فهرست مطالب

نشریه پژوهش های انقلاب اسلامی
پیاپی 47 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/11/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • پیامدهای انقلاب اسلامی ایران بر نظام سیاسی کویت
    حبیب الله سعیدی نیا*، زهرا نجفی، دانیال آب یاری صفحه 2

    کویت، سرزمینی کوچک در کرانه های خلیج فارس می باشد که به دلیل موقعیت ژئوپولیتیکی خود، همواره یکی از کنشگران مهم منطقه ی غرب آسیا و از جمله کشورهای اثرگذار بر روابط سه دولت اسلامی یعنی ایران، عربستان و عراق بوده است. در جریانات انقلاب پنجاه و هفت، دولت کویت یکی از بازیگران تاثیر پذیر و تاثیر گذار بوده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی در صدد پاسخ به این پرسش است که جوانب و میزان نقش آفرینی این شیخ نشین در فرآیند سقوط حکومت پهلوی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی چگونه بوده است؟. هدف اصلی این مقاله تبیین اثرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر جامعه سیاسی کویت از زمان آغاز نهضت امام خمینی تا پایان جنگ هشت ساله می باشد. یافته ها و شواهد این پژوهش نشان می دهد که کویت به عنوان نقطه ی تلاقی سه ایدئولوژی تشیع، وهابیت و تسنن؛ رویکرد نسبتا ملایمی در قبال مخالفان حکومت پهلوی داشته است بنا براین ملجا بسیاری از فعالین سیاسی ایرانی بوده و بستر مناسبی را برای اشاعه ی تفکر انقلابیون فراهم نموده است. با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران و طرح مساله ی کلیدی صدور انقلاب، مخالفین آل صباح و در راس آن ها شیعیان کویت، تحرکات مبارزاتی خود را گسترش داده و متاثر از آموزه های انقلاب اسلامی، آشکارا به رویارویی با دولت کویت پرداختند که این امر موجب واکنش شدید حکومت آل صباح گردید. سرکوب جنبش های شیعی همانند قیام مسجد شعبان به دست نیروهای امنیتی کویت، سلب تابعیت شماری از مخالفین این شیخ نشین توسط دولت کویت و در پایان همراهی آل صباح با عراق در جنگ علیه ایران را باید در همین راستا تفسیر نمود.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی ایران، خلیج فارس، جنبش های شیعیان، امام خمینی(ره)
  • ظرفیت های فراگفتمان انقلاب اسلامی و بازتولید گفتمانهای درونی
    رشید رکابیان*، ناصر پورحسن صفحه 3

     در فرایند شکل گیری انقلاب اسلامی هویت ها و خرده گفتمان های متکثری فعال بودند که با ابتنا به نظام صدقی، دالها و دقایق و ظرایف خود بر چهره ای متمایز ظاهر شدند. اما ناتوانی آنها در سوژه سازی و تثبیت واژگان معنایی خود، ناچار به همزیستی و پذیرش برتری گفتمانی شدند که با محوریت اسلام از یک سو با نهادینه شدن افق معنایی آن درذهنیت های اقشار و توده های متکثر و متنوع، آنها را در سامانی هویت بخش به کنش سیاسی وادار سازد و از سوی دیگر با قوام بخشی و استغنای مفهومی واژگان و دالهای تهی و معتبر در سیاست مدرن امروز ذیل سازه " مردم سالاری دینی " تبدیل به یک فراگفتمان شود. فراگفتمانی که تحت چتر گفتمانی غنی خود گفتمان هایی متعدد ،متنوع و فعال در تنازع گفتمانی را باز تولید و میدان گفتمانی گسترده ای را برای تعامل و تقابل خرده گفتمانها خلق نموده است. حیات چهار دهه ای جمهوری اسلامی شاهد رقابت تنگاتنگ این گفتمانها بوده که هریک توانسته اند در مقاطعی با تثبیت مفاهیم و باورهای اصلی خود با بکارگیری، معنا دهی و مشروع سازی دالهای شناور، گفتمان خود را بر سایر گفتمانها استیلا و برتری بخشند. مفروض این نوشته این است که فراگفتمان انقلاب اسلامی، به دلیل فراگیری و تعمیق دقایق گفتمانی آن در بین توده های متنوع، همینطور وفاداری گفتمان های درونی آن به دال مرکزی فراگفتمان (اسلام) دچار توقف و انسداد فراگفتمان نخواهد شد، هرچند تنازعات درون گفتمانی آن شدید باشد.

