان استفاده مدیران از مهارت های سیاسی و عملکرد سازمانی در حد متوسط به بالا می باشد

    کلیدواژگان: مهارت سیاسی، عملکرد سازمانی، مدیران و کارکنان
  • لیلا ابراهیمی*، داریوش رحمتی صفحات 113-134
    مدیریت دانش و توجه به دانش در سال؜های اخیر به عنوان یک دارایی استراتژیک در سازمان؜ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت عملکرد نیز عامل بالقوه در اجرای موفق فعالیت؜های آینده برای رسیدن به اهداف فردی و سازمانی است که مهمترین رکن؜های آن عبارت است از ارزیابی عملکرد پاداش و توسعه کارکنان. در دنیای امروزی سازمان؜ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند. اقتصادی که در آن دانش و دارایی؜های نامشهود مهم؜ترین عامل تولید و مزیت رقابتی سازمان است و جهت عملکرد بهتر سازمان و کارمندان شناخته شده است. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان در فراجا انجام شده است. این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده، شیوه پژوهش برحسب هدف بنیادی و از نظر نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان معاونت نیروی انسانی فراجا است. حجم نمونه با استناد به جدول مورگان 217 نفر تعیین شده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی گزینش شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است که روایی آن مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است. یافته های تحقیق حاضر حاکی از آن است که شناسایی و حفظ دانش، اکتساب دانش، انتقال و تسهیم دانش و کاربرد دانش تاثیر مثبت و معناداری بر ابعاد عملکرد فردی و عملکرد شغلی کارکنان دارند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، عملکرد فردی کارکنان، عملکرد شغلی کارکنان
  • مجتبی فرخی*، زینب امیری صفحات 135-162

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی، با نقش سرمایه فکری سبز و رفتار طرفدار محیط زیست است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان به تعداد 2000 نفر می باشد و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 322 نفر برای نمونه تعیین شد. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت در دسترس بوده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه منابع انسانی سبز (موسی و عثمان، 2020)، عملکرد محیطی (کیم و همکاران، 2019)، سرمایه فکری سبز (هوانگ و کونگ، 2011)، رفتار طرفدار محیط زیست (رابرسون و کارلتون، 2017) جمع آوری گردید. جهت تعیین روایی از روایی محتوایی و روایی همگرا و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای spss و smart pls استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی تاثیر معناداری دارد. همچنین مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی با نقش میانجی سرمایه فکری سبز اثر معناداری دارد. در نهایت مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست محیطی با نقش میانجی رفتار طرفدار محیط زیست نیز تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی سبز، سرمایه فکری سبز، رفتار طرفدار محیط زیست، عملکرد زیست محیطی
  • ایوب آقارحیمی، ذبیح الله کرمی، محمد احسانی فر* صفحات 163-193

    پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و از روش نمونه گیری احتمالی و تکنیک ت سرمایه اجتماعی سازمانی مجموعه منابعی است که فرد به واسطه قرار گرفتن در شبکه روابطی که سازمان در اختیار او قرار می دهد به آنها دست می یابد. امروزه، سازمان ها نقشی بسیار اساسی را در زندگی افراد ایفا می کنند. بخش عمده زندگی افراد در سازمان ها و یا در ارتباط با سازمان ها سپری می شود و هر سازمانی با انجام وظایف چندگانه و تخصصی اهدافی را برای مردم محقق می سازند که می توان چگونگی و میزان دستیابی به اهداف را تحت عنوان عملکرد سازمانی ارزیابی کرد. از این رو، می توان گفت حیات سازمان در گروی عملکرد صحیح کارکنان است. از سوی دیگر، درکنارسرمایه های اقتصادی، فیزیکی فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و سرمایه های انسانی، سرمایه اجتماعی نیز در سازمان ها مورد توجه روزافزونی قرار گرفته است. لذا در این پژوهش هدف محقق بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان کلانتری های کلانشهر شیراز می باشد.صادفی ساده و از پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت و سرمایه اجتماعی ناهابیت و گوشال برای گردآوری داده ها در جامعه آماری (24 کلانتری شهر شیراز) و با حجم نمونه 250 نفر در بین کارکنان کلانتری ها کلانشهر شیراز و از آزمون های تحلیل واریانس،T استیودنت، پیرسون، رگرسیون، fو نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها آزمون های آماری مبین رابطه معنادار بین متغیرها است که میزان همبستگی سرمایه اجتماعی رابطه ای (514/0=p)، سرمایه اجتماعی شناختی (512/0= p)، سرمایه اجتماعی ساختاری (480/0= p) به عنوان متغیرهای مستقل فرضیه و عملکرد سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته فرضیه های تحقیق می باشد. همچنین در تحلیل رگرسیونی متغیرهای مستقل حدود 1/30 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی سازمانی، عملکرد سازمانی، سرمایه رابطه ای، سرمایه شناختی، سرمایه ساختاری
|
  • Z .Afraz Konjin, Parviz Ahei Pages 11-40
  • Vahid Chenari, Hassan Rashidi * Pages 41-64

