فهرست مطالب

نشریه رسائل
سال دهم شماره 12 (بهار و تابستان 1403)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالله محمودی* صفحات 7-37

    محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی جدید مصوب سال 1392 عبارت است از کشیدن سلاح به‏قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به‏نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.این مقاله بر آن است اقوال و ادله فقهای شیعه را ناظر به قیود این ماده قانونی به‏صورتی منظم و دسته بندی شده بیان نماید تا با توضیح و تفسیر ارکان و قیود آن، اجرای قانون در امر قضاوت را تسهیل نماید. از جمله مهمترین ادله نقلی برای اثبات موضوع و حکم محاربه، آیه 33 سوره مائده، صحیحه محمد بن مسلم و صحیحه ضریس است. در نهایت نیز اثبات خواهد شد که سلاح در تحقق عنوان محاربه، موضوعیت دارد و مطابق رای مشهور، توسعه معنای سلاح صحیح نیست؛ بلکه مراد از سلاح، معنای عرفی آن، یعنی ابزار جنگی است؛ نه هر چه بتوان با آن نزاع نمود. معیار به‏کارگیری سلاح نیز تلقی عرفی است و حالت و کاربرد خاصی، مورد نظر نیست؛ بلکه ممکن است اخافه در شرایط مختلف، از طریق حمل، تجهیز یا کشیدن سلاح محقق شود. هدف محارب، سوء استفاده از جان، مال یا ناموس مردم است و شخص او این امر را از طریق ترساندن آنها محقق می کند. اخافه، فعلی قصدی و موضوعی عرفی بوده و زمانی محقق می شود که بعد از اعمال آن، خوف نیز در میان مردم محقق شود و بدون قصد چنین فعلی، محقق نخواهد شد.

    کلیدواژگان: محاربه، کشیدن سلاح، قصد مال و جان و ناموس، اخافه، ناامنی، افساد فی الارض
  • محمد نیک روش* صفحات 39-57

    ضمانت سارقین نسبت به مال مسروقه، یکی از مسائل فقهی است که فروع مختلفی را شامل می‏شود. یکی از مهم‏ترین فروع آن که در مسائل مختلف فقهی نیز مورد بحث قرار گرفته است، این فرع است که سارقین مالی را به‏صورت مشترک دزدیده‏اند و اکنون نه عین مال موجود است و نه مشخص است که هر یک از سارقین، چه میزان از مال را ربوده اند.در نگاه ابتدایی به‏نظر می‏رسد در خصوص این مساله، دو دیدگاه فقهی مطرح است؛ یعنی نظریه مسئولیت تضامنی و نظریه مسئولیت سهمی. اما با بررسی نظریات فقها به این نتیجه می‏رسیم که در واقع، این دو، دو نظریه درباره موضوع واحدی نیستند؛ بلکه نظریه مسئولیت تضامنی، مربوط به ایادی متعاقبه است و نظریه مسئولیت سهمی نیز مربوط به ایادی متقارنه است و آنچه محل نزاع و مورد بحث مساله سارقین مشترک است نیز فرض ایادی متعاقبه است که مجرای نظریه مسئولیت تضامنی است.

    کلیدواژگان: سارقین مشترک، رد مال، مسئولیت تضامنی، مسئولیت بالسهام، ایادی متعاقبه، ایادی متقارنه
  • کریم رئیسی* صفحات 59-73