    کلیدواژگان: فراگفتمان، گفتمان، انقلاب اسلامی
  • جواد حقگو*، حسین مولائی صفحات 7-33
    اشغال سریع ایران در جنگ جهانی دوم و شکست برق آسای ارتش رضا شاه یکی از موضوعات مهمی است که به جهات مختلف آثار زیادی بر روندهای شکل دهنده به تاریخ معاصر ایران گذارده است. به نظر می-رسد در نتیجه همین تاثیر بود که محمدرضا شاه با صرف هزینه های بالا و گاها غیرقابل توجیه در تجهیز قوای نظامی تلاش کرد تا بزرگ ترین ارتش منطقه را شکل دهد. در راستای همین اقدامات بود که توصیفاتی چون «پنجمین ارتش دنیا»، «بزرگ ترین نیروی دریایی خلیج فارس»، «پیشرفته ترین نیروی هوایی خاورمیانه»، «قدرت نظامی اول منطقه» و نظایر آن به شاه بیت حکومت محمدرضا شاه و طرفدارانش تبدیل شد. ادعایی که با گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی همچنان هم توسط طرفداران حکومت پهلوی به گونه ای مطرح می شود که گویا پیروزی انقلاب اسلامی مانعی در برابر رسیدن ارتش ایران به جایگاه های یاد شده بوده است. همین موضوع سنجش قدرت واقعی ارتش محمدرضا شاه پهلوی را به یکی از موضوعات مهم حوزه تاریخ معاصر ایران تبدیل می کند. پرواضح است که بررسی دقیق این موضوع می تواند اولا؛ خلاء های مهمی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی را باز نماید و ثانیا؛ تصور جای افتاده برای بخشی از جامعه ایرانی مبنی بر جایگاه والای ارتش شاهنشاهی ایران را بکاود. سنجشی که به دلیل عدم وجود نبردی گسترده و کلاسیک در آن مقطع هیچگاه صورت نگرفت. بر اساس همین ضرورت، در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از رهیافت سنجش ورودی/قابلیت تبدیل استفان بیدل، ادراکی دقیق از این موضوع حاصل شود. بر اساس یافته های این مقاله شاخص ها و آمارهای ارائه شده توسط حکومت پهلوی درباره توان ارتش که عمدتا در حوزه «تک معیارها» قرار داشته به دلیل وجود نوعی عدم توازان در منابع ورودی چندان قابل اعتنا نبوده و در سوی دیگر و از منظر قابلیت تبدیل(کسب توان و کارایی نظامی از منابع ورودی) ارتش شاهنشاهی دارای مشکلات اساسی بوده است.
    کلیدواژگان: ارتش محمدرضا شاه، انقلاب اسلامی ایران، منابع ورودی، قابلیت تبدیل، استفان بیدل
  • علی محمدیان*، رضا سرابی، منصوره بکایی صفحات 35-57
