فهرست مطالب

سیره پژوهی اهل بیت - سال نهم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1402)

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال نهم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آندریاس گورکه، محمد تقوی* صفحات 5-34
    فلسفه تعدد ازدواج های پیامبر همواره از موضوعات مورد توجه مورخان و مفسران بوده است. در این میان داستان ازدواج جنجالی محمد [ص] با زینب بنت جحش و تحولات و تفسیرهای آن در طول تاریخ اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. بازتاب این داستان در متون اسلامی و غیراسلامی، امکان بازسازی چگونگی تحول و میزان تغییر آن را فراهم می کند. مقاله حاضر ضمن انجام این بازسازی، رویکردهای مختلف درباره تاریخی بودن روایت های مربوط به سیره پیامبر را مورد ارزیابی قرار داده است. تجزیه و تحلیل منابع متاخر اسلامی نشانگر راهبردهای متفاوت برای بازتفسیر و بازنگری روایت ها و همچنین نشان دهنده چگونگی تاثیر تحولات اجتماعی و ایدئولوژی های متفاوت بر تفسیر این داستان است.
    کلیدواژگان: زنان پیامبر، زینب بنت جحش، زید بن حارثه، محمد [ص]
  • سید روح الله طباطبائی ندوشن*، اکبر غفوری صفحات 35-42

    نهج البلاغه در بردارنده گزاره های ارزشمندی در زمینه فرهنگ کار بر پایه اخلاق اسلامی و کرامت انسانی است. این گزاره ها منبعی اطمینان آور برای تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما و روش درست تعامل بین عوامل انسانی فرادست و فرودست را نشان می دهد. در مقاله حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای سامان یافته، بایسته ها و الزامات روابط کارگر و کارفرما بر اساس «فاصله قدرت» به عنوان یکی از معیارهای شناخته شده نظریه «ابعاد فرهنگی» مورد بررسی قرار گرفته است. بر پایه این پژوهش، امام علی (ع) در روابط عوامل انسانی فرادست و فرودست، قائل به فاصله قدرت نبود و جامعه را اجتماعی یک دست، آزاد و معطوف به اخلاق می دانست. امام علی (ع) برای از بین بردن این فاصله به پنداره شکنی پرداخت. همچنین ایشان با توجه به شایستگی های اخلاقی و شغلی، الگوی رفتار حرفه ای را از خود به یادگار گذاشت.

    کلیدواژگان: امام علی(ع)، فاصله قدرت، فرهنگ کار، کار در نهج البلاغه، هافستد
  • عبدالرحیم رحیمی*، سید کمال حسینی، احمد سعادت صفحات 43-58

    قیام عاشورا از وقایع بزرگ تاریخ است و همواره از زاویه های گوناگون مورد توجه اندیشمندان قرارگرفته است. درباره چیستی و ماهیت این حرکت، تحلیل گران اسلامی دیدگاه های متفاوتی دارند. در این میان دیوبندی یکی از مکاتب پرنفوذ معاصر اهل سنت در شبه قاره درباره مسائل مربوط به اهل بیت (ع) به ویژه قیام عاشورا دیدگاه اعتدالی دارند. از این رو در مقاله حاضر ماهیت نهضت حسینی از منظر اندیشمندان این مکتب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، در پی پاسخ به این پرسش است که ماهیت قیام امام حسین (ع) از دیدگاه مکتب دیوبندی چیست؟ یافته های این مقاله نشان می دهد که از دیدگاه مکتب دیوبندی، قیام امام حسین (ع) در ابعاد گوناگون دینی، اجتماعی و سیاسی ماهیت اصلاح گری داشته است. نظریه پردازان این مکتب، «نظریه بغاوت و فساد انگیزی» را مورد تردید و انکار قرار داده، یزید بن معاویه را شریک قتل امام حسین (ع) می دانند.

    کلیدواژگان: عاشورا، قیام امام حسین(ع)، دیوبندی، بغاوت و فساد انگیزی، اصلاح گری دینی
  • مهدیه برزگری * صفحات 59-72

    تحقق عدالت از آرزوهای دیرینه جوامع بشری و یکی از اهداف بعثت انبیاء است. پیامبر اسلام (ص) نیز بنیان حکومت دینی را بر پایه عدالت گذارده بود. بعد از رحلت ایشان، در زمان خلفای سه گانه، به تدریج بینش ها تغییرکرد؛ رفتار حاکمان و مردم از الگوهای مطلوب اسلامی فاصله گرفت و جامعه دچار مفاسد اقتصادی شد. امام علی (ع) بعد از اصرار مردم به شرطی خلافت را پذیرفتند که بتوانند با ایجاد تحولات اساسی و مبارزه پیگیر با مفاسد اقتصادی، عدالت اقتصادی را در جامعه برقرار کنند. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه، تغییر و تحولات اقتصادی دوره حکمرانی امام (ع) را نشان دهد. یافته های این مقاله نشان می دهد که امام علی (ع) با تغییرات راهبردی در حوزه بینش اقتصادی یعنی آخرت گرایی، همسان سازی، منهای فقر، منهای تجمل، نقد قدرت و حوزه منش اقتصادی یعنی عملیاتی کردن عدالت توزیعی، شایسته سالاری، ساده زیستی، تکافل اجتماعی به برقراری عدالت اقتصادی پرداخت.