    In terms of purpose, the present research is applied and in terms of research method, it is included in descriptive survey research. The information was collected by library and field method. The research data using a standard integrated questionnaire to measure the variable of reliable leadership from the standard questionnaire of Walomba et al. (2008), to measure the variable of job transformation from the standard questionnaire of Timms et al. It was collected from the standard questionnaire of Bhattacharya (2005) and finally to measure the organizational performance variable of Hersey and Goldsmith (2003), in the form of a Likert scale. The statistical population in this research is all the employees of Sepeh Bank in Houzestan province. According to the statistical population of 1800 people, 317 people formed the sample size of the research based on Morgan's table. In order to measure the reliability of the variables, McDonald's Omega test was used, and the numerical value of this coefficient for the standard questionnaire was equal to 0.863 in general. SPSS and pls version 3 statistical software were used for the inferential analysis of the research data. The findings showed that reliable leadership has a positive and significant effect on organizational performance and job transformation with T-statistics of 8.029 and 7.131, respectively, and job transformation on organizational performance with T-statistics of 5.580. On the other hand, the VAF index to determine the mediator variable showed that there is complete mediation, and the role of human resources flexibility modifier was also confirmed with the t-statistic of 8.631. The results of the research indicated the positive and significant impact of reliable leadership on the performance of the organization with the mediating role of job transformation and flexibility of human resources

    Keywords: Reliable leadership, Organization performance, job transformation, flexibility of human resources
  • Seyed Ahmad Mohammadi Hoseini, Hassan Bagherinia *, Amirhossein Kayzuri Pages 65-90
    Introduction

    Job satisfaction in the education organization depends on various factors, including organizational interactions and the quality of communication; The purpose of this study is to test the structural model of organizational interactions and job satisfaction with the mediating role of communication quality of high school teachers in Sabzevar in the 2020 academic year.

    method

    The present study is descriptive and correlational with respect to how to obtain the required data and is specifically based on the structural equation model, which used maximum likelihood estimates with skewness adjustment. The statistical population of the study is 1660 male and female teachers working in education in Sabzevar; 313 people were selected using Morgan table as a sample and were examined using stratified random sampling method and answered three questionnaires of organizational interaction, job satisfaction and communication quality. Data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov tests, one-sample t-test, Pearson correlation and structural equation modeling using SPSS and LISREL software.

    Findings

    Findings showed that organizational interactions both directly and indirectly due to the quality of communication play a key role in job satisfaction of teachers. There is also a correlation between the quality of communication and job satisfaction of teachers.

    Conclusion

    The results of this study help to develop business studies in the management departments on the training of organizations, especially educational management.

    Keywords: Dynamic Interrelations, Job satisfaction, Relationship quality, Education
  • Mehdi Farrokhpour *, Mehdi Bagheri, Serajeddin Mohebbi Pages 91-112
    Background and Aim

    Political skills are a valuable resource that managers and employees of the organization use to achieve success. The purpose of this study was to investigate the effect of political skills development factors on the performance of managers and staff of the Guilan Maritime Command.

    Methodology

    The present study is applied and according to the nature of the subject and its importance and goals is descriptive-analytical. The statistical population of the study was 80 commanders and senior officers of the Guilan Maritime Command who were selected as members of the statistical sample of the research and the standard political skills questionnaire of Fries et al. (2005) with a reliability coefficient of 0.8 and an improvement questionnaire. Organizational performance of Hersey and Goldsmith (2007) completed with a reliability coefficient of 0.82. SPSS software and Pearson correlation tests, simple linear recursion analysis and comparison of the mean of the statistical population were used to analyze the questionnaire information.

    Results

    Based on the data obtained from the questionnaires of the present study, it was found that there is a significant relationship between organizational performance and factors of political skills development such as social intelligence, interpersonal influence, networking ability and apparent honesty.

    Conclusion

    The results of this study showed that political skills (social awareness, interpersonal influence, networking ability and apparent honesty) are effective on organizational performance and the rate of managers' use of political skills and organizational performance is moderate to high. Be.

    Keywords: Skills, politics, organizational performance, Navy
  • Leila Ebrahimi *, Darush Rahmati Pages 113-134
    In recent years, knowledge management and attention to knowledge have been highly regarded as a strategic asset in organizations.Performance management is also a potential factor in the successful implementation of future activities to achieve individual and organizational goals, the most important elements of which are performance evaluation, reward and employee development.In today's world, organizations are entering the knowledge-based economy.An economy in which knowledge and intangible assets are the most important factors of production and competitive advantage of the organization and are known for better performance of the organization and employees.This research is an applied research, the research method is descriptive research according to the basic purpose and in terms of data collection method.The statistical population of this research includes the managers and employees of Faraja's human resources department.The sample size is 217 people who were selected using random sampling method.A standard questionnaire has been used to collect data, its validity has been confirmed and its reliability has been calculated through Cronbach's alpha.The findings of this research indicate that identifying and retaining knowledge, acquiring knowledge, transferring and sharing knowledge, and applying knowledge have a positive and significant effect on the dimensions of individual performance and job performance of employees.
    Keywords: knowledge management, individual performance of employees, job performance of employees
  • Ayob Agha Rahimy, Zabihola Olah Karami, Mohammad Ehsanifar * Pages 163-193

    Organizational social capital is a collection of resources that a person gets by being in the network of relationships that the organization provides to him. Today, organizations play a very important role in people's lives. Most of people's lives are spent in organizations or in connection with organizations, and every organization accomplishes goals for people by performing multiple and specialized tasks, and the manner and extent of achieving goals can be evaluated under the title of organizational performance. Therefore, it can be said that the life of the organization depends on the correct performance of the employees. On the other hand, along with economic capital, physical capital, information and communication technology and human capital, social capital has also received increasing attention in organizations. Therefore, in this research, the goal of the researcher is to investigate the impact of organizational social capital on the organizational performance of police officers in Shiraz metropolis. The current research is a survey type, using the probability sampling method and random technique, using the standard questionnaire of Hersey and Goldsmith and the social capital of Nahabit and Ghoshal to collect data in a statistical population of 697 people (24 police stations in Shiraz city) and with a sample size of 250 people among police station employees. Shiraz metropolis, and variance analysis, Student's T, Pearson, regression, path analysis and spss software were used. The findings of the statistical tests show a significant relationship between the variables, the degree of correlation of relational social capital (p=0.514), cognitive social capital (p=0.512), structural social capital (p=0.480) as independent variables of the hypothesis. And the organizational performance of the employees is the dependent variable of the research hypotheses. Also, in the regression analysis, the independent variables explained about 30.1% of the variance of the dependent variable. The obtained results indicate

    Keywords: or ganizational, Social Capital, organizational performance, relational capital, cognitive capital, structural capital