    در منظومه فکری رهبری معظم انقلاب، جهاد با اقسام و انحای گوناگون آن، نقش محوری در پیشرفت و اعتلای کشور دارد. در این میان، در اندیشه ایشان، داشتن فرهنگ و روحیه جهادی، لازمه جهادگری در جهت تحقق آبادانی و عمران کشور دانسته شده و این مهم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز که به مثابه منشور انقلاب اسلامی در نقطه عطف چهل سالگی آن به شمار می رود، بازتاب و انعکاس یافته است. جستار حاضر نظر به اهمیت موضوع، در پژوهشی مسئله محور و با اتخاذ شیوه توصیفی-تحلیلی، با عنایت به اینکه ازیک سو استخراج شاخصه های روحیه جهادی در آرای رهبری انقلاب به جهت تجارب ارزنده ایشان در مدیریت کلان کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ و از دیگرسوی با توجه به اینکه معیار تعیین مولفه های روحیه جهادی از سوی ایشان به مثابه اسلام شناسی حاذق، معارف اصیل و معتبر دینی بوده است، ضمن استخراج شاخصه های فرهنگ و روحیه جهادی، به تحلیل مبانی شرعی این شاخصه ها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد مولفه های فرهنگ و روحیه جهادی را می توان ضمن پنج محور کلی در بیانات معظم له مورد شناسایی قرار داد: خودباوری، اعتماد جوانان، تلاش بی وقفه، سازماندهی نیروها و تشکیلات و در نهایت خلوص نیت و انجام امور در جهت تامین رضای الهی.
    کلیدواژگان: فرهنگ جهادی، خودباوری، اعتماد به جوانان، سازماندهی نیروها، رضای الهی
  • علی ایمانی* صفحات 59-95
    مرگ اندیشی و معادباوری از اجزاء بنیادی نظام باورها در جامعه ایرانی است، اما چگونه مرگ اندیشی و معادباوری در بستر نهاد آرامستان در ایران متعین گردید و چه تاثیری بر تحولات اجتماعی و گفتمان های قدرت در ایران داشت؟؛ به نظر می رسد تبیین نهاد مزار راهی برای گشایش این گره باشد.مقاله حاضر با مسئله"نهاد مزار و تحول اجتماعی در ایران"و طرح این سوال که"چگونه مرگ اندیشی و معادباوری از طریق نهاد مزار مبداء تحولات اجتماعی و تغییر در نظام اجتماعی در ایران گردیده است" آغاز می گردد. تلاش پژوهش بر اینست که ضمن ارجاع به تئوری «نهادگرایی» به تبیین تاثیر نهاد مزار بر تحولات اجتماعی در ایران از انقلاب مشروطه تا عصر انقلاب اسلامی بپردازد. روش تحقیق تبیین علی و روش گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای است. نتایج پژوهش مدخلی بر تبیین نهادهای قدرتمند اجتماعی در ایران است. به زعم مقاله حاضر نهادهای قدرتمند اجتماعی قادر به گفتمان سازی و نقش آفرینی موثر در تحولات اجتماعی هستند و نهاد مزار در ایران واجد این ویژگی است. نوآوری پژوهش حاضر تلاش محققانه برای تبدیل تبیین کارکرد نهادهای اجتماعی در ایجاد نظام دانایی و ایجاد تغییر اجتماعی از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی است.
    کلیدواژگان: نهاد، مزار، انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی، تحولات اجتماعی
  • سید زکریا محمودی رجا*، رفیع الدین اسماعیلی صفحات 97-137

    با تغییر و تحولات عمیق در حوزه های ارتباطات و تعاملات انسان ها، سرمایه اجتماعی (اعتماد و تعامل مردم با مردم، مردم با دولت، دولت با مردم و...) به عنوان مولفه ای موثر و برجسته در زیستمان سیاسی اجتماعی شهروندان مطرح شد. درهمین چارچوب در الگوی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه اجتماعی و قدرت نرم، نقشی کلیدی و محوری داشته است؛ به طوری که قریب به اتفاق اندیشمندان و تحلیلگران داخلی و خارجی علل وقوع انقلاب اسلامی، استمرار و تثبیت اهداف و عبور از بحران های مختلف (سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی) پس از انقلاب را به همین امر نسبت دادهاند. جنگ ترکیبی و شناختی ازجمله تاکتیک هایی است که با هدف تضعیف سرمایه ی اجتماعی و در استمرار راهبرد های فرهنگی سیاسی نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران در پروپاگاندای و فضاسازی رسانه ای آنها مطرح شده است.در بررسی مسئله و جمع آوری داده ها علاوه بر استفاده از منابع کتابخانه ای، اسنادی و فضای مجازی از مصاحبه عمیق با نخبگان و افراد صاحبنظر (رسانه ای، سیاسی، دانشگاهی و...) نیز بهرهگیری شد. پس از جمع آوری داده های مفهومی و کدگذاری محورهای مختلف، در نفر هشتم اشباع نظری حاصل شد. یافته های پژوهش با روش کیفی و استراتژی گرنددتئوری حاکی از آن بود که مولفه های رسانه ای (فضاسازی رسانه ای، شبهات سیاسی مذهبی و...)، اقتصادی (التهابات اقتصادی، وضعیت معیشتی رفاهی، اشتغال و...)، سیاسی (فضای باز سیاسی، مطالبهگری، حکمرانی خوب، شایسته سالاری و...، فرهنگی اجتماعی (ذائقه سنجی، سبک زندگی، کارآمدی نهادهای فرهنگی تربیتی و...)، روان شناختی (احساس محرومیت و تبعیض، مختصات دوران جوانی)، نقش مستقیم و غیرمستقیم در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی دارند؛ ضروری است با نگاهی میان رشته ای و جامع، راهبردها و راهکارهای عملیاتی مناسبی طراحی و تدوین شود.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، انقلاب اسلامی، نبرد شناختی، فضای رسانه ای، شبکه های اجتماعی
  • حامد صافی* صفحات 139-157
    انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، حادثه ای چند بعدی بود که کشور ایران را از زوایای گوناگون دستخوش تغییر و دگرگونی کرد. ادبیات و به ویژه شعر که از چند دهه پیش از وقوع انقلاب اسلامی، در خدمت مبارزه با رژیم پهلوی قرار گرفته بود، تحت تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی متحول شد. این تحول هم از نظر قالب، فرم، محتوا و...قابل بررسی است. توجه دوباره به قالب هایی چون دوبیتی و رباعی، مضمون یابی های نو در بستر شعرهای عاشورایی، مهدوی، فاطمی و نیز کثرت رویش های جوان حاکی از تحول عمیق شعر فارسی در این مقطع تاریخی است که خود ضرورت پرداختن به تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی، سبک شعر انقلاب اسلامی و نظریه شعر انقلاب اسلامی را فرا یاد می آورد. در جستار پیش رو، تلاش می شود با تحلیل و بررسی سخنان حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره شعر، چهارچوب اصلی نظریه شعر انقلاب اسلامی توصیف شود. بر اساس این بررسی، روشن شد که بر اساس نظریه شعر انقلاب اسلامی، شعری ارزشمند است که معناگرا و مخاطب گرا باشد. معانی مورد نوجه در این نظریه نیز معارف دینی و اخلاقی، مسائل روز دنیای اسلام، ارزش های انقلاب و از این قبیل است. مخاطب گرا بودن شعر در نظریه شعر انقلاب اسلامی نیز بدین معناست که اولا شعر باید در برابر جامعه متعهد و موضع دار باشد و ثانیا در زبانی قابل فهم برای مخاطب آفریده شود.
    کلیدواژگان: شعر، انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی، نظریه شعر
  • محمدعلی فتح الهی* صفحات 159-181

    تخیل سیاسی عبارت از هویت یابی سیاسی است و مشروطیت را می توان شروع تخیل علمی در سیاست ایران دانست. تخیل با ایجاد شک و تردید عمل می کند که نوعی آموزش و پرورش سیاسی و اجتماعی است و البته با نقادی توام است و به خلاقیت منجر می شود. تخیل مشروطیت هم برای ایجاد شک و تردید بود. مشروطیت ماهیت علوم انسانی داشت و برای آن بود که جامعه با علوم انسانی اداره شود. مدیریت با علوم انسانی در مشروطیت را می توان خط مقاومت ملی نامید که بویژه در برابر مداخلات استعمار انگلیس معنی پیدا می کرد. مشروطیت هرچند مسبوق به زمینه های مردمسالارانه در تاریخ سیاسی ایران بود ولا به شکست منجر شد و البته زمینه حرکتهای بعدی ملت ایران را فراهم آورد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث شد که نگاه عمیق تری به مشروطیت شکل بگیرد.اما انقلاب اسلامی را نمی توان تجربه دیگری از مشروطیت تلقی کرد.

    کلیدواژگان: مشروطیت، تخیل سیاسی، انقلاب اسلامی
  • حدیث باقری نیا، عباس کشاورز شکری*، علی مرشدی زاد صفحات 183-204
    سیاستگذاری در حوزه های اجتماعی نمایانگر عقلانیت و تلاش برای هدایت و رهبری جامعه و سازمان دهی اوضاع اجتماعی با مرجعیت بزرگ قدرت حاکم است. لذا یکی از حوزه های مهم سیاستگذاری، تنوعات قومی است. در این راستا قومیت ها یکی از حوزه های مهم اثرپذیر از فرآیند جهانی شدن است که جمهوری اسلامی ایران را با مسائل جدی و متعددی مواجه ساخته است. هدف نوشتار حاضر ارائه الزامات مطلوب در سیاستگذاری قومی با تاکید بر عصر جهانی شدن است. در این راستا، پژوهش پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش است «الزامات سیاستگذاری قومی را در جمهوری اسلامی ایران باتوجه به عصر جهانی شدن کدامند؟» در پژوهش پیش رو از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته و شیوه گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای بوده است. فرضیه پژوهش براین است که جمهوری اسلامی می تواند با در پیش گرفتن الگوی تکثرگرای وحدت گرا برپایه ی ایرانیت- اسلامیت به عنوان مولفه ی اصلی توسعه ی همه جانبه و متوازن، به مثابه مدل مناسبی برای سیاست های قومی در ایران توجه داشته باشد. نتایج به دست آمده حاکی از این است که عناصری همچون؛ به کارگیری نخبگان قومی در مشاغل و مناصب بومی، تثبیت الگوی شهروندی به عنوان مبنای سیاست، تکثرگرایی فرهنگی، راه حل های اقتصادی به عنوان الزامات سیاستگذاری قومی در ایران با توجه به مسئله جهانی شدن نام برد.
    کلیدواژگان: الزامات، سیاستگذاری، قومیت، جمهوری اسلامی، جهانی شدن
  • محسن جمشیدی*، نصرت الله حیدری، مهدی احمدی صفحات 205-228

    استراتژی دفاعی - امنیتی کشورها بدون توجه به قابلیت ، توانمندی و جهت گیری رفتاری آنها در سطح داخلی ، منطقه ای و بین المللی در حوزه سیاست خارجی امکانپذیر نمی باشد . پژوهش فوق از نوع بنیادی با روش کیفی- تفسیری و استنباط اطلاعات از طریق اسناد موجود با رویکرد توصیفی- تحلیلی و گرداوری اطلاعات و داده ها نیز به طریق کتابخانه ای بوده است. بنظر می رسد استراتژی دفاعی - امنیتی ایران در راهبرد سیاست خارجی خود در منطقه و محور تحت نفوذ، اهمیت و جایگاه ویژه ای داشته و در برنامه ریزی های صورت گرفته و با استفاده از منابع و پارامترهای در اختیار، ایران مصمم است که به قدرت اول و بالقوه منطقه (هژمون منطقه ای) تبدیل شود. استراتژی دفاعی- امنیتی در بعد نظامی با استفاده از امکانات بالقوه خود و متاثر از پارامترهایی همچون: گسترش مرزهای امنیتی- دفاعی (محیط عملیاتی) ، جنگهای نیابتی (تقویت گروه های نیابتی همسو)، دفاع از ژئوپلتیک شیعه (شیعه گرایی) و پیشبرد اهداف میدان (دیپلماسی نظامی) با کمک به راهبرد سیاست خارجی در صدد تحقق این امر مهم (هژمون منطقه ای) بر اید (یافته های پژوهش). هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل نقش و جایگاه استراتژی دفاعی - امنیتی جمهوری اسلامی ایران در راهبرد سیاست خارجی ایران در منطقه و محور تحت نفوذ می باشد.

    کلیدواژگان: عوامل ژئوپلیتیک، گسترش محیط عملیاتی، دیپلماسی نظامی، استراتژی دفاعی - امنیتی، هژمون منطقه ای
  • کریم زارعی*، کاظم چلیپا، مرتضی افشاری، سید رضا حسینی صفحات 229-254

    در جریان شکل گیری انقلاب که رویکردی والا نسبت به تعالی انسان ترسیم می کند، گسترش مفاهیم شهادت، با الگوپذیری از اندیشه دینی مرگ آگاهی خاص در قرآن کریم، مرگ اندیشی را که مفهومی مستمر از درک و اندیشه معرفت درباره مرگ است در بستر انقلاب و جامعه برجای می گذارد. از این حیث نقاشی انقلاب اسلامی ایران، تحت تاثیر تفکرات این جریان اجتماعی در بطن انقلاب، در مورد مفهوم مرگ قرار گرفته و با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه، مفهوم مرگ اندیشی در رویکرد نقاشان انقلاب اسلامی بروز پیدا می کند و بازتاب هایی از تاثیرات مفاهیم آن، در آثار آنها ظهور یافته و مورد توجه قرار می گیرد، که نشان از تاثیرات ایدئولوژیکی و بنیادین جریان انقلاب اسلامی، بر روند شکل گیری آثار نقاشی بوده و می باشد. مسئله اصلی این پژوهش واکاوی مفهوم و مولفه های مرگ اندیشی به منزله یکی از شاخصه های اصلی تجلی یافته متاثر از اندیشه انقلاب، در خلق و تکامل آثار هنری در آثار نقاشی دهه اول انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس پرسشهای پژوهش عبارتند از: 1. مولفه های مرگ اندیشی، چه میزان در رویکرد نقاشان انقلاب در خلق آثار نقاشی نقش داشته است؟ 2. آثار چه میزان از مبانی دینی اسلامی تاثیر گرفته است؟ این پژوهش از نظر هدف، بنیادی- نظری است و از منظر ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه ی جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی می باشد. جامعه پژوهش، از میان آثار نقاشی انقلاب انتخاب شده است. نتایج پژوهش گویای آن است که انتخاب و موضوع قرار دادن این مفاهیم، آگاهانه در اندیشه و عمل نقاشان بوده است که مبانی نظری آن از اندیشه دینی اسلامی تاثیر گرفته و انعکاس معنایی و ترجمان تصویری آن در رویکردهای صریح و نظام رمزگانی و نشانه شناسی بروز پیدا کرده است.

    کلیدواژگان: مرگ آگاهی، مرگ اندیشی، نقاشی معاصر، عقاید دینی
|
  • consequences of the Islamic revolution of Iran on the political system of Kuwait
    Habibollah Saeedinia *, Zahra Najafi, Danial Abyari Page 2

    Kuwait, a small country in littoral of the Persian Gulf because of its geopolitical position, it has always been one of the important actors in the west of Asia and including the countries affecting the relations of three Islamic governments Iran, Saudi Arabia and Iraq. In the events the fifty- seven revolution, This research study is done by descriptive- analytical to answer this question, what is the role of this sheikhdom in the process of the collapse of Pahlavi regime and the formation of the Islamic republic Iran? The main purpose of this paper is to explain the impact of Islamic revolution on the political community of Kuwait since the start of the Imam Khomeini movement until the end of the Iran- Iraq war. Discoveries and historical evidence of this paper indicates that Kuwait as the Confluence of the three ideologies of Shiite, Wahhabism and Sunnism; a relatively soft approach of the opponents of the Pahlavi regime, as it has been a strong approach to Iranian political activists and provides a proper platform to spread the thought of the revolutionaries. In the form of the Islamic republic of Iran and The statement of the important issue of the issuance of the revolution, the opponents of Al- Sabah and at the head of the Shiite protest of Kuwait, spread their campaign movements and influenced the teaching of Islamic revolution, which led to a strong response from the Al- Sabah and at the head of the Shiite protests, the opponents of Al- Sabah government. The suppression of Shiite movements such as the Shaaban Mosque uprising by the Kuwaiti security forces, the denial of the citizenship of a number of opponents in the Sheikdom by the end of Al- Sabah with Iraq in the war against Iran must be interpreted in this regard.

    Keywords: Kuwait, Islamic Revolution Of Iran, Persian Gulf, Shiite Movements, Imam Khomeini
  • Javad Haghgoo *, Hossein Molaei Pages 7-33
    The occupation of Iran in the Second World War and the defeat of Reza Shah's army is one of the important issues that has left many effects on the trends of contemporary Iranian history. It seems that it was due to this influence that Mohammad Reza Shah tried to form the largest army in the region by spending high costs. It was in line with these measures that descriptions such as "the fifth army in the world", "the largest navy in the Persian Gulf", "the most advanced air force in the Middle East", "the first military power in the region" and the like became the main words of the government of Mohammad Reza Shah and his supporters. The claim that after several years of the Islamic Revolution is still being raised by the supporters of the Pahlavi government as if the victory of the Islamic Revolution was an obstacle to the Iranian army reaching the mentioned positions. This issue makes measuring the real power of Mohammadreza Shah Pahlavi's army one of the important issues in the field of contemporary Iranian history. A detailed examination of this matter can first; to open important gaps in contemporary history and the Islamic revolution, and secondly; Explore the perception of a part of the Iranian society regarding the high status of the Iranian imperial army. A measurement that was never done due to the lack of a wide and classic battle at that time. Based on this necessity, in this article, an attempt has been made to obtain a precise understanding of this issue by using the theoretical approach of "Stephen Biddle".
    Keywords: Mohammad Reza Shah's Army, Islamic Revolution Of Iran, Input Sources, Convertibility, Stephen Biddle
  • Ali Mohammadiyan * Pages 35-57
    In the intellectual system of the Supreme Leader of the Revolution, Jihad with its various forms and aspects has a central role in the progress and elevation of the country. In the meantime, in his thought, having a Jihadist culture and spirit is considered necessary for Jihadism in order to realize the prosperity and development of the country, and this is also important in the statement of the second step of the Islamic Revolution, which is considered as the manifesto of the Islamic Revolution in its 40th anniversary. The river is reflected and reflected. The present research examines the importance of the subject, in a problem-oriented research and by adopting a descriptive-analytical method, considering that, on the one hand, extracting the indicators of the jihadist spirit in the opinions of the revolution's leadership is of special importance due to their valuable experiences in the macro-management of the country. he has And on the other hand, taking into account that the criteria for determining the components of the jihadist spirit by him, such as Islamic studies, was authentic and authentic religious education.
  • Ali Imani * Pages 59-95
    The social role of Mazar institution in the social developments of Iran is the main subject of this research. Mortality and egalitarianism are components of cohesion in Iran. And what effect did it have on social developments and power discourses in Iran? Explaining the institution of the tomb seems to be a way to open this knot. This article begins with the issue of "the institution of shrines and social change in Iran." In this research: The impact of the Mazar institution on social developments in Iran from the Constitutional Revolution to the era of the Islamic Revolution becomes clear. This study explains the impact of the Mazar institution(mortality culture,rituals of morning) on social developments (Islamic Revolution,constitouational revolution)in Iran. The analysis of the research environment is based on data and logical reasoning.The research method is causal explanation and the method of data collection is library studies. The research results are an introduction to the explanation of powerful social institutions in Iran. The present study is an attempt to explain the function of social institutions in creating social change. This study claimed that social institutions are effective in creating a knowledge system. And the institution of the shrine is in the center of research attention.
    Keywords: Institution Of Mazar, Believing In The Hereafter, Holy Beacons, Islamic Revolution
  • Sayed Zakarya Mahmodiraga *, Rafealdein Esmaeili Pages 97-137
  • Hamed Safi * Pages 139-157
    The Islamic Revolution of Iran in 1357 was a multi-dimensional event that changed and transformed the country of Iran from various angles. Literature and especially poetry, which had been serving the fight against the Pahlavi regime for several decades before the Islamic Revolution, was transformed under the influence of the discourse of the Islamic Revolution. This transformation can be examined in terms of format, form, content, etc. Paying attention again to forms such as couplets and quatrains, finding new themes in the context of Ashurai, Mahdavi, Fatimid poetry, as well as the abundance of young poets indicate the deep transformation of Persian poetry at this historical moment, which is the necessity of dealing with the history of Islamic Revolution literature, the poetry style of the Islamic Revolution and It brings to mind the theory of poetry of the Islamic Revolution. In the following essay, an attempt is made to describe the main framework of the theory of poetry of the Islamic Revolution by analyzing and examining the words of Ayatollah Khamenei, the Supreme Leader of the Islamic Revolution, about poetry. Based on this study, it became clear that according to the theory of poetry of the Islamic Revolution, a meaningful and audience-oriented poem is valuable. The meanings of this theory are religious and moral education, the current issues of the Islamic world, the values of the revolution, and so on. Audience-orientedness of poetry in the theory of poetry of the Islamic revolution also means that, firstly, poetry must be committed and take a position in front of the society, and secondly, it must be created in a language understandable to the audience.
    Keywords: Poetry, Islamic Revolution, Leader Of The Islamic Revolution, Theory Of Poetry
  • Mohammadali Fathollahi * Pages 159-181

    Political imagination is political identification and constitutionalism can be considered as the beginning of scientific imagination in Iranian politics. Imagination works by creating doubt, which is a form of political and social education, and of course, it is accompanied by criticism and leads to creativity. The imagination of constitutionalism was also to create doubt. Constitutionalism had the nature of humanities and it was for the society to be governed by humanities. Management with humanities in constitutionalism can be called the line of national resistance, which was especially meaningful against British colonial interventions. Even though constitutionalism preceded the democratic foundations in Iran's political history, it led to failure, and of course it provided the basis for the next movements of the Iranian nation. The victory of the Iranian Islamic Revolution caused a deeper view of constitutionalism to be formed. But the Islamic revolution cannot be considered as another experience of constitutionalism.

    Keywords: Constitutionalism, Political Imagination, Islamic Revolution
  • HADIS Bagherinia, Abbas Keshavarz Shokri *, Ali Morshedizad Pages 183-204
    Policy-making in social spheres represents rationality and efforts to guide and lead the society and organize the social situation with the great authority of the ruling power. Therefore, one of the important areas of policy making is ethnic diversity. In this regard, ethnic groups are one of the important areas affected by the process of globalization, which has made the Islamic Republic of Iran face many serious issues. The purpose of this article is to present the desired requirements in ethnic policy with an emphasis on the era of globalization. In this regard, the current research seeks to answer this question: "What are the requirements and requirements of ethnic politics in the Islamic Republic of Iran, considering the era of globalization?" In the present research, descriptive-analytical method was used and the method of data collection was library method. The hypothesis of the research is that the Islamic Republic can be considered as a suitable model for ethnic policies in Iran by adopting the pluralistic and unitary model based on Iranianness-Islamism as the main component of comprehensive and balanced development. The obtained results indicate that elements such as; Employing ethnic elites in local jobs and positions, establishing the citizenship model as the basis of politics, cultural pluralism, economic solutions as the requirements and requirements of ethnic politics in Iran are mentioned with regard to the issue of globalization.
    Keywords: Requirements, Policy Making, Ethnicity, Islamic Republic, Globalization
  • Mohsen Jamshidi *, Nosrat Heidari, Mehdi Ahmadi Pages 205-228

    The defense-security strategy of the countries is not possible without taking into account their ability, capability and behavioral orientation at the domestic, regional and international level in the field of foreign policy. The above research was of a fundamental type with a qualitative-interpretive method and inferring information through existing documents with a descriptive-analytical approach and gathering information and data through a library. It seems that Iran's defense-security strategy has a special importance and position in its foreign policy strategy in the region and axis under influence, and in the plans made and using the resources and parameters at its disposal, Iran is determined to be the first power. and potentially become the region (regional hegemon). The defense-security strategy in the military dimension by using its potential facilities and affected by parameters such as: expansion of security-defense borders (operational environment), proxy wars (strengthening aligned proxy groups), defense of Shia geopolitics (Shiaism) and advancement of field goals ( Military diplomacy (with the help of foreign policy strategy) in order to realize this important matter (regional hegemony) is the result of research findings. The purpose of this research is to investigate and analyze the role and position of the Islamic Republic of Iran's defense-security strategy in Iran's foreign policy strategy in the region and axis under influence.

    Keywords: Geopolitical Factors, Expansion Of Operational Environment, Military Diplomacy, Defense-Security Strategy, Regional Hegemony
  • Karim Zarei *, Kazem Chalipa, Morteza Afshari, Seyed Reza Hosseini Pages 229-254

    In the course of the formation of the revolution, which draws a lofty approach towards human excellence, the expansion of the concepts of martyrdom, taking as a model the religious idea of the death of special consciousness in the Holy Quran, the idea of death, which is a continuous concept of the understanding and thought of knowledge about death, in the context of the revolution and The society leaves. In this sense, the painting of the Islamic Revolution of Iran, under the influence of the thoughts of this social current in the heart of the revolution, is about the concept of death, and according to the cultural and social conditions of the society, the concept of death appears in the approach of the painters of the Islamic Revolution, and there are reflections of the influences Its concepts have emerged and are noticed in their works, which shows the ideological and fundamental effects of the Islamic Revolution on the process of painting works. Based on this, the research questions are: 1. To what extent did the elements of death thought play a role in the approach of the painters of the revolution in creating paintings? 2. To what extent are the works influenced by Islamic religious foundations? This research is fundamental-theoretical in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature and method.The method of collecting information is library and field. The research community was selected from among the paintings of the revolution. The results of the research show that the choice and subject of placing these concepts was consciously in the thought and practice of the painters, whose theoretical foundations were influenced by Islamic religious thought, and its semantic reflection and visual interpretation were revealed in the explicit approaches and code system and semiotics. has done.

    Keywords: Deathconsciousness, Thinking About Death Constantly, Contemporary Painting, Religious Beliefs