    کلیدواژگان: اقتصاد در نهج البلاغه، امام علی(ع)، بینش اقتصادی، منش اقتصادی، عدالت در نهج البلاغه
  • احمد دبیری*، سهیلا رضایی، مرتضی نصرالهی صفحات 73-86

    شناخت مبانی اجتماعی اخلاق برای تحقق اخلاق اجتماعی ضروری است. برای تحقق عدالت اجتماعی در فرهنگ اسلامی، باید این مبانی برای سیاستگذاران و افراد جامعه در راستای آگاهی بخشی و اقناع آنان روشن شود. مبانی در لغت به معنای بنیان، اساس و شالوده و در اصطلاح به معنای پیش فرض هایی است که باید در علومی دیگر به اثبات برسند. در این پژوهش مبانی عام و خاص اخلاق اجتماعی از منظر امام علی (ع)، با تاکید بر نهج البلاغه بررسی شده است؛ تا از این طریق مسایل زیربنایی ساخت اخلاق اجتماعی و بسترسازی مناسب برای تحقق عدالت اجتماعی در فرهنگ اسلامی شناسانده شود.

    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق اجتماعی، اخلاق در نهج البلاغه، نهج البلاغه
  • یوسف فتحی * صفحات 87-110

    رابطه و تاثیر متقابل اقتصاد و سیاست در اقتصاد سیاسی مطرح می شود. اقتصاد یا جامعه محور یا رانت محور است. دولتی که منابع مالی آن مستقل از جامعه باشد، اقتصاد آن رانتی و حق مالکیت ، قانون و حقوق در آن بی ارزش است. مقاله حاضر با روش تحلیل مضمون، اقتصاد سیاسی را در نهج البلاغه بررسی می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد ، که مضامین فراگیر اقتصاد و سیاست در نهج البلاغه در نه شاخص مهم حسن تعامل، اعتماد به خود اظهاری، عدالت اجتماعی، توانایی پرداخت، اصل انتفاع، فشار مالیاتی و سقوط دولت، اقتصاد سالم و پیشرفت (رفاه)، اعتماد اجتماعی و آزادی اقتصادی، قابل شناسایی است. تمام این شاخص ها از مولفه های اقتصاد اجتماع محور است. در دولت علوی احترام به قانون، مالکیت، عدالت، امانتداری، آزادی و پاسخگویی، ارزش، و ظلم، استبداد، تضییع حقوق، حیف و میل اموال، خویشاوند سالاری، حامی پروری و رفتارهای سلیقه ای، اطلاق قدرت و خشونت، ضد ارزش هستند. بر این اساس به نظر می رسد سلامت تشکیلات اداری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دوره حکمرانی امام علی (ع) نتیجه مستقیم نوع رابطه ثروت و قدرت و مهار آن دو بوده است.

    کلیدواژگان: اقتصاد در نهج البلاغه، اقتصاد سیاسی در نهج البلاغه، سیاست در نهج البلاغه
|
  • Andreas Görke, Muhmmad Taqavi * Pages 5-34
    Qurʾān commentators and Historians have always paid attention to the issue of Muhammad’s  ]PBUH[ Multiple Marriages. meanwhile, Muḥammad’s  ]PBUH[ controversial marriage with Zaynab bt Ǧaḥš and its origins and Transformations in Islamic History have a special Place. The fact that the story features in different genres of Islamic literature as well as in non-Muslim sources allows for a reconstruction of how and where the story emerged, how it spread, and to what extent it was transformed over time. In the course of this reconstruction, the article critically assesses different approaches to the historicity of reports on the life of Muḥammad  ]PBUH[. With its analysis of later Muslim sources, it also illustrates different strategies of reinterpreting and recasting traditions and shows how societal change and different ideologies influenced the interpretation of the story.
    Keywords: Prophets’s Wifes, Zaynab Bint Ǧaḥš, Zayd b. Ḥāriṯa, Muhammad ]PBUH[
  • Seyed Roohollah Tabatabaei Nadoushan *, Akbar Ghafouri Pages 35-42

    Nahj al-balāgha contains valuable propositions in the field of work culture based on Islamic ethics and human dignity. These propositions show a reliable source for regulating the relations between the worker and the employer and the correct method of interaction between the superior and inferior human factors. In this article, which is based on the descriptive and analytical method based on organized library resources, the needs and requirements of worker-employer relations based on "power distance" as one of the well-known criteria of the "cultural dimensions" theory have been investigated. Based on this research, Imam Ali (AS) did not believe in power distance in the relations between superior and inferior human factors and considered the society to be one-sided, free and oriented towards morality. Imam Ali (AS) broke the concept to eliminate this gap. Also, considering his moral and professional qualifications, he left a model of professional behavior in his memory.

    Keywords: Imam Ali (AS), power distance, work culture, work in Nahj al-balāgha, Hofstede
  • Abdurrahimi Rahimi *, Sayyid Kamal Husseini, Ahmad Saadat Pages 43-58

    The uprising of Ashura is one of the significant events in history and has always been the focus of various perspectives of thinkers. Islamic analysts have different views about the nature of this movement. Among them, Deobandi, one of the influential contemporary schools of Sunni Islam in the subcontinent, has a moderate view on matters related to Ahl al-Bayt, especially the uprising of Ashura. Therefore, the nature of the Husseini movement from the perspective of the thinkers of this school has been discussed and examined in this article. This research, with a descriptive-analytical method and based on library studies, seeks to answer the question, what is the nature of Imam Hussein’s uprising from the perspective of the Deobandi school? The findings of this article show that from the perspective of the Deobandi school, Imam Hussein’s uprising had a reformist nature in various religious, social, and political dimensions. The theorists of this school have doubted and denied the “theory of rebellion and corruption,” considering Yazid ibn Mu'awiya as a partner in the murder of Imam Hussein.

    Keywords: Ashura, Imam Hussein’s uprising (AS), Deobandi, Rebellion, Corruption, Religious Reformism
  • Mahdieh Barzegari* Pages 59-72

    Realization of justice is one of the long-standing dreams of human societies and one of the goals of the prophets. The Prophet of Islam (PBUH) also laid the foundation of the religious government on the basis of justice. After his death, during the time of the three caliphs, views gradually changed; The behavior of the rulers and the people deviated from the desired Islamic patterns and the society suffered from economic corruption. After the insistence of the people, Imam Ali (AS) accepted the caliphate on the condition that they can establish economic justice in the society by making fundamental changes and continuous struggle against economic corruption. This research tries to show the changes and economic developments during the reign of Imam Ali (AS) by examining the words of Imam Ali (AS) in Nahj al-balāgha. The findings of this article show that Imam Ali (AS) with strategic changes in the field of economic vision i.e. hereafterism, assimilation, minus poverty, minus luxury, criticism of power and the field of economic behavior i.e. operationalizing distributive justice, meritocracy, simple living, social takaful to establish Economic justice paid.

    Keywords: economy in Nahj al-balāgha, Imam Ali (AS), economic vision, economic character, justice in Nahj al-balāgha
  • Ahmad Dabiri *, Soheila Rezaee, Morteza Nasrollahi Pages 73-86

    Knowing the social foundations of ethics is necessary for the realization of social ethics. In order to realize social justice in Islamic culture, these basics should be clarified for policy makers and people in the society in order to inform and persuade them. Fundamentals in the word means foundation and base and in the term it means presuppositions that must be proven in other sciences. This research has examined the general and specific foundations of social ethics from the perspective of Imam Ali (AS), peace be upon him, and with an emphasis on Nahj al-balāgha. The aim is to identify the basic issues of building social ethics and creating a suitable platform for the realization of social justice in Islamic culture.

    Keywords: Ethics, social ethics, ethics at Nahj al-balāgha, Nahj al-balāgha
  • Yousof Fathi* Pages 87-110

    The Relationship and mutual influence of Economy and Politics is discussed in Political Economy. The Economy is either society-oriented or rent-oriented. A Government whose financial resources are independent from Society, its economy is Rentier and the Rights of Property, Law and Rights are worthless. This article examines the political economy in Nahj al-Balāgha with the method of thematic analysis. The findings of Research show that the comprehensive themes of economics and politics in Nahj al-balāgha can be identified in nine important indicators of good interaction, self-confidence, social justice, ability to pay, principle of profit, tax pressure and the fall of the government, healthy economy and progress - prosperity, social trust and economic freedom. All these indicators are components of community-oriented economy. In the Alavi government, respect for the law, property, justice, trustworthiness, freedom and accountability, value and oppression, tyranny, violation of rights, pity and desire for property, nepotism, patronage and tasteful behaviors, use of power, violence are anti-values. Thus, it seems that the Health of Administrative, Economic, Political and Social organizations during the Rule of Imam Ali (AS) was a direct result of the Type of Relationship between Wealth and Power and the Control of the Two.

    Keywords: economy in Nahj al-balāgha, Political Economy in Nahj al-balāgha, Politics in Nahj al-balāgha