    یکی از مهم‎‏ترین سوالاتی که در رابطه با شیوه اجرای احکام سالب حیات، اعم از حدود و قصاص نفس مطرح است، طریقیت یا موضوعیت روش‏های اجرای این احکام است. در قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران مصوب 1392، احکام سالب حیات حدی با تبعیت از فقه امامیه به سه بخش تقسم شده است: بخش اول، شامل حدودی است که در مرتبه چهارم به مجازات اعدام منجر می‏شوند. بخش دوم شامل همه حدود باقیمانده به‏جز صلب و رجم می‏شود که این دسته نیز خود، به دو قسمت تقسیم می‏شود؛ چراکه در یک قسم از آن، شمشیر به‎عنوان وسیله استیفای حد معین شده و در قسم دیگر هیچ گونه وسیله‏ای معین نشده است. در بخش سوم نیز صلب و رجم مورد بررسی قرار می‏گیرد. این پژوهش، با بررسی قول فقها و ادله روائی و قرآنی، در نهایت اثبات می‏کند که به‏جز صلب و رجم، در قصاص و سایر حدود، ابزارها و وسایل اجرای احکام طریقیت داشته و قابل تبدیل به ابزارهای جایگزین است. البته طریقیت داشتن به این معنا نیست که هر روشی را بتوان استفاده کرد؛ بلکه باید با توجه به سایر ادله، از جمله غرض شارع و امور یقینی، از جمله نفی مثله، محدوده و میزان طریقیت را روشن کرد. در بحث صلب و رجم نیز طبق ادله این دو جرم، ابزار و وسایل ذکرشده موضوعیت دارند.

    کلیدواژگان: اعدام بدون درد، اعدام، سلب حیات، مشروعیت اعدام بدون درد، فقه امامیه، قانون مجازات
  • علی توکلی* صفحات 75-89

    این پژوهش به بررسی این سوال می‏پردازد که در دعاوی میان متخاصمین اگر هر یک از طرفین، ادله ‏ای را اقامه نمایند که فاقد اعتبار قانونی بوده و قابلیت اثبات دعوی را ندارند اما برای افزایش اطلاع قاضی و ایجاد سر نخ برای موضوع دعوی، مناسب باشد، آیا چنین ادله‏ای می‏تواند مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت هر آنچه که شرایط دلیلیت را ندارد، نمی‏تواند با این توجیه که باعث افزایش اطلاع مقام قضایی می‏شود، به‏عنوان مستمسکی برای مقام قضایی مورد استفاده قرار گیرد؛ بلکه فقط اطلاعی برای قاضی قابلیت استناد دارد که به یکی از ادله اثبات دعوی برگردد تا حجیت خود را از ادله اثبات دعوی کسب کند و بتواند برای مقام قضایی وجهه قانونی پیدا کند. چنین ادله‏ای در اصطلاح حقوقی، «اطلاع» نام دارد. بر اساس یافته‏های پژوهش حاضر، مصادیق اطلاع، از جمله دلایل اعتقاد درونی هستند و معیار اعتبار و ارزش آنها این است که منجر به علم قاضی می شوند؛ برخلاف امارات و ادله قانونی که خود، موضوعیت دارند و حصول علم و اعتقاد قاضی تاثیری در اعتبار و ارزش آنها ندارد.

    کلیدواژگان: علم قاضی، اطلاع، شهادت، دلیل، اماره قضایی، ادله اثبات دعوی
  • محمد صادق روحانی زاده* صفحات 91-107

    یکی از عوامل تاثیرگذار در محکومیت جزایی، علم و جهل مرتکب جرم است. ماده 155 قانون مجازات، مردم را به‏جز دو مورد، عالم به قوانین فرض کرده و برای این امر، به دلایلی همچون آیه سوال، استناد کرده است و در موارد شک نیز اصالت عالم بودن مجرم را جاری می‏داند. طبق تبصره ماده مذکور نیز جهل مجرم به نوع یا میزان مجازات، مانع از مجازات وی نبوده و مرتکب نمی تواند با استناد به چنین جهلی، مسئولیت کیفری را از خود سلب کند.پژوهش حاضر، درصدد ارزیابی ماده مذکور و تبصره آن است و برای این مهم، به ذکر انواع جهل و فروض موجود در آن پرداخته و سپس با بیان ادله مختلفی، مانند آیه سوال، روایات، اجماع و قاعده اخلال نظام، متن ماده مورد بحث را موجه می‏داند. در خصوص تبصره ماده مذکور نیز این پژوهش با تکیه بر قیاس اولویت نسبت به بعضی ادله مذکور در متن و نیز با استناد به منجز بودن علم اجمالی، این تبصره را موافق با منابع معتبر اسلامی می‏داند.

    کلیدواژگان: آیه سوال، جهل به حکم، تبصره ماده 155، قاعده اقدام، حدیث رفع، وجوب فحص
  • صفحات 